Lingh als dekhengst voor mijn merrie ????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Re: Lingh als dekhengst voor mijn merrie ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:40

TessavE schreef:
Maar iemand moet de eerste zijn he

Tuurlijk. En van mij mag zij dat best zijn.
Maar als je vraagt of je Lingh voor jouw merrie wil gebruiken, dan lijkt het me slim als je iets over je merrie vertelt.
Dit is dus geen serieuze vraag!

TessavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:00

Daar ben ik het ook geheel mee eens Haha!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:18

Ik vindt Lingh zowiezo niet echt een vaderdier. Naar mijn mening moeten dekhengsten uit een goede bewezen merriestam komen en ik geloof niet dat dat bij Lingh het geval is.

miracle9489

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 20:05

Sorry hoor, dat ik zo'n slappe inhoud heb,
Mijn merrie is een vliegenschimmel van 11 jaar, haar vader is Amethist en moeder is Elvita, ze heeft Nimmerdor in haar familie zitten. Haar sterke kanten? ehm, springen vooral, maar zeker ook dressuur. Ze heeft ooit al eens een veulen gehad en die is nou ook de dressuur+springkant op gegaan. Zwakke kanten? ze heeft voor een zwaaibeen en voor de rest niks.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:09

Een foto zou vooral helpen. Hoe is haar rug? Week,strak? Lendenen? Lange hals, juist kort enz. Kruis? Je maakt mij niet wijs dat Jij de prefect gebouwde merrie hebt, dat heeft nl. niemand.

miracle9489

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 11:11

Sorry een foto kan ik niet geven wegens problemen met een paar mensen die ik hier ken. Ze heeft een goede sterke rug en een best wel lange hals, en nee ik zeg niet dat ik DE perfecte merrie heb maar zeker wel de liefste en mooiste die IK ken.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:53

Sammie schreef:
Ik snap al die ophef over Lingh eigelijk niet zo. Hij loopt Gp, prima. Goed sportpaard dus. Maar verder?? Er is totaal niks bekend over hoe híj vererft en hoe z'n nakomelingen het doen. En ik vind hem qua bouw en moederlijn e.d. nu ook niet echt zo bijzonder. Kortom het is als 1 grote blinde kippemeute achter 1 haan aan rennen.

Afbeelding

Maar maak ze dat maar eens duidelijk...

Wat is haar vader en wat is de vader van de moeder?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:04

Heeft het kwpn bij Lingh ook een dekadvies gegeven, bij wat voor merries hij past? Dan kan ze daarmee kijken of hij bij haar merrie kan.

het geld zal ze er wel voor (over) hebben, anders had ze hem niet uitgekozen Lachen

En dat er niets bekend is over wat hij doorgeeft en hoe zijn nakomelingen presteren, dat geldt hetzelfde voor de nieuw ggk 3 jarigen, alleen hebben die ook zèlf nog niet laten zien wat voor niveau ze kunnen halen. Daar wordt toch wordt ook mee gedekt.
Daarbij hebben mensen ook verschillende ideeën bij fokken, ik zou zelf niet zo'n gok durven nemen nemen (voor zover het dat niet altijd is, ook bij een bewezen dekhengst), maar er zijn fokkers die standaard een hengst uit de laatste lichting nemen om bij de eersten te zijn die er nakomelingen van hebben. (en ook hierbij is er een run op 'de kampioen')
Als je puur naar het idee van een 'bekende sporthengst als vader' kijkt: er zullen heus mensen zijn die straks graag zo'n jong Linghetje willen kopen omdat ze het sowieso als een talentje in de dop beschouwen. Of dat een reële verwachting is laat ik er helemaal buiten, maar over jonge paardjes hoor je vaak genoeg: 'je koopt hoop', veel mensen die een jong paardje kopen investeren toch in hun 'droom' van wat ze er later mee willen bereiken.
(bij beginnende/hobby fokkers misschien niet anders?)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:17

De royaal ontwikkelde en bijzonder correct gebouwde Lingh heeft een bijzonder fijn karakter, een goede instelling en naturlijk drie goede basisgangen. Dat alles bij elkaar maakt Lingh een aanwinst voor de fokkerij. Hij voert van moederszijde veel bloed, heeft een langgelijnd, royaal model en kan net als zijn halfbroer Krack C aangepaard worden met merries met een sterke bovenlijn, die over voldoende formaat beschikken en wat werkwilligheid missen.

Aldus het KWPN (IDS 9, 12 mei 2005)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:20

VValar schreef:
De royaal ontwikkelde en bijzonder correct gebouwde Lingh heeft een bijzonder fijn karakter, een goede instelling en naturlijk drie goede basisgangen. Dat alles bij elkaar maakt Lingh een aanwinst voor de fokkerij. Hij voert van moederszijde veel bloed, heeft een langgelijnd, royaal model en kan net als zijn halfbroer Krack C aangepaard worden met merries met een sterke bovenlijn, die over voldoende formaat beschikken en wat werkwilligheid missen.

Aldus het KWPN (IDS 9, 12 mei 2005)

Ze kunnen er beter van maken...

de merries moeten een sterke bovenlijn hebben....

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:23

ik vindt dat het een mooi hengst is maar meer ook niet en als het je niet uit maakt en geld te veel heb tja dan moet je het zelf weten zou wel graag weten wat er uit komt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:24

En het liefst dit ook in de familie hebben Lachen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:53

miracle9489 schreef:
Sorry een foto kan ik niet geven wegens problemen met een paar mensen die ik hier ken. Ze heeft een goede sterke rug en een best wel lange hals, en nee ik zeg niet dat ik DE perfecte merrie heb maar zeker wel de liefste en mooiste die IK ken.

hmm, hoe doe je dat, eengeldboom planten? Kan er ook wel een gebruiken.
Nee, even serieus. Heb je ooit wel eens laten dekken, en dan ook nog door Lingh? Kweet niet of je enig idee hebt hoe duur dat is :S