Eurocommerce Paardenbehandeling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beber

Re: Eurocommerce Paardenbehandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:09

arie53 schreef:

Omdat je dit niet als dierenmishandeling ziet, moesten ze je vandaag nog, je jury bevoegdheid van het kwpn afnemen, of op een herhalings cursus sturen, waar ik dan graag bij aanwezig wil zijn Boos! Boos! Boos!

Is dit niet een beetje overdreven.
Als we nu eens alle juryleden van het KWPN thuis gaan bekijken hoe zij omgaan met hun paarden, dan kun je je lol nog op met bevoegdheden afpakken.
Maar dat geldt niet alleen voor juryleden hoor.
Ik snap niet waar je je zo druk om kan maken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:25

Is dit niet een beetje overdreven.
Als we nu eens alle juryleden van het KWPN thuis gaan bekijken hoe zij omgaan met hun paarden, dan kun je je lol nog op met bevoegdheden afpakken.
Maar dat geldt niet alleen voor juryleden hoor.
Ik snap niet waar je je zo druk om kan maken.[/quote]

De jury leden van de KNHS, hebben het voorbeeld te geven, en te controleren of er volgens de F.E.I.richtlijnen gewerkt word Cool

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:28

Omdat je dit niet als dierenmishandeling ziet, moesten ze je vandaag nog, je jury bevoegdheid van het kwpn afnemen, of op een herhalings cursus sturen, waar ik dan graag bij aanwezig wil zijn Boos! Boos! Boos![/quote]

SORRY IK BEDOELDE NIET HET KWPN MAAR HET KNFS !!!!

Zazou_Murier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:38

iig een lekker afgunstig stukje , commentaar (lees negatief commentaar) is altijd makkelijk te geven.

Zoals gezegd waren de omstandigheden niet top en moet dit met een jonge hengst gebeuren waar allerlei merries en veulens bij zijn

dan lijkt het mij niet zo'n heel goed idee te longeren met losse bijzet of zonder bijzet dan lok je het uit om weggesleept te worden en dat hij een opzoek gaat naar anderen. en het lijkt me ook niet zo goed plan om er direct op te gaan zitten (andere paarden,publiek andere omgeving) Of is het de bedoeling dat je er iemand opzet die hem direct even kan slopen zodat je hem niet hoeft te longeren?????????? dat is ook niet zo leuk om te zien maar is wel soms nodig voor het gevaar van jezelf en anderen. (zie dit diverse keren op stallen die jongen hengsten rijden op concours (springen))

het lijkt me dat je vooral nietr lief moet gaan zitten doen met jonge hengsten maar je moet ze kortaf behandelen uiteraard met respect maar de persoon ernaast of erop is altij de baas.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:54

arm dier Ach gut
een paard zo kort bijzetten onder welke omstandigheden dan ook vind ik ronduit schandalig Boos! en helemaal bij een 3 jarige
helaas word het maar al te vaak gedaan en door sommige nog goedgekeurd ook
logisch dat veel goede paarden vroegtijding versleten zijn of achter niet meer mee kunnen komen
als ze zo bijgezet worden kun je daar op wachten Verward

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:11

Ik vind niet dat je eurocommerce dit aan moet rekenen, maar meer de gene die dit paard trainen. Ik persoonlijk vind hem ook erg kort bijgezet,maar ik was ook niet de gene die hem moest longeren.
Uptown mocht bij H.P.Minderhout op de show ook even spetteren aan de longe en die werd niet bij gezet en daar liepen ook merrie's met veulens rond.

Maar ja, misschien is het wel een duitse manier Haha!

shotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:27

jullie hebben allemaal wel zoveel commentaar maar heb zelf gezien hoe deze hengst gelongeerd werd en hij leek er zelf weinig problemen mee te hebben! een hengst blijft toch een hengst en wanneer deze methode hem niet zou aanstaan had die echt niet braaf zijn rondjes gelopen!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:58

Hoe had jij het dan gedaan Arie, met deze hengst onder de bovengenoemde omstandigheden?? Leuk om kritiek te geven, maar geef dan ook de oplossing?
Zelf kan ik er geen mening over geven. Ken de omstandigheden niet, het paard en ruiter niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:35

waarom een oplossing geven voor een probleem dat er niet is?

Diegene die het niet eens zijn of waren met de manier waarop dit paard getraind/gelongeerd werd/wordt zouden de ruiter/trainer/eigenaar zelf moeten benaderen.... je kunt hier de voors en tegens tegen elkaar blijven wegstrepen en elkaar tegen de haren instrijken maar daar veranderen die foto's niet van.

en alleen diegene die daar op de foto staat en het betreffende paard longeerd kan een antwoord geven op alle vragen, en alle argumenten bevestigen of ontkennen.. en het leukste is, die persoon mag het lekker zelf weten en heeft aan geen enkele bokker verantwoording af te leggen Tong uitsteken

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:36

CGJ12 schreef:
Mariska_28 schreef:
Maar hij kan met de bijzet zoals hij op de foto zit
met geen enkele mogelijkheid de druk van het bit halen?

Ach natuurlijk kan ie dat wel.
Zo'n dier is flexibel genoeg om met de kop tussen zijn voorpoten te lopen.
Maak je daar maar geen zorgen over........

Plaats ik trouwens even zo'n foto om wat reactie op het achterbeengebruik te krijgen............. krijg je dit weer...........

Voor dergelijke reacties had ik het wel op het "rijtechnische" forum gezet.. Maar ik kan er wel om lachen..... Haha!

CGJ jij weet niet hoe een paard natuurlijk in balans loopt. Dit is niets abders dan dierenmishandeling. Het wordt hoognodig tijd dat de Dierenbescherming eens aandacht gaat besteden aan de allerbelabberste paarden paarden die er gefokt worden. En aan de trainingspraktijken die men gebruikt om deze mismaakte dieren in een houding te forceren die voor sport door moet gaan. Misschien dat het bijgaande artikel je (en andere werkelijk paardenliefhebbers) eens aan het denken zet.

Fokt.nl Forum Index -> De Rijhal
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp
Auteur Bericht
anna42

Geplaatst: Di Apr 05, 2005 11:42 Onderwerp: Paardrijden en stierenvechten.
--------------------------------------------------------------------------------

Menig ruiter zal zich inderdaad afvragen wat deze activiteiten met elkaar te maken hebben.
Ze hebben beide gemeen dat het om mensen en dieren gaat. Bij het stierenvechten wordt de matador bejubeld als hij uiteindelijk een, voor de stier te hopen, eenmalige doodsteek toebrengt. Komt echter de stier in deze tweekamp als winnaar te voorschijn dan wordt de stier helaas niet als held bejubeld. Integendeel. De helpers van de matador weten dan niet hoe gauw ze op de meest onterende wijze het slimme en moedige dier aan zijn eind moeten helpen. In mijn ogen bar onsportief.

Stel dat in de paardensport de rollen eens worden omgedraaid. Inplaats dat wij op de rug van het paard kruipen, gaat het paard een poosje op onze rug zitten.
Vervolgens gaat het paard ons eens professioneel trainen en wel zo dat het paard denkt en uitmaakt dat de door hem gebezigde training ons beter laat presteren. Het paard stopt ons uit het omvangrijke arsenaal aan bitten en naar zijn idee het best bruikbare stuk ijzer in de mond. Een paar teugels, elastiek of touwen, al naar gelang de voorkeur van ons trainende paard, zorgen er permanent voor dat ons hoofd in een voor ons abnormale positie wordt geforceerd.

Zelfs de meest lauwe en allerdomste trapzak onder ons zal zich prompt afvragen of dit wel de juiste methode is om ons optimaal te trainen.
Wij zullen dus proberen om ons hoofd weer in onze normale positie te brengen. Maar het paard denkt daar beslist anders over en ramt ons gelijk met een paar sporen in de ribbenkast. En mocht dat niet direct in het gewenste effect resulteren, dan helpen een paar beste zweepslagen alsnog om ons tot andere gedachten te brengen. Prompt beginnen we harder te lopen en aan ons hoofd te trekken, om ons van de broodnodige zuurstof te voorzien. Ons ruiterpaard corrigeert dit vergrijp direct en zet gelijk even meer druk op de teugels om elk eigen intiatief tot een meer natuurlijke houding direct en voorgoed in de kiem te smoren. Opletten wat ik doe, is het parool. Ons ruiterpaard laat, middels een demonstratie van een perfect zagend bit waar een professionele houtzager nog iets van kan leren, direct even weten wie hier aan de teugels trekt. Een eigen inbreng en elke humane poging om tot een teamprestatie te komen, wordt onverbiddelijk afgewezen. Ik ga voor Olympisch Goud roept ons ruiterpaard trots tegen zijn soortgenoten. Met minder nimmer neemt ons ruiterpaard geen genoegen. Ons ruiterpaard heeft, integenstelling tot zijn soortgenoten, nog niet door dat de basistraining van een Olympisch team
equivalent is aan dat van een beginnend amateur.

Het publiek, bestaande uit toekijkende paarden naar dit unieke schouwspel, is er absoluut van overtuigd dat ons als ruiter omgetoverd paard een gaatje in zijn hoofd heeft. En dat de aan deze geforceerde training onderworpen homo sapiens wel een heel groot gat in zijn kop moet hebben. Dit hoogst intelligente publiek klapt niet voor deze onnatuurlijke vertoning, maar schudt meewarig het hoofd. Om zich vervolgens te beraden hoe men via de Europese Raad een einde kan maken aan het lijden en de onmenselijke inbreuk op het welzijn van deze humane sukkels.

Zij zien immers, met de grootste ogen van alle zoogdieren, haarfijn wanneer de mensen zichzelf trainen, zij altijd de natuurlijke menselijke houding als uitgangspunt van de training nemen. Geen hardloper, hoogspringer, verspringer of balletdanser zal er ook maar een seconde aan denken om zichzelf met een aldus geforceerd hoofd op de kin, middels een stuk ijzer in de mond, een paar touwen, sporen en een karwats, te trainen.

Dus gaan wij razendsnel ons ruiterpaard uitleggen dat onze prestatie veel beter wordt als het paard ons in onze natuurlijke houding traint. Daarnaast verlangen wij van ons ruiterpaard dat hij precies zus en zo en absoluut roerloos en met een onafhankelijk zit op onze rug moet plaatsnemen. Bovendien gaan we ons ruiterpaard eventjes haarfijn uitleggen dat onze mond een uiterst gevoelig onderdeel en zintuig van ons lichaam is.
Dat zal best, denkt ons paard. Maar waarom zou ik daar rekening mee moeten houden? Het ontgaat jullie volledig dat ik zelfs de aanraking van een heel klein vliegje onmiddelijk voel en daar direct op reageer. Niets weerhoudt jullie ervan om mij in de meest onnatuurlijke houding voor een paard aan jullie zogenaamde weldoordachte trainingsdictatuur te onderwerpen. Jullie kijken helemaal niet in welke natuurlijke houding ik mij magistraal en oogstrelend kan bewegen. Laat staan dat jullie over een daarop aangepast trainingsschema nadenken. Zelfs de zorgvuldig voorgeschreven FEI criteria lappen jullie als achterhaalde theorieen aan de prachtig opgepoetste rijlaars.

Buiten het feit dat het om weerloze en onmondige maar unieke schepsels van de natuur gaat, hebben de moderne paardrijtechnieken en het eeuwenoude stierenvechten nog iets gemeen. Onze hippische sport die het summum zou moeten zijn van een perfect samenspel tussen mens en dier is ontaardt in een wreed en onnatuurlijk schouwspel. En is helaas voor deze dieren verworden tot een niet te benijden martelgang ter eer en glorie van de hoogbejubelde conquistadores en matadores.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:46

In alle commotie hier.

Kan er iemand misschien zeggen hoe de hengst liep?
Komt hij nog ergens op een hengstenshow?

shotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:53

ik vond dat de hengst zich zeer goed liet zien. je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat het weer zeer slecht was, het 1 van de eerste keren was dat die buiten liep en het pas een 3 jarige hengst is.
hij was wel een beetje gespannen maar liet wel zien dat het een bewegingstopper is voor de toekomst.
liep mooi gedragen en in de oprichting. van achter zou7 die nog wat sterker mogen zijn maar dat komt door zijn nog jonge leeftijd. denk dat er maar weinig 3 jarige zijn die al zoveel gedragenheid, souplesse en beweging laten zien als van the man.

GertJan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:07

shotje schreef:
jullie hebben allemaal wel zoveel commentaar maar heb zelf gezien hoe deze hengst gelongeerd werd en hij leek er zelf weinig problemen mee te hebben! een hengst blijft toch een hengst en wanneer deze methode hem niet zou aanstaan had die echt niet braaf zijn rondjes gelopen!

Als hij toch al braaf is hoeft hij niet met zijn kop tussen de benen.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:29

Zijn jullie trouwens wel eens in het circus geweest?
Daar lopen de paarden echt niet anders hoor!
Ze worden dan ook met een teugeltje vastgezet om in de krul te lopen en nog wel strakker dan op deze foto's.
Nogmaals IK BEN GEEN VOORSTANDER, maar hoe ga je dit tegenhouden, als je het al wilt tegenhouden.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:37

shotje schreef:

hij zal op deze manier wel moeten Verward

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:50

Zo, even tijdelijk een slotje om één en ander te splitten, +- 10 minuten.
Heropend.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:10

De manier van longeren is misschien niet optimaal. maar als je een keer iemand op die manier ziet longeren dan wil dat niet zeggen dat hij alstijd op deze manier getraint word. Ik ben ook aanwezig geweest. heb niet gezien hoe hij is losgereden maar heb hem wel in de baan gezien. Het zag er mooi uit maar eerlijk gezegd denk ik dat hij al te ver is opgeleid voor zijn leeftijd. jammer dat ze zulke goede jonge paarden al op deze manier aan het werk zetten. het lijkt wel of ie anabolen heeft gehad. Verder heb ik niets op de show tegen. jammer dat het net als vorig jaar klote weer was. volgend jaar moeten er meer tentjes worden geplaatst. Volgens mij is daar genoeg geld voor.

arie53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:55

oosterhoff schreef:
Het zag er mooi uit maar eerlijk gezegd denk ik dat hij al te ver is opgeleid voor zijn leeftijd. jammer dat ze zulke goede jonge paarden al op deze manier aan het werk zetten. het lijkt wel of ie anabolen heeft gehad.

Ben je gek dat komt in de paardenwereld toch niet voor Dromen

Er zijn voor deze en voor het het paard zeer schadelijke ingrepen altijd 2 oorzaken.

De 1e is dat er fokkers/eigenaren zijn die menen dat ze daarmee betere paarden creeren.

De 2e is dat de huidige jury's/stamboeken (uitzonderingen nagelaten) zich niet realseren dat een paard er op 2.5 jarige leeftijd nog lang niet volwassen uitziet. Dat is hij immers pas met 8 jaar!!!!!
Men wil paarden zien die er op die leeftijd al uitzien als een zesjarige en dus wordt de dooppot uit de kast gehaald en dus zal het paard, net als het ongeoorloofd bijzetten, of hij wil of niet deze schadelijke fratsen moeten slikken.
Men kan dus niet meer door een 2.5 jarige heenkeken om te zien hoe hij er werkelijk als volwassen 8jarig paard uit gaat zien.
Op die leeftijd hoort het paard op zijn mooist te zijn en kan hij pas dan voor groter werk worden getraind. Helaas ziet het merendeel van de hengsten op die leeftijd er al niet meer uit en zijn ze bijkans versleten .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:09

Ik snap dat ze hem bijgezet moeten longeren.maar dit is te strak,hij heeft ook echt geen enkele ruimte meer..jonge hengsten worden idd vaak overtraind..zonde..

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:11

shotje schreef:

Kom Shotje niet aan Eurocommerce!!!

Werk je daar of zo??

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:14

shotje schreef:
ik vond dat de hengst zich zeer goed liet zien. je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat het weer zeer slecht was, het 1 van de eerste keren was dat die buiten liep en het pas een 3 jarige hengst is.
hij was wel een beetje gespannen maar liet wel zien dat het een bewegingstopper is voor de toekomst.
liep mooi gedragen en in de oprichting. van achter zou7 die nog wat sterker mogen zijn maar dat komt door zijn nog jonge leeftijd. denk dat er maar weinig 3 jarige zijn die al zoveel gedragenheid, souplesse en beweging laten zien als van the man.

Dank voor je objectieve bijdrage.

messy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:16

welke hengs vonden jullie het mooist/best? ik zelf vind pennsylvania een mooie en goede hengst. zijn er ook mensen die wat meer informatie hebben over deze hengst en heeft die misschien ook al nakomelingen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:33

CGJ12 schreef:
Dit is een typisch dressuurgevalletje en de hengst leek me echt niet belemmerd door dat bijzetje (wel handig systeempje zo trouwens).

inderdaad een heel handig systeempje om het paard heel snel naar de kl*t* te helpen Boos!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:46

Maar Arie, doet eigenlijk niet iedereen mee met het spelletje om de paarden zo snel mogelijk spierbundels van te maken in het gevecht om de meeste dekkingen?? Net als het gemiddelde publiek op bokt kwijlen ze meer bij jonge beesten die eruit zien als een bodybuilder, voorbenen tussen de neusgaten en als het ff kan nog een snel achterbeen ook. Maar is het dan niet zo dat een ieder die deze hengsten zo voorbrengt uiteindelijk daar ook aan meewerkt om dat beeld te creeeren??

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:53

Wat een kortzichtigheid hier zeg!
Ik heb hier nu één foto geplaatst (specifiek uitgezocht op het achterbeen gebruik)
Ik had er nog een paar waar je duidelijk kunt zien dat die bijzet geen probleem voor het beestje was. Hij was zeer mooi ontspannen en los in de bovenlijn aan het stappen / draven / galopperen.
Maar als er hier alleen maar gekankerd kan worden op een simpel bijzetje hou ik die foto's wel even voor mezelf.
Als jullie dit allemaal hééééél erg zielig vinden moet je stoppen met paardrijden en je paard lekker in de wei laten lopen.......

En nu niet gelijk denken dat CGJ ook zo kort bijgezet longeert.
CGJ longeert namelijk nooit......... Laat staan bijgezet.

Maar als ik sommige mensen zie rondstuntelen in in B/L-proefjes ........ach laat maar. Hier ga ik maar niet verder op in...