welke jaarlingen opgeroepen voor oc scan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manonkuijten

Re: welke jaarlingen opgeroepen voor oc scan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 22:57

Bij OCD (Osteochondrose) betreft het een onregelmatige verbening van het kraakbeen in bijvoorbeeld de knie, hals en elleboog. Er ontstaan scheuren en het bot wordt almaar zwakker. In Noord-West Europa krijgt zo'n 25 procent van de veulens osteochondrose.
Niet zelden worden ze uiteindelijk afgemaakt.

Tijdens de scan wordt er dus naar deze onregelmatige verbening gekeken van het kraakbeen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:20

manonkuijten schreef:
Bij OCD (Osteochondrose) betreft het een onregelmatige verbening van het kraakbeen in bijvoorbeeld de knie, hals en elleboog. Er ontstaan scheuren en het bot wordt almaar zwakker. In Noord-West Europa krijgt zo'n 25 procent van de veulens osteochondrose.

Niet zelden worden ze uiteindelijk afgemaakt
.

Tijdens de scan wordt er dus naar deze onregelmatige verbening gekeken van het kraakbeen.

Dat over dat afmaken is nieuw voor mij Bloos , met een kleine chirurgische ingreep a 600 euro is een heleboel 'te fixen'. Afmaken is een middeleeuwse oplossing en in heel veel gevallen echt niet nodig.

Tenminste, zolang er mensen zijn die verder willen kijken dan een chipje. Helaas is dat een heel andere discussie, maar als iedere ruiter nou een paard zou kopen dat met de kwaliteit van de ruiter zou overeenkomen, dan was er een grooooote markt voor paarden met een 'vlekje' op het keuringsrapport....
Maar tja, we zijn allemaal Anky's kennelijk, en willen een paard dat ook aan die eisen voldoet... met dank aan Amev en Hippo Boos!

natuurlijk moet je proberen te fokken op gezondheid, maar ik geloof heilig dat men 'vroeger' dit probleem ook heus had en men in ontwetendheid gewoon veel plezier had aan wat er op dat moment voor handen was - kennelijk mankeert het moderne paard veel meer, of zou dat komen omdat we meer kunnen 'meten'?

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:34

Dees schreef:
manonkuijten schreef:

Niet zelden worden ze uiteindelijk afgemaakt
.

Dat over dat afmaken is nieuw voor mij Bloos , met een kleine chirurgische ingreep a 600 euro is een heleboel 'te fixen'. Afmaken is een middeleeuwse oplossing en in heel veel gevallen echt niet nodig.

Tenminste, zolang er mensen zijn die verder willen kijken dan een chipje. Helaas is dat een heel andere discussie, maar als iedere ruiter nou een paard zou kopen dat met de kwaliteit van de ruiter zou overeenkomen, dan was er een grooooote markt voor paarden met een 'vlekje' op het keuringsrapport....
Maar tja, we zijn allemaal Anky's kennelijk, en willen een paard dat ook aan die eisen voldoet... met dank aan Amev en Hippo Boos!

natuurlijk moet je proberen te fokken op gezondheid, maar ik geloof heilig dat men 'vroeger' dit probleem ook heus had en men in ontwetendheid gewoon veel plezier had aan wat er op dat moment voor handen was - kennelijk mankeert het moderne paard veel meer, of zou dat komen omdat we meer kunnen 'meten'?

Ook met de kleine lettertjes in jouw tekst ben ik het eens. Een punt is natuurlijk dat paarden tegenwoordig veel te groot zijn en dart brengt uiteindelijk nadelen met zich mee, en daar lopen we nu tegen aan. Een paard hoort niet 1.70 te worden , maar zo is de markt nu eenmaal tegenwoordig! En daar zouden ze wat aan moeten doen. Gewoon een paar centimeter kleiner en goed blijven opletten. Bovendien is het bekend dat paarden met dergelijken problemen nog heel goed kunnen functioneren voor verschillende doeleinden waaronder vaak ook de sport. Ik denk dat er ook een beetje van een mug een olifant word gemaakt.

manonkuijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 20:51

Maar tja, we zijn allemaal Anky's kennelijk, en willen een paard dat ook aan die eisen voldoet... met dank aan Amev en Hippo

Iedereen wil een paard kopen wat gezond is. Of je nu hoog in de dressuur/springerij rijdt of gewoon recreatief. Het is natuurlijk wel zo dat OC tegenwoordig meer voorkomt als vele jaren geleden en dat komt denk ik ook doordat er met een specifiek groepje hengsten wordt gefokt. Je zag het ook bij sommige hondenrassen en ik denk dat het goed is dat er zo op gelet wordt voordat het dadelijk de spuigaten uitloopt.

Ik ben er voor om alle paarden te keuren tijdens de keuringen. Je kan alleen in het stamboek worden opgenomen als er in principe niks is aan te merken aan de foto. Niks erfelijks! Of anders een fokverbod. En dat de paarden groter worden komt uiteindelijk denk ik ook door ons zelf. We voeren te goed en ik denk dat de paarden daardoor ook veel groter worden dan vroeger!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:10

De paarden waren vroeger geen haar gezonder dan tegenwoordig. Van de paarden van tegenwoordig WETEN we gewoon veel meer, maar dat maakt ze niet gezonder of ongezonder.

Ik kan gewoon echt niet begrijpen waarom een B-L ruiter een paard met een oc laat staan als het dier verder wel past kwa karakter, opleiding, uiterlijk, budget.
Gezondheid gaat veel verder dan een foto van knie- en/of sprong.

Een paard kan zo onnoemlijk veel meer mankeren dan wat er op de aankoopkeuring wordt getoetst. Je wilt een gezonde, okee. Maar is gezond dan "niet-ziek' of is gezond 100 % rontgenologisch goedgekeurd. Tja, stel je voor dat je na de Z toch nationaal wilt, he?
Maar al die duizenden paardenkopers, hoeveel zullen er nationaal bereiken, ondanks dat topfokproduct waarvoor ze duizenden euro's neertellen? Een beetje realisme kan behoorlijk schelen in de portemonnee en verkomt een hele boel voortijdig afvoer van paardenmateriaal.

En een fokverbod op alles wat genetisch niet goed is... poeh. Dan kan o.a. het kwnp wel opdoeken. Want dan kan je niet verder als je bijvoorbeeld Farn of LÍnvasion in de pedigree hebt zitten... En dat Fries Paarden Stamboek hoeven ze dan ook zeker niet meer te reanimeren.

Hoe ver willen we gaan voordat we erachter komen dat paarden niet met garantiebewijs worden gefokt?
Maar terug on topic: OPENHEID van zaken is wat mij betreft heel belangrijk - ik vrees dat de OC-gevende hengsten met de mantel der liefde worden toegedekt, en belanghebbende hengsthouders de cijfers zullen kunnen manipuleren. Ik denk niet dat ondanks dit onderzoek, oc-verervende hengsten zullen worden aangewezen, ik geloof niet dat ook maar iemand daar de ballen voor heeft, eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:52

Dees, ook die B/L ruiter wil zijn paard verzekeren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:57

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:49

Pipo schreef:
[naam verwijderd], ook die B/L ruiter wil zijn paard verzekeren.

Vandaar ook "met dank aan Amev en Hippo'...
Verzekeringen staan er om bekend graag over-verzekering af te sluiten Sigaar Wel beuren, niet uitkeren...

*hm, toch maar weer eens voor mezelf beginnen*

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:58

Mansolein schreef:
Een punt is natuurlijk dat paarden tegenwoordig veel te groot zijn en dart brengt uiteindelijk nadelen met zich mee, en daar lopen we nu tegen aan. Een paard hoort niet 1.70 te worden , maar zo is de markt nu eenmaal tegenwoordig! En daar zouden ze wat aan moeten doen. Gewoon een paar centimeter kleiner en goed blijven opletten. Bovendien is het bekend dat paarden met dergelijken problemen nog heel goed kunnen functioneren voor verschillende doeleinden waaronder vaak ook de sport. Ik denk dat er ook een beetje van een mug een olifant word gemaakt.

Met een paard van 1.70m is helemaal niets mis mee.

Nicky74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 06:22

om on topic te blijven:

Ons 007 jaarling was ook geprikt en geen problemen gevonden.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 07:02

manonkuijten schreef:
Maar tja, we zijn allemaal Anky's kennelijk, en willen een paard dat ook aan die eisen voldoet... met dank aan Amev en Hippo

Iedereen wil een paard kopen wat gezond is. Of je nu hoog in de dressuur/springerij rijdt of gewoon recreatief. Het is natuurlijk wel zo dat OC tegenwoordig meer voorkomt als vele jaren geleden en dat komt denk ik ook doordat er met een specifiek groepje hengsten wordt gefokt. Je zag het ook bij sommige hondenrassen en ik denk dat het goed is dat er zo op gelet wordt voordat het dadelijk de spuigaten uitloopt.

Ik ben er voor om alle paarden te keuren tijdens de keuringen. Je kan alleen in het stamboek worden opgenomen als er in principe niks is aan te merken aan de foto. Niks erfelijks! Of anders een fokverbod. En dat de paarden groter worden komt uiteindelijk denk ik ook door ons zelf. We voeren te goed en ik denk dat de paarden daardoor ook veel groter worden dan vroeger!

Nee, dat laatste klopt niet! Het is zo dat de grote van een paard genetisch bepaald is en dat voeren geen invloed heeft op de uit eindelijke stokmaat van een paard. Wel heeft het invloed op de snelheid waarmee het paard groeit, maar de maat die genetisch vastgesteld is in het paard word altijd bereikt, bij de ene als hij 4 á 5 jaar is en de ander pas als hij 8 of 9 is!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 07:06

VValar schreef:
Mansolein schreef:
Een punt is natuurlijk dat paarden tegenwoordig veel te groot zijn en dart brengt uiteindelijk nadelen met zich mee, en daar lopen we nu tegen aan. Een paard hoort niet 1.70 te worden , maar zo is de markt nu eenmaal tegenwoordig! En daar zouden ze wat aan moeten doen. Gewoon een paar centimeter kleiner en goed blijven opletten. Bovendien is het bekend dat paarden met dergelijken problemen nog heel goed kunnen functioneren voor verschillende doeleinden waaronder vaak ook de sport. Ik denk dat er ook een beetje van een mug een olifant word gemaakt.

Met een paard van 1.70m is helemaal niets mis mee.

Nee, dat kan wel zijn , maar hoe groter de paarden hoe meer kans op afwijkingen in het gestel dat is nou eenmaal bewezen! Ik zeg niet dat alle grote paarden dat hebben.

manonkuijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 07:20

We hebben nu dus:

- San Remo
- Gribaldi
- lupicor
- Houston
- Oklund
- Obelisk
- Indoctro
- Tangelo vd Zuuthoeve
- OOSeven

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:02

Dit is overigens niet het onderzoek, dit is om parameters te verkrijgen Lachen

Om straks het onderzoek mee te kunnen doen.

manonkuijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 07:53

We hebben er nu negen dus we missen er nog 16!!!!!!!!!!

Dus schrijf ze op de hengsten en de resultaten!!!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:03

Timeless (Goodtimes x Watzman) is ook geprikt,
maar het veulen van ons is inmiddels al verkocht en de nieuwe eigenaar had hem nog niet overgeschreven, vandaar dat wij nog thuis nog bericht kregen en dat ik weet dat Timeless ook op de lijst kan, nog 15 hengsten te gaan.

manonkuijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 14:30

We hebben nu:

- San Remo
- Gribaldi
- lupicor
- Houston
- Oklund
- Obelisk
- Indoctro
- Tangelo vd Zuuthoeve
- OOSeven
- Timeless

Nog 15 inderdaad!

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:44

Wij laten de onze overigens pas in het najaar rontgenen, lopen al in de wei Lachen (2 stuks)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:51

Jammergenoeg die van mij niet. Had t wel willen weten... Hoewel ik toch weinig waarde hecht aan OC-D bij een jaarling. Eerst maar 2 jaar verder kijken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:18

Dees schreef:
[

Heeft fokken op gezondheid veel zin als we niet OPFOKKEN op gezondheid? Waarom moet iedereen zich blind staren op de 30% dat OC(D) erfelijk is? WAarom nu niet eens letten op de overige 70% waar het mis gaat in de opfok omdat de jaarlingen niet genoeg beweging krijgen en de juiste grondstoffen in hun voer moeten ontberen (want het mag geen geld kosten)? Ze doen alsof 30% meer is dan 70%, want alleen over die erfelijkheid wordt gepraat. Als we de OCD in de erfenis al uit kunnen bannen, blijft er nog 70% over. Dat is veel meer dan de helft.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:17

San Remo zat er dus ook bij. Ik heb een jaarling van San Remo, maar nee, mij hebben ze niks gevraagd.
Erg jammer, was er wel voor in geweest GRATIS foto's.

Godie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:09

hmm.. ik heb ook een kennedy staan... jammer dat die ook niet opgeroepen is, ik heb trouwens al ruim een maand een brief gehad maar nog geen gehoor aan gegeven, ga ik toch maar eens doen dan!! * en vraag gewoon tussen neus en lippen door of ze m'n kennedy ook nieyt willen*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:20

off topic reactie van Charise en reactie SuzanneF gesplit

manonkuijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 09:01

Hebben de bokkers geen andere jaarlingen meer die zijn opgeroepen?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:47

Ik weet een oproep van een no limit.

Overigens is hel altijd al wat vaag over OC
Als je een paard met OCD laat opereren en alle stukjes bot laat verwijderen en hem daarna laat keuren dan wordt ie goedgekeurd. het lijkt me dan ook sterk dat het genetisch bepaald zou zijn. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat het zou komen door de bouw van het paard en dat kan dan natuurlijk wel doorgegeven worden aan de nakomelingen.