Duits paard minder waard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Duits paard minder waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:33

Cassidy schreef:
Bij de Quarters is er geen stamboek die denkt te moeten meebeslissen bij de goedkeuring van de hengst. De keuze ligt geheel bij de fokker. Maar goed, misschien is het KWPN te klein voor zulke risico's. Bij een stamboek met 4 Miljoen ingeschreven paarden kun je wat mee verantwoording bij de fokker leggen, en hoeft er niemand de wet voor te schrijven welke hengst nu wel of niet als vaderdier mag kiezen.

Het topic ging over Duitse versus KWPN, ook in Duitsland is men gehouden aan goedkeuring.
Trouwens als ik hier zie met wat voor merries mensen soms willen fokken, ben ik dankbaar dat die keuze voor hengsten gereglementeerd is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:32

Marije1984 schreef:
Ligt er aan welke beter loopt. Nogmaals papier zegt mij niks. Als er wat in zit verkoop je hem ook wel zonder bekende vader. Prestatie's van de vader zegt me ook niks. Het paard moet het nog steeds zelf doen, dat doet zijn vader echt niet voor hem.

Dan zul jij mij wel begrijpen als ik zeg dat ik niet snap dat mensen allemaal op die trendy jonge hengsten af gaan zoals tuschinsky, rousseau, trento en voornamelijk jonge afstammelingen van Flemming en Ferro. Want dat zijn geen bewezen hengsten. De dieren zijn zelf fantastisch, maar de vraag is WAT VERERVEN ze? Ik kijk nooit naar hengsten of hengstenkeuringen. Ik vind bijna alle hengsten mooi. En de een vind ik wat mooier bewegen dan de ander. Maar ik vraag bij paarden die ik zie wel altijd naar de afstamming. Ik kijk naar het dier, hoe hij is, hoe het wil werken, hoe het beweegt. WAnt daar ehb je iets aan. Zo krijg ik een indruk van de vaderdieren. JE veulen krijgt wel iets van de hengst, wat genen. MAar welke? En dat zie je in de nakomelingen. Niet in de hengst zelf.

Naturel heeft bij mij punten gescoord via de nakomelingen, evenals Recruut. En zo zijn er wel meer hengsten die bij mij een streepje voor hebben omdat ik meerdere nakomelingen van hen heb gezien die bij mij in de smaak vielen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:36

Overigens snap ik het commentaar op het kwpn van buitenstaanders niet. Het kwpn zoekt de beste paarden uit om mee te fokken, en als deze hengsten buiten het stamboek vallen, kan deze nog voldoen aan het profiel. Het kwpn heeft verschillende type paarden en ook stromingen. Rijpaard is onder te verdelen in springtype en dressuurtype. En dan zijn er nog de geldersen en de tuigpaarden. Het kwpn bedient verschillende mensen. Dat is alles.

KWPN een slecht stamboek? Maar wel de grootste leverancier van de toppaarden die meeliepen in Athene! Dus zo slecht zal het kwpn wel niet zijn.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:41

De vraag van de ts was of een duits paard meer of minder waard is .
Volgens mij maakt het niet veel uit het is wat je zoekt en wat je ermee wil. Zie hier in nederland vaak zat dat er een paard wordt aangeboden van een of andere tophengst die grof geld op moet leveren terwijl het paard zelf niet geweldig is .Daarnaast denk ik dat iemand liever een paard heeft met een minder bekende afstamming maar wel met de kwaliteit die men zoekt. Dit lijkt me in Duitsland hetzelfde verhaal. Hierbij worden gelijk de kampen weer gevormd (jammer) en voor je weet is het niemand meer duidelijk waar het topic over ging.