Geeft Kigali betere dressuur of springpaarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicolina

Re: Geeft Kigali betere dressuur of springpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:20

van veulens die er van kigali nu bij m staan en er zijn, weet k t niet precies..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:51

ik rij zelf een afstammeling van kigali, doet het super zowel in de dressuur en in het springen. deze zomer gaat die mee op concour Lachen kijken hoe de jury er over denkt Lachen zal eerdaags eens wat fotos van hem plaatsen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:40

Ik moet zeggen dat Kigali onder het zadel er bij Coby van Balen erg mooi uitziet, maar jongens hoe je het ook went of keert het blijft een Springpaard (met een van nature geen beste draf) en een Super Sport paard!!!
Als jouw merrie al wat kortbenig is, hoe wil je er dan voor zorgen dat het een dressuurpaard wordt met veel front? Het kan wel maar dan moet je zelf wel wat in huis hebben en dan nog wat...de Fa. Zoer zit in Springpaarden, niet in Dressuurpaarden en zal voor zijn eigen opfok dan waarschijnlijk ook alleen goed gefokte springpaarden opkopen.
Als je voor jezelf een veulentje wil fokken, moet je dat vooral doen, want het is ontzettend leuk en spannend (ook het opvoeden is geweldig), maar kies dan voor je merrie een hengst die langbenig is en hele goede gangen heeft...
Heeft jouw 1.70 m. merrie een lange rug en hals, dan zou je bv United kunnen gebruiken.
Om een all-rouder te krijgen zou je inderdaad wat springbloed er op moeten zetten, maar denk dan aan Solitair, Lupicor, Cantos en last but not least "Riverman".

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:36

Ik heb een 6jarige volle broer van Kigali gereden (Z-dressuur) en een darwin uit de volle zus gehad en de volle zus gehad voor de fok. Allemaal grote paarden waarvan er 2 in Amerika Grand Prix dressuur hebben gelopen. De darwin won in OOsteind met gemak van Idool en diverse goedgekeurde hengsten en sprong ook nog voor een 9. Daarbij waren we de eerstgeplaatste met een ruin op de VSN finale in Ermelo. De merrie werd ster met de hoogste punten en daarnaast ook dagkampioene, zelf bracht ze ook dressuurpaarden. Het moet dus kunnen.

Caritas kon ook super springen en bracht allemaal goedbewegende paarden, ook allround dus. En tja Appolonius (een echte wapenvelder heb jij hihi, super!) is een volbloed en in principe kan je daar alle kanten mee op...

Succes!

PS De darwin staat hiernaast als mijn profiel als 4,5 jarige tijdens de laatste rit met hem.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:56

Ik heb zelf een 6jarige Kigali wat n btje n mislukkeling isqua stokmaat, is n pony gebleven maar dat is echt een foutje volgens mij want Kigali fokt over het algemeen idd vergrotend door!!!
Mijn pony is zeker een dressuurpony, maar kan ook springen!
Ze is een Kigali x Purioso, heeft leuke bewegingen, een hele mooie bouw( t enige minpuntje is dat ze een iets lange hals heeft en n wat minder steil in haar schouder had gemogen maar dat zijn perfectionisctische dingen). Ik krijg van iedereen complimenten dat ze zo lekker beweegt en zo mooi is, dus ik denk dat je er ook zeker een dressuurpaard mee kunt fokken!!
hier even n foto:
Afbeelding

Toledo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:10

Ik heb een Kigali X Sebastiaan. Hij is 5 jaar, donkerbruin en 1.74 hoog. Hij is nu ongeveer Z dressuur klaar, hij pakt dingen heel makkelijk op en draaft spectaculair.

Als 3 jarige heeft hij de VSN gelopen met gemiddeld voor dressuur en springen een 7.5. Vorig jaar heeft hij de halve finale van de PAVO cup gelopen met vooral hoge cijfers voor zijn galop en draf.
Dit jaar loopt hij ook weer mee in de voorselecties van de PAVO.

Hoewel hij is dus springgefokt is, heb ik er een heel fijn dressuurpaard aan, springen vind hij ook erg leuk en springt met een hoop lucht. Ik vind dat wat minder, Haha! !

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:43

Mireille1970 schreef:
Ik heb een 6jarige volle broer van Kigali gereden (Z-dressuur) en een darwin uit de volle zus gehad en de volle zus gehad voor de fok.
Succes!

Volgens mij heeft Kigali helemaal geen volle broer/zus..... Alleen een halfbroer van Mytens xx......

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:43

Andamoon heeft een super Kigali x Armstrong hengstveulen. De moeder is tevens de moeder van het ISP Burning Fedor. Uit de merrielijn komen zowel spring- als dressuurpaarden. Foto van de merrie in het Ramiro-topic. Foto van het veulen in het Akigi-topic.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:50

dooozzz schreef:
Ik denk erover mijn merrie bij Kigali te laten dekken, zelf is ze zowel Z2-dr als Z-spr. Hoop een mooi allround veulen uit haar te fokken. Weet dat Kigali nu in de dressuur loopt, maar kennen jullie ook nakomelingen die het goed doen in de dressuur?

Ben zo langzamerhand wel benieuwd wat TS nu besloten heeft Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:53

Kelan schreef:
Mireille1970 schreef:
Ik heb een 6jarige volle broer van Kigali gereden (Z-dressuur) en een darwin uit de volle zus gehad en de volle zus gehad voor de fok.
Succes!

Volgens mij heeft Kigali helemaal geen volle broer/zus..... Alleen een halfbroer van Mytens xx......

Sorry, ik bedoel Finesse, heb daar de volle en halfzus van gehad en daar steeds mee gefokt, en had dus een ekstein uit de Gag/Gondelier en de UsseloxGagxGondelier-zus (Benessa) en ook daar een darwin uit (2 stuks een merrie en een hengst).
Heb een mythens gefokt bij de Darwin merrie (via Judy de Winter naar USA liep hier Z), een Lancet (merrie nog in eigendom Maree, heeft daar inmiddels Jazz veulen), een Harcos-hengst (nu 4) en een Onze Fons-hengst (nu 3).

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:54

Ja ik ben ook benieuwd. Ik denk wel dat als ik een merrie met een beetje bloed zou hebben ik het zou durven.

hANKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:15

Ik heb eigelijk nooit een Jonge Kigali gezien in de Dressuursport!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:33

Nee de meeste zullen denk ik wel in het springen zitten.

Zit ik net een oude ids door te bladeren,zie ik een jonge Kigali op z'n achterbenen. Nagelbijten / Gniffelen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:42

Veel echt goede dressuurpaarden zijn springgefokt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:50

Je zinsopbouw klopt niet helemaal. En snap niet echt wat het met dit topic te maken heeft. Kigali is een springpaard, springgefokt. Maar hij heeft nog geen nakomelingen in de (hoge) dressuursport.

dooozzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 21:10

Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties Pling ! Ben nog steeds van plan het met Kigali te proberen. Ken een hele hoop fijne springpaarden van Kigali, sommige hebben wel een klein hartje maar dat heeft mijn merrie totaal niet. Het zou wel zo prettig zijn als ze eens hengstig wordt, ze laat het met het donkere weer van de afgelopen tijd een beetje afweten!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 06:53

Sammie schreef:
Je zinsopbouw klopt niet helemaal. En snap niet echt wat het met dit topic te maken heeft. Kigali is een springpaard, springgefokt. Maar hij heeft nog geen nakomelingen in de (hoge) dressuursport.

Zinsopbouw klopt toch??

En men suggereerde dat het niet logisch zou zijn om je dressuurmerrie ermee te dekken omdat Kigali springgefokt is.

Zo oud zijn zijn kinderen trouwens niet, hij is nog niet zo lang aan het dekken he.

Wat ik het fijne vind van een springgefokte vader is dat de galop behouden wordt (een zeer belangrijke gang) terwijl veel jazz-veulentjes bijvoorbeeld alleen maar steeds harder gaan draven op veilingen en keuringen en de hals erop zetten maar niet losgelaten durven aan te galopperen en daar nog eens kunnen schakelen.

En als je dekt met een springhengst en hij kan niet het laatste lopen kan ie altijd nog een sprongetje maken waarschijnlijk. Een dressuurgefokte hengst kan meestal springen voor een 4..... kijk maar naar de uitslagen van de keuringstesten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:02

Zo speciaal springgefokt is Kigali helemaal niet. Zijn voorouders gaven ook vaak dressuurpaarden. Bij Kigali lag de verwachting omtrent het springen zo hoog door zijn moeder. Hij zal nu aanmerkelijk meer dressuurpaarden gaan geven omdat de ruiter van de hengst aangeeft in welke richting hij moet fokken, zie het verleden met de springgericht gefokte (als je dat toen al zo kon noemen) hengsten, Coctail en Ferro om er maar een paar te noemen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:02

Is ook helemaal waar...