Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Excuseme schreef:Het laatste wat ik zou doen is voor een Don Schufro 1700 euro neertellen. Zijn hoge fokwaarde heeft hij met name te danken aan zijn eigen verrichtingsonderzoek, dat zwaar meetelt in Duitsland. Tweede in die ranking is bijvoorbeeld Munchausen, (Wie?? Ja Munchausen), waarvan de oudsten op dit moment 5 jaar zijn. Verder krijg je alleen maar op dinsdag, donderdag en zaterdag sperma, hopelijk wil de merrie aan dit schema meewerken. Dan gibt es bessere wahlen in Deutschland.
) CGJ12 schreef:Excuseme schreef:Het laatste wat ik zou doen is voor een Don Schufro 1700 euro neertellen. Zijn hoge fokwaarde heeft hij met name te danken aan zijn eigen verrichtingsonderzoek, dat zwaar meetelt in Duitsland. Tweede in die ranking is bijvoorbeeld Munchausen, (Wie?? Ja Munchausen), waarvan de oudsten op dit moment 5 jaar zijn. Verder krijg je alleen maar op dinsdag, donderdag en zaterdag sperma, hopelijk wil de merrie aan dit schema meewerken. Dan gibt es bessere wahlen in Deutschland.
In Duitsland worden de indexen inderdaad "gemanipuleerd" met als doel de "jonge hengsten" gelijk boven in de indexen te krijgen.
Als de Nederlandse berekeningen zouden worden toegepast zou Don Schufro inderdaad ver onder zijn vader staan........
(het systeem in Nederland werkt trouwens ook (te) veel met de fokwaarde verkregen via de ouders.......... daarvan plukt oo-seven mooi de vruchten..........)
Excuseme schreef:
Ik zou dat geen manipulatie willen noemen, omdat natuurlijk ook de oudere hengsten een HLP hebben afgelegd en die scores ook meetellen. Maar, de keuze om die score mee te nemen wekt wel bevreemding, omdat het eigen kunnen nog niets zegt over de fokwaarde. Wat wel fijn is dat je in de meer gedetailleerde uitwerking de relatieve bijdrage van bepaalde onderdelen kunt ontcijferen.

) beïnvloed..........