Hoe zijn jullie Fjorden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Re: Hoe zijn jullie Fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:50

Ik heb zelf ook een fjordje. Supereigenwijs maar oh zo lief. Soms heeft ze haar streken in de piste wel eens, maar buiten ongelooflijk cool, zeker met andere paarden. Oh ja het is er eentje met lange manen.

Hier een foto!
Afbeelding

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 18:10

Wauw, z'n manen zijn geweldig!! *LOL*
@ Iris89: Degene op de Fjord van je foto heeft de beugel heel erg kort, en de foto van die Tinker (?) daar zitten de beugels veel langer, en toch lijkt het paard een stuk groter dan die van jou, maar is eigenlijk kleiner. Dus ik vind het ook een beetje ongeloofwaardig.
Maar weer even ontopic: Ik houd van voorwaartse, vrolijke paarden met wat pit, ze mogen buiten en bij springen en in de hindernissen (aangespannen) best goed fel zijn, denken jullie dat een Fjord dan bij mij past?

Iris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:50

@ Manuutje: Tja, het kan dat ie op die foto kleiner oogt, maar hij is nou eenmaal 1.57...
Die foto van die Tinker oogt inderdaad groter, maar dat kan ook komen doordat ie veel steviger is gebouwd dan Luuk....
Maar goed, of je het nou geloof of niet.....

@ Maccie: Ja, die sprong van 1.80 zou ik zelf ook wel willen zien Lachen
Iemand zou voor me kijken of ze er nog foto's of filmpjes van had en als ze die heeft zal ik ze meteen op bokt plaatsen....

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:21

Je hebt natuurlijk verschillende foklijnen in de fjorden zitten, het wat meer arbeid type van vroeger, dus trekpaard idee, en wat meer gefokt naar sporttype. Als je een beetje huiswerk doet in de hengsten waar tegenwoordig mee gewerkt wordt kun je vanuit daar al zien welke kant het paard gefokt is.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 17:00

quinoa schreef:
Je hebt natuurlijk verschillende foklijnen in de fjorden zitten, het wat meer arbeid type van vroeger, dus trekpaard idee, en wat meer gefokt naar sporttype. Als je een beetje huiswerk doet in de hengsten waar tegenwoordig mee gewerkt wordt kun je vanuit daar al zien welke kant het paard gefokt is.

Owkeej, ik zal is wat hengsten opzoeken op internet. Ja
Misschien weten jullie nog een paar namen van hengsten? Een paar van het ouderwetste type, en het sporttype?

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:18

Nou succes ermee.
Het zijn echt superpaardjes, ik ben nog steeds wel een beetje verliefd op het ras.
Volgens mij heeft het stamboek van de fjord ook wel een website, staan misschien ook wel hengsten op.

groetjes.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:07

ik heb zelf een bijna 4 jarige ruin. luxe gebouwd en kan heel mooi lopen hij wil het alleen nog niet echt laten zien haha. Buiten is het een super paard, schrikt nergens van en heeft echt een super karakter. Heel lief en aanhalig, zeker niet gemeen oid. Heb alleen soms wel moeite z`n aandacht bij mij te houden haha maar dat komt omdat hij nog zo jong is Knipoog

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:05

ik heb zelf geen Fjord maar verzorg er al 4 jaar eentje, het gaat hier om een 14 jarige ruin [31 mei wordt hij 15], en is een best grote Fjord, 1.48 [voor een Fjord groot vind ik]. hij heeft in zijn jonge jaren L gelopen, dressuur en springen. ik rij zelf alleen nog maar wat met hem buiten, en hij is heel koel in zijn koppie Knipoog kan echt overal met hem heen gaan, t is echt maar zelden dat hij een kick geeft, en als ie er een geeft is het een hoefje wat meer optillen Knipoog
verder is hij best lief in de omgang soms hapt ie wel eens, maar dat hoeft niet perse Fjord eigen te zijn.. wel is hij behoorlijk sterk, met rijden [als ik alleen ga kan ik met lange teugel, maar zodra een ander erbij is niet] en ik zou echt niet met hem het terrein af kunnen gaan met een halstertje, meoet hem echt wel een hoofdstel indoen, anders heb ik de kans dat hij 5 uur later nog altijd staat te grazen, en niet met mij mee wilt Haha!

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:15

Herman (verzorgfjord) verzorg ik nu 2 jaar. Ik ga nu meestal met hem naar buiten, waar hij de ene keer heel erg braaf kan zijn, maar de andere keer helemaal niet! Hij is soms stronteigenwijs en wil alleen maar hard, want drammen kan hij ook als de beste. 1x in de week hebben we les en dan doen we een poging tot dressuur, maar dat lukt nog niet zo best. Soms is hij best nagevelijk bij mij, maar dat komt niet zo vaak voor Nagelbijten / Gniffelen Het hoogste wat ik met hem heb gesprongen is 75 cm., misschien ooit nog eens hoger, maar dan heb ik liever een echte hindernis, want die hebben we niet! Lachen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 20:06

Heranda schreef:
Herman (verzorgfjord) verzorg ik nu 2 jaar. Ik ga nu meestal met hem naar buiten, waar hij de ene keer heel erg braaf kan zijn, maar de andere keer helemaal niet! Hij is soms stronteigenwijs en wil alleen maar hard, want drammen kan hij ook als de beste. 1x in de week hebben we les en dan doen we een poging tot dressuur, maar dat lukt nog niet zo best. Soms is hij best nagevelijk bij mij, maar dat komt niet zo vaak voor Nagelbijten / Gniffelen Het hoogste wat ik met hem heb gesprongen is 75 cm., misschien ooit nog eens hoger, maar dan heb ik liever een echte hindernis, want die hebben we niet! Lachen

Haha, ik heb idd begrepen dat je bij veel Fjorden eerst even het juiste knopje moet vinden voor ze echt voor je gaan werken.. Tong uitsteken

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:24

Heb vandaag gezwommen met mijn Fjord en dat ging super! Terwijl hij in het bos liever niet door plassen wil liep hij in een keer achter mij aan het water in, ongelooflijk. Het was ook z`n eerste keer.

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:04

Sjintoo: wat een mooi koppie heeft jouw fjord zeg!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 14:28

Norah
havstad x myrstein
1.40 m
Vind haar zelf vrij slank, het is geen buffel, al heeft ze het wel in zich zitten zeg maar. Door dik houden is een kunst...helemaal nu met veulen erbij.

Ze is vanaf haar 9e (ongeveer) bij ons gekomen *nu 12*. Daarvoor stond ze voornamelijk wat op het land en soms voor de kar.

Ben haar gaan rijden, onder het zadel, dat vond ze erg moeilijk. Pikte dingen niet erg snel op....maar we zijn uiteindelijk toch redelijk eind gekomen. Galop was een moeilijk punt...sinds een paar maanden is die knop ook ineens om en snapt ze het ook een beetje. Springen kan ze ook niet, ja ze komt wel over de hindernis, maar zal verder niet zeggen hoe...hoop dat hier ook ooit de knop nog eens om gaat, maar denk het niet.

Verder heeft ze nu 3 veulens gehad, waarvan twee bij ons. Zijn stevige, robuuste en kalme veulens. En zelf is ze ook vrij relaxt er onder en dat is heerlijk.

Dressuur is ze verder geen uitgesproken talent in, maar voor simpele dingen gaat het leuk, ze is in ieder geval braaf. Buiten rijden is ze super, vind het echt heerlijk om lekker ontspannen met haar naar buiten te gaan...

Wel mijd ze water het liefst zoveel mogelijk..
Verder voor de kar is ze ook top. Ook is het een echte doorzetter en in haar geval gaat wat betreft conditie op: Schijn bedriegt. Als je haar ziet staan en beginnen dan lijkt het of ze beetje dooie is, maar het tegendeel is meer waar.

Anton
Gnist x Musse (kolkur) (denemarken)
1.47
Een geval apart. Zit een enorm bijzonder sprekend hoofd op m. Verder heeft hij ook een supergeheugen, daar verbaas ik me elke keer weer over. Hij weet exact met wie hij te maken heeft en weet dus ook goed hoe hij je te snel af kan zijn of waar je zwakke punten zitten. Echt een fjord waarbij je alert en bazig moet zijn...

Verder wel echt een paard wat voor je wil werken zodra je m voor je gewonnen hebt (al is dat winnen geen ontzettend lastige opgave). Dressuur is hij best een talentje. Reageert goed op kleine hulpen (maar heeft ook momenten dat ie zijn energie kwijt moet en liefst in volle galop door de bak gaat en dan is hij toch even iets minder op de 'kleine' hulpen). Verder is het ook een goede en gewillige springer, rekent zelf uit hoe en wanneer hij moet springen. Je hoeft daar vrij weinig te ondersteunen.

Ook staat Anton voor de kar...en heb nog niet meegekregen dat hij dat niet braaf deed...

Qua bouw is het een standaard fjord, niet erg slank, maar ook niet grof of robuust. Fokt wel vrij luxer...

Verder kan ik ook nog wel iets vertellen over Reinar
myrstein x brigitte (mini midt)
1.48
Een qua ook rank en slank paardje. Verder ook ietswat druktemaker, maar zeker niet minder braaf. Wel echte myrstein, doorzetter tot in het extreemste, kortom; doodloper...
Reinar is eentje die gaat tot hij er bij neer valt...verder ook altijd druk met vanalles en nog wat, maar niet een die zich lange tijd volledig op je kan concentreren. Wel is hij licht in de hand met rijden. Soepel qua bewegingen en erg wendbaar.
Springen kan hij zeker wel, maar heeft nog wel enige hulp nodig bij het uitrekenen.

Verder staat Reinar ook voor de kar en daar is hij ook braaf, maar drukjes (meende ik hoor).

Reinar is overigens niet eentje die je dag en nacht op het land kan zetten, want hij is zo bezig met zijn omgeving dat hij vergeet te eten en zichzelf helemaal slank tot mager rent...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 18:20

@ Bella: Als ik het zo lees, lijkt Anton me een heel leuke Fjord. Ja
Ik vind Gnist sowieso een heel mooie hengst. Ja
Ik houd van vrolijke, werkwillige paarden, lief op stal, maar er mag best een kop op zitten. En erg veelzeidig.

l_a_u_r_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:43

Kobus is bomb proof, hij is echt zo braaf Haha!
Verder kan hij eigenlijk van alles een beetje.....dressuur, springen, mennen en buitenritten vindt ie ook geweldig.
Ik heb het wel getroffen met hem, vooral omdat ik vóór dat ik Kobus had nog een beetje onzeker was op het paard, maar dat is nu een stuk beter geworden.
En natuurlijk heeft Kobus ook wel eens zijn eigenwijze 'fjordenbuien', dat hoort er ook een beetje bij vind ik Lachen.

jesziica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:33

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 17:59

Owkeej dankjewel!:))

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:34

Manuutje1990 schreef:
Hallo,

Ik wou vragen of jullie hier allemaal is kunnen vertellen over jou ervaring met Fjorden, en dan vooral over het temperament, hun karakter en hun kunnen.
Natuurlijk hebben ze allemaal een ander karakter, maar ik denk dat wel bepaalde karaktertrekken echt rastypisch zijn, die je vaak zult tegenkomen.
En hoe hoog kunnen ze bijv ongeveer springen, wat doen jullie er mee in de sport, hoe zijn ze in de dressuur, en op een buitenrit?
Ik wil het allemaal weten. Knipoog Haha!

Alvast bedankt,
Groetjes Manuela.

Ok hier mijn antwoorden

Mijn ervaring, mijn fjordje heeft heel erg veel pit.
Ze kan wel super lief wezen, ze is leergierig.
We gasan nu pas oefen met dressuur en alles, ze pakt het heel erg gauw op.
Ze kan nu al rustig stappen en draven, alleen de galop moetne we nog oefenen.

Ze springt erg hoog
Afbeelding
Dressuur, we zijn net begonnen.

Buitenrit, is ze altijd super geweest! Strand, bos, maakte haar niet uit, las ze maar kon rennen

ik hoop dat je nu genoeg info heb

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:37

oja zal ook eens wat meer algemene info geven.

Ze heet Moonlight, (voor foto's link onderschrift) Toddy I-07 xEefjesE-205
Ze is smal, en een super ontdeugend koppie.
Ik heb haar vanaf veulen en ze wordt 3 oktboer 6.
We staan sionds 2 maanden op de manege en t gaat steeds beter!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 15:46

Die is ook wel gaaf! *LOL*
Ik vind toch de echte ouderwetse Fjord ook heel erg gaaf. Ja

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:48

Manuutje1990 schreef:
Ik houd van vrolijke, werkwillige paarden, lief op stal, maar er mag best een kop op zitten. En erg veelzeidig.

Gezien je beschrijving past Anton daar ook wel volledig bij...
De Gnist waar jij denk ik op doelt is overigens niet de Gnist, vader van Anton. Anton is namelijk geheel deens gefokt, zijn vader is dus de Deense Gnist een Caesar Halsnaes x Fjell. De Gnist welke in Nederland ter dekking staat is een Esgard x Enno en is in Frankrijk gefokt.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 15:56

Bella schreef:
Manuutje1990 schreef:

Gezien je beschrijving past Anton daar ook wel volledig bij...
De Gnist waar jij denk ik op doelt is overigens niet de Gnist, vader van Anton. Anton is namelijk geheel deens gefokt, zijn vader is dus de Deense Gnist een Caesar Halsnaes x Fjell. De Gnist welke in Nederland ter dekking staat is een Esgard x Enno en is in Frankrijk gefokt.

Ik bedoel dus idd de Gnist uit Nederland.. Tong uitsteken

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:02

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:49

Ik rijd op een fjordenfokstal in belgie.
Momenteel rijd ik een merrie:
Ze is ongelofelijk lui, galoppeert niet graag, associaal maar ze luistert wel goed onder zadel enzow.

Ook een dekhengst:
Altijd maar vooruit! Heeft vooral op straat veel moeite met ff blijven staan, in de bak valt het nog mee. Schrikt nooit, ook niet in verkeer enal, enorme knuffelbeer, staat wel wat te dik Bloos springt 1.20 voor een sprong en parcours heb ik met hem es 1m gedaan maar volges mij kan hij dat wel hoger. Aangezien hij voor ik hem reed alleen maar koets reed was hij heel hard in zn mond maar hij doet zn best. Heeft een zalig galop-zetelzitje Cool in tegenstelling tot die merrie, das meer storm op zee.

En leer ik ook nog een 3-jarige merrie op.
Vorig jaar was da echt een bitchie-fjord maar nu enorm liefke geworden en kent nu al zadel en kopstuk, eens het vakantie is ga ik verder met haar aan de slag.

En heb ik ook nog men hart verloren aan een 3-jarige merrie die op bezoek is waarvan ik geen naam weet maar ongelofelijk zo lief en aanhankelijk is terwijl ze nog maar een dikke 2 weken bij ons is, als ik eraan kom, staat ze al als eerste aan de ingang van de wei, supersociaal enal, daarom ga ik ook vragen of ze niet langer mag blijven want bij die eigenaar staat ze toch ook maar op de wei.

Groetjes