Stekelharig of toch schimmel? (+ foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Re: Stekelharig of toch schimmel? (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:52

Die theorie gaat ook niet altijd op Dennis.
Ik heb een roan die schimmel ouders heeft. 3 schimmel grootouders, 1 cremello grootouder. Enz enz. Toch is hij zelf Red Roan. Zie mijn avatar.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 12:47

sigrid1182 schreef:
Als je de 1e foto s bekijkt denk ik ja dit is een schimmel...

maar als dan blijkt dat de moeder en vader geen schimmel zijn, dan kan dit ook niet een schimmel zijn...... Ach gut

Kun je een complete foto van je paard plaatsen...even op stand.......ben benieuwd hoe die over het hele lijf is..

Hier heb ik er 1. Op z'n hals zitten dan weer helemaal geen witte haren.
Het is niet zo super duidelijk, maar zo heb je wel een idee.
Afbeelding

Dit is een foto van een paar maanden geleden en hier heeft ze bijna geen witte haren er tussen zitten.
Wel kun je hier het streepje wit boven aan haar staart zien, wat dus schijnbaar een kenmerk is van het sabino gen.
Afbeelding

Wat betreft de roan kleur, de moeder is geen roan, dus dat kan dan ook niet. Vraag me eigen af of je die kleur wel hebt bij kwpn'ers.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:14

holly schreef:
Die theorie gaat ook niet altijd op Dennis.
Ik heb een roan die schimmel ouders heeft. 3 schimmel grootouders, 1 cremello grootouder. Enz enz. Toch is hij zelf Red Roan. Zie mijn avatar.

Roan komt altijd van (een van) de ouders. Dat die in jouw geval daarbij ook schimmel zijn betekent alleen dat aan hen het roan niet meer opvalt omdat ze helemaal wit zijn/worden

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:19

lachmar schreef:
Wat betreft de roan kleur, de moeder is geen roan, dus dat kan dan ook niet. Vraag me eigen af of je die kleur wel hebt bij kwpn'ers.

El Rosso was roan. Die heeft van 1989 tot 1999 gedekt (totaal 149 veulens), daar zal dus best nog het een en ander van rondlopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:28

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:32

Hoi,

Als ik de foto bekijk lijkt het veel op mijn oude paardje die was ook zo (schimmel)
En als ik het goed lees is het er eentje van uniform dan zal die het daar wel van hebben.
Wel leuk hoor zo een kleurtje ik vond het wel apart,
De mijne was trouwens bruinschimmel Moeder was schimmel en vader (jetset-d) bruin.

gr

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:16

Ilindra schreef:
Het is een rabicano: een stekelhaar met witte haren bovenaan de staart:
http://www.horsecolor.com/white_mixed/roan/rabicano.htm
De KWPN tuigpaardhengst Moneymaker is ook een mooi voorbeeld van een rabicano.

Ilindra heeft helemaal gelijk, dit is een rabicano! Ik wilde het ook gelijk zeggen toen ik de standfoto's zag.

Wiesenduft schreef:
Supertje schreef:
Schimmel is namelijk dominant, wat wil zeggen dat als een paard het schimmelgen draagt dit ook
altijd
zichtbaar is. Daar zijn geen uitzonderingen op.

Wij hadden een schimmelhengst, die heeft een schimmel merrie gedekt, maar het veulen is ondertussen 5 jaar en nog steeds zwart-bruin, geen enkel teken van witte haaren. Hij heeft ook nog zo 15 andere merries gedekt, waarvan maar een schimmel werd.

Dat is heel goe mogelijk. Dat een kleur dominant is wil namelijk niet zeggen dat een paard die kleur altijd zal vererven. Het wil alleen zeggen dat als een paard een schimmel-gen erft, dis altijd te zien zal zijn.
Ieder kleurgen van een paard bestaat namelijk uit 2 allelen. 1 van de vader en 1 van de moeder.

Deze allelen worden aangegeven met letters. G staat voor schimmel, g voor niet-schimmel. Draagt het paard G, dan zal het altijd een schimmel zijn.
Een paard kan GG, Gg of gg dragen.
GG is een paard wat zowel van de vader als van de moeder een gen voor schimmel heeft gekregen. Dit wordt homozygoot genoemd (2 dezelfde allelen), en het paard kan dus alleen een G doorgeven aan nakomelingen. Dit paard zal altijd schimmel nakomelingen geven.
Gg is een paard wat van 1 van de ouders een gen voor schimmel heeft gekregen, en van de andere ouder geen schimmelgen heeft gekregen. Dit wordt heterozygoot genoemd (2 verschillende allelen). Dit paard kan zowel G (schimmel) als g (niet-schimmel) doorgeven. Dit paard geeft dus 50% kans op schimmel nakomelingen, en 50% kans op niet-schimmel nakomelingen. Maar omdat het paard zelf wél het schimmelgen (G) draagt, zal het altijd schimmel zijn.
gg is een paard wat geen schimmel is, en kan dus alleen g (niet-schimmel) doorgeven.

Als beide ouders niet-schimmel zijn, zijn ze dus beiden gg, en kunnen nooit G (schimmel) doorgeven aan een nakomeling!

Het hierboven genoemde voorbeeld, 2 schimmels die een niet-schimmel veulen geven is dus heel goed mogelijk. Het geeft alleen aan dat beide ouders heterozygoot (Gg) waren.
Namelijk;
Gg x Gg geeft:
25% kans op GG (homozygoot schimmel, veulen krijgt van beide ouders de G door) = schimmel
50% kans op Gg (heterozygoot schimmel, veulen krijgt van 1 ouder G, van de andere ouder g) = schimmel
25% kans op gg (Niet-schimmel, veulen krijgt van beide ouders de g door) = Niet schimmel.

Hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd, ben niet zo'n kei in uitleggen namelijk Knipoog

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:59

Voor stekelharig zijn het wel erg veel witte haren, weet je wel zeker dat het de juiste vader is? Bloos
Als ik niet beter wist, zou ik ook schimmel zeggen, zeker voor deze leeftijd.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:09

Volgens mij is het ook echt een schimmel. De moeder is een Junior. Volgens mij een schimmel. De merrie heeft daarvan ook genen meegekregen, dus waarom zou het geen schimmel kunnen zijn.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:24

pandabeertje schreef:
Volgens mij is het ook echt een schimmel. De moeder is een Junior. Volgens mij een schimmel. De merrie heeft daarvan ook genen meegekregen, dus waarom zou het geen schimmel kunnen zijn.

Lees eerst eens mijn reactie, 2 reacties boven die van jouw Knipoog Ik klets echt niet zomaar uit mijn nek.....
De merrie heeft dus absoluut niks, nada, noppes aan schimmelgenen mee gekregen, anders zou ze ook schimmel zijn.

Rabicano's kunnen trouwens nog veel witter zijn:
Afbeelding
Afbeelding

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 22:31

Heb er echt nog nooit van gehoord van rabicano's.
Maar waar komt dat bij die van mij dan vandaan??
Heb volgens mij nog nooit een kwpn'er gezien die zo'n kleur heeft.
Heb trouwens uberhaubt nog nooit een paard gezien die zo'n kleur heeft.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 07:27

ach we zullen zien wat de toekomst brengt

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:53

Het is gewoon een toverbal Haha!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:19

Dat is dus wachten op de dag dat ie groen of blauw wordt haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:38

lachmar schreef:
Heb volgens mij nog nooit een kwpn'er gezien die zo'n kleur heeft.

Ilindra schreef:
De KWPN tuigpaardhengst Moneymaker is ook een mooi voorbeeld van een rabicano.

Het komt vrij veel voor, het wordt alleen niet vaak herkend, vaak staan zulke paarden als stekelhaar te boek of zelfs dat niet.
Moneymaker staat bijv. gewoon als bruin in het stamboek ingeschreven Haha!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:04

Ik ga voor stekelharig. Hoe is het hoofd? Bij schimmels worden de hoofden toch altijd als eerste wit/grijs?

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:12

Citaat:
Hmmm,. Weet uje zeker dat de hengstenhouder geen fout heeft gemaakt met een spermamonster???
haha..
T zou je maar gebeuren!

[/quote]
[quote]2 niet-schimmels zal nooit (maar dan ook echt nooit!) een schimmel geboren worden.
Tenzij moeder natuur (of de hengstenhouder) een grapje met ons uithaalt.[quote]

slik!!! bij ons kwam vorig jaar een schimmelveulen van prestige uit een zwarte moeder rollen...

Grapje van VDL Haha! Verward

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:22

pajidin schreef:
slik!!! bij ons kwam vorig jaar een schimmelveulen van prestige uit een zwarte moeder rollen...

NIET mogelijk uit DEZE combinatie tenzij:

- zwarte moeder een jonge merrie is die nog niet geheel in haar kleur recht is, en daarmee bedoel ik dat ze nog schimmel moet worden. Let wel dit betekend wel dat EEN van haar ouders ook schimmel moet zijn.

- Prestige niet de vader is.

Als ik een schimmel veulen uit zo'n combinatie (bruin x zwart) zou krijgen dan zou ik aan de alarm bel hangen en een DNA onderzoek EISEN en de kosten voor de hengstenboer !!! Laat hem maar bewijzen dat Prestige WEL de vader is !!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:22

pajidin schreef:

NIET mogelijk uit DEZE combinatie tenzij:

- zwarte moeder een jonge merrie is die nog niet geheel in haar kleur recht is, en daarmee bedoel ik dat ze nog schimmel moet worden. Let wel dit betekend wel dat EEN van haar ouders ook schimmel moet zijn.

- Prestige niet de vader is.

Als ik een schimmel veulen uit zo'n combinatie (bruin x zwart) zou krijgen dan zou ik aan de alarm bel hangen en een DNA onderzoek EISEN en de kosten voor de hengstenboer !!! Laat hem maar bewijzen dat Prestige WEL de vader is !!!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:34

Junior is toch schimmel

maar ik zou t dus niet weten Verward ...

Bij ons kwam uit een schimmelmerrie x zwarte hengst

Een bruinkleurig veulen, dat nu ondertussen alweer 10 jr is en nog steeds helmaal bruin is Knipoog

De merrie kwam uit een lange generatie schimmels (op haar papier alleen schimmel ouders en voorouders Knipoog ), die ook snel helemaal wit werden (op ca 8-10 jarige leeftijd sneeuwwit Knipoog )

De hengst kwam uit een bruine moeder x zwarte vader (verdere generatie niet bekend)

Maar het schimmelgen kwam dus niet tot uiting... dit zou dus volgens sommigen niet kunnen Verward maar nu Jordy t hierboven uitlegd snap ik hm volgens mij Knipoog

Ken ook een stekelharige KWPNer, maar die staat gewoon als bruine in papieren, want stekelharige (rond flanken) kwam pas bij zomervachtje en niet in veulenvacht, misschien zullen ze het nog wijzigen als ze op een keuring zou verschijnen ?! ...

Zij is een John u to Berry (vm Rigoletto) x Havidoff

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 20:15

Junior is inderdaad schimmel, maar het paard waar het in deze over gaat is een jonge Osmium.
De moeder van dit paard is een junior, maar deze merrie is geen schimmel.

Heb trouwens gisteren ook nog een paar witte vlekjes vlak voor d'r uier ontdekt.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:58

het word denk ik een schimmel die van ons is ook 2 jaar van een junior en die heeft iets minder witte haren maar de kleur is precies hetzelfde
dus het zal wel een schimmel worden

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:26

*zucht* nee het wordt geen schimmel, is niet mogelijk

enne pajidin, ik zou echt eens een dna testje laten doen danwel bij je merrie danwel bij de hengst. wat 1 van de 2 gaat die de ouder zijn van je veulen

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:07

Ik zou ook zeker even een DNA testje laten doen. Heb je in een keer zekerheid.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:47

Mijn paard komt uit een olivi x junior en ik heb een beetje nazitten kijken en toch fokt junior veel bruinschimmels door die van mij is dus ook een bruinschimmel nu op deze foto bijna 4 jaar oud wordt wel lichter ieder jaar..dus wie weet hebben we zometeen een spier witte schimmel.. Haha!

Afbeelding
Deze is van deze week..

Afbeelding
En hier is hij net 3 jaar en 5 mnd dus zeer donker zoals je ziet

Nou succes met de kleur waar hij naar toe gaat maar ik denk toch echt een schimmel..