Maan oog....vererft dat?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Maan oog....vererft dat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:52

Ik had een bruine welsh K met twee blauwe ogen van een vos vader en een rbuine merrie. En dat terwijl hij een normale redelijk smalle bles had. Een blauw oog kan dus ook in een donker gedeelte zitten.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:27

Meavey schreef:
Blauwe ogen worden in principe veroorzaakt door splash, en frame.
Sabino veroorzaakt wel aftekeningen maar veroorzaakt geen blauwe ogen.
Bron: www.equinecolor.com

Een maanoog is in nederland gewoon exact hetzelfde als een blauw oog.
Het donkere oog bij het tinkerveulen word straks gewoon bruin, een heleboel veulens worden zo geboren.

Nee blauwe ogen worden niet 'in principe' veroorzaakt door splash, en frame. De bron meld dat ... 'Blue eyes are very common and thought of as the rule with this pattern (splash).' dit wil zeggen dat blauwe ogen vrij veel voorkomt en gedacht wordt de regel te zijn met deze patroon, maar niet dat deze de oorzaakt zijn van maanogen.

Er wordt research gedaan, oa in de U.S.A., omtrent deze genetica en de richting gaat uit naar de bonte genen. Splash, frame EN sabino zijn allemaal overo genen en het is best mogelijk dat achter de maanogen van de frame en splash in de overo genetisch poel, een piggy-back variant van sabino zit. Maar zoals ik al zei, ze zijn het nog aan onderzoeken welke gene de hoofd rol speler is.

Een maanoog is niet gelijk aan een blauw oog. De kleuren en textuur zijn geheel anders. Je hoeft alleen een cremello veulen langs een veulen met een maanoog te plaatsen om de verschil te zien. Dit geld ook voor volwassen paarden.

Mijn voorlaatste vos veulen is geboren met een bruine oog en een blauwe. Het heeft ook drie weken geduurt voordat de blauwe door de verschillende tinten is gedaan om uiteindelijk donker bruin te worden.
Alles is mogelijk, ook bij tinkerveulens, en eigenlijk maakt het ook niets uit, met de geboorte kleur van de ogen van de veulens. Zolang als ze maar gezond zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:44

Volgens mij is de enige bont variant die voorkomt bij de Welsh de Sabino variant. Dat splash en frame zegt me niks? varianten van platenbont? Dan komt het niet bij de Welsh voor..

Wij hebben een vos geboren veulen gehad met maar 1 wit sokje aan het achterbeen en zonder bles dat twee mooie helder blauwe ogen had. Sumrin Trinity was de naam. Was overigens een geweldig goeie pony, wordt nu aangespannen gereden in Harlingen. Ik heb zelfs e-mails gehad van de eigenaar die er zo blij mee was. Dus dat was dan weer eventjes iets heel anders.

Verder ken ik ook wel donkerblauwe ogen. Een staar er bij Jan Laemers in Gennep. Sumrin Tirana heeft een donkerblauw en een donkerbruin oog. Niemand heeft dat ooit opgemerkt. (ach, het lijkt allebei gewoon zwart..) Ik denk dat als je het aan Jan vraagt, denkt hij dat hij dat de pony twee bruine ogen heeft. Maar goed, wie kijkt zijn pony af en toe eens diep in de ogen?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 07:49

joostvangestel schreef:
Een staar er bij Jan Laemers in Gennep.

Stom foutje.. moet zijn:
joostvangestel schreef:
Een staat er bij Jan Laemers in Gennep.

Staar is een oogziekte met mensen die hier niks mee van doen heeft.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:34

Interessant topic, ik vroeg het me eigenlijk ook af. Een Welsh veulen van onze manege heeft 2 blauwe (maan) ogen. Heel erg licht. Ik vind het erg mooi om te zien! Moeder is schimmel en heeft er geen, vader van de moeder is; Tenkhoeve's Roberto.

Afbeelding

En dit is moeders, op het moment weer drachtig, rond 10 mei is ze uitgerekend! Ben benieuwd.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:20

@Larish: jouw veulen heeft IMO duidelijke kenmerken van Sabino (breed wit hoofd), dus zouden blauwe ogen niet zo verwonderlijk zijn Lachen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:24

En de schimmel moeder ook ... sabino's allebei *LOL*

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:16

Snowdon heeft dus HELDERblauwe ogen, andere Tinkers die ik ken met maanogen of blauwe ogen hebben wat donkerder blauw. Velen hebben ook maar een kwartmaanoog.

Ook de niet-Tinkers die ik ken met blauwe ogen waren donkerder. Ik ken 1 cremello en die had ietsje lichtere ogen dan Snowdon, maar eerder een andere 'vorm'. (ehm ja weet niet goed hoe te omschrijven)

ps: snowdon is zwartbruin-bont en is GEEN schimmel

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:23

@Snowdon: je bent bij een klein stukje de mascara vergeten Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:26

Clown Die heb ik nou nog nooit gehoord Clown Knipoog

olafj