Gisteren ging het gebeuren. Op goed geluk, want maandag was ze hengstig, dat nadat ik zelf door verplichte rust voor mijn rug niet op stal was geweest.
Ik had dus geen idee of het de eerste of laatste dag was.
Na overleg met de hengstenhouder dus zaad besteld, ondanks dat ik niet wist hoe groot de eieren waren. Gisteren kwam de DA en hebben we haar gescand. Ze is op en top hengstig. Staat te kwijlen en te plassen bij de hengst, is erg gevoelig onder haar buik, wil dolgraag aandacht... dus je zou zo zeggen.. alles is in orde.
Maar... haar eitjes zijn weer erg klein. Weer maar krap aan 3 cm. En dat terwijl ze toch echt tussen de 4 en 6 moeten zijn.
De DA durfde het niet aan om er sperma in te spuiten. Het zou nu toch niet pakken en er is alleen maar kans dat we de baarmoeder bevuilen en dat we er een infectie in krijgen.
Er is nu afgesproken om donderdagavond nog een keer te scannen indien ze dan nog hengstig is. Als ze dan groot genoeg zijn bestellen we vrijdag nog een keer sperma. Is het dan niet groot genoeg of is ze dan nog niet hengstig, dan weet ik het even niet.
Het is nu al de 2e keer dat het op deze manier niet gaat. Ze heeft al een keer een hengstigheidsspuit gehad en dat werkte niet. Dus het enige wat dan rest is een hormonenkuur. Maar... hoe slecht is dat voor mijn paard? Wie heeft daar ervaring mee?