Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
manonkuijten schreef:Bij OCD (Osteochondrose) betreft het een onregelmatige verbening van het kraakbeen in bijvoorbeeld de knie, hals en elleboog. Er ontstaan scheuren en het bot wordt almaar zwakker. In Noord-West Europa krijgt zo'n 25 procent van de veulens osteochondrose.
Niet zelden worden ze uiteindelijk afgemaakt.
Tijdens de scan wordt er dus naar deze onregelmatige verbening gekeken van het kraakbeen.
, met een kleine chirurgische ingreep a 600 euro is een heleboel 'te fixen'. Afmaken is een middeleeuwse oplossing en in heel veel gevallen echt niet nodig.
Dees schreef:manonkuijten schreef:Bij OCD (Osteochondrose) betreft het een onregelmatige verbening van het kraakbeen in bijvoorbeeld de knie, hals en elleboog. Er ontstaan scheuren en het bot wordt almaar zwakker. In Noord-West Europa krijgt zo'n 25 procent van de veulens osteochondrose.
Niet zelden worden ze uiteindelijk afgemaakt.
Tijdens de scan wordt er dus naar deze onregelmatige verbening gekeken van het kraakbeen.
Dat over dat afmaken is nieuw voor mij, met een kleine chirurgische ingreep a 600 euro is een heleboel 'te fixen'. Afmaken is een middeleeuwse oplossing en in heel veel gevallen echt niet nodig.
Tenminste, zolang er mensen zijn die verder willen kijken dan een chipje. Helaas is dat een heel andere discussie, maar als iedere ruiter nou een paard zou kopen dat met de kwaliteit van de ruiter zou overeenkomen, dan was er een grooooote markt voor paarden met een 'vlekje' op het keuringsrapport....
Maar tja, we zijn allemaal Anky's kennelijk, en willen een paard dat ook aan die eisen voldoet... met dank aan Amev en Hippo
natuurlijk moet je proberen te fokken op gezondheid, maar ik geloof heilig dat men 'vroeger' dit probleem ook heus had en men in ontwetendheid gewoon veel plezier had aan wat er op dat moment voor handen was - kennelijk mankeert het moderne paard veel meer, of zou dat komen omdat we meer kunnen 'meten'?
Pipo schreef:Dees, ook die B/L ruiter wil zijn paard verzekeren.

Pipo schreef:[naam verwijderd], ook die B/L ruiter wil zijn paard verzekeren.
Wel beuren, niet uitkeren...Mansolein schreef:Een punt is natuurlijk dat paarden tegenwoordig veel te groot zijn en dart brengt uiteindelijk nadelen met zich mee, en daar lopen we nu tegen aan. Een paard hoort niet 1.70 te worden , maar zo is de markt nu eenmaal tegenwoordig! En daar zouden ze wat aan moeten doen. Gewoon een paar centimeter kleiner en goed blijven opletten. Bovendien is het bekend dat paarden met dergelijken problemen nog heel goed kunnen functioneren voor verschillende doeleinden waaronder vaak ook de sport. Ik denk dat er ook een beetje van een mug een olifant word gemaakt.
manonkuijten schreef:Tenminste, zolang er mensen zijn die verder willen kijken dan een chipje. Helaas is dat een heel andere discussie, maar als iedere ruiter nou een paard zou kopen dat met de kwaliteit van de ruiter zou overeenkomen, dan was er een grooooote markt voor paarden met een 'vlekje' op het keuringsrapport....
Maar tja, we zijn allemaal Anky's kennelijk, en willen een paard dat ook aan die eisen voldoet... met dank aan Amev en Hippo
Iedereen wil een paard kopen wat gezond is. Of je nu hoog in de dressuur/springerij rijdt of gewoon recreatief. Het is natuurlijk wel zo dat OC tegenwoordig meer voorkomt als vele jaren geleden en dat komt denk ik ook doordat er met een specifiek groepje hengsten wordt gefokt. Je zag het ook bij sommige hondenrassen en ik denk dat het goed is dat er zo op gelet wordt voordat het dadelijk de spuigaten uitloopt.
Ik ben er voor om alle paarden te keuren tijdens de keuringen. Je kan alleen in het stamboek worden opgenomen als er in principe niks is aan te merken aan de foto. Niks erfelijks! Of anders een fokverbod. En dat de paarden groter worden komt uiteindelijk denk ik ook door ons zelf. We voeren te goed en ik denk dat de paarden daardoor ook veel groter worden dan vroeger!
VValar schreef:Mansolein schreef:Een punt is natuurlijk dat paarden tegenwoordig veel te groot zijn en dart brengt uiteindelijk nadelen met zich mee, en daar lopen we nu tegen aan. Een paard hoort niet 1.70 te worden , maar zo is de markt nu eenmaal tegenwoordig! En daar zouden ze wat aan moeten doen. Gewoon een paar centimeter kleiner en goed blijven opletten. Bovendien is het bekend dat paarden met dergelijken problemen nog heel goed kunnen functioneren voor verschillende doeleinden waaronder vaak ook de sport. Ik denk dat er ook een beetje van een mug een olifant word gemaakt.
Met een paard van 1.70m is helemaal niets mis mee.

(2 stuks) Dees schreef:[
Dat over dat afmaken is nieuw voor mij, met een kleine chirurgische ingreep a 600 euro is een heleboel 'te fixen'. Afmaken is een middeleeuwse oplossing en in heel veel gevallen echt niet nodig.
Tenminste, zolang er mensen zijn die verder willen kijken dan een chipje. Helaas is dat een heel andere discussie, maar als iedere ruiter nou een paard zou kopen dat met de kwaliteit van de ruiter zou overeenkomen, dan was er een grooooote markt voor paarden met een 'vlekje' op het keuringsrapport....
natuurlijk moet je proberen te fokken op gezondheid, maar ik geloof heilig dat men 'vroeger' dit probleem ook heus had en men in ontwetendheid gewoon veel plezier had aan wat er op dat moment voor handen was - kennelijk mankeert het moderne paard veel meer, of zou dat komen omdat we meer kunnen 'meten'?