Haal een dood veulentje niet te snel weg!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucas03

Re: Haal een dood veulentje niet te snel weg!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:10

Goh, ik had er eigenlijk nooit zo over gedacht. Bloos Ik heb er gelukkig ook nog nooit over na hoeven denken. Met onze honden deed ik het inderdaad ook zo. Als er eentje gestorven was dan liet ik de hond nog altijd een nachtje gewoon in zijn mand liggen zodat de ander rustig afscheid kan nemen. Het is in ieder geval goed om hier toch zorgvuldig mee om te gaan en niet zomaar te denken dat een dier geen emotionele band kan hebben met soort genoten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:24

Toen Pol een dood veulen kreeg hebben ze haar er eerst ook nog bij gelaten en pas toen ze naar de baal hooi ging die ze in het land hadden gezet hebben ze het veulen weggehaald.
Ik denk dat een dood veulen wel degelijk traumatiserend voor een merrie kan zijn, Pol heeft (bij de vorige eigenaar) 2 doodgeboren veulens gehad en toen Katinka geboren werdt raakte ze elke keer helemaal in paniek als Katinka even ging liggen. Ze begon meteen te schrapen en te duwen, maar ja een veulen heeft rust nodig. Ik ben er toen bij gaan zitten en toen zag ze in dat het helemaal niet betekende dat ze dood ging als ze ging liggen en toen was het goed...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:52

Deeday schreef:
Echt mensen die hun merrie willen laten dekken denk er over na om een Rhino enting te laten doen!!

Dat wil niet zeggen dat ze veilig is hoor! Ze kan het dan alsnog krijgen!

Doordat de DA dát tegen mij had gezegd heb ik er vanaf gezien.....

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 12:08

Bedankt voor alle lieve reactie, goede ideeën en tips. Wat mij betreft hoef een dood veulen ook niet stipt 24 uur bij de merrie te laten, je moet vooral goed het gedrag van je merrie observeren en het weghalen als ze daar aan toe zijn. Bij de 1 zal dat na een uur kunnen en bij de andere is die 24 uur nog te kort. Je kunt het beter wat te lang dan te kort laten liggen. Besef dat dit voor (sommige) paarden een heel dramatische ervaring is. De moeder van één van mijn paarden heeft vorig jaar het veulen na 8 maanden afgezet. Haar eigenaar heeft dat bijna volgroeide veulen zo uit de stal gehaald. Die merrie was 18 jr en had vanaf haar 3e altijd een veulen gehad. Dat arme dier wist niet wat haar overkwam. Ze had alleen rust als ze bij de andere paarden met veulens in de wei liep. Haar eigenaar kon haar niet meer drachtig krijgen en heeft haar weggedaan (in praktijk betekent dat: de slager). De reactie van deze merrie is geen uitzondering. Relaas van dit verhaal: te snel kan wel, te laat niet gauw.

En hoe verdrietig je ook bent: bel -als het kan- de merrie-veulencentrale. Een veulen zelf opvoeden is een heidens karwei en meestal is het als volwassen dier onhandelbaar. Als je paard het veulen accepteert (bewaar een stukje nageboorte, wel in de koelkast want het stinkt binnen no time vreselijk) is het voor je merrie ook beter. Mijn DA vertelde dat het heel vaak gebeurt dat een merrie van een dood veulen ziek wordt. Dat heeft niet zoveel met bacterien te maken maar bijna alles met het niet goed op gang komen van de hormonen (bijv. als het veulen drinkt en de merrie dus melk produceert, slinkt de baarmoeder. Zolang die groot blijft is de kans op infectie groter). Anoniem is begin februari geboren en toen waren er nog niet veel weesjes. Na 3 dagen werd mijn merrie ook hartstikke ziek en heb ik mij afgemeld.
Wat libke schrijft heb ik laatst ook gelezen (meen Paardenkrant), maar lijkt me niet voor iedereen weggelegd (je hebt meerdere paarden nodig, als het niet jouw merrie is moet die eigenaar dat natuurlijk maar willen en het zal redelijk kostbaar zijn).

Alle veulentjes (2, een hengst en merrie) zijn bij mij inmiddels gezond en wel ter wereld gekomen. Ik geniet er voor de volle 100% van. Als je die spring-in-het-velds rond ziet huppelen, dan vergeet je bijna alle ellende van begin dit jaar. Toen was ik er namelijk van overtuigd dat ik nooit, maar dan ook nooit meer wilde fokken. Inmiddels heb ik Sab weer laten dekken en verwacht ze half april een veulen. Dat zal wel een beetje later worden, want ze doet extra haar best er een mooi veulen van te maken.