Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

jarno schreef:hoi,
Een vriendin van me heeft een paard en die heeft ook een vader die niet goedgekeurd is voor de dekdienst.
Nu heeft hij toch een papier, dmv dna.
Je krijgt dus toch papier als je dat zou willen.
gr
amondi schreef:Alikesflame schreef:Ik heb ook een nakomeling van een hengst die(nog) niet goedgekeurd is. De fokker er van heeft wel goed bekeken of de combi kan. En er is een erg leuk paard uitgekomen. Hij heeft de hengst nu meerdere malen gebruikt. En ik mag zeggen dat de nakomelingen meer dan gemiddeld goed zijn. En ze zijn ook voor geen kattepis verkocht. Er zijn zat mensen die een dier zonder papier kopen. (je krijgt trouwens een blauw papier) Maar je zal denk ik wel minder krijgen dan met een goedgekeurde ouder.
Maar dat is toch heel iets anders dan fokken om te kijken of ie ut doet??
Dit veulen wordt voor de Salami gefokt, zelfs een handelaar zegt dat tegen de eigenaar, lees het eerste bericht maar.
En de merrie heeft ook geen papieren, die van jou waarschijnlijk wel ivm blauw papier. De situatie is,vind ik, niet vergelijkbaar.

Citaat:Alleen zou ik niet kiezen voor een hengst zonder papieren, ook als je merrie zelf geen papieren heeft. En een paard zonder papieren kost in opfok net zoveel als een paard met papieren. En door een papier geef je een paard zoveel meer kans op een goede toekomst, als je hem ooit zou moeten verkopen.
Anneke1 schreef:Niet het staat er bijna letterlijk in!! Waarom wil ik later geen veulen of jong paard? Misschien omdat ik een herinnering aan mijn 1ste paard wil hebben! En dat is nog niet gezegd dat ik ze laat dekken door een ongekeurde hengst ik vroeg alleen even een mening maar dat is al te veel gevraagd hier op bokt!
amondi schreef:
Het gaat mij niet om je liefde voor dit paard of je toekomstige veulen.
Het gaat mij om het leven van het veulen dat je wil laten geboren worden om te kijken of het werkt! Je wilt een goedkope dekking met een papierloze hengst, "want het moet wel verkocht worden" Dat is een gedachte die je zo snel mogelijk moet laten gaan, tenzij je het echt geen barst uitmaakt wat er van dit veulen terechtkomt. Het is de andere kant van de medaille, eentje die jij dus liever blijft ontkennen.
Sorrie alvast, dat ik er niet vriendelijker op wordt, maar als je nou Bokt de schuld gaat geven omdat wij je op je fout willen wijzen( en een veulen willen behoeden voor de slacht) Dan drijf je jezelf wel heel erg in een hoek. Het idee is niet goed en zelfs een handelaar verteld je dat, maar ja de eigenaar van de hengst vindt het waarschijnlijk wel leuk dat hij eens kan dekken. Het moet je nu toch wel duidelijk zijn dat je selectief bezig bent als je voor jouw plezier die dekking laat uitvoeren, waarbij het welzijn van het veulen helemaal niet ter sprake komt.
Je denkt wel vreemd als je er vervolgens van overtuigd bent dat jouw veulen een onbezorgde toekomst tegemoet gaat, je geweten sussen heet dat.. Natuurlijk zijn er paarden zonder papieren heel goed terecht gekomen, daar tegenover staan 100den veulens op de diverse paardenmarkten te wachten op de laatste gang. Als je dat niet kunt geloven zou ik voor die dekking maar eens gaan rondlopen aan het einde van een paardenmarkt.
Tenslotte: Je hebt je merrie pas 3 maanden, geen papier, geen achtergrond bekent.
Wie weet is ze wel afgekeurd door een verzekering en kom je daar later achter. Ik zou voorlopig helemaal niet aan dekken denken, dan had je een een andere merrie, met papier en met verledenmoeten kopen. En hoe weet je nu of ze 14 is? Ze kan wel veel ouder zijn, zelfs een DA waagt zich niet aan een schatting van de leefdtijd na het 12 levensjaar van een paard.
Heb je haar laten keuren? Of op de gok gekocht?
Daar is niks mis mee, maar zonder DA keuring moet je ook aan het welzijn van het paard denken. Zelfs 14 zou ik veel te oud vinden voor een eerste veulen en wie weet heeft ze wel kissing spines of artrose en fokt ze dat ook door.
Dus het is gewoon geen goed idee, maar het blijft jouw paard, jij mag ermee doen wat je wilt. Dit is gewoon mijn mening en als je er niet tegen kan dat mensen op bokt het niet met je eens zijn, tja dan stel je de vraag op het verkeerde Forum. Hier zijn we eraan gewend dat je de ongezouten waarheid te horen krijgt bij een slecht idee.