Fokkers uitverkoop, wat zijn de veulenprijzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Re: Fokkers uitverkoop, wat zijn de veulenprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 21:35

Sjappie schreef:
Ik ken een 'fokker' (let op aanhalingstekens) en die beweert dat de moeder geen predikaten hoeft te hebben (túúúúrlijk Ach gut) Die heeft vorig jaar een Painted Black hengstveulen (zwart met klein wit voetje) verkocht voor 2800 euro. Dat vind ik dan toch wel te zot hoor!

Wat is te zot. Dat kan ook liggen aan de koper zelf hoor.
Vorig jaar had ik voor een Painted Blackje een geintereseerde die zo slim was om aan te geven bij welk bedrag ze zou afhaken.
Kijk als dat aangegeven bedrag een paar duizend boven jou vraagprijs (in gedachten) is, dan ga jij toch niet als gekkie zeggen, oh maar de vraagprijs was maar.... Welnee, dan schroef je die even wat omhoog, als je toch weet dat je verkoopt. Dit veulen is dan ook niet onder de oorspronkelijke vraagprijs verkocht.
Je mag gerust weten dat die vraagprijs meer was dan 2800 euro van hierboven.

Is dat dan te zot, of juist slim aangepakt?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:40

jij hebt het dan slim aangepakt ja. Jammer dat ik die zotten nu nooit tegenkom......

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:47

Sjappie schreef:
Ik ken een 'fokker' (let op aanhalingstekens) en die beweert dat de moeder geen predikaten hoeft te hebben (túúúúrlijk Ach gut) Die heeft vorig jaar een Painted Black hengstveulen (zwart met klein wit voetje) verkocht voor 2800 euro. Dat vind ik dan toch wel te zot hoor!

ja, veel te goedkoop, ze gaan ook voor meer dan 80.000 euros weg.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:49

MAar toch typisch dat mensen zich toch zo blind kunnen staren op die predikaten he. Want heeft zo'n veulen in de sport nu werkelijk meerwaarde? Kan hij nu echt meer omdat paps en mams keur zouden zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 22:06

Desiree schreef:
MAar toch typisch dat mensen zich toch zo blind kunnen staren op die predikaten he. Want heeft zo'n veulen in de sport nu werkelijk meerwaarde? Kan hij nu echt meer omdat paps en mams keur zouden zijn?

Ik sta helemaal buiten het fok gebeuren,Ik lees alleen maar even mee.
Maar het verbaasd mij echtdat mensen zo veel geld voor papieren betalen.Want uiteindelijk heeft zo'n veulen niks bewezen.Eigenlijk koop je een pakje hoop.
Hoop dat het veulen zo goed als paps of mams gaat zijn, wat dikwijls niet is omdat andere factoren ook mee spelen.
Ik heb zelf een heel knap papierloos paard, wat enorm kan presteren.
Maar ze telt nergens niet mee om dat er geen papier achter zit.
Persoonlijk zou ik een veulen kopen op hoe het er uit ziet en mij aanstaat.Ik zou liever zekerheid hebben over evt.afwijkingingen dan over wat pa of ma presteert.
Maar ja dat zijn maar mijn over peinzingen en bovendien ben ik een watje Bloos Haha!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 22:24

Ik lees ook even mee in dit topic en heb even een vraagje:
Wij hebben nu een 3-jarige hier te koop staan en er word gestart met zijn moeder... Deze zal binnnekort in de L2 worden uitgebracht (laatste WP is binnen in de L1) hoeveel zal de prijs uitmaken van deze 3-jarige of de moeder L1 of M1 start?? Schijnheilig Haha!
(anders wachten we nog even, moeder gaat zo hard Schijnheilig Tong uitsteken)

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:21

Nou het grappige van dit verhaal was dat dat veulen door geen enkele veilingskeuring heen kwam, niet goed genoeg (blijkbaar kon ie echt niet lopen). Dan vind ik 2800 euri voor een slechtlopende Painted Black uit een predikaatloze moeder (verdere moederlijn weet ik niet precies of daar predikaten in zitten) echt teveel.

Dan betaal liever dat bedrag voor een veulen dat op een veiling wordt gebracht, dan hebben er toch al wat 'kenners' naar gekeken.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 10:14

Desiree schreef:
jij hebt het dan slim aangepakt ja. Jammer dat ik die zotten nu nooit tegenkom......

Dat was ook maar een toevalstreffer, het andere veulen ging helaas niet op die manier, maar goed als je ze treft, probeer je daar wel handig gebruik van te maken.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:41

ik vind ook dat veel mensen teveel belang hechten aan dat predikaat, voor zover ik er iets van ken natuurlijk...
ik heb zelf een (in mijn ogen) goede allround merrie, die 4 veulens heeft gehad met ook denk ik allround hengsten (contango, farrington en erato), waarvan er 2 internationaal springen (de ene niveau 1.45, de andere1.50-1.55) en van de andere 2 weet ik niets (ik weet niet waar ik daarvoor moet zoeken, die andere heb ik via google gevonden)
Ze heeft zelf ook 1.45 gelopen en heeft mooie ruime gangen en ziet er goed uit.
We hebben haar vorig jaar voor de eerste keer bij ons gedekt (laatste veulen is 10j geleden) deze merrie heeft geen predikaat maar maakt dit haar veulen minder waard?
Als ik een veulen zou gaan kopen en ik hoor dat de merrie zelf goed gesprongen heeft en dit blijkbaar doorgeeft, zou ik dit belangrijker vinden dan het al of niet ster zijn van de moeder...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:52

Ik zag op de Zuidlaarder markt 2 jaar geleden een Rhodiumveulen uit een sport-elite van *dressuurhengst* uit een sport-elite van *dressuurhengst* uit een *veel preditkaten* uit een *dressuurhengst* (details ben ik verder vergeten - een van die dressuurhengsten was overigens wel Inspekteur, vond ik wel leuk).

Anyhow: zwart, hengst, goede maat. 1.200 euri. 1 stijler voetje, maar dat was dan ook het enigste wat aan te merken was op eerste gezicht. Aardig veulen, niet gekocht, want ik zocht geen veulen.

zo staan er elk najaar redelijke tot goede veulens op de paardenmarkten
DAAR is de Fokkers-Uitverkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:54

jessje, als ze 1.45 heeft gelopen heeft ze toch het predikaat sport? En aan de hand van de nakomelingen is ze bijna prestatie. En natuurlijk maken predikaten wel uit, een veulen uit een keurmerrie zal eerder keur worden dan een veulen uit een stamboekmoeder, een sterke moederlijn is erg belangrijk, dat zal iedere serieuze fokker beamen. Ik sta trouwens te kijken van de hoge prijzen die iedereen noemt. Ik hoor meer verhalen van veulens met papier die krap 1000 euro opbrengen. De markt is erg slecht. Kijk naar gezonde 3 jarigen op marktplaats. 2500 euro is de gemiddelde vraagprijs.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:59

[***] schreef:
De markt is erg slecht. Kijk naar gezonde 3 jarigen op marktplaats. 2500 euro is de gemiddelde vraagprijs.

Gezond is op marktplaats een vrij rekbaar begrip hoor Haha!
2.500 euro is geld voor een rijpaard met manege-paarden-kwaliteit - hoge ogen in de sport gooien mag je er niet van hopen.

Maar voor nog een keer 2.500 euro erbij kan je absoluut een lekker lopend en berijdbaar sportpaard kopen van jonge leeftijd. Ook wel na beleren. ik vind 5.000 euro een heel netjes budget voor een 3/4 jarig beleerd rijpaard met sport-beweging, en dan zijn ze op de fotos ook goed.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 11:46

Dat ben ik toch niet met je eens Dees.
Voor dat "weinige" geld, zeg max 3500 euro, kun je zeer zeker wel fijn bewegende sportpaarden in de dop vinden hoor.
Ik ga namelijk net zo lief bij een paard kijken wat er niet uitziet, dan een die van alle kanten glimt en vierkant in de witte bandages voorgesteld word.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:46

Stond dat Rhodium veulen op een groen grasveld aan de hand tussen de bomen en was het een hengstveulen? Want dan heb ik hem ook gezien. WAs inderdaad een mooi veulen maar toen ik informeerde naar de prijs noemden ze iets van 2200 euro. HEb verder niet geboden hoor, was ook niet op zoek.

[***] schreef:
Ik hoor meer verhalen van veulens met papier die krap 1000 euro opbrengen. De markt is erg slecht. Kijk naar gezonde 3 jarigen op marktplaats. 2500 euro is de gemiddelde vraagprijs.

En dat is de realiteit.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:48

jessje schreef:
ik vind ook dat veel mensen teveel belang hechten aan dat predikaat, voor zover ik er iets van ken natuurlijk...
ik heb zelf een (in mijn ogen) goede allround merrie, die 4 veulens heeft gehad met ook denk ik allround hengsten (contango, farrington en erato), waarvan er 2 internationaal springen (de ene niveau 1.45, de andere1.50-1.55) en van de andere 2 weet ik niets (ik weet niet waar ik daarvoor moet zoeken, die andere heb ik via google gevonden)
Ze heeft zelf ook 1.45 gelopen en heeft mooie ruime gangen en ziet er goed uit.
We hebben haar vorig jaar voor de eerste keer bij ons gedekt (laatste veulen is 10j geleden) deze merrie heeft geen predikaat maar maakt dit haar veulen minder waard?
Als ik een veulen zou gaan kopen en ik hoor dat de merrie zelf goed gesprongen heeft en dit blijkbaar doorgeeft, zou ik dit belangrijker vinden dan het al of niet ster zijn van de moeder...
Jessje ,het feit dat je merrie zelf op zo'n niveau heft gelopen is idd veel belangrijker dan die predikaten ,sportprestaties komen bij mij op de eerste plaats .Ik heb zelf ook een merrie die 1.60 loopt en hoop daar volgend jaar ook mee te gaan fokken .Zelf voor goed geld is er uit zo'n merries altijd interresse ,mij is er zelfs al hele goeie condities uit duitsland van hengstenboeren voorgesteld als ik met die merrie wil gaan fokken .Het is gewoon de realiteit dat uit zo'n presterende merries betere paarden komen en dat daar ook vraag naar is .Maar ik vindt wel dat op zo'n merrie minstens een op hetzelfde niveau presterende hengst moet zetten !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:00

En daarom zijn er voor de sportprestaties van de merrie en haar kinderen ook predikaten.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:39

[***] schreef:
En daarom zijn er voor de sportprestaties van de merrie en haar kinderen ook predikaten.
Dat weet ik ook wel ,hoor ,maar de meeste sportmensen vragen die niet aan en al helemaal niet hier in belgie en duitsland .Je kan het prestatie predikaat aanvragen ,daarvoor moeten 3 kinderen M + aantal winstpunten zijn (nou kunnen de meeste paarden dat wel halen ,maar ik vindt internationaal lopen toch nog een heel andere koek hoor en dat staat spijtig genoeg niet op het papier .

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:05

Tha_Niekje schreef:
Ik lees ook even mee in dit topic en heb even een vraagje:
Wij hebben nu een 3-jarige hier te koop staan en er word gestart met zijn moeder... Deze zal binnnekort in de L2 worden uitgebracht (laatste WP is binnen in de L1) hoeveel zal de prijs uitmaken van deze 3-jarige of de moeder L1 of M1 start?? Schijnheilig Haha!
(anders wachten we nog even, moeder gaat zo hard Schijnheilig Tong uitsteken)

??? Schijnheilig

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:24

Desiree schreef:
[***] schreef:
Ik hoor meer verhalen van veulens met papier die krap 1000 euro opbrengen. De markt is erg slecht. Kijk naar gezonde 3 jarigen op marktplaats. 2500 euro is de gemiddelde vraagprijs.

En dat is de realiteit.

Het hangt er dan natuurlijk wel heel erg vanaf wat voor paard je zoekt. Voor dat geld vind je geen goed paard waarmee je op de concoursen dubbele winst en eerste prijzen gaat rijden.

Nederlanders willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Bijna iedereen zoekt een goed/fijn sportpaard, maar velen willen er geen fatsoenlijke prijs voor betalen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:59

KarinvdM schreef:

Het hangt er dan natuurlijk wel heel erg vanaf wat voor paard je zoekt. Voor dat geld vind je geen goed paard waarmee je op de concoursen dubbele winst en eerste prijzen gaat rijden.

De meesten van ons rijden alleen maar amateurniveau en komen ook niet verder. Om verder te komen heb je namelijk niet alleen een toppaard nodig, maar ook nog eens talent en een hoop centen om je training en al de andere nodige zaken te bekostigen. En als je dat hebt, dan wil de Rabobank je pas sponsoren. Haha!
Die paarden die aangeboden worden voor dat geld, kunnen gemakkelijk het niveau aan wat van ze gevraagd wordt. Ik denk zelfs dat de gemiddelde paarden t.o.v. de gemiddelde ruiters overgekwalificeerd zijn. Dat ze er toch niet komen in de sport ligt in mijns inziens aan de ruiter, niet aan de paarden zelf.

KarinvdM schreef:
Nederlanders willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Bijna iedereen zoekt een goed/fijn sportpaard, maar velen willen er geen fatsoenlijke prijs voor betalen.

Precies! Daar heb je helemaal gelijk in.

Maar dan nog, mensen ZIEN de verschillen ook niet. Ze willen gewoon een zacht prijsje betalen en komen een paard tegen die ze voor hun budget willen hebben. En dat paard dat zoveel duurder was omdat het zoveel beter zou zijn, joh, dat ZIEN ze nog niet eens!

Kwaliteiten van paarden worden gewoon niet opgemerkt. DAt kan trouwens ook niet. Voordat ze komen willen ze een prijsindicatie en als die wat hoger zit, komen ze niet meer kijken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:13

Desiree schreef:
KarinvdM schreef:

De meesten van ons rijden alleen maar amateurniveau en komen ook niet verder. Om verder te komen heb je namelijk niet alleen een toppaard nodig, maar ook nog eens talent en een hoop centen om je training en al de andere nodige zaken te bekostigen. En als je dat hebt, dan wil de Rabobank je pas sponsoren. Haha!
Die paarden die aangeboden worden voor dat geld, kunnen gemakkelijk het niveau aan wat van ze gevraagd wordt. Ik denk zelfs dat de gemiddelde paarden t.o.v. de gemiddelde ruiters overgekwalificeerd zijn. Dat ze er toch niet komen in de sport ligt in mijns inziens aan de ruiter, niet aan de paarden zelf.

Dan klopt het dus dat het er vanaf hangt wat voor paard je zoekt. Iemand die "amateur" is en niet verder komt, zal ook niet het meeste aan een paard willen uitgeven en een paard dus eerder als "te duur" bestempelen.

Met wilskracht en doorzettingsvermogen kom je ook een heel eind trouwens. Maar er zijn absoluut veel ruiters/amazones met het verkeerde paard. Het is jammer dat ze vaak niet voldoende willen investeren in de juiste begeleiding.

Maar wat is een "amateur" en wat is "verder komen"? Iedereen vult dat anders in voor zichzelf.

Desiree schreef:
KarinvdM schreef:

Precies! Daar heb je helemaal gelijk in.

Maar dan nog, mensen ZIEN de verschillen ook niet. Ze willen gewoon een zacht prijsje betalen en komen een paard tegen die ze voor hun budget willen hebben. En dat paard dat zoveel duurder was omdat het zoveel beter zou zijn, joh, dat ZIEN ze nog niet eens!

Kwaliteiten van paarden worden gewoon niet opgemerkt. DAt kan trouwens ook niet. Voordat ze komen willen ze een prijsindicatie en als die wat hoger zit, komen ze niet meer kijken.

Wees er blij om dat ze niet meer komen kijken, dan zijn ze tenminste eerlijk. Ik heb er een hekel aan om een paard voor te rijden terwijl ik al heb gemerkt dat ze het paard niet willen omdat het "te duur" is.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:00

holly schreef:
Dat ben ik toch niet met je eens Dees.
Voor dat "weinige" geld, zeg max 3500 euro, kun je zeer zeker wel fijn bewegende sportpaarden in de dop vinden hoor.
Ik ga namelijk net zo lief bij een paard kijken wat er niet uitziet, dan een die van alle kanten glimt en vierkant in de witte bandages voorgesteld word.

Wat koste jouw farrington verleden voorjaar dan ?
Laatst bijgewerkt door arie53 op 10-05-05 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:04

Als alle bokt meisjes nou eens wat minder naar de afstamming zouden kijken, en wat meer naar de kwaliteit van het veulen, kan je voor rond de 2500 euro je stal vol kopen,met goede toekomstige sportpaarden !!!

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:25

Woww, als ik zo die prijzen hoor van de veulens van nu, merk ik toch duidelijk een verschil met 2, 2.5 jaar geleden toen ik mijn veulentje kocht. Ik heb haar toen gekocht voor 2500 en onder die prijs heb ik niets naar mijn zin (en ik heb toch dik een half jaar gezocht) kunnen vinden!

En deze heeft dan toevallig wel een moederlijn met een hele hoop predikaten, maar de hengst (stravinksy) was toen toch nog onbekend.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:47

arie53 schreef:
Als alle bokt meisjes nou eens wat minder naar de afstamming zouden kijken, en wat meer naar de kwaliteit van het veulen, kan je voor rond de 2500 euro je stal vol kopen,met goede toekomstige sportpaarden !!!

boktmeisjes hebben al helemaal geen geld dus die komen bij voorbaat al niet kijken. Haha!

En het is in het algemeen zo dat mensen eerst kijken naar de bloedlijnen en dan naar het paard. Niet dat ik dat terecht vind, en dat vinden er meer niet.