Intelligente hengsten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Intelligente hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:13

Leuk, een Usselo... heb je een foto?

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:21

Afbeelding
Hierboven de wakkere blik van onze halfbloed Zidine C (Madison x Opera Ghost xx)
En hier de blik van moeder, volbloed Claudina:
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:59

Tja eeeh Missouri...Balzflug...Pion...Amor.... Haha!

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:04

Is er dan ook niet een onderscheid te maken (net als bij mensen) tussen emotionele en intellectuele intelligentie?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:05

Ik vind Concorde wel een intelligente hengst.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 12:28

sarabande schreef:
Mansolein het enige dat ik je kan aanraden is de verrichtingsonderzoeken lezen van hengsten die jou aanstaan en wat ze in de sport doen.
Ik denk dat je eigenlijk, meer het karakter en de wil om mee te werken bedoelt .

Ik begrijp je reactie, maar dat is niet helmaal waar ik achter probeer te komen. Natuurlijk kijk ik op die manier als ik een hengst uitzoek en ik ben op de hoogte van bijna elke goedgekeurde dekhengst. Ik probeer echter een beeld te krijgen wat mensen voor een ervaring hebben met paarden die intelligent zijn en zou graag weten wat de afstamming daarvan is. Kijken of er een patroon in zit.
Het is niet zo dat ik een ''domme'' fokmerrie heb waarvoor iik een intelligente hengst zoek, als je begrijpt wat ik bedoel.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:49

Mireille1970 schreef:

Goh dat iemand dat kent zeg ..

Het paard in kwestie graast al 8 jaar op de eeuwige weides en indertijd had ik nog geen digi Haha!

ik heb wel wat foto's van foto's als je wil Haha! Haha!

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:59

Hengsten met Accord II bloed schaar ik toch wel onder de slimmere
onder de hengsten, geef je ze terecht een corr. niets aan de hand,
snappen ze je bedoeling niet dan laten zij dat blijken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:15

Riant schreef:
Mireille1970 schreef:

Goh dat iemand dat kent zeg ..

Het paard in kwestie graast al 8 jaar op de eeuwige weides en indertijd had ik nog geen digi Haha!

ik heb wel wat foto's van foto's als je wil Haha! Haha!

Ja vind ik leuk!! Mijn fokmerrie kwam uit een Usselo en mijn beste sportpaard ooit ook....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:23

Ons slimste paard hier is een fjord,die kan alle deuren/knopen openmaken,alleen werken wanneer nodig is,en hij beschermt je ook ook nog.Ons meest niet al te slimste paard is een Belisar,struiktelt over de'r eigen benen,veroorzaakt gevaarlijke ongelukken bij een onervaren ruiter.Enz, enz. voor dat paard moet je constant zelf opletten of het wel goed gaat.Dat vindt ik toch niet echt getuigen van intelligentie.Ik vindt een paard intelligent als ie inieder geval minstens zijn benen kan coordineren,daarnaast is het handig als ie ook nog eens snel leert{alhoewel dat ook in je nadeel kan werken} en dat ie als ie in paniek raakt inieder geval nog ervoor zorgt dat ie zichzelf zo min mogelijk bezeert.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:33

Hahahahaha had van een Belisar niet anders verwacht...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:44

een PION ruin die bij ons in de buurt stond...Is nu al aardig oud ...Cavelarist.heet ie....

een echtte meedenker als ie de SGW liep( meende dat ie M sgw was, Z dres en Z springen.)

Als ie in de bossen galopeerde hield 'ie altijd 10 cm ruimte extra over tussen de boom en hemzelf..., zodat zijn ruiter niet met de knieen tegen de bomen knotste.

Hield niet alleen rekening met zijn eigen breedte maar zag ook de benen van zijn ruiter...., en ging daarom ruimer om de boom.....

Vind ik wel intelligent.... Bloos

Moet zeggen dat ik ook erg gecharmeerd ben van de meeste PION nakomelingen....

Ik denk dat hij ook nakomelingen gaf, die wel intelligent waren/zijn.
Laatst bijgewerkt door amen op 01-06-05 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:46

Dat is niet alleen intelligent, maar ook erg prettig!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 14:50

Kijk dat is wat ik bedoel!!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:00

Hij voerde wel veel volbloed trouwens...

Pion x keur pref v Solaris xx x Zagreb.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:19

Ik vind intelligentie niet direct samenhangen met een meegaand karakter. Eigenlijk ben je maar wat dom dat je alles opvolgt van degene die op je rug zit. Ik vind eigenlijk luie paarden reuzeslim: je gaat je zelf toch niet onwijs moe maken? Mijn pony, die ik 7 jaar gehad heb was ook lui, maar best slim. Omdat zij niet plaste als ik op wedstrijd ging heb ik geleerd om dat ze op de trailer ging op commando te plassen in de stal (scheelt altijd iets).
In de training pakte ze dingen wel snel op, alleen was ze niet echt vooruit te branden.

Edit: Mijn pony was KWPN-gefokt maar vader onbekend (eigen hengst van boer), vm. Legaat.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 19:29

Citaat:
Amor gaf volgens mij wel intelligente paarden

Citaat:
We hadden een Alme die zich op commando zelf kon opzadelen,

Laat die nu allebei bij mijn paard in de familie zitten (opa's). En hij werd ook al snel als lastig betiteld. Ik heb hem nu 2jaar en vind nu pas uit hoe ik hem het best kan rijden. Stallen openen, dekens open maken, voetballen. No Problemo voor meneer Tong uitsteken

Citaat:
geef je ze terecht een corr. niets aan de hand,
snappen ze je bedoeling niet dan laten zij dat blijken.

Ook dat is heel erg waar. Te veel in zn mond zitten of andere lompe of grove hulpen hij zet je wel even op je plek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:14

Ja ik heb idd ook wel meerdere van dat soort ervaringen met Belisar's..tis een beste merrie,maar niet super koppie koppie.Ik heb die ervaringen ook met sommige Gribaldi's en sommige Jazzen,maar ik vindt niet echt dat je er objectief naar kan kijken,die hengsten zoveel merries gedekt.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:26

sigrid1182 schreef:
Hield niet alleen rekening met zijn eigen breedte maar zag ook de benen van zijn ruiter...., en ging daarom ruimer om de boom.....

Vind ik wel intelligent.... Bloos

.

Kijk, met dit soort oorzaak-gevolg trekkingen gaan mensen de mist in. Paard sprong echt niet op deze manier om been van ruiter te ontzien, dat denken mensen later als ze een verklaring zoeken. Een paard kan dit soort denkprocessen niet leveren, sterker nog; een paard is ronduit dom. Onder de man 1.50 springen en niet uit een wei met een draadje op 90 cm. Is dat slim?? Elk dier heeft geleerd in stimulus-respons denken. Loop je naar de voerkist, weten ze dat ze voer krijgen. Kom je midden op de dag in de wei om er een op te halen, weten ze dat dit voor het rijden is en laten ze zich niet pakken. Lees de Pavlov-aanpak er nog maar eens op na.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:20

Jammer execuseme dat je dit zo opvat...

Ik zie het meer als....

Paard ziet door zijn ogen dat 'ie breder is als normaal....want het been ligt om zijn ribben. ..daarom springt ie ruimer om de boom....niet om het been te ontzien, maar hij anticipeert er wel op..natuurlijk dacht het paard niet "o daar ligt het been van mijn ruiter", maar anticipeerde op de breedte van zijn lichaam.....

je hebt ook paarden die dit dus niet doen, ...en dus naar alle waarschijnlijkheid ruiter en zichzelf verwonden......

Dus dat vind ik een vorm van intelligentie!!

Ik betigt het paard niet van menselijke denkprocessen......jouw wel overigens........

Citaat:
Lees de Pavlov-aanpak er nog maar eens op na

Ik hou het bij de Sigrid methode...

Ieder zijn eigen!!!