Een Fries als manegepaard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Re: Een Fries als manegepaard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:45

Glossi schreef:
Manuutje1990 schreef:
Waarom niet? Verward
Een Fries is net zo goed een paard als alle anderen.
Het ligt uiteraard aan het karakter of het paard geschikt is voor het manegewerk, maar dat heeft er niks mee te maken dat hij een Fries is.

Een Fries is in aanschaf behoorlijk duur.
Ik denk dat de titel daarom zo heet Verward

Oow, op die manier. Tong uitsteken
Ik dacht dat er werd bedoeld dat een Fries daar niet geschikt voor zou zijn.
Ik weet wel dat ze op de Boschoeve in Soerendonk een enkele Fries hebben, die gebruiken ze in de lessen, en ze zetten die voor de paardentram enzo.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:32

prima toch Haha!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:18

Glossi schreef:
Urysiah schreef:
Friezen zijn vaak goede manegepaarden. Ze zijn heel sterk en toch vaak
(niet altijd)

iets minder fris dan de andere rassen. Heel fijn paard om het op te leren dacht ik.

Uuuh iets minder fris? Ik geloof dat ik dan hele andere Friezen ken dan jij Clown De Friezen die ik ken zijn juist zeer voorwaards Vork

Voorwaarts is heel iets anders dan fris. Ik heb zelf een Fries en bij ons op stal staan nog 6 Friezen, ze zijn veel koeler in het hoofd dan de meeste 'bruinen', ze zijn over het algemeen niet zo springerig en heet. Ze bedoelt echt niet dat ze lui zijn, ze rijdt nu zelf ook op een Fries dus weet wel waar ze over praat (die is namelijk absoluut niet lui Knipoog )

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:42

Op onze manege (De Waldrane, Siegerswoude) hebben ze drie merries (zusjes) die in de manegelessen lopen. En ehm, ik zou niet weten waarom ze niet als manegepaard kunnen dienen. Verward

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:25

Ik ben het er niet mee eens dat een Fries koeler in z'n kop is en daarom een beter manegepaard.
Een Fries is gewoon een warmbloedpaard, en de Friezen die ik ken zijn toch een stuk heter dan een gemiddelde warmbloed.
En als een Fries z'n eigen opfokt, dan maakt dat toch wel wat meer geweld dan dat een 'gewone' warmbloed dat doet. Ik ben Trekpaarden gewend, en die zijn ook niet altijd koel in hun kop. Ze worden iets minder snel heet dan een Warmbloedpaard, maar als ze heet worden, dan moet je die nog maar is in bedwang zien te houden, ze zijn zo ontzettend sterk.

xFriezenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:05

Friese paarden zijn erg mooie paarden en rijden
inderdaad erg fijn. Tenminste als ze wel goed doorgereden
zijn.
Ik rijd op Friese paarden die nog niet goed doorgereden
zijn en dan kunnen ze nog weleens snel en irritant zijn.

Een Fries paard wordt maar zelden als manegepaard gebruikt,
simpelweg omdat Friese paarden veel duurder zijn dan bijvoorbeeld
een KWPN-er of een NPRS-er.
Voor beginners is een Fries paard ook niet zo geschikt vindt ik zelf.

Ik ben begonnen met rijden op een dorpsmanege waar ze één wat
kleinere Fries hadden. Het was een schat van een beest, maar soms
wel een beetje sloom. Maar dat maakt niet uit, want ik rijd het liefst
op wat langzamere paarden.

Maar in princiepe kunnen Friese paarden best in manegelessen lopen.
Een paard is een paard, dus dan maakt het ras toch niet zoveel uit!
Als het paard maar geschikt is voor manegelessen.

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:24

Manuutje1990 schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat een Fries koeler in z'n kop is en daarom een beter manegepaard.
Een Fries is gewoon een warmbloedpaard, en de Friezen die ik ken zijn toch een stuk heter dan een gemiddelde warmbloed.
En als een Fries z'n eigen opfokt, dan maakt dat toch wel wat meer geweld dan dat een 'gewone' warmbloed dat doet. Ik ben Trekpaarden gewend, en die zijn ook niet altijd koel in hun kop. Ze worden iets minder snel heet dan een Warmbloedpaard, maar als ze heet worden, dan moet je die nog maar is in bedwang zien te houden, ze zijn zo ontzettend sterk.

ik weet niet hoor maar alle paarden kunnen zichzelf opfokken en heet zijn en zelfs meer geweld maken dan een fries hoor.
en trouwens niet alleen trekpaarden zijn heel sterk hoor *LOL*

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:57

i_horselover schreef:
Manuutje1990 schreef:

ik weet niet hoor maar alle paarden kunnen zichzelf opfokken en heet zijn en zelfs meer geweld maken dan een fries hoor.
en trouwens niet alleen trekpaarden zijn heel sterk hoor *LOL*

Nee, maar wel sterker dan een warmbloed. Knipoog
En idd elk paard kan zich opfokken, maar het kan wel erg per paard verschillen hoeveel moeite je moet doen om de controle te behouden als je paard zich opfokt.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:51

ik denk dat friezen wel geschikt zijn om in manege lessen mee te lopen, het is zoals sommigen hier al zeggen, het heeft te maken met het karakter van een paard of hij in een les kan lopen, niet met het ras Knipoog bij ons op de manege zijn er ook veel friezen (een stuk of 12) waarvan er minstens 5 in de les meedoen of hebben gelopen!! verder is er nog een dekhengst, en de rest is om de paardentram en de koetsen te trekken Haha! maar ze KUNNEN het dus goed hoor Tong uitsteken

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:59

Waarom niet?! Het is een gewoon paard, toch? Ik zou het juist leuk vinden, bij ons zijn het alleen maar pony's

Frankie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:27

Manuutje1990 schreef:

Ik mag dan misschien gek zijn maar een fries is toch echt een koudbloed paard!?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:18

Frankie schreef:
Manuutje1990 schreef:

Een Fries is toch echt een warmbloedpaard. Knipoog
Dat hij sokken heeft en wat zwaarder is dan het gemiddelde warmbloedpaard, wil niet zeggen dat het een koudbloed is.
En het zou kunnen dat het heel vroeger wel een koudbloedpaard was, maar de moderne Fries is een warmbloed. Hoewel ik de echte ouderwetse Friezen veel mooier vind.

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:58

amber2588 schreef:
Ik reed vroeger op het Friesch Paarden Centrum, daar hadden ze een stuk of 8/10 Friezen als manegepaard. Jammergenoeg gingen ze failliet. Heb toen speciaal bij vvv's enzo rondgevraagd of ze ergens een manege met friezen wisten. Kreeg zo nu en dan van die domme reacties als : kun je dan op Friezen rijden? Frusty
gelukkig rij ik er nu sinds een paar maanden eentje in. Haha!

het is een van de beste rassen die ik kan bedenken als manegepaard. Sommige friezen hebben alleen -zeker in vergelijking met andere manegepaarden- een hele verende tred, waardoor (jonge) ruiters echt alle kanten op stuiteren, dat is zonde want zo verpest je een paard. Huilen

Hier heb ik ook gereden, en ben het hier ook helemaal mee eens!!!
Waarom zou je geen Friesen als manegepaarden hebben?? Dan zou je ook andere rassen uit kunnen sluiten, terwijl dat helemaal niet nodig is. Als instructeurs van de manege moet je dan ook weten hoe de paarden en ruiters zijn, zodat je niet een beginner op een hoog-opgooiende Fries zet. Zolang dat goed gaat....

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:00

Frankie schreef:

Neehoor, Friezen zijn gewoon warmbloeden!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:31

Mexx schreef:
Frankie schreef:

Neehoor, Friezen zijn gewoon warmbloeden!!

Het bewijs staat trouwens in de Amazone nummer 2, ik kan de pagina wel even inscannen als je wilt..? Lachen

Frankie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:44

nou dat is niet nodig hoor, wil je zo ook wel geloven!
Heb geen bewijzen van je nodig!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:00

In mijn oude woonplaats was er een friese stoeterij waar ook rijlessen werd gegeven op friezen... ik zou dus niet weten waarom niet!
Dit was die stoeterij: http://www.hazenhut.tmfweb.nl/

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:42

Ik zou het graag zien dat meer maneges friezen gingen inzetten voor de lessen. Komen we eindelijk van het stomme vooroordeel af dat friezen alleen goed zijn voor de kar.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:01

Misterylady schreef:
Ik zou het graag zien dat meer maneges friezen gingen inzetten voor de lessen. Komen we eindelijk van het stomme vooroordeel af dat friezen alleen goed zijn voor de kar.

Ja, dat is echt dom!
Friezen zijn juist echte dressuurtalenten, en vaak kunnen ze ook best nog een aardig sprongetje maken.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:29

Op mijn oude manege stond ook een fries. Liefste paard van de manege, alle kleintjes gingen erop, vanaf 5 jaar ofzo, terwijl het best een groot beest was. Maar de friese gangen waren er een beetje uitgereden, ze gooide niet meer hoog op e.d.