Witte vlekjes!!!!!!!! Op bruin paard!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ralinda

Re: Witte vlekjes!!!!!!!! Op bruin paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:56

janne schreef:
fijn dat je nu weet waar de spikkels vandaan komen.
gaan de spikkels wel weg of dat niet.

de homeopaat weet niet of de spikkels weggaan. het is afwachten.
ik hoop in ieder geval dat ze wel weer weg gaan.

Unesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 18:12

goed te lezen dat ik niet de enige ben.
Wat ik tot dusver heb begrepen is dat het genetisch bepaalt is. Het komt eigenlijk van de kleur Sabino af. Als er in de lijn een sabino voor komt kan het zijn dat zo'n paard dus vlekjes krijgt. De moeder van mijn merrie had een witte vlek onder haar buik, waarschijnlijk komt het daarvan. Vreemd is dan wel, dat ze dit pas op 4 jarige leeftijd ging krijgen!!!?????

nog steeds is verder info welkom.

groetjes Marco

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:13

Dat kan best hoor. Gebeurt regelmatig op latere leeftijd.
Ik heb een paardje gereden. Was schimmel. Maar ipv langzaam te verkleuren kreeg hij ook stippen.
Uiteindelijk zal hij wel schimmel worden, maar dit hoorde niet bij het proces volgend de VA.
Ook genetisch bepaald. Zij liet ook de naam birdcatcher spots vallen. Ze had toen al eerder met zo'n paard te maken gehad.

Tyrano:
Afbeelding

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:30

In eerste instantie mijden mensen mij, omdat ze denken dat mijn paard schimmel o.i.d. heeft. Anderen dachten weer dat het vogelstront was en er zijn zelfs al mensen geweest die dachten dat het littekens waren. Dus m.a.w. ik zou mijn paard ernstig mishandelen. En er is zelfs al iemand geweest die dacht dat ik zo hard gegaloppeerd had dat het allemaal schuim was. Ja mensen denken de gekste dingen over mijn paardje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:50

Birdcatcher Spots en Sabino zijn 2 heel verschillende dingen. Bij het eerste krijg je alleen witte vlekjes in toenemende mate als het paard ouder wordt.
Bij het Sabino-gen heb je meestal witte benen die schuin omhoog oplopen, vaak een vlek op de buik, kan ook een zeer brede bles hebben en soms een witte vlek op de kin.

Overigens kunnen beide in hetzelfde paard voorkomen.

Ik vind het knap dat een homeopaat aan de buitenkant kan zien dat een paard calcium-gebrek heeft. Als je hier zekerheid over wilt zou ik een bloedtest oid laten doen. Als je nl extra calcium gaat voeren terwijl er niets aan de hand is dan krijg je scheve verhoudingen in de mineralenhuishouding.

Ralinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:52

ik ga geen extra calcium bijvoeren. want dan kloppen inderdaad de verhoudingen niet meer. nu krijgt ze ander voer waar wel wat meer calcium in zit maar wel zodat de verhoudingen nog kloppen. en de dierenarts is hier ook bij betrokken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:57

Prima Lachen
Ik ben benieuwd of de vlekjes dan zullen verdwijnen, dat zou dan na een verharing moeten zijn iig.

Ralinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:59

ik hoop wel dat ze verdwijnen. want het maakt een zwart paard niet echt mooier.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:58

@Ralinda : kun je er ook een foto van laten zien??

Ralinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 08:28

ik zal vanmiddag wel een foto ervan maken. ik heb geen foto´s waar je de stippen goed kan zien.

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 08:41

Die van mij heeft het niet met wittestippen maar met zwarte.... en het worden er steeds meer ze zijn dan wel niet heel erg groot op 1 na maar die zie je toch niet heel erg goed.... verder ondekte ik wel veel witte haren over het hele lichaam en tsjaa je denkt 'koop een egale vos' blijkt het een stekelharige te worden maar goed hij word er niet minder mooi van Knipoog:P....

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:38

SymO schreef:
die witte vlekjes heeft een naam en ik kan er nu net niet opkomen Clown
Begint met een v... vertilligo oid is het.

ja het is vitiligo, daar kan en moet je ook niks aan doen. calciumtekort is volgens mij onzin.

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:53

Amanda schreef:
Dat kan best hoor. Gebeurt regelmatig op latere leeftijd.
Ik heb een paardje gereden. Was schimmel. Maar ipv langzaam te verkleuren kreeg hij ook stippen.
Uiteindelijk zal hij wel schimmel worden, maar dit hoorde niet bij het proces volgend de VA.
Ook genetisch bepaald. Zij liet ook de naam birdcatcher spots vallen. Ze had toen al eerder met zo'n paard te maken gehad.

Tyrano:
Afbeelding

Volgens mij stond dit paard te koop kan dat?! *Schoot me net ineens te binne!*

Nynke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:58

Mijn verzorgpony krijgt elke zomer witte vlekjes, maar ook elk jaar ongeveer hetzelfde aantal. In de winter zijn ze weer weg. Verward
Maar kwam laast een merrie tegen die dezelfde vader had en die bleek precies hetzelfde te hebben.
Dat zijn gelukkig vrij kleine vlekjes en ze vallen ook niet echt op, maar weet iemand of de vader (welsh-hengst Bokkesprong Czardas) dat ook heeft?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:35

Heb paardje dat ik ga kopen heeft ook witte vlekjes, die in de zomer duidelijker worden. Verder lijkt het ook wel op een stekelharige.
Eerst dacht ik dat die vlekjes kwamen, omdat moeder een appaloosa is, maar schijnbaar moet ze dan nog andere kenmerken hebben.
Ik vindt het in ieder geval wel leuk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:59

MsMarit schreef:
Volgens mij stond dit paard te koop kan dat?! *Schoot me net ineens te binne!*

Stond ja Ja
Hij is in oktober verkocht Verdrietig

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:55

Mijn pony krijgt in de winter allemaal witte vlekjes. Mij is ook verteld dat het kwam door zijn moeder, omdat die schimmel is. In de zomer heeft hij er nog maar 3 stippen, die erg wazig zijn, maar in de winter zijn het echt vlekken formaat vuist ongeveer, en dan verschijnen ook de kleine vlekjes weerm en het worden er elke winter meer!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:31

hamadryada schreef:
SymO schreef:
die witte vlekjes heeft een naam en ik kan er nu net niet opkomen
Begint met een v... vertilligo oid is het.

ja het is vitiligo, daar kan en moet je ook niks aan doen. calciumtekort is volgens mij onzin.

Bij ons op stal staat ook een paard met Vitiligo..

Ikzelf heb het ook, en daarom ken ik deze huid aandoening.. het is niks geks en zeker NIET besmettelijk ofzo iets.. gelukkig heb ik het alleen nog maar op mijn handen e in mijn liezen.. die in mijn liezen zijn grote vlekken maar op mijn handen lijken net een paar honderd krasjes en littekens.. Het schijnt zeer vaak voor te komen, en is zeke niet zeldzaam.. Mijn vader heeft het ook en die zit dus echt helemaal onder.. hijs bont zeg ik altijd.. net als mijn paardje Knipoog

dat zal bij de paarden ook wel zo zijn

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:45

Zal die leuk vinden Kiet Knipoog

Heb je dan trouwens gister programma gezien "Na de diagnose" Daar hadden ze het over Huidaandoeningen en deze zat er ook tussen....

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:51

nee heb ik niet gezien.. jammer Knipoog
Maar het is niet zo heel erg.. ons pap ken er wel mee lachen.. hijs gewoon ook echt bont.. hij is gevlekt over heeeeel zijn lichaam!! en niet allemaal spikkels maar echt hele vlekken.. en hij heeft van zichzelf een vrij donkere huid (niet buitenlands ofzo maar heeft 15 jaar op een boot in de zon gewerkt) dus ja die witte vlekken zie je goed..

Ik had het er int begin wel ff moeite mee want het is toch wel lelijk.. mja nu valt het reuze mee hoor!

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:14

ja ik kan het me wel voorstellen hoor dat het moeilijk is op het begin.... maar ja der is ook nix aan te doen natuurlijk Haha! je zal der mee moeten leren leven en dat is natuurlijk niet makkelijk maar ook niet onmogelijk Lachen