bevalling wat heb je nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Re: bevalling wat heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:03

Ik had ook nog steriele handschoenen klaar liggen. Ik vond het niet zo'n fris idee om te gaan helpen met blote handen nl. Bloos

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:13

Er staan al een hoop goed tips, hier nog een paar kleine dingen die ik zelf altijd bij de hand heb.

2 emmers.
1 voor de nageboorte die daarna in een goed afgesloten ruimte wordt bewaard voor de DA de volgende dag. Goed afgesloten omdat we hier nogal wat katten hebben lopen die er dol op zijn Knipoog
De 2e emmer vul ik vlak voor de geboorte met warm water en een scheut betadine scrub.
Ideaal om je eigen handen snel af te kunnen spoelen.

Ook heb ik altijd een pot glijmiddel klaar staan voor het geval er wat meer werk bij de merrie van binnen nodig is om het veulen eruit te krijgen.
Bij grote problemen bel ik wel de DA, kleine liggingsproblemen los ik zelf op (beentje wat verkeerd ligt e.d.).
Zodra de blaas te zien is, voel ik sowieso altijd even of het veulen goed ligt.
2 voorbeentjes en een neusje? Dan laat ik de merrie rustig persen en houd ik eventueel tussen het persen door de beentjes wat tegen zodat ze niet weer een stuk terug gaan.
En als een merrie het wat zwaar lijkt te hebben, trek ik rustig wat mee tijdens het persen.

Wat ik ook altijd erg belangrijk vind is een duidelijke klok of iemand anders die de tijd goed in de gaten kan houden.
Als een merrie lang blijft persen zonder vooruitgang is dat een reden om te gaan kijken of er problemen zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:41

Ik heb eerder geboorte's mee gemaakt en daar brak de navelstreng op ong 3 / 4 cm, dus heb hem daar door geknipt. Senna is nu 10 dagen en het gaat allemaal prima Knipoog.