Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Dees schreef:
Is ook een loze term voor een ruin, maar zegt wel wat over de bewegingen.
Alleen... als het dier 3 jaar oud is in 2005 (het was toch een V-tje?), naar welke keuring is die man dan geweest? of is deze voor de hengstenkeuring gebracht?
€ 3.000,-- is een nette prijs, het is ook een prijs waarmee je eigenlijk met 'slechts' een klinische keuring kan volstaan. En als je dan bedenkt dat het dier zwart, ruin en dressuurgefokt is... poeh, neem iemand mee die goed verstand van paardengezondheid heeft. Ik vind hem eigenlijk te goedkoop voor de streek waarin jij woont... Het kan best zijn dat je gewoon een eerlijke koop treft hier, maar weer wel alert....

Dees schreef:Er zijn fokkers die spontaan zachtjes beginnen te snikken hoor, als blijkt dat het veulen een merrietje is....
Dat is niet van blijdschap - merries verkopen aanmerkelijk slechter...
Dees schreef:fotos is verstandig, je kan al veel opmaken uit de manier waarop de verkoper reageert op het voorstel "bij goedkeuring betaal ik de kosten, bij afkeuring betaal jij de keuringskosten".
Overigens: bij een 3tje hoef jij (met jouw gebruikswensen) het dier niet perse te laten staan - dat is alleen wel een goede reden om de prijs te halveren. Als de rest van het dier je aanstaat moet je je zeker niet blind staren op een iets tegenvallend keuringsrapport (wel als er 2 of meer bemerkingen zijn - dat is een ander verhaal).
Javayo schreef:Maar een 3tje is toch al het op één na slechtst? ....
. Paarden komen niet met garantie. Het is niet voor niets dat het keuringrapport slechts 6 maanden gebruikt kan worden als basis voor opname in een verzekering
sphinxie schreef:Is hij echt helemaal onbeleerd? Ook nooit gelongeerd oid? Toen ik mijn (ook onbeleerde) merrie kocht, ben ik er een aantal keer heen geweest om wat met haar te doen. Gewoon vastzetten, poetsen, beschermers om, hoofdstel om, rustig longeren in de paddock, benen afspuiten. Nou was ze wat gewend, ze was al gelongeerd, maar ik had wel meer een beeld over wat voor paard het was. Moet je natuurlijk wel redelijk in de buurt wonen en een verkoper treffen die dat ziet zitten...
) en z'n benen zijn mooi droog.Sammie schreef:Wat zit er nog meer achter? Puur ter nieuwschierigheid, weet je ook evt. predikaten/moederlijn e.d.
Javayo schreef:Hmm; het is niet zo duidelijk hè! hierbij de uitgeschreven versie van de moederlijn in het kort:

NoireIdylle schreef:Kun je geen regeling treffen dat je hem 3 weken op proef krijgt? Ik weet niet of dat nog weleens gedaan wordt, maar dan heb je een beter beeld van een paard, dan paar keer een moment opname..

Au3 schreef:
Door een overschot aan kilo's lijkt hij nu wat "propperig".