Help een leek! Kan mijn merrie nog ster worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karinna

Re: Help een leek! Kan mijn merrie nog ster worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:01

Als je wilt gaan, dan moet je wel heel snel beslissen.
Door omstandigheden is de IDS met de aanmeldingsformulieren later dan normaal verstuurd, maar wel met de normale sluitingsdatum!
Bel gewoon het KWPN, vertel het probleem van je merrie, vraag wat je wel en niet moet doen en.....gaan!!!
Niet geprobeerd is altijd mis...laat ons horen hoe het je vergaan is op de keuring?
Heel veel succes toegewenst.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:19

Nu weet ik het ook niet meer Frusty
Een merrie dat ingeschreven staat in het VB, moet zij nou eerst opgenomen worden in het STB voordat je voor ster kan gaan? Ziek

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 19:13

Whahaha de blunder van de maand!!

Ik pakte net mijn stamboekpapier want denk laat ik die ook nog even over schrijven op mijn naam...
Is ze STER!! hahaha

Wat erg zeg! Ik heb er verder nooit op gelet maar ze is dus al ster dus dat is mooi.

Maar volgende vraag: Hoe word je merrie Keur.. (haha ja ga steeds een stapje verder) Lees in dat bewaarboekje van de ids dat er verschillende verichtingseisen zijn waar ze aan moet voldoen. Voor zover ik begrijp moet ze aan een van deze voldoen. (hierbij staat ook Z1 +1 Dressuur of hoger uiterraard. Maar voor zover ik het begrijp moet ze daarvoor op de keuring voorlopig keur zijn verklaard en wanneer ze dan aan een van die voorwaarden voldoet wordt ze keur of heb ik het verkeerd begrepen?

En over dat sportpredikaat. Dat heeft nu weinig zin meer om alsnog aan te vragen denk ik? Ze is al ster. Of is dit verder ook nog van betekenis?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:59

Keur worden ze als ze meer punten hebben voor ster. Dus ruim ster zijn, en dan een verrichtingstest of Z2+1/z lopen. Ze worden voorlopig keur verklaard. Kun je ook navragen/zoeken op kwpn site. En dan hangt het er ook nog vanaf wanneer zij na de keuring is geweest, omdat het verkrijgen van het keurpredikaat is veranderd.
En natuurlijk ook dat sportpredikaat aanvragen! Hoe meer predikaten hoe beter Knipoog (je moet dr toch op jou naam laten zetten als je wilt fokken)

@mistral. Een merrie die in het VB staat, is nog nooit voor de keuring geweest. Of zij moet zodanig slecht eruitzien/lopen of onder de 1.58 zijn dat ze is geweigerd. Als zij bovengemiddeld beweegt/ eruitziet dan wordt ze stamboekmerrie + ster. Maar ook merries die 'normaal' beweegt worden stamboek, alleen krijgen niet dat ster of keur predikaat. Het kan dus tegelijk gedaan worden. Maar je mag elk jaar naar de keuring. Dus de TS zou ook naar de keuring mogen, waardoor ze d'r voorlopig (en dus permanent) keur laten worden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:10

Als je het helemaal op je heupen krijgt met het fokken zou ik haar ook laten Prokken,
Karo is toch 100% op de foto en inderdaad, hoe meer predikaten hoe beter Ja

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 20:13

ja op de foto's is ze helemaal goed maar die zijn van 2 jaar geleden. Is dit dan te oud? moet ze opnieuw op de foto of voldoen die foto's?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:27

Nee, foto's mogen niet ouder zijn dan 3 maanden, en ze mogen ook alleen door een geselecteerde kliniek gemaakt worden.
Bij het KWPN kan je kosteloos een informatie foldertje aanvragen, daar staan de kosten in en de klinieken welke mogen Prokken.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:35

Je moet voor keur ook een veulen tonen.
Ze zou eventueel voorlopig keur kunnen worden i.v.m. de sportprestatie maar moet dan dus het veulen nog tonen om echt keur te worden. Verders weet ik niet presies hoe het in zijn werk gaat met exterieur beoordeling voor het keur predikaat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:38

pandabeertje, dat is dus veranderd. Een veulen tonen hoeft niet meer.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 20:44

hmm nou dat prokken laat ik voorlopig wel zitten gaat aardig in de kosten lopen lijkt me..
stuur straks alles op en vraag even een verklaring aan van de sport dan kunnen ze haar overschrijven en het sportpredikaat toekennen met de vraag in hoeverre zij in aanmerking zou komen voor keur of ze dat nog ergens geregistreerd is (zal haast wel en dan hoor ik het wel)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:48

En om het lekker ingewikkeld te maken. Als ze voor keur in aanmerking zou komen, en je laat d'r prokken (en dat is goed) dan is ze gelijk elite.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:49

Margo schreef:
Whahaha de blunder van de maand!!

Ik pakte net mijn stamboekpapier want denk laat ik die ook nog even over schrijven op mijn naam...
Is ze STER!! hahaha

Maar volgende vraag: Hoe word je merrie Keur..

(En over dat sportpredikaat. Dat heeft nu weinig zin meer om alsnog aan te vragen denk ik? Ze is al ster. Of is dit verder ook nog van betekenis?

Haha, leuke blunder hoor Knipoog Hartstikke mooi toch!

Een ster merrie met voldoende verrichting moet je direct inschrijven voor de centrale keuring. Daar moet ze aan de hand stappen en draven en ze beslissen daar of ze keur wordt. Ze moet zich daar wel overtuigend laten zien, de sportstand werkt daar niet compenserend.

Sport predikaat is altijd mooi! Gewoon aanvragen hoor Ja

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 20:51

Sammie schreef:
En om het lekker ingewikkeld te maken. Als ze voor keur in aanmerking zou komen, en je laat d'r prokken (en dat is goed) dan is ze gelijk elite.

Hmm oke dan is het nog wel te overwegen maar dan moet ik eerst weten of ze in aanmerking zou komen voor keur dat hoor ik vanzelf wel... dan kan ik er altijd nog over nadenken.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 07:14

Sammie schreef:
pandabeertje, dat is dus veranderd. Een veulen tonen hoeft niet meer.

Aha Haha!
Wist ik nog nie.
Nu wel

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 07:56

EVen iets anders om over na te denken: als een merrie dermate slecht draaft dat ze haar veulen waarschijnlijk niet bij kan houden, is het vrij sneu om haar te laten dekken. Maar wie weet doet een jaartje rust wonderen en knapt ze redelijk genoeg op. Maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden. Veel mensen laten hun geblesseerde merrie dekken zonder hieraan te denken...... Niets is zo verschrikkelijk sneu als een merrie die al hinkend moeite doet om haar veulen bij te benen.....

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 09:36

Mieke schreef:
EVen iets anders om over na te denken: als een merrie dermate slecht draaft dat ze haar veulen waarschijnlijk niet bij kan houden, is het vrij sneu om haar te laten dekken. Maar wie weet doet een jaartje rust wonderen en knapt ze redelijk genoeg op. Maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden. Veel mensen laten hun geblesseerde merrie dekken zonder hieraan te denken...... Niets is zo verschrikkelijk sneu als een merrie die al hinkend moeite doet om haar veulen bij te benen.....

Nou ja dat is inderdaad een belangrijk punt en daar heb ik van te voren ook al goed over nagedacht en is 1 van de redenen waarom ik haar nog een jaar extra rust wil geven maar ik moet zeggen dat ze binnen 2 weken al flink vooruit is gegaan en ze in de wei gewoon redelijk goed kan bewegen. Alleen op t harde is het een ramp maar in de stap is ze ook inmiddels al een heel eind vooruit gegaan.
Maar ze is niet meer stokkreupel hoor ze kan heel aardig uit de voeten komen en misschien kan ze waneer het verbeterd zelfs nog als bospaardje gebruikt worden.

Het is maar het niveau waar ik met haar op ree... dat kan ze niet meer aan en het heeft voor mij weinig zin om met haar een b of l proefje te gaan rijden (was ze ook veel te duur voor) vandaar dat we haar af hebben laten keuren, geld terug en voor de fok gaan gebruiken.

Maar mocht het alleen maar erger worden met die knie doe ik het ook niet hoor dan breng ik haar zoiezo weg. Ik kan het niet aanzien als ze staat te creperen in de wei maar daar is nu totaal geen sprake van en ze heeft het verdiend om nog een paar jaar in de wei te slijten... (mits het voor haar te doen is uiteraard)