Niet gekeurde hengst op mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Niet gekeurde hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:36

Als jij een paard wilt hebben om later mee door te gaan, kun je er beter eentje kopen. De kans dat het veulen namelijk de leeftijd nooit gaat bereiken dat je er wat mee kunt is namelijk toch vrij groot. Bovendien heb je dan altijd nog de kans dat het paard te groot wordt (of te klein blijft) en dat de characters botsen.

Een 14 jarige merrie is niet te oud om nog een veulen te kunnen krijgen. Alleen zou ik niet kiezen voor een hengst zonder papieren, ook als je merrie zelf geen papieren heeft. En een paard zonder papieren kost in opfok net zoveel als een paard met papieren. En door een papier geef je een paard zoveel meer kans op een goede toekomst, als je hem ooit zou moeten verkopen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:34

jarno schreef:
hoi,

Een vriendin van me heeft een paard en die heeft ook een vader die niet goedgekeurd is voor de dekdienst.
Nu heeft hij toch een papier, dmv dna.
Je krijgt dus toch papier als je dat zou willen.

gr

dat gaat niet op voor een merrie zonder papier en een hengst die niet goedgekeurd is Knipoog

_Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:30

amondi schreef:
Alikesflame schreef:
Ik heb ook een nakomeling van een hengst die(nog) niet goedgekeurd is. De fokker er van heeft wel goed bekeken of de combi kan. En er is een erg leuk paard uitgekomen. Hij heeft de hengst nu meerdere malen gebruikt. En ik mag zeggen dat de nakomelingen meer dan gemiddeld goed zijn. En ze zijn ook voor geen kattepis verkocht. Er zijn zat mensen die een dier zonder papier kopen. (je krijgt trouwens een blauw papier) Maar je zal denk ik wel minder krijgen dan met een goedgekeurde ouder.

Maar dat is toch heel iets anders dan fokken om te kijken of ie ut doet??
Dit veulen wordt voor de Salami gefokt, zelfs een handelaar zegt dat tegen de eigenaar, lees het eerste bericht maar.
En de merrie heeft ook geen papieren, die van jou waarschijnlijk wel ivm blauw papier. De situatie is,vind ik, niet vergelijkbaar.

Ach ja salami moet toch ergens vandaan komen, en echt niet alle veulens gaan de salami in!! Dan zou er cker wel een overschot zijn in salami als alle veulens zonder papier geslacht worden... en er zijn tevens genoeg mensen die het niet uitmaakt als het beestje een papier heeft of niet. Het veulen moet je aan staan en gezond zijn dat is het belangerijkste. Wat heb je dan een een veulen met super papier die hartstikke kromme benen heeft?? Ook niks. Kijk en die is dan zeker weer te goed voor de salami en het veulen zonder papier die goed is kan maar de salami in???

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:08

Zo'n veulen heeft meer kans om in de salami, of zwoegend als manegepaard of ergens ver weg in het buitenland te eindigen als er geen papieren bij zit.
Ja goede afstamming van de hengst! Als dit veulen eenmaal verkocht is, weet niemand dat straks meer. Ik snap dit paardenvermeerderen niet hoor. De kans dat dit veulen straks een leuke toekomst tegemoed gaat die jij graag wilt, is zo ontzettend en zeker veel kleiner dan een die wel papieren heeft. Zeker als je weet dat je 'm toch niet kan houden, waarom gok je dan met 2 levens?

Papier is geen garantie, maar wel meer zekerheid.

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 19:36

Aan alle mensen die denken dat ik alleen een veulen wil om ze/hij in de worst te laten draaien of wil laten mishandelen:

Mij is vertelt dat je paard laten dekken op oudere leeftijd gevaarlijk kan zijn en dat er te veel risico's aan verbonden zijn! Lees ook even verder voor je weer beging te oordelen!

@ Amondi: Ik hou te veel van paarden om mijn veulen zomaar in de worst te laten draaien en ook niet gewoon om te kijken of ze het doet! Ik wil nu een veulen om er zeker van te zijn dat mijn merrie later niet te veel risico's loopt! Als je weet hoelang ik al voor een eigen paard loop te zagen, dan weet je echt dat ik de afstammelingen of welk ander paard dan ook nooit in de slacht wil zien!!!!!!!!!! Die handelaar vindt dat een veulen zonder papier alleen geschikt is voor de slacht ik vind van niet! Ik ben geen dierenbeul ofzo!

@ Alabastro: Ja inderdaad zo erg zou ik het niet vinden zelfs niet als ik er minder aan verdiende en weet je waarom niet omdat ik eerder een goed huis ga zoeken voor dat veulen dan dat ik ze voor misschien meer geld weggeef en ze ergens beland waar ze niet gelukkig is!

@ schattemaude: wat is dat nu weer iets stom: 'Dan heb je straks geen merrie meer, omdat je is wilde kijken wat voor een veulen nu uit komt..' hallo mensen ik heb hersenen in mijn hoofd! Het veulen zal er wel uitkomen! Logisch

en weet je wat DE POT OP MET BOKT (niet heel bokt alleen de mensen die niet nadenken) denk eens alsjeblief na voor je iets zegt Ik ben geen BEUL ik HOU van paarden!! Ik wil alleen het beste voor mijn merrie later, dus niet dat ze afziet van de zwangerschap en bevalling! Ik denk aan alles geef haar alles wat ze wilt.

Heel positief zijn jullie echt niet hoor!
Laatst bijgewerkt door Anneke1 op 02-05-05 19:47, in het totaal 2 keer bewerkt

_Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:44

@ Anneke1: Ik ben het volkomen met je eens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:47

Anneke dat wordt ook niet bedoelt! Je zal vast zielsveel van je paard houden! Dat geloof ik meteen. Echter kunnen de meeste hier op bokt wel met een kritisch en onafhankelijke blik naar jou verhaal luisteren. Jij hebt emotisch bij dit verhaal, het is nl. jou merrie en je wilt graag een veulen. Er wordt hier echter ook een andere kant van het verhaal getoond en nee dat is niet leuk om te horen, maar die is er wel. Denk je daar zelf ook bij na, dat er meerdere kanten aan een medaille zitten?
En daarom het advies van Cassidy, koop tegen die tijd een leuk veulen of jong paard en laat deze merrie gewoon niet drachtig worden. Niet omdat ze te oud is, niet omdat ze te jong is. Maar gewoon omdat jij bij voorbaat nog helemaal niet zeker weet of je dat veulen kan houden, omdat ze geen papieren heeft, omdat het veulen geen papieren krijgt, én omdat de markt momenteel al moeilijk genoeg is voor paarden is met papieren. Voor eentje zonder is dat nog veel moeilijker. En dat is niet leuk om te horen, maar het moet wel gehoord worden. Dat zijn nl. de gevolgen zodra jij daar voor kiest om wel te dekken. En als paardenliefhebber wil je dat toch ook niet zien gebeuren?

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 19:50

Niet het staat er bijna letterlijk in!! Waarom wil ik later geen veulen of jong paard? Misschien omdat ik een herinnering aan mijn 1ste paard wil hebben! En dat is nog niet gezegd dat ik ze laat dekken door een ongekeurde hengst ik vroeg alleen even een mening maar dat is al te veel gevraagd hier op bokt!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:53

En het is jammer dat je selectief wilt luisteren.

Een mooie foto aan de muur doet wonderen. Haha!

Als jij NU weet dat je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat je het veulen kan houden, doe het dan niet. En dan nog als je wel wilt dekken, ga dan voor eentje die ggk is. Bij het kwpn krijg je een B papieren. NRPS register oid, EASP volpapier. Dan heb je net iets meer zekerheid. Ook als je noodgedwongen moet verkopen.

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 20:05

Zou jij mij dan mischien kunnen uitleggen wat ze bedoelen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:06

Duidelijker kan volgens mij niet Knipoog
Citaat:
Alleen zou ik niet kiezen voor een hengst zonder papieren, ook als je merrie zelf geen papieren heeft. En een paard zonder papieren kost in opfok net zoveel als een paard met papieren. En door een papier geef je een paard zoveel meer kans op een goede toekomst, als je hem ooit zou moeten verkopen.

Dus als je wilt dekken, neem dan een ggk hengst zodat je toch papieren erbij krijgt. Qua leeftijd kan het dus nog.

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 20:09

Mijn merrie heeft papieren, ik kan ze altijd terug aanvragen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:11

Als dat zo is, zou ik al helemaal voor een hengst gaan mét papieren. Dan krijg je volle papieren, mits je binnen dat stamboek dekt.

Ik zal er wel over heen gelezen hebben. Dacht nl. te lezen dat ze die niet had, omdat ze pleitte waren. Waar zijn die, wat is er mee gebeurt en bij wie wil je die terug vragen?

edit: Die zijn dus idd pleitte.

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 20:17

ja inderdaad ze zijn weg. Een vriendin van mij gaat haar pony op hare naam laten zetten en ik zou eventueel ook kunnen meegaan voor mijn paard. Dan heb ik wel geen volwaardige papieren maar ik heb toch al wel wat meer dan dat ik nu heb! Ik weet wie de fokker is en ik kan eventueel een dna test laten doen! Als het SBS stamboek eens zou reageren zou ik al veel verder gestaan maar ik heb al 2 keer een mail gestuurd al langer dan een maand geleden!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 07:28

Anneke1 schreef:
Niet het staat er bijna letterlijk in!! Waarom wil ik later geen veulen of jong paard? Misschien omdat ik een herinnering aan mijn 1ste paard wil hebben! En dat is nog niet gezegd dat ik ze laat dekken door een ongekeurde hengst ik vroeg alleen even een mening maar dat is al te veel gevraagd hier op bokt!

Het gaat mij niet om je liefde voor dit paard of je toekomstige veulen.
Het gaat mij om het leven van het veulen dat je wil laten geboren worden om te kijken of het werkt! Je wilt een goedkope dekking met een papierloze hengst, "want het moet wel verkocht worden" Dat is een gedachte die je zo snel mogelijk moet laten gaan, tenzij je het echt geen barst uitmaakt wat er van dit veulen terechtkomt. Het is de andere kant van de medaille, eentje die jij dus liever blijft ontkennen.

Sorrie alvast, dat ik er niet vriendelijker op wordt, maar als je nou Bokt de schuld gaat geven omdat wij je op je fout willen wijzen( en een veulen willen behoeden voor de slacht) Dan drijf je jezelf wel heel erg in een hoek. Het idee is niet goed en zelfs een handelaar verteld je dat, maar ja de eigenaar van de hengst vindt het waarschijnlijk wel leuk dat hij eens kan dekken. Het moet je nu toch wel duidelijk zijn dat je selectief bezig bent als je voor jouw plezier die dekking laat uitvoeren, waarbij het welzijn van het veulen helemaal niet ter sprake komt.

Je denkt wel vreemd als je er vervolgens van overtuigd bent dat jouw veulen een onbezorgde toekomst tegemoet gaat, je geweten sussen heet dat.. Natuurlijk zijn er paarden zonder papieren heel goed terecht gekomen, daar tegenover staan 100den veulens op de diverse paardenmarkten te wachten op de laatste gang. Als je dat niet kunt geloven zou ik voor die dekking maar eens gaan rondlopen aan het einde van een paardenmarkt.

Tenslotte: Je hebt je merrie pas 3 maanden, geen papier, geen achtergrond bekent.
Wie weet is ze wel afgekeurd door een verzekering en kom je daar later achter. Ik zou voorlopig helemaal niet aan dekken denken, dan had je een een andere merrie, met papier en met verledenmoeten kopen. En hoe weet je nu of ze 14 is? Ze kan wel veel ouder zijn, zelfs een DA waagt zich niet aan een schatting van de leefdtijd na het 12 levensjaar van een paard.

Heb je haar laten keuren? Of op de gok gekocht?
Daar is niks mis mee, maar zonder DA keuring moet je ook aan het welzijn van het paard denken. Zelfs 14 zou ik veel te oud vinden voor een eerste veulen en wie weet heeft ze wel kissing spines of artrose en fokt ze dat ook door.

Dus het is gewoon geen goed idee, maar het blijft jouw paard, jij mag ermee doen wat je wilt. Dit is gewoon mijn mening en als je er niet tegen kan dat mensen op bokt het niet met je eens zijn, tja dan stel je de vraag op het verkeerde Forum. Hier zijn we eraan gewend dat je de ongezouten waarheid te horen krijgt bij een slecht idee.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:39

amondi schreef:

Het gaat mij niet om je liefde voor dit paard of je toekomstige veulen.
Het gaat mij om het leven van het veulen dat je wil laten geboren worden om te kijken of het werkt! Je wilt een goedkope dekking met een papierloze hengst, "want het moet wel verkocht worden" Dat is een gedachte die je zo snel mogelijk moet laten gaan, tenzij je het echt geen barst uitmaakt wat er van dit veulen terechtkomt. Het is de andere kant van de medaille, eentje die jij dus liever blijft ontkennen.

Sorrie alvast, dat ik er niet vriendelijker op wordt, maar als je nou Bokt de schuld gaat geven omdat wij je op je fout willen wijzen( en een veulen willen behoeden voor de slacht) Dan drijf je jezelf wel heel erg in een hoek. Het idee is niet goed en zelfs een handelaar verteld je dat, maar ja de eigenaar van de hengst vindt het waarschijnlijk wel leuk dat hij eens kan dekken. Het moet je nu toch wel duidelijk zijn dat je selectief bezig bent als je voor jouw plezier die dekking laat uitvoeren, waarbij het welzijn van het veulen helemaal niet ter sprake komt.

Je denkt wel vreemd als je er vervolgens van overtuigd bent dat jouw veulen een onbezorgde toekomst tegemoet gaat, je geweten sussen heet dat.. Natuurlijk zijn er paarden zonder papieren heel goed terecht gekomen, daar tegenover staan 100den veulens op de diverse paardenmarkten te wachten op de laatste gang. Als je dat niet kunt geloven zou ik voor die dekking maar eens gaan rondlopen aan het einde van een paardenmarkt.

Tenslotte: Je hebt je merrie pas 3 maanden, geen papier, geen achtergrond bekent.
Wie weet is ze wel afgekeurd door een verzekering en kom je daar later achter. Ik zou voorlopig helemaal niet aan dekken denken, dan had je een een andere merrie, met papier en met verledenmoeten kopen. En hoe weet je nu of ze 14 is? Ze kan wel veel ouder zijn, zelfs een DA waagt zich niet aan een schatting van de leefdtijd na het 12 levensjaar van een paard.

Heb je haar laten keuren? Of op de gok gekocht?
Daar is niks mis mee, maar zonder DA keuring moet je ook aan het welzijn van het paard denken. Zelfs 14 zou ik veel te oud vinden voor een eerste veulen en wie weet heeft ze wel kissing spines of artrose en fokt ze dat ook door.

Dus het is gewoon geen goed idee, maar het blijft jouw paard, jij mag ermee doen wat je wilt. Dit is gewoon mijn mening en als je er niet tegen kan dat mensen op bokt het niet met je eens zijn, tja dan stel je de vraag op het verkeerde Forum. Hier zijn we eraan gewend dat je de ongezouten waarheid te horen krijgt bij een slecht idee.

AMEN

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:34

Sorry dat ik even dit topic gebruik, maar ik heb een vraagje.
Wij willen onze papierloze merrie (afstamming wel bekend) ook laten dekken (sowieso door een GGK hengst) om het veulen 100 % zeker ZELF te houden omdat we de kansen, de wil en de mogelijkheden hebben.
Nu willen we bij het veulen graag wel papieren (B-register? ). Kan dit bij alle stamboeken? Of alleen bij het AES en het NRPS? Of zijn er toch ook mogelijkheden bij het KWPN? Alvast bedankt. De merrie is 4.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:43

@ Bealy: misschien is het het beste dat je daar even zelf een topic voor start i.p.v. dit topic te gebruiken. Zo bereik je toch meer mensen.

@ Anneke1: ik begrijp helemaal dat jij graag een nakomeling van je merrie wilt zien, dat wilde ik namelijk ook. Met dat verschil dat die nakomeling wel papieren heeft, en dat ik haar wil houden (hoewel ik mezelf heb beloofd haar wel weg te doen als het niet klikt). Ik had in mijn achterhoofd en kopietje van het character van moeder, dat het dus echt niet is. Ik heb niet meer band met het veulen omdat het een nakomeling van mijn merrie is, erger nog we botsen vaker qua character dan me lief is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:26

als je wel een goedgekeurde hengst voor je merrie kiest, gaat het zoveel geld kosten, dat het toch een beetje een verliespost voor je wordt. Ook paarden met papieren zijn er zoveel in aanbod dat ze vaak geen aftrek krijgen. Ondanks dat het vaak goede bloedlijnen en fijne sportpaarden zijn. Dus eigenlijk maakt het geen zak uit wat je doet.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:59

heb niet alles gelezen, dus kom ik misschien wel met een opmerking die er al staat.
Als jij die hengst graag ziet en het dekgeld heel weinig is, probeer je het toch gewoon??

Als het een goed paard wordt, zegt een papier mij HELEMAAL niets en ik denk jou nog minder...

Wordt het een wat minder paard (maar die kun je ook fokken met dure ggk hengsten) houdt er dan rekening mee dat je het niet kunt verkopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:24

Even hoor....
Ik heb een paard zonder papieren.... Die is kennelijk niet voor de worst gefokt, want ze zit niet in de worst.
Ik ken ontzettend veel paarden zonder papieren, die allemaal niet in de worst zitten.

Ik vind het wel opgaan voor shetlanders, aangezien daar gewoon een overschot van is.
Maar voor gebruikspaarden/pony's.... nee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:33

Stef, wordt eens even wakker droomstertje, en kijk even om je heen. Het gaat economisch niet zo goed in ons land, en er wordt maar bij/aangefokt. Er staat op dit moment ontzettend veel te koop, en niemand wil die paarden hebben, puur omdat ze het niet kunnen betalen!

Dus zet je ervaringen even in de kast en kijk naar het heden. En dan behoren al je alarmbelletjes te gaan rinkelen en als je verstandig bent fok je niet! Ik ken legio mensen die op dit moment hun merrie leeglaten....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:47

Ik zit niet te dromen
Met Hon fok ik met papier, aangezien dat geen gebruikspony is.
Er zijn legio mensen die niks om een papier geven, en dan praat ik niet alleen voor mezelf...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:08

Ik wil trouwens wel opmerken, dat jij nu dit veulen wilt fokken om d'r later nog een veulen uit te fokken voor jezelf? Heb ik dat juist? De risico's voor een ouder paard en de bevalling blijven hetzelfde, en ook is de kans groot dat je haar daarna helemaal niet meer drachtig krijgt.

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 19:29

Ja oke, goed ik ben misschien wel heel selectief maar voor een vraag hoef je echt niet zo grof te reageren hoor! Ik vraag dit alleen maar uit onwetenheid en om te zien of het klopt wat ze tegen mij zeggen! Zoals ik al eens gezegd heb zeiden ze tegen mij dat het gevaarlijker is om een oude merrie haar eerste veulen te laten krijgen dan en oudere merrie die al een veulen gehad heeft! Sorry ik ken echt niet veel van fokken af! Als jullie dit nu zo zeggen ja ik zal er aan denken en het was ook een gewone vraag, ik was mss 25% aan het denken van ja ik ga het doen.