En zoals altijd: de mening van Pukpaleis (nieuwe hengsten)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: En zoals altijd: de mening van Pukpaleis (nieuwe hengste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:04

Excuseme schreef:
Wat mij betreft gewoon laten doorgaan. Hij weerspiegelt mooi het niveau van een gemiddelde ruiter., waarvoor de hengst in kwestie later nakomelingen levert.

Dit vind ik nu echt een rake opmerking....... Ja
OK dan!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:58

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:29

Eleonoor schreef:
Leuke video's. Ligt het trouwens aan mij, of lijkt Voice niet helemaal rad? RV/LA, of zou het aan de ruiter liggen?

Voice had naar geruchten last van de rug en liep inderdaad niet lekker

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:16

Ruggen zouden ze in het vervolg ook wel eens op de foto kunnen zetten Pling
Nee hoor zo ver is de medische KWPN keuring nog niet Nu is het alleen maar gissen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:23

Welk stamboek doet dat al wel, ruggen fotograveren, Magique???

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:27

Geen een, gaat mij niet om het stamboek.
Alles gaat op de foto behalve het meest kwetsbare lichaamsdeel .....
Sinds een aantal jaren is het mogelijk om ruggen te fotograveren en dat lijkt me toch niet geheel onbelangrijk voor een dekhengst ....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:40

Magique schreef:

Dan moet je het genuanceerder omschrijven, want door met name het KWPN aan te wijzen als degene die dat niet doet wek je de indruk dat andere sportpaardenstamboeken dat wel doen.
De andere kant van het verhaal is gaan we niet te veel doorslaan.

Mensen krijgen meer ziektes omdat alles te steriel en te schoon klaargemaakt wordt en ze als kind geen antistoffen meer aanmaken.

Van nauwelijks 3 jarige hengsten verwachten we dat ze al super onder het zadel lopen met draagkracht en aanleuning. Voor mij zou Ermelo meer een soort aanleg en karaktertest moeten zijn. Het feit dat profs (tussen haakjes) die jonge paarden gaan uitproberen vind ik geen goede zaak. Laat dat maar door gastruiters doen die gewend zijn veel jonge paarden te rijden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:44

Het feit dat die gastruiters ze proberen is ook om de aanleg voor "werk acceptatie" te testen.

Er is een tijd geweest dat dat niet gebeurde.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:53

Als ze ruggen niet op de foto (willen) zetten, laat dan tenminste een veterinair de hengsten beoordelen, die puur op exterieur al kan zien of een hengst fysiek in staat is tot bepaalde prestaties. Die veterinair zal dan voor een groot deel de rug in zijn beoordeling mee nemen. Ik heb het dan over een verder gaande beoordeling dan een klinische en röntgenologische (op de bene) keuring, ik denk meer in de richting van een Solange Schrijer in combi met een van de dierenartsen waar zij mee samen werkt.

Als ik dat filmpje van die De niro zo zie, moet die "gewoon" gekraakt worden. Het lijkt me dat het si-gewricht niet helemaal lekker zit en/of het bekken scheef is.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:56

De paarden in de test staan onder zware begeleiding hoor. Daarbij is de keuring verregaander dan een KL en Rontg onderzoekje.

Een paard kan wat last hebben zonder dat je moet ingrijpen.

Als ik last van mijn rug heb ga ik ook niet meteen door een scan enzo. Of laat me meteen kraken.

Kraken kan namelijk (en er zullen er best zijn die zeggen van niet) ook funest zijn en meer kapot maken dan je lief is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:59

Mireille1970 schreef:
Het feit dat die gastruiters ze proberen is ook om de aanleg voor "werk acceptatie" te testen.

Er is een tijd geweest dat dat niet gebeurde.

Dat klopt, maar ik heb de indruk dat dat nu weer een beetje het doel voorbij schiet, zeker bij de dressuurhengsten.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:02

Misschien is dat ook wel door het feit dat de dressuurhengsten vroeger niet zo dressuurhengst waren als nu, veel minder hoefden te presteren en bijna niet in de ring verschenen omdat er minder mee te beginnen was dan men aanvankelijk had gedacht.

Om een voorbeeld te geven: Uniform, was dressuurhengst, werd eerst gesprongen, kreeg op examen een 10 voor karakter, ging naar Tineke Bartels en leerde haar met name koprollen maken en vallen breken....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:04

Wha ha ha maar niet helemal conform de realiteit. Uniform was een beweger, dressuurhengsten bestonden toen nog niet.

En Tineke had al wat geleerd ze was daarvoor Militairyamazone

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:13

Mireille1970 schreef:
De paarden in de test staan onder zware begeleiding hoor. Daarbij is de keuring verregaander dan een KL en Rontg onderzoekje.

Als ik last van mijn rug heb ga ik ook niet meteen door een scan enzo. Of laat me meteen kraken.

Kraken kan namelijk (en er zullen er best zijn die zeggen van niet) ook funest zijn en meer kapot maken dan je lief is.

Als z'n bekken daadwerkelijk scheef staat en daardoor z'n si-gewricht vastzit, zul je hem toch echt moeten laten behandelen. Vanzelf wordt dat alleen maar erger ipv minder erg.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:15

Aimee schreef:
Mireille1970 schreef:

Als z'n bekken daadwerkelijk scheef staat en daardoor z'n si-gewricht vastzit, zul je hem toch echt moeten laten behandelen. Vanzelf wordt dat alleen maar erger ipv minder erg.

DAN wel ja, maar dat is niet ALTIJD aan de orde...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:16

sarabande schreef:
Wha ha ha maar niet helemal conform de realiteit. Uniform was een beweger, dressuurhengsten bestonden toen nog niet.

En Tineke had al wat geleerd ze was daarvoor Militairyamazone

Is ook waar...

Dus wat is nu het verschil tussen de BEWEGER van toen en het DRESSUURPAARD van nu?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:25

Dat er toen niet zo gericht gestuurd werd om bewegers met bewegers te kruisen.
En dan krijg je weer de vraag wie was er eerder de kip of het ei.
Wat als Coctail niet bij Anky terecht gekomen was etc etc

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:30

Mireille1970 schreef:
DAN wel ja, maar dat is niet ALTIJD aan de orde...

Zoals dit paard loopt zou IK er in ieder geval naar laten kijken... jeetje zeg.... ik heb ook geen röntgenogen, ben geen dierenarts of iets dergelijks, maar heb ondertussen met aardig wat paarden te maken gehad die dergelijke rugproblemen hadden. Helaas helaas, was mijn oog toen nog niet zo geoefend om het in een vroeg stadium te herkennen. Ondertussen weet ik wel beter en komt de fysio dus als ik een vermoeden heb, en niet zonder resultaat, heb er de laatste tijd nog maar zelden naast gezeten.
Maar goed, dat gaat dan over MIJ en dit is niet MIJN paard, ik geef enkel MIJN mening.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:55

sarabande schreef:
Dat er toen niet zo gericht gestuurd werd om bewegers met bewegers te kruisen.
En dan krijg je weer de vraag wie was er eerder de kip of het ei.
Wat als Coctail niet bij Anky terecht gekomen was etc etc

Helemaal waar.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:25

Magique schreef:
Ruggen zouden ze in het vervolg ook wel eens op de foto kunnen zetten Pling

alsjeblieft nee zeg Slapen

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:34

Franske schreef:
Magique schreef:
Ruggen zouden ze in het vervolg ook wel eens op de foto kunnen zetten

alsjeblieft nee zeg

Nee natuurlijk niet hengstenhouders zijn niet beter af bij een gezondere paardenstapel --> langere levensduur --> minder afzet Pling

Rugproblemen als Kissing Spine (erfelijk!!) kunnen in een vroeg stadium al zichtbaar worden op foto's. Denk niet dat ik jou hoef uit te leggen wat Kissing Spine voor een paard kan betekenen? Het doel is toch tenslotte om gezonde paarden te fokken?

Alles wordt tegenwoordig op de foto gezet, behalve het meest blessure gevoelige lichaamsdeel......
Aan de ander kant is het wel weer begrijpelijk dat de ruggen niet gefotograveerd worden, had er helemaal niks meer GGK geworden dit voorjaar Haha! Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:40

Ruggen worden al jaren op de foto gezet.
Ligt hooguit aan het bedrag waarvoor je het paard verkoopt........

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:43

We hadden over de (medische) hengstenkeuring CGJ, die worden dus niet gefotograveerd op de rug vreemd genoeg.....
Laatst bijgewerkt door Magique op 26-05-05 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:48

Magique schreef:
Alles gaat op de foto behalve het meest kwetsbare lichaamsdeel .....
Sinds een aantal jaren is het mogelijk om ruggen te fotograveren en dat lijkt me toch niet geheel onbelangrijk voor een dekhengst ....

Het kan belangrijk zijn om uit te sluiten dat ie aantoonbaar iets scheef zou hebben staan..

Waar het volgens mij nog eerder fout gaat is in de spieropbouw cq -afbraak en dat is niet op foto vast te leggen...

Laten ze daar maar eens iemand op zetten die daar op let.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:16

Aimee schreef:
Mireille1970 schreef:

Een paard die niet zuiver loopt omdat hij rugproblemen zou hebben moet worden behandeld. En dan kan de behandeling van alles zijn, als het maar hersteld. Misschien is een trainingsaanpassing al voldoende geweest. Wie weet, had hij een slecht zadel op zijn rug.
Maar, een paard die zo loopt als ik zie in het kleine stukje op de video zou ik toch eerst op benen laten controleren. Misschien ergens een pijnlijk gewricht, peesaanhechting, noem maar op. En daardoor zijn lijf niet goed is gaan belasten en dus rugpijn heeft gekregen.
Voor een leek als ik, die dan een paard zo niet zuiver zie lopen, vind ik het wel vreemd dat hij is goedgekeurd en niet met medisch advies naar huis is gestuurd.