halster bij veulentjes: wanneer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrdal

Re: halster bij veulentjes: wanneer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:19

Idd, gelijk dag 1 met het naar buiten brengen, daar heeft hij hem een uurtje omgehouden daarna weer af. Die van mij is nog nooit zonder halster van de stal naar de paddock geweest of andersom. Na 1 week liep hij keurig mee aan het halstertouw en kan ik moeder en zoon alleen buiten zetten, allebei aan halster en halstertouw. Hij is nu bijna 3 weken en weet dat zodra hij in de paddock is, zich om moet draaien, want dan gaat het halstertje weer af. 's Avonds wacht hij keurig met het halstertje weer om doen en dan gaan ze weer terug. Ideaal (en die van mij is nogal een donderstraal)
Jong geleerd is oud gedaan.
Bij mij op stal maakten ze ook al grapjes van: ga je hem volgende week longeren? Vooral nadat ik na 3 dagen begon met voetjes geven, maar niets van aan getrokken. Het is een ondeugend hengstje, maar nu geeft hij wel 4 nette voetjes.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:15

na een paar uur inderdaad! mijn veulen weet nu niet anders hoor!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:11

Tja had het gelijk in het begin al willen doen maar is er simpelweg niet van gekomen en nu staat ze dag en nacht buiten op de grote weide dus dat zou nog wel even gaan duren.
Maar het was de bedoeling het in de 1e week al te doen!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:16

Inderdaad: vanaf dag 1 een routine van maken! Vooral de eerste paar weken: op stal halstertje omdoen. Buiten zetten. Halstertje af. Zo hoort het voor een veulen gewoon bij de dagelijkse bezigheden en is een halster niks bijzonders. Bovendien worden ze er makkelijk van vwb "gedoe" aan hun hoofd.