Persoonlijk denk ik dat er heel wat zit in het bekijken van het evenwicht. Mijn grote probleem met het kijken naar tweedimensionale plaatjes is het feit dat ervan uit wordt gegaan dat het paard overal even breed is en dus ook overal evenveel massa heeft. Daarvoor zal je dus feitelijk een 3D scan moeten doen van ieder paard om te kijken hoe dat nu zit met het evenwicht. 2-Dimensionale plaatjes vertekenen dat erg.
Zo werden bij de Welsh een tijd geleden erg smalle ponies gefokt (zijn er nog wel hoor), met weinig tot geen borstbreedte. Dan denkt men een zogenaamd "diep" paard/pony te hebben, maar helaas is er nog geen plaats voor de longen omdat het beestje zo smal is.
maar goed, verder zit er in het verhaal van Anna42, zoals dat hier al verschillende malen besproken is, een grote kern van waarheid. Dat moet ook, want ik heb thuis een boek van een paar honderd jaar oud, waar het precies ook zo instaat
En: origineel is de quarter gefokt om zo snel mogelijk 400 meter te lopen. toen pas vond iemand uit dat je er nog wat meer kon, zoals de Amerikaanse dressuur (heb ik zelf nog ooit gekeurd, evenals Engelse drssuur
). het is nou eenmaal een andere tak van sport. Doen er ook nog KWPN paarden mee aan western? En zo ja, hoe doen die het dan?

Dientegevolge dat ze al in de hoogste boom klimmen als er iemand een scheet in het publiek laat.
.