Heb ik nou echt zo'n klein veulen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Y_DG

Re: Heb ik nou echt zo'n klein veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 18:34

ik wil ervoor wedden dat Forpreza kleiner is dan Forpreza op basis van je foto's Clown We zullen zien Haha!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:37

haha uh Avenue bedoel je... maar om de meting te bevestigen, zullen we dan allebei een foto maken van onze ukjes...
Dan ongeveer vanaf een meter of 3 afstand, van de zijkant genomen... zodat ze goed op de foto passen en we goed vergelijkingsmateriaal hebben...

Ik heb Avenue nog nooit gemeten, dus geen idee eigenlijk hoeveel ze gegroeid is... misschien wel jammer, maar ja nu niet meer terug te draaien he

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 18:42

ok, we nemen foto's van ongeveer 3 meter afstand van de zijkant. En ook nog meten en dan hebben we genoeg vergelijkingsmateriaal Ja Haha!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:50

en en en heb je al opgemeten en een foto gemaakt???

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 20:53

hey ja ik heb fotos gemaakt en gemeten Haha! Ik weet dat Forpreza kleiner is maar ja Tong uitsteken heb al positieve reacties gehad dat ik er niet op moet letten Tong uitsteken
Ze is 1.12m ongeveer en fotos volgen

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:56

Avenue wilde niet goed stilstaan in de wei om opgemeten te worden met mijn rolmaat. Dus voor zover ik het heb kunnen zien is ze nu tussen de 1.18 en 1.20.

Afbeelding

Ze is dus net als Forpie geboren op 4 april, alleen dan om 22:45.

Ja je moet er ook niet op letten joh. Ze drinkt goed bij moeders, eet en straks gaat ze lekker op de wei met veel gras, dus dan komt die lengte heus wel in orde hoor. Zolang ze maar gezond is toch!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 20:57

Ik let er niet op idd Haha! Ze heeft vandaag voor de eerste keer (EINDELIJK) op de wei gestaat mét gras en het deed haar erg goed, ze was veel gemener door het gras Haha! het gaf haar een opkikker denk ik Haha! Mooie foto trouwens van Avenue Haha!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:27

Ze is wel kleiner dan de mijne. Als je Assedo en Odessa naast elkaar zet, hoeven de benen van Assedo nog maar 10/ 20 cm te groeien om net zo lang te worden! Onder de moeder door heeft hij nooit gekunt. Ik heb hem gemeten met een week en toen was hij volgens mij tussen de 1.05 en 1.10. Hij's nu een stuk groter Haha! Ik zal hem binnenkort weer eens meten!

Maar dat je veulen niet zo groot is, wil nog niet zeggen dat het geen groot paard wordt!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:18

Bij ons op stal is vorig jaar een Fries hengstveuen geboren.
Heel klein en fijn, en ja toen heeft hij ook nog eens bijna een half jaar last van zijn longen gehad met als resultaat een duidelijke groei achterstand.
Eind april zijn ze allemaal weer het land opgegaan (opfok bedrijf) en waren de eigenaars bang dat hij de kleinste zou zijn...
Maar toen we ze zo bij elkaar zagen was hij juist de grootste Haha!
Dus het zeg niet veel hoe klein ze zijn het eerste half jaar want ze kunnen nog een groeispeurt krijgen.
(wat ook kan helpen is met een touw het stukje vanaf de elleboog tot de spoor op te meten en dan vanaf de elleboog naar boven te gaan, dan kom je 9 van de 10 keer uit op de uiteindelijke hoogte)

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 12:20

@Woestijn: Een stukje touw vanaf de elleboog tot spoor (grond?)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:00

Het uitstekseltje bij de kogel..
Zal wel even een foto bewerken.

Afbeelding

Bij de meeste paarden is deze verhouding hetzelfde al kan het wel eens een paar cm schillen.
De blauwe streep is eigenlijk vanaf geboorte tot volwassen paard bijna hetzelfde.
(bij die van mij is deze lengte hetzelfde als toen hij een jaar was en toen dachten we dat hij zo 1.43 a 1.44 zou worden, nu als 6 jarige is hij 1.44,5)
Laatst bijgewerkt door Woestein op 02-06-05 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:08

Quirinake schreef:
@ cheyenne: ik heb ook géééééén idee, ik hoop dat ie niet kleiner word dan de merrie of ik pas er helemaal niet meer op.

@Lontje: Ja haar benen zijn wel goed maar ik maakte me zorgen over haar werkelijke grootte, al die veulens zijn heel veel groter dan haar op haar leeftijd. Als ze geboren werd was ze superklein, nog kleiner dan een meter...en nu is ze 1.12m ongeveer dus ze is wel een stuk gegroeid.

Weet niet hoe je veulen uitgroeit maar die van ons was bij zijn geboorte ongeveer 1.10 meter. Maar daar zeggen ze van dat hij behoorlijk groot is dus of dat een goede vergelijking is...

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:14

menske schreef:
Er zijn natuurlijk heel erg veel zaken van invloed op de uiteindelijke grootte van een paard. Maar iemand van de oude garde heeft mij ooit eens gezegd dat de schofthoogte de dag na de geboorte rond de 1.03 m moest zijn om een paard tussen de 1,65 en de 1,70 te krijgen. Ik meet al onze veulens dus een dag na de geboorte op en tot nu toe blijkt deze oude wijsheid wel aardig te kloppen.

Nagelbijten / Gniffelen als ik op die oude wijsheden af ga vraag ik me af hoe groot die van ons dan word Verward
Onze merrie is iets van 1.62 en zo groot is Timeless ook niet.. (1.68 geloof ik).

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:28

Als deze wijsheid bij jullie veulen ook gaat kloppen dus ongeveer 1.74m.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:11

Van mij mag het maar ik geloof er nog niet zoveel van.. dat "trucje met het touwtje" gaat bij onze merrie niet op trouwens.. haar onderste deel is langer dan het bovenste deel wat je volgens het "trucje" meet.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 21:21

ik geloof ook niet in het truucje, wat ik wél gehoord heb en wél ongeveer geloof is dat je dat truucje op jaarling moet meten, dàn pas is het de grootte ongeveer hoe de paarden gaan worden..

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:18

Ik denk ook dat het verhaal met het touwtje niet helemaal klopt. Ik heb gisteren ons veulen even aan de test onderworpen en zijn beenlengte van kogel tot elleboog was 72 cm dus zou het veulen volgens de test 2x 72cm + 10 cm van de kogel ot de grond ongeveer 1.54m worden?????????? Het is een groot hengstveulen de moeder is 1.65m en de vader 1.73m dus ik denk niet dat dit helemaal klopt.
Volgens de oude wijsheid zou het veulen 1.71m worden want de dag na de geboorte was hij 1.06m en ik gok dat dit dichter bij de waarheid zit.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:44

Dan was het geloof ik inderdaad toch pas bij een jaarling...
In iedergeval als je het bij jaarlingen doet dan klopt mijn verhaal meestal wel...

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 21:49

bij jaarlingen klopt het wel ja Ja

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 22:29

viewtopic.php?f=59&t=421102

Mijn Aphilexta is geboren op 18 februari, en was amper 95 cm hoog. (2 week te vroeg geboren). Zoals je op de foto´s kan zien heeft ze de schade al helemaal ingehaald!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 22:49

Op dat gebied zijn het toverballetjes hoor Yuri... Is moeilijk te zeggen. Groei wordt bepaald door meerdere factoren. Misschien heb je hier een houvast aan? Knipoog

Afbeelding