Hengstenkeuze, hoe komt men ertoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke hengst kies je voor je merrie?

De best passende hengst
76 (34%)
De beste hengst
7 (3%)
De goedkoopste hengst
2 (0%)
De duurste hengst
1 (0%)
De hengst met het mooiste kleurtje
7 (3%)
De meest commerciële hengst
5 (2%)
De mooiste hengst
11 (5%)
De hengst met de beste afstamming
45 (20%)
De hengst met de beste sportresultaten
32 (14%)
De hengst met het mooiste koppie
2 (0%)
De hengst die het dichtst bij staat
2 (0%)
De hengst met de gemakkelijkste eigenaar
2 (0%)
De minder populaire outsider hengst
7 (3%)
Een hengst die niet verwant is (outcross)
8 (3%)
Een hengst die verwant is (lijnteelt)
12 (5%)

Totaal aantal stemmen: 219

sarabande

Re: Hengstenkeuze, hoe komt men ertoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:22

Alikesflame schreef:
ik heb helemaal niks gekozen. als ik zou kiezen de best passende. Ik kijk dan naar hoe de merrie er zelf uit ziet. Wat ik wil verbeteren. Hoe haar ouders fokken en dan kijk ik naar de hengst hoe die fokt. en sportprestaties horen er ook bij, nog belangrijker sportprestaties nakomeling als die er al zijn. Bloed moet wel aansluiten

Goh wat enig nu, precies wat er bij mij al staat, alleen heb ik wel gewoon ook daarvoor gekozen.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:29

zo ben je mij aan het opzoeken SB??? ik heb het niet eens gelezen wat er bij jou en de anderen staat.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:33

BTW hoor jou niks zeggen over sportprestaties van nakomelingen. Hoor jou ook niet zeggen eerst naar de merrie kijken. En so what. Dan denk je het zelfde. Ik ga niet een andere mening vormen omdat jij die hebt. Maar zal nog een aanvullig doen een hengst moet voor mijn merrie goed kunnen springen en een goed achterbeen hebben. Dus zeker ook goede gangen hebben ==> Allround

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:35

Lijkt me dat een fokker gewoonlijk wel naar zijn merrie kijkt Gaaaap

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:37

Ik heb gekozen voor de best passende hengst.

Zo heeft degene die een veulen fokt met mij merrie voor Tif (krack C x Equador) gekozen voor UB40, terwijl hij zichzelf op sportgebied en nakomelingen nog maar moet bewijzen. Mijn paard heeft een redelijk correct lichaam, maar mist kwa beweging wel het een en ander, waarin vooral het opwaartse en dragende (wat toch best wel belangrijk is Cool . UB40 komt uit een lijn met vrijwel alleen maar opwaarste en dragende bewegingen (owja, nou komt we wel weer terug op de afstamming Knipoog )
Maar wij vielen eigenlijk echt voor de manier waarop UB40 schakeld en gaat zitten Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken

En dan zit er ook nog een kwestie van smaak bij natuurlijk, ondanks dat sommigen mooi zouden passen hebben we die toch links laten liggen.

Zo zie je maar dat je eigenlijk niet naar 1 ding alleen kan kijken, ik niet in ieder geval Haha!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:40

Dat dioe jij en ik maar er zijn zat mensen die alleen maar kijken, van goh wat een gave hengst. En pleur die er maar op. Moeten hun weten. Lekker manegepaarden fokken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:23

Voor mij is het karakter ook erg belangerijk ,wat mij opvalt dat daar eigenlijk niet op geselecteerd wordt Huilen f

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:25

Alikesflame schreef:
Dat dioe jij en ik maar er zijn zat mensen die alleen maar kijken, van goh wat een gave hengst. En pleur die er maar op. Moeten hun weten. Lekker manegepaarden fokken.

De mijne is ook zo gefokt Bloos
Maar toevallig wel uit een kapitale merrie, eentje waarvan er maar weinig in Nederland zijn.

Toegegeven, Silly is NIET beter dan haar moeder, maar je kunt het geen manegepaard noemen.
Het is namelijk wel een mooi paard met erg goede bewegingen.
Als veulentje was ze beter dan al die duur gefokte jonkies, en dat is ze nu nog steeds. Ook volgens de 'kenners' Knipoog

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:26

arie53 schreef:
Voor mij is het karakter ook erg belangerijk ,wat mij opvalt dat daar eigenlijk niet op geselecteerd wordt Huilen f

telt zeer zeker wel mee, maar dat neem ik mee in best passende hengst.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:27

[/quote]

Goh wat enig nu, precies wat er bij mij al staat, alleen heb ik wel gewoon ook daarvoor gekozen.
[/quote]

Dan moet je wel weten wat voor bloed er aansluit :D

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:33

youngster schreef:
arie53 schreef:

telt zeer zeker wel mee, maar dat neem ik mee in best passende hengst.

Ik ook. Als het karakter niet past, past de hengst toch niet?

Ik zou nooit Jazz of Ferro of Houston op mijn merrie zetten. Om het karakter, dat is vragen om ongelukken, en bij Houston telt ook "Irma la Douce" mee Knipoog Ja

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:35

arie53 schreef:

Zie verrichtingstest, prestaties etc Pling

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:35

Volgens mij moeten sommige mensen van de citroenen afblijven in dit topic :/

Maar goed.

Ik zou uiteraard kijken welke hengst mijn merrie het beste zou aanvullen. Karakter vind ik héél erg belangrijk.
Sportprestaties kijk ik niet naar, alhoewel het natuurlijk leuk meegenomen is dat de hengst (en kroost!) het leuk doet in de sport. Sport is iets wat het paard niet in zijn eentje doet tenslotte.

De hengstenhouder vind ik toch ook belangrijk. Toen ik Udinde wilde fokken was er een hengstenhouder die op dagen geen sperma wilde leveren. Dat wilde ik niet, dus heb ik voor een andere hengst gekozen. Moet ik wel zeggen dat deze hengsten beide even goed aan de andere kriteria voldeden Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:55

sarabande schreef:
arie53 schreef:

Zie verrichtingstest, prestaties etc Pling

Hoe betrouwbaar zijn die, het zijn allemaal de zelfde volzinnen .
Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:00

De hengsten houder is ook belangrijk .
Wij dekken al 25 jaar bij Wiepke v d Lageweg, als hij een hengst niet heeft, zorgt hij voor sperma en voor een goede verder afhandeling.
Een langdurige goede relatie met je hengsten houder is ook belangrijk voor je afzet.
Hij weet precies de kwaliteit van je veulens, en in ons geval gaat de verkoop ook vaak via v d Lageweg, wij hebben dus geen w.p.n. toonkamer nodig Haha! Haha! Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 13:05

Hoi, idd, de lijst is niet bepaald volledig Knipoog

Wat mij al opvalt is dat er zich een patroon aftekent. Karakter is overigens deels door aanleren, deels door genetica. Moeilijk te bepalen, maar karakter speelt wel mee in een keuze.

Ik wist dat de best passende hengst een open duer was. Iedereen kiest dat, maar voor iedereen heeft het een andere betekenis Knipoog

Ik zal nog wel een andere poll doen met verbeterde keuzes. Zo denk ik dat iemand die alleen best passende hengst kiest zonder iets anders aan te vinken (die zijn er wel, maar ik weet natuurlijk ook niet wie), iets interessants zegt. Dus: als de volle broer van je merrie de bestpassende hengst is (als je dus helemaal niet naar papier kijkt, wat de natuur ook niet doet), je die dus doodgewoon gebruikt Knipoog tenminste, als je geen concessies doet aan je eigen eisen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:10

Mag ik jou eerlijke mening over het papier van mijn merrie Arie53?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:13

holly schreef:
Mag ik jou eerlijke mening over het papier van mijn merrie Arie53?

Ja natuurlijk het is een mooi w.p.n. papier (geintje) ik zal het vanavond even proberen te p.b.en sorry ik was het vergeten !!!! Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:28

Wat is het voor jou geweest dat haar toch interesant heeft gemaakt?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:31

holly schreef:
Wat is het voor jou geweest dat haar toch interesant heeft gemaakt?

Holly help mij even, en zet de volledige afstamming nog even op fokt,
want ik weet niet meer wat er behalve Purioso voor de moeder lijn zat ???

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:32

Uhm, er zit helemaal geen Purioso in, dat was de Jazz (zo heb ik het onthouden)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:03

holly schreef:
Uhm, er zit helemaal geen Purioso in, dat was de Jazz (zo heb ik het onthouden)

Sorry het was een jonge uniform dan ,(vergissing)hou geen boekhouding bij !!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:02

junior x variant x uniform toch?

weet niet zeker meer Bloos

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:01

Missouri schreef:
Alikesflame schreef:

De mijne is ook zo gefokt Bloos
Maar toevallig wel uit een kapitale merrie, eentje waarvan er maar weinig in Nederland zijn.

Toegegeven, Silly is NIET beter dan haar moeder, maar je kunt het geen manegepaard noemen.
Het is namelijk wel een mooi paard met erg goede bewegingen.
Als veulentje was ze beter dan al die duur gefokte jonkies, en dat is ze nu nog steeds. Ook volgens de 'kenners' Knipoog

Jij hebt geluk gehad, en er zullen velen met jou zijn. Maar dat is echt geluk hebben. Maar kijk maar eens op een manege hoeveel paarden er met een papier lopen. Bijna alle paarden. En soms zat er best een leuk dier tussen, maar de meeten

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:11

Alikesflame schreef:
Jij hebt geluk gehad, en er zullen velen met jou zijn. Maar dat is echt geluk hebben. Maar kijk maar eens op een manege hoeveel paarden er met een papier lopen. Bijna alle paarden. En soms zat er best een leuk dier tussen, maar de meeten

Toch denk ik dat fokken meer te maken heeft met een bepaalde filosofie. De ene heeft meer succes dan de andere. Er zit wel degelijk meer achter dan toeval. Las vandaag nog een stukje over lijnenteelt in de Paardenkrant m.b.t. een veulen van Casantos uit de moeder van Cantos. Duidelijk consolideren op een hengstenmoeder.