Reg B, welke weg naar keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Reg B, welke weg naar keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:45

holly schreef:
Pipo schreef:
Als die register B is dan vermoed ik dat je gewoon niet naar de keuring kan...

Dus jij kan ook niet zeggen of RD en Reg B merrie, Reg A of B maakt?

RD geeft op een kwpn merrie een reg. A

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 14:48

De moeder is KWPN maar Reg B.

Zover ik het nu volg, zou het dan toch Reg A moeten zijn ipv Reg B?

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:57

Volgens mij moet je even met het KWPN bellen.
Als de merrie register B (ook als de vader van de moeder niet goedgekeurd is) en de hengst is goedgekeurd bij een EU erkend stamboek met een overeenkomstig fokdoel als het KWPN dan zou je merrie een register A papier moeten hebben. (oldenburger stamboek hoort hier bij).
Waarschijnlijk kun je door het papier even op te sturen een A register krijgen. Vervolgens kun je met een A register (als je aan de aanvullende eisen hebt voldaan) meedoen aan de keuringen.
Als je een B register merrie laat dekken door een KWPN of een erkende hengst dan wordt het veulen in het veulenboek ingeschreven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:22

sarabande schreef:
Dus MissHIS zoek het even uit want het wordt verwarrend zeker als de helft maar gelezen wordt

Ik heb het juist (en zeker helemaal) gelezen, misschien dat mijn bericht er een beetje krom stond, maar heb het wel juist. (gelezen)

holly schreef:
De moeder is KWPN maar Reg B.

Zover ik het nu volg, zou het dan toch Reg A moeten zijn ipv Reg B?

Ja, volgens mij dus wel. Ik weet niet van welk jaar het paard is, misschien dat ze is geboren voordat het stamboek erkend was. Daarvoor zou ze naar het kwpn moeten bellen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:38

Ik ben redelijk bekend met Reg B en overschrijven naar ander stamboek.

Hengst van ander stamboek dan KWPN, maar wel erkend door, op KWPN vb, stb of reg A merrie geeft reg A.

Diezelfde hengst (of bv een niet-ggk of AES/SBS hengst) op een reg B merrie geeft reg B. En dan is er he-le-maal niets meer aan te doen...

Reg B betekent namelijk de verplichting van het KWPN om het paard een registratieplaats te geven, maar ze willen het dier niet tussen hun fokdieren hebben.

Een AES hengst op een KEURmerrie geeft ook een reg B veulen Haha!
Een Olds hengst op diezelfde KEURmerrie geeft Reg A Haha!
Een KEURhengst op een Reg A merrie geeft VB. Bijvoorbeeld.

Ik zou er mooi een Oldenburg papier bij vragen Ja
Bij het NRPS komt dit dier namelijk ook in het Register!! (Alleen bij het NRPS kan een Reg produkt zonder prok oid op 3jr of oudere leeftijd wel ter keuring aangeboden worden).

Bij mijn merrie zat het nèt ietsje anders, en ik kan heel overtuigend zijn Knipoog Schijnheilig

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:01

Missouri schreef:

Reg B betekent namelijk de verplichting van het KWPN om het paard een registratieplaats te geven, maar ze willen het dier niet tussen hun fokdieren hebben.

Da's dan ook krom, want volgens het schema op de site vh kwpn kun je vervolgens uit je Reg B merrie weer gewoon een veulenboek veulen fokken als je met een kwpn ggk hengst dekt.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 20:08

Sammie schreef:
Ik weet niet van welk jaar het paard is, misschien dat ze is geboren voordat het stamboek erkend was.

5 jarige merrie.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:30

Nicole288 schreef:
Da's dan ook krom, want volgens het schema op de site vh kwpn kun je vervolgens uit je Reg B merrie weer gewoon een veulenboek veulen fokken als je met een kwpn ggk hengst dekt.

klopt ,ik ken een merrie met aes papier (er zit quick star en contender in) en het veulen van silverstone (kwpn gekeurd ) is gewoon veulenboek .Ik heb zelf een reg b merrie gehad (was een niet gekeurde hengst als vader x stamboekmerrie) voor de merrie was dat voor keuringen enzo eindstadium :Geen deelname .Het veulen van Chinchin heb ik dan bij zangersheide laten registreren omdat die B-register stempel er dan niet zo op vermeld staat ;Maar volgens mij had ik nu een A- registerpapier kunnen hebben (chin chin =kwpn erkend) bij dat veulen

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:38

Nicole288 schreef:

In theorie zou je een reg A papier moeten krijgen als je bv een Haflinger merrie met een ggk KWPN hengst zou dekken, maar daar hebben ze het addertje "fokdoel' voor geintroduceerd Knipoog
Dus dan krijg je ook een reg. B.

Anders zouden ze namelijk een soort van Haf-rij-kruising in hun fokstapel hebben, en o wee als dat een goeie zou zijn... Knipoog Haha!

Bij het NRPS heet dat het "hulpstamboek", dieren die niet in aanmerking komen voor keuringsplaatsing of primering.

Mijn merrie was reg B (inmiddels een stermerrie Schijnheilig ) en daar zou ik dus gewoon een vb veulen uit kunnen fokken, mits ik een KWPN-er gebruik (wat ik niet ga doen Haha! ).

Maar stel ik laat de Haf van de buren dekken met Ferro. Dan krijg ik een Reg B papier bij mijn veulen. Dat veulen is toevallig een merrie en die laat ik weer dekken met United. Het mag niet, maar dan gaan ze heeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk doen over het papier wat ik dan ga krijgen. Want ik zou dan een VB papier moeten krijgen. Maar zoiets willen ze niet tussen de fokdieren inschrijven.

Hypothetisch dan he... want die Haf wordt natuurlijk gewoon met een Haf gedekt Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:50

Missouri wat een creativiteit Clown

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:54

Haha! Heel mooi Missouri Cool

Holly> De site vh kwpn volgend zou ik zeggen: de moeder van de merrie is reg B (wel van alle kanten kwpn gefokt, alleen een veulenboek vader), de vader is Royal Dance, een oldenburger (erkend stamboek?) en de merrie zou dus in reg A moeten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:57

Holly, ipv het hele topic door te lezen had je inmiddels al 10 keer het kwpn kunnen bellen met deze vraag.

Waarom wil je perse naar een keuring?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:04

Holly, op je vraag "welke weg naar de keuring" zou ik zeggen: Volg de snelweg naar Duitsland, want in Nederland heb je weinig kans.

Alleen een reg B merrie en een GOEDGEKEURDE KWPN (dus geen ERKENDE) hengst geven een reg A produkt.

Het staat misschien zo mooi op de site, maar als ik mijn ex-reg B-er met Royal Dance zou dekken terwijl er nog een B aan d'r kont hing, kreeg ik glashard een reg B papier erbij.

Jammer, geen keuring. Tenzij je het NRPS erg lief aankijkt voor een reg A papier of naar Olds gaat.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:11

Citaat:
Maar stel ik laat de Haf van de buren dekken met Ferro. Dan krijg ik een Reg B papier bij mijn veulen. Dat veulen is toevallig een merrie en die laat ik weer dekken met United. Het mag niet, maar dan gaan ze heeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk doen over het papier wat ik dan ga krijgen. Want ik zou dan een VB papier moeten krijgen. Maar zoiets willen ze niet tussen de fokdieren inschrijven.

Heel leuk bedacht missouri maar dit gaat niet helemaal op. Het fokdoel voor haflingers is niet overeenkomstig met het fokdoel van het KWPN. Het KWPN registreert alleen paarden van andere (niet erkende) stamboeken die een overeenkomstig fokdoel hebben als het KWPN. Voor haflingers geld dit "helaas Haha! " niet. Ook al laat je hem door Ferro dekken het veulen zal niet geregistreerd kunnen worden bij het KWPN. Ook niet in het B register Clown

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:23

Missouri schreef:
Alleen een reg B merrie en een GOEDGEKEURDE KWPN (dus geen ERKENDE) hengst geven een reg A produkt.

Het staat misschien zo mooi op de site, maar als ik mijn ex-reg B-er met Royal Dance zou dekken terwijl er nog een B aan d'r kont hing, kreeg ik glashard een reg B papier erbij.

Het staat er echt:
2)Van in register B geregistreerde moeders dient de vader te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek van het KWPN om de nakomeling voor registratie in het veulenboek in aanmerking te laten komen; de vader (van het veulen) dient te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek van het KWPN of te zijn goedgekeurd bij een erkend stamboek om het produkt voor registratie in register A in aanmerking te laten komen.
Moeder is reg B met een veulenboek vader (zou dus volgens bovenstaande met een kwpn hengst een veulenboek veulen kunnen krijgen), merrie zelf heeft een vader die is ggk bij een erkend stamboek en zou dus reg A kunnen worden.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:24

silloouuhh schreef:
Heel leuk bedacht missouri maar dit gaat niet helemaal op. Het fokdoel voor haflingers is niet overeenkomstig met het fokdoel van het KWPN. Het KWPN registreert alleen paarden van andere (niet erkende) stamboeken die een overeenkomstig fokdoel hebben als het KWPN. Voor haflingers geld dit "helaas Haha! " niet. Ook al laat je hem door Ferro dekken het veulen zal niet geregistreerd kunnen worden bij het KWPN. Ook niet in het B register Clown

ALLES wat afkomstig is van een goedgekeurde KWPN hengst valt onder de registratiePLICHT van het KWPN. Daar is het register B voor.

TS:
Bel het KWPN en doe een beetje moeilijk, proberen kan altijd. Dan geef je een zak geld uit voor de PROK keuring en laat je het dier een super IBOP lopen of je rijdt 'm even naar het Z1 met een punt, dan kun je naar de keuring Haha! Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:30

Kleine toevoeging;

In dat mooie registratieschemaatje staat dat ik uit een reg B / erkend stamboek merrie met een erkende (dus niet goedgekeurde) hengst een reg A papier zou moeten krijgen...

Is dat een foutje, of sturen die homo's daar voor de lol reg B papieren op voor zo'n produkt? Dit is namelijk meer regel dan iets anders heb ik de laatste tijd gemerkt met al die kennissen die hun Duitse merries met duitse hengsten dekken en dan naar het KWPN komen voor een papiertje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:33

Missouri schreef:
Kleine toevoeging;

In dat mooie registratieschemaatje staat dat ik uit een reg B / erkend stamboek merrie met een erkende (dus niet goedgekeurde) hengst een reg A papier zou moeten krijgen...

Is dat een foutje, of sturen die homo's daar voor de lol reg B papieren op voor zo'n produkt? Dit is namelijk meer regel dan iets anders heb ik de laatste tijd gemerkt met al die kennissen die hun Duitse merries met duitse hengsten dekken en dan naar het KWPN komen voor een papiertje...

Je kan het veel makkelijker doen. Proberen je merrie in het Oldenburgstamboek te krijgen, dat lukt meestal wel vooral als je er een veulen bij hebt van een Duitse hengst.

Wat maakt het uit of je er kwpnpapier bij hebt, of Oldenburg. Volgens mij maakt het geen zak uit.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:38

Pipo schreef:
[

Je kan het veel makkelijker doen. Proberen je merrie in het Oldenburgstamboek te krijgen, dat lukt meestal wel vooral als je er een veulen bij hebt van een Duitse hengst.

Wat maakt het uit of je er kwpnpapier bij hebt, of Oldenburg.
Volgens mij maakt het geen zak uit
.

Jawel.
Bij het oldenburgpapier weet je waar je als eventuele nieuwe eigenaar aan toe bent.
Zeker als je de voorgaande discussie bekijkt.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:41

Pipo schreef:
Wat maakt het uit of je er kwpnpapier bij hebt, of Oldenburg. Volgens mij maakt het geen zak uit.

Mij iig niet. Als ik de afstamming maar weet, en ik geef er geen ruk om of dat nou op een Duits of een Hollandaise-paier geschreven staat Haha!

Ik ben niet zo patriottistisch aangelegd en krijg steeds meer bewondering voor die Duitsers. Zo slecht doen ze het namelijk niet Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:42

Ze willen er geen veulen bij van een duitse hengst, maar van een kwpn hengst. Ze zullen wrs dus ook het kwpn papier van de merrie zo 'goed' mogelijk willen krijgen. Daar is niks mis mee, het kost alleen meer tijd en geld, maar als ze dat nu willen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:44

Missouri schreef:
[

Mij iig niet. Als ik de afstamming maar weet, en ik geef er geen ruk om of dat nou op een Duits of een Hollandaise-paier geschreven staat Haha!

Ik ben niet zo patriottistisch aangelegd en krijg steeds meer bewondering voor die Duitsers. Zo slecht doen ze het namelijk niet Haha!
[/quote]

Ach het kwpn is beter in het ene, de Duitsers beter in het andere. Voor beide is wat te zeggen.

Maar als je toch liever met Duitse hengsten wil fokken ( zoals ik) is het waarschijnlijk interessanter om de merries in Oldenburg te registreren. En een van de merries heeft een vader die niet voor het KWPN is gekeurd, maar voor Oldenburg. Dus dan maakt het het helemaal makkelijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:45

Is het trouwens niet zodat als je eenmaal een Oldenburgs papier heb dat je de merrie kan overhevelen naar het reg. A bij het kwpn? Omdat dat stamboek erkent is?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:48

Sammie schreef:
Is het trouwens niet zodat als je eenmaal een Oldenburgs papier heb dat je de merrie kan overhevelen naar het reg. A bij het kwpn? Omdat dat stamboek erkent is?

Net zoals het NRPS Schijnheilig Schijnheilig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:50

Maar waarom zou je zoiets willen Sammie? Ik heb bij de ene merrie een volledig KWPN papier. Bij de andere is het een Oldenburgse vader, en verder is het papier volledig kwpn. En toch denk ik er hard over na om beide merries over te zetten naar Oldenburg, omdat de veulens dan Oldenburg papier krijgen, en ik niet met dat A register gezeik zit.

Commercieel gezien maakt het niets uit.