Wie heeft/kent een nakomeling van Bismarck?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Re: Wie heeft/kent een nakomeling van Bismarck?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:12

Zou goed kunnen......

Het paard haar bijnaam is Spook (zegt al genoeg hé !!!)

Met veel rust en respect naar dat dier toe kon je redelijk in de buurt komen, maar het bleef oppassen geblazen !! Ben niet gauw 'bang' voor een paard, maar als ik bij deze de wei in moest zorgde ik er wel voor dat ik dichtbij de omheining liep en zeker iets in mijn handen had. De ene keer was ze dan poeslief en de andere keer zag ze je de wei ik komen en dan stond ze al te kijken, oren plat !!! (voornamelijk al ze een veulen bij haar had lopen hoor) Maar je moest een proberen haar pas geboren veulen te aaien....... FOUT PLAN !!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:15

Spook is van Borinette, een keurmerrie van Ulft. Een prachtige vosmerrie maar niet met het gemakkelijkste karakter. Van Borinette heeft Spook het temperament geërfd. Borinette is inmiddels alweer een paar jaar overleden. Ze stond vlakbij op stal in Breugel. Misschien hadden ze op een felle merrie als Spook beter geen Bismark kunnen zetten. Ik zou dan gekozen hebben voor een hengst met een cooperatiever karakter. Had die Kaiserstern van Ilse niet ook een Bismark gefokt? Die kleine lichtbruine hengst waar Priscilla helemaal weg van was? Dat was een aansprekend paard.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:44

Jan_VT schreef:
Hier nog een foto van Bismarck onder het zadel. Weet wel niet wie erop zit?

Afbeelding

Komt zeker omdat je Belg bent Jan Tong uitsteken dit is onze Anky in haar jonge jaren

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:31

sarabande schreef:
Komt zeker omdat je Belg bent Jan Tong uitsteken dit is onze Anky in haar jonge jaren

Laten we het er maar op houden dat ik toen nog maar net uit de luiers was Haha! Haha! Haha! , of de kwaliteit van de foto... Haha! Haha! Bloos

Eigenlijk had ik het moeten weten, want nu je me er op wijst. Ik heb ooit ook eens een topic over Bismarck geopend en ik denk dat jij toen ook al vermeld hebt dat Anky ermee gereden heeft. Lachen

Spijtig dat ze hem niet verder is blijven rijden? Knipoog

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:38

Desiree schreef:
Spook is van Borinette, een keurmerrie van Ulft. Een prachtige vosmerrie maar niet met het gemakkelijkste karakter. Van Borinette heeft Spook het temperament geërfd. Borinette is inmiddels alweer een paar jaar overleden. Ze stond vlakbij op stal in Breugel. Misschien hadden ze op een felle merrie als Spook beter geen Bismark kunnen zetten.
Ik zou dan gekozen hebben voor een hengst met een cooperatiever karakter

. Had die Kaiserstern van Ilse niet ook een Bismark gefokt? Die kleine lichtbruine hengst waar Priscilla helemaal weg van was? Dat was een aansprekend paard.

Heeft bismarck dan geen meewerkend karakter? Naar mijn weten staat hij daar niet om bekend. Mijn paard is dus een bismarck X pele, en dat goudeerlijke karakter komt absoluut niet van pele. Ik heb trouwens nog nooit van een niet meewerkende bismarck gehoord. Maar ik ken er ook niet zoveel hoor. Het is wel zo dat ze je niets cadeau geven, maar als jij het goed doet, dan doen ze ook wat je ze vraagt.
Maar dat is toch super meewerkend? Je eigen beperkingen komen zo snel boven water. Clown

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 17:52

ik heb vorig jaar zomer een bismarck merrie gezien. Wat er aan moeders zijde zat weet ik niet meer. Het was een kleine vos van ongeveer 1.60 ze kon mooi bewegen maar was niet makkelijk, heb haar uit eindelijk niet gekocht.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 11:21

Ik denk wel dat Bismarck hete karakters geeft en dat met die merrie echt met een koel karakter had gefokt moeten worden. Als je een van mijn eerdere berichten hebt gelezen, heb je gezien dat ik zelf erg positieve ervaringen heb met een nakomeling van Bismarck. Dat paard gaf mij echt een heel speciaal gevoel. Dat was ook een kleine vosmerrie, van nog geen 1.60m. (misschien dezelfde als hierboven vermeld? Dan kan ik wel uitleggen namelijk waarom ze niet makkelijk was...... Boos! )

Maar was het niet zo dat Bismarck naar Amerika was verkocht en dat we er daarom niets meer van horen?

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 11:54

Citaat:
Het klopt idd dat Bismarck in Duitsland onder de naam Kupferberg-Gold gekend is. Ik denk dat het verwijst naar zijn moeder die Kupferschwalbe noemt. Zij komt uit een gekende lijn in Trakehnen, nl. de Schwalbe lijn.

Voor zover ik weet is hij nog steeds in leven, en geniet hij van zijn oude dag ergens in Baden-Würtemberg.

é-mail van de huidige eigenaar:

Schneider-May@t-online.de

Hij is trouwens in 1986 Sieger van de keuring in Trakhenen geweest.

hij is dus terug naar duitsland gegaan

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:18

azrael schreef:
hij is dus terug naar duitsland gegaan

Reeds vrij snel. Ik geloof dat hij maar drie dekseizoenen heeft gehad in Nederland... Kan zijn dat ik me vergis.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:24

Hij heeft in 1986 de verrichting gelopen en is in 1996 naar Duitsland teruggegaan. Aanvankelijk leek hij goed aan te slaan in de KWPN fokkerij. Met zijn jonge kinderen stond hij hoog in de indexen. Daarna liep dat beeld terug, zowel op de keuringen als in de sport manifesteerden de nakomelingen zich niet.
Hij heeft in de eerste jaren bij Post in Middelbert nog wel even een opleving in dekaantallen gehad, maar daarna liep het snel terug.

natasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 07:41

Jeetje... bedankt voor alle reacties!!! Haha! Echt interessant alle informatie hier in dit topic... in sommige dingen ken ik m'n paard in terug maar het is absoluut een goud eerlijk paard en een heel goed karakter... soms wat té pittig maar daar hou ik wel van... en ik ben helemaal weg van haar uitstraling en gangen.. echt Geweldig Schijnheilig Knipoog

Heel erg bedankt iedereen voor jullie reacties.... OK dan!

Misschien hoor ik nog wel meer over Bismarck zelf of afstammelingen er van Knipoog

Groetjes Elise
www.wellness-stables.nl

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:12

Misschien heb je hier nog wat aan:

Bismarck 83.7740 Stb (ex Kupferberg Gold 09.02034.83 Trak)
Rijpaardtype
Geboren: 08-04-1983
Kleur: Vos
Stokmaat: 1.63 m
Pijpomvang: 20 cm
HK Trak 163-188-20.2

Verrichting 1986
Stap 7
Draf 7.5
Galop 7.5
Rijproef 7.3
Springen ohz 7
Springen vrij 7
Terreinproef 6.5
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 8

Totaal: 75.8 punten
Plaatsing: 8e van 24 (17)

Fokker: J. von Gierke, 2815 Langwedel-Etelsen, BRD

Mahon Trak x Kupferschwalbe v. Schwalbenzug x Kosima III v. Kampfgeist x Kabira v. Maigraf xx x Kabinda v. Altan Trak.

Trak Fam. 35 (Kordel, Fürst du Dohna)

Verrichting Emmeloord 1986
Evenwichtig, vriendelijk, gehoorzaam, erg eerlijk, tamelijk laconiek. Bij begin onderzoek nog groen. Gaat in alle gangen goed gesloten maar zou krachtiger mogen zijn. Laat zich goed bewerken en is fijn te rijden. Stap ruim en lichtvoetig. Draf kent veel regelmaat, loopt in draf te veel op de voorhand. Zou in galop de achterhand meer onder mogen brengen, galop heeft zeer goede regelmaat en veel ritme. Laat bij het springen goede manieren zien. Voldoende vermogen, springt vooral op braafheid. Pakt in terrein braaf aan, terreingalop weinig ruimend. Ervaart de eerste weken het werk als tamelijk zwaar, heeft er later minder moeite mee en ervaart het werk dan als tamelijk licht. Ruim voldoende bereidheid om te werken. Tamelijk veel aanleg als dressuurpaard, ruim voldoende aanleg als springpaard en voldoende aanleg als terreinpaard. Bij aankomst rijke voedingstoestand. Is tijdens onderzoek krachtiger en meer paard geworden. Reageert sterk op meer of minder voer. Zeer rustig stalgedrag.

Hengstleistungsprüfung Adelheidsdorf 1986
118.28 punten, 9e van 53 deelnemende hengsten (wettelijk minimum 70 punten, minimum voor Trakehner Verband 90 punten); "Rittigkeit" (= aanleg als zadelpaard) 114.24 punten, 14e van 53; springaanleg 117.22 punten, 8e van 53.

Afstammelingen 1988 (veulens)
Uniforme groep, goed rijtypische gebouwde veulens met veel ras en kwaliteit. De hengst verbetert het type goed. De getoonde veulens bleken goed te zijn ontwikkeld. De hoofden zijn goed van vorm en droog en hebben een sprekende uitdrukking, met name ook vanwege het mooie oog. Hals en nek zijn goed van vorm en lengte. De schouderlengte is steeds goed, maar bij de geprikte veulens zou de schouder iets schuiner kunnen liggen. De schoft is steeds goed ontwikkeld en loopt opmerkelijk lang door. De rug is nog wel eens iets lang en af en toe wat diep. De lendenpartij is goed. De croupe is goed gevormd en ook in dat opzicht werkt de hengst verbeterend. De broekspier kon langer doorlopen. Het voorbeen is best gesteld met lange koot; in algemeen goed gesteld, soms iets lang, terwijl in een enkel geval de hoek in het spronggewricht wat scherp is. De kwaliteit van het beenwerk is best. De stap is voldoende en bleek bij de geprikte veulens even minder te zijn dan bij de uitgezochte. In draf toonden de veulens een goede manier van bewegen met veel cadans en een goed gebruik van het voorbeen. De draf kenmerkt zich door lichtvoetigheid, terwijl deze goed door de rug komt. De onderbrenging van het achterbeen kon veelal iets beter. De veterinaire opmerkingen betreffen in positieve zin de bouw van het spronggewricht, dat hard en droog is.

Kort samengevat: rijtypisch gebouwde veulens met veel ras en kwaliteit. De hengst is in staat duidelijke rijpaardpoints aan te brengen. In beweging zou de achterhand beter onder kunnen treden.
Getoond: 16 veulens uit 62 dekkingen.

Competitie
1987/1988 Springen Cat. A -- 176 punten, 10e plaats.

1996 vóór dekseizoen export Duitsland (staatshengst Baden/Württemburg)

2000 januari nav beoordeling 11-jarige nakomelingen: definitief goedgekeurd

Knipoog

natasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 10:28

Heel erg bedankt zal het gelijk eens even uitprinten en doorspitten Knipoog

Groetjes Elise

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:44

Jan_VT schreef:

Dat was toen toch ook al Ermelo hoor.
Ik weet nog dat ik de Mega vrachtwagen (voor die tijd zeker) het erf op zag rijden en tegen iemand zei, hemel wat een grote wagen voor zon klein hengstje Haha!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:52

sarabande schreef:
Jan_VT schreef:

Dat was toen toch ook al Ermelo hoor.
Ik weet nog dat ik de Mega vrachtwagen (voor die tijd zeker) het erf op zag rijden en tegen iemand zei, hemel wat een grote wagen voor zon klein hengstje Haha!

Kan gerust zijn hoor. Heb de tekst hier ook ooit eens van bokt geplukt. Wie was dat...??? Whoosh! Haha! Haha! Haha!

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:49

Er lopen meerdere Bismarck's op internationaal Grand Prix niveau

natasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 19:49

Ik hoop dat ik ooit ook nog eens zo hoog kom met haar, klasse Z is voor mij ook goed natuurlijk maar Grand Prix niveau zou ook mooi zijn Schijnheilig *LOL* Knipoog

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:27

Ragne schreef:
Er lopen meerdere Bismarck's op internationaal Grand Prix niveau

Welke zijn dat dan? Knipoog

natasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 07:42

Ik zou het zelf niet weten welke dat zijn.... Haha! Knipoog Misschien in de toekomst Schijnheilig

natasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 08:16

Nog meer mensen met een afstammeling van Bismarck?? (ben wel benieuwd) Haha!

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:03

Ik heb jarenlang met een Bismarck gereden. Het was een merrie en ontzettend druk. Ze kon echt onuitstaanbaar zijn als je erop zat. Daarentegen toonde ze op wedstrijden altijd zo mooi en fris...
In de omgang was ze wel heel lief, maar een echt hittepetit haha