Waarde van 3- jarige ruin OO Seven x Sultan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Waarde van 3- jarige ruin OO Seven x Sultan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:07

Ik zie het toch eerder andersom, (denk trouwens dat het ook aan het type mens ligt), een merrie kun je nog mee fokken, als ze onbruikbaar wordt voor de sport. Met een ruin totaal niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:09

Er zijn fokkers die spontaan zachtjes beginnen te snikken hoor, als blijkt dat het veulen een merrietje is....
Dat is niet van blijdschap - merries verkopen aanmerkelijk slechter...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 21:21

Dees schreef:

Is ook een loze term voor een ruin, maar zegt wel wat over de bewegingen.
Alleen... als het dier 3 jaar oud is in 2005 (het was toch een V-tje?), naar welke keuring is die man dan geweest? of is deze voor de hengstenkeuring gebracht?

€ 3.000,-- is een nette prijs, het is ook een prijs waarmee je eigenlijk met 'slechts' een klinische keuring kan volstaan. En als je dan bedenkt dat het dier zwart, ruin en dressuurgefokt is... poeh, neem iemand mee die goed verstand van paardengezondheid heeft. Ik vind hem eigenlijk te goedkoop voor de streek waarin jij woont... Het kan best zijn dat je gewoon een eerlijke koop treft hier, maar weer wel alert....

Voor de streek waar ik woon is hij ook wat aan de goedkope kant, maar dit paard staat in Noord-Brabant en daar staan wel aardig wat paarden te koop geloof ik.

Moet hij voor een 'ster' op een keuring geweest zijn? Is dat niet een benaming die voortkomt uit de moederlijn? Sorry ik ben een leek als het om dit soort dingen gaat Bloos

Bij eventuele koop zet ik hem toch op de foto's hoor. Ik zie in mijn omgeving zoveel jonge paarden die vooral beenproblemen krijgen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat hij bij aankoop gezond was.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:23

fotos is verstandig, je kan al veel opmaken uit de manier waarop de verkoper reageert op het voorstel "bij goedkeuring betaal ik de kosten, bij afkeuring betaal jij de keuringskosten".
Overigens: bij een 3tje hoef jij (met jouw gebruikswensen) het dier niet perse te laten staan - dat is alleen wel een goede reden om de prijs te halveren. Als de rest van het dier je aanstaat moet je je zeker niet blind staren op een iets tegenvallend keuringsrapport (wel als er 2 of meer bemerkingen zijn - dat is een ander verhaal).

Zijn moeder zal dan vast ster zijn geweest, want een ruin wordt echt alleen ster op een keuring, en de enigste keuring die er in 2005 gehouden is waarbij hengsten/ruinen ster hadden kunnen worden was de hengstenkeuring in februari.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 21:33

Dees schreef:
Er zijn fokkers die spontaan zachtjes beginnen te snikken hoor, als blijkt dat het veulen een merrietje is....
Dat is niet van blijdschap - merries verkopen aanmerkelijk slechter...

Nou ik was eigenlijk opzoek naar een merrie hoor! Ik heb in het verleden jarenlang een hele leuke merrie gereden en dat beviel prima. Ook het feit dat je er nog mee kunt fokken vond ik een voordeel. Maar ja; zoals in mijn geval: om nou weer een hobbyveulen erbij te fokken is ook zonde, komt bij dat ik het veulen toch zou willen houden en of ik in de toekomst een situatie kan creeren waar ik 2 paarden kan houden (qua geld en aandacht) dat betwijfel ik. Dus daarom vind ik het in dit geval geen punt dat het een ruin is.

Dees schreef:
fotos is verstandig, je kan al veel opmaken uit de manier waarop de verkoper reageert op het voorstel "bij goedkeuring betaal ik de kosten, bij afkeuring betaal jij de keuringskosten".
Overigens: bij een 3tje hoef jij (met jouw gebruikswensen) het dier niet perse te laten staan - dat is alleen wel een goede reden om de prijs te halveren. Als de rest van het dier je aanstaat moet je je zeker niet blind staren op een iets tegenvallend keuringsrapport (wel als er 2 of meer bemerkingen zijn - dat is een ander verhaal).

Maar een 3tje is toch al het op één na slechtst? Maar je hebt wel gelijk: als er wat kleine dingen zijn dat laat ik hem er niet voor staan, maar moet er wel wat aan de prijs gedaan worden.
Zoals jij de reactie stelt van de verkoper vind ik wat vreemd: waarom zou de verkoper aanbieden om de kosten van de keuring te betalen bij goedkeuring? Andersom is logischer, al betwijfel ik of veel verkopers akkoord zullen gaan met: bij goedkeuring betaalt de koper, bij afkeuring betaalt de verkoper. (Dat wil ik wel proberen te regelen trouwens).

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 21:35

Oh sorry ik zie net dat ik het verkeert gelezen heb... je had het vast over mijn voorstel aan de verkoper...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:35

Javayo schreef:
Maar een 3tje is toch al het op één na slechtst? ....

De schaalverdeling gaat van 1,2,3,4.
Tja, dan is een 3 op een na slechtst...
De schaalverdeling is erg zwart/wit, en wordt gebruikt omdat er simpelweg geen beter alternatief voor handen is. Maar zaligmakend is het zeer zeker niet, en bovendien ook nog erg subjectief (juist in het gebied 2/3 is het soms maar net met welke DA je te maken hebt).

Maarrrrrrr: het bewijs dat allerlei 1-tjes in een periode van 2, 3 jaar kunnen veranderen in 4-tjes heb ik momenteel op stal staan en geloof het of niet - het paard is niet eens echt kreupel Knipoog . Paarden komen niet met garantie. Het is niet voor niets dat het keuringrapport slechts 6 maanden gebruikt kan worden als basis voor opname in een verzekering Pling

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 06:30

Het is ook een momentopname....

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:54

Ja helaas sluit een keuring problemen in de toekomst niet uit. Maar als het paard na een jaar bv hoefkatrol blijkt te hebben dan kan je jezelf in ieder geval niet verwijten dat je hem niet op de foto's heb gezet. Dus voor mijn eigen gemoedsrust laat ik mijn paard voor aankoop zowel klinisch als rontgenlogisch keuren. [en voor een kleine aanmerking zal ik hem niet late staan, want ieder paard heeft wel wat]

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:11

Precies. Altijd keuren al is het keuren duurder dan het paard bij wijze van spreken...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:40

Ik vind het best een heel erg leuk paard om te zien. Ik vind het altijd moeilijk om een niet en onbeleerd paard objectief te bekijken.
Volgend jaar kan het een compleet ander paard zijn.

Daarbij ben ik bevooroordeeld. Heb zelf een 4 jarige 00Seven X Juventus en dat is echt een topper.

De 00Seven's die ik heb gezien en gehoord zijn allemaal super van karakter en kunnen een aardig lekker stukje lopen.

Die van mij heeft trouwens geen stekerig voorbeen.

Ik ben benieuwd wat je gaat besluiten. Kijk voor de foto's van U and Me, maar op HAW Knipoog

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:06

Is hij echt helemaal onbeleerd? Ook nooit gelongeerd oid? Toen ik mijn (ook onbeleerde) merrie kocht, ben ik er een aantal keer heen geweest om wat met haar te doen. Gewoon vastzetten, poetsen, beschermers om, hoofdstel om, rustig longeren in de paddock, benen afspuiten. Nou was ze wat gewend, ze was al gelongeerd, maar ik had wel meer een beeld over wat voor paard het was. Moet je natuurlijk wel redelijk in de buurt wonen en een verkoper treffen die dat ziet zitten...

Overigens, ik vind het een leuk paard. Heb op de stal waar ik werkte met een jonge OO-Seven gewerkt, echt een heel leuk paard. Hij is nu 4 geworden en pas het laatste half jaar echt mooi uitgegroeid. Succes in ieder geval!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 18:33

Nou ze waren nog niet begonnen met het zadelmak maken. Maar er staan daar meer paarden die door dressuurruiters op wedstrijden worden gereden. Nu staat dit paard wel gewoon op stal (en aan zijn vacht te zien is dat al wel een tijdje) dus het lijkt me toch vreemd als ze hem nooit aan de longeerlijn gezet hebben... Hij kon wel gewoon vaststaan, voetje geven, en was niet bang als ik hem over zijn hele lijf aaide. Hij liep ook netjes aan het lijntje en liet zich gemakkelijk pakken uit de bak.

Komende zaterdag ga ik weer kijken en wil ik in ieder geval vragen of ik hem zelf even uit de box mag halen, met hem mag lopen, even wat borstelen, zodat ik wat beter met hem kennis mag maken. Ik moet nog maar even echt vragen of hij werkelijk nooit gelongeerd is, en als hij dit al weleens gedaan heeft, kan ik het mooi ook even met hem doen!

Helaas is het wel een uurtje rijden voor mij, dus ik zie het niet gebeuren dat ik nog een paar keer ga kijken. Ligt er ook een beetje aan, als ik hem besluit te kopen moet ik nog even met een vriendin afspreken wanneer we beide paarden op het land zetten (jaja we hebben de luxe van een 'eigen' land!) dus dan moet hij daar misschien nog wel een week of wat blijven... dan kan ik het vast niet laten om nog eens die kant op te gaan!

Mijn gevoel zegt me ook dat dit een heel leuk paard kan gaan worden, waar ik nog veel plezier mee kan hebben.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:29

Ik denk dat het best een leuk paardje is voor dat geld. Wat hierboven al gezegd is zwart, leuke afstamming, leuk koppie. Mijn paard was met zijn 3,5 (was toen wel nog hengst) ook maar 1,61 . Hij is nu denk ik rond de 1,66-1,68m en het smalle damespaardje van toen is het ook niet meer. Met keuring vraagt de veearts meestal ook naar jou gebruiksdoel en zal ook daar naar kijken bij zijn aankoopadvies. Verder zou ik erop letten dat je zelf bepaalt naar welke kliniek hij gaat, en niet de verkoper. Wat misschien ook slim is, is een bloedmonster laten afnemen. Mocht je achteraf het vermoeden krijgen dat hij pijnstillers o.i.d heeft gehad kun je dat dan onderzoeken.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 10:49

sphinxie schreef:
Is hij echt helemaal onbeleerd? Ook nooit gelongeerd oid? Toen ik mijn (ook onbeleerde) merrie kocht, ben ik er een aantal keer heen geweest om wat met haar te doen. Gewoon vastzetten, poetsen, beschermers om, hoofdstel om, rustig longeren in de paddock, benen afspuiten. Nou was ze wat gewend, ze was al gelongeerd, maar ik had wel meer een beeld over wat voor paard het was. Moet je natuurlijk wel redelijk in de buurt wonen en een verkoper treffen die dat ziet zitten...

Nou ik ben gister weer wezen kijken. Ze hadden een paar keer met hem gelongeerd, dus dat hebben ze gister nog even laten zien, en ik heb hem zelf ook nog even gelongeerd. Dat deed hij al heel netjes.

Ik was helemaal verkocht! Dus als hij komende week goed door de keuring komt dan is hij m'n nieuwe paardje! Ik kan me niet voorstellen dat hij niet in orde is want hij loopt in mijn ogen zuiver (prachtige gangen, maar ik ben niet meer objectief Bloos) en z'n benen zijn mooi droog.

Sammie schreef:
Wat zit er nog meer achter? Puur ter nieuwschierigheid, weet je ook evt. predikaten/moederlijn e.d.

Dit een kopie van het papier:

Afbeelding

Hopelijk is het leesbaar, zoniet dan schrijf ik het wel even uit.
Laatst bijgewerkt door Javayo op 15-05-05 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:01

Hmm; het is niet zo duidelijk hè! hierbij de uitgeschreven versie van de moederlijn in het kort:

moeder: Firstchoice (ster)
v. Sultan
m. Amora (ster prestatie) Realist x Diadeem
Verder zit er nog 'ster preferent', 'ster preferent prestatie' en 'keur preferent' in de moederlijn.

Met die termen ben ik niet zo thuis... Met prestatie zijn ze zelf goed geweest in de sport toch? en met preferent zijn enkele nakomelingen goed in de sport? Verbeter me maar als dit niet klopt...

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:09

Preferent betekent dat de moeder minstens 3 nakomelingen heeft die ster zijn, kan ook keur of elite zijn. Prestatie is wat ingewikkelder, kun je beter even in de bijlage van de IDS van laatst kijken (weet niet wel nummer) of op http://www.kwpn.nl/cms/servlet/cms.serv ... ediaId=971

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:48

Javayo schreef:
Hmm; het is niet zo duidelijk hè! hierbij de uitgeschreven versie van de moederlijn in het kort:

M: Firstchoice (ster) 87.1077 v. Sultan
M: Amora (ster prestatie) 82.865 v. realist
M: Kugreta (ster preferent) 3816stb-m v.diadeem
M: Fenny (keur preferent)

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:53

Kun je geen regeling treffen dat je hem 3 weken op proef krijgt? Ik weet niet of dat nog weleens gedaan wordt, maar dan heb je een beter beeld van een paard, dan paar keer een moment opname..

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 19:53

NoireIdylle schreef:
Kun je geen regeling treffen dat je hem 3 weken op proef krijgt? Ik weet niet of dat nog weleens gedaan wordt, maar dan heb je een beter beeld van een paard, dan paar keer een moment opname..

Nou, hij is onbeleerd dus er valt nog weinig te proberen in zo'n korte tijd. De verkoper heeft (logisch) zoiets van: als ik hem op proef laat gaan en iemand gaat er mee prutsen dan krijg ik een verpest paard terug. En ik heb zelf zoiets van: als ik al verder ga met longeren en zadelmak maken, dan leert het paard iedere dag wat meer en wordt hij er alleen maar beter van. Maar al had hij beleerd geweest dan had ik hem zeker wel eerst op proef willen nemen.

Op dit moment twijfel ik er echt niet meer over hoor! Ik vind hem helemaal geweldig! Hij is qua bouw en kleur precies wat ik zocht, en daarnaast is hij ook een ontzettende knuffel, hij lijkt ook heel makkelijk te leren en hij geeft je echt alle vertrouwen; dus ook qua karakter vind ik het een fijn dier. Ik kan me niet voorstellen dat ik hem over een paar weken niet leuk meer vind.

En in het ergste geval: als ik hem heb ingereden en hij bevalt me echt totaal niet meer, dan kan ik hem altijd nog verkopen toch? En daar zal ik dan echt geen verlies op draaien. MAAR dit gaat echt niet gebeuren hoor Clown

roxygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:37

eeej

ik heb zelf een donkerbruine ooseven x cocktail ruin. en die hebben we als 2 jarige gekocht met keuring en alles voor 13.000 euro. best een hoog bedrag voor een 2 jarige. het heeft een onwijs lief en werkwillig karakter en een onwijze uitstraling. als 3 jarige was hij ook nog best wel een heel jong paardje om te zien. maar de fokker zei tegen ons van 00 sevens zijn laatbloeiers en over een tijdje zul je niet weeten wat je ziet en idd een half jaar verder is ie helemaal volwassen geworden. iedereen zegt dat hij zo onwijs goed en mooi is en dat het echt een paard is waar je heel ver mee kan komen. mensen zijn nu al blij op wedstrijden als hij een beetje vervelend is:P maarja de toekomst zal het uitwijzen Lachen

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:22

Ik heb zelf een ooseven x chronos en ik kan nu uit ervaring zeggen dat ooseven heel fijn bloed is. Lieve paarden om mee te werken en ik vind van een foto kan je toch niet zeggen wat een paard waard is. Een 3-jarige moet nog zoveel groeien dus daar kan je nu ook niets van zeggen al de bespiering moet er nog op komen. Mijn merrie is sinds oktober nog 3cm gegroeid en ze is al 4jaar en inmiddels 1.73m. Ik zou er voor gaan als je er een goed gevoel bij hebt Clown

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:58

Zoveel mensen, zoveel meningen laten we dat voorop stellen.

Ik heb mijn eerste paardje gekocht in maart 2003 , ze was toen nog net geen 3 jaar. Iemand heeft me erop gewezen dat dit wel eens iets voor mij zou kunnen zijn. "Mooie gangen, maar op dit moment slecht in de vacht en veel te mager , maar daar moet je doorheen kijken." dat is wat mij is verteld. Ik was dus voorbereid en als ik je foto's laat zien (lukt nog altijd niet om ze online te krijgen) schrik je ! Maar ze was verder leuk en had idd goede beweging, dus gekocht voor 4000,- ONBELEERD !!! Inmiddels heb ik haar zelf ingereden en sinds dit seizoen aan het starten op concours, geweldig gaat het !
Ik krijg vaak commentaar wat een mooi en goed paard (zelfs op coupons). Met de verkopers hebben we nog een heel leuk contact en inmiddels staan ze elke wedstrijd langs de zijlijn te kijken en vragen of ze niet te koop is ?????!!!!!
Degene die ons getipt heeft is een wederzijdse vriend van ons en de verkopers en die heeft altijd de verkopers verteld dat ze nog veel spijt zullen krijgen dat ze haar verkocht hebben.
Van het magere is helemaal niks meer te zien, helaas is ze wel niet meer veel gegroeid (was 1.62m, is nu 1.64m).

Dus kopen als je zou onder de indruk bent !
Maar ik zou wel een rontgenlogische keuring laten uitvoeren, stel je voor je wel hem weer eens verkopen, maar inmiddels is ie meer geld waard en de kopers willen foto's erbij. Als ie dan wordt afgekeurd gaat de koop niet door of moet je en stuk met de prijs zakken.
Tis een keuze, veel suc6

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:54

Ik heb geleerd hoe de foto's erop moeten !
tis wel even of topic, sorry
Afbeelding
Mijn paardje in maart 2003 (zielig hoopje, hé) Huilen

Afbeelding
En mij paardje in april 2005 (slechte foto, maar is nu even voor haar progressie te laten zien, de duidelijkste) Bloos

Goed voeren en vooral trainen doet wonderen !!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 07:13

Au3 schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3SXVJM7N[/img]
Mijn paardje in maart 2003 (zielig hoopje, hé) Huilen

Zo slecht vind ik hem er daar niet uitzien. Als je nagaat dat hij daar 2 is. Hij zit inderdaad niet zo goed in zijn vacht, maar dat krijg je al snel met jonge paarden die in de winter veel buiten staan. Maar verder mist ie (wat logisch is) alleen veel bespiering.
Eigenlijk ziet ie er voor een 2jarige best goed uit!

ff ontopic: Als ik het zo lees lijkt het me een heel geschikt paard voor je! Haha! Door een overschot aan kilo's lijkt hij nu wat "propperig". Haha!
Ik hoop voor je dat ie op de foto's goed is!