Vruchtbaarheidsproblemen merriestam, bekend bij de hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re: Vruchtbaarheidsproblemen merriestam, bekend bij de hengs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:15

Krijgen ze haar dan niet drachtig nl. Dan verwijs ik naar het verhaal van Susy Quatro.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:20

Cesario zou je normaal of niet kunnen reageren.

Sjium dat is wat ik bedoel als het van moeder op dochter overgaat waarom dan niet van moeder op kliendochter via de hengst.

Het is een vraag die ik niet eerder tegengekomen ben.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:24

Ik ben vrij om te reageren en doe het ook nog onderbouwd.

Kortom: Het verhaal van Barbria is geen partij in het vruchtbaarsverhaal wat je aankaart.

Vruchtbaarheid is erfelijk in de mannelijke en vrouwelijk lijn totdat de "slijt" er in komt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:33

Het is anders wel een goed voorbeeld,
stel dat een operatie de boel zou verhelpen, moet je zoiets willen?
OCD kan je ook weg laten halen...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:38

Sjuimpje schreef:
Het is anders wel een goed voorbeeld,
stel dat een operatie de boel zou verhelpen, moet je zoiets willen?
OCD kan je ook weg laten halen...

Het eerste is voor mij geen probleem ( niet Erfelijk).
Maar een merrie die luchtzuigt op basis van geboortebeschadiging dan krap ik me toch achter de oren, of ik het na 2 keer nog door wil zetten.
Tenzij door aanparing met een hengst die het type kan veranderen zodat ik de stam overeind kan houden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 17:39

Ik heb het heel duidelijk niet over trauma's of verkeerd sperma. Ik heb het over merriestammen met drachtigheidsproblemen waarbij veterinair ingegrepen wordt om de merries toch drachtig te krijgen.

Stammen waar die problemen van moeder op dochter en kleindochter aanwezig zijn en waaruit een hengst goedgekeurd wordt.

Ik vind dat een intrigerend vraagstuk.
Waarom wel kwalen als ocd etc. uit willen sluiten en waarom helemaal geen gegevens over deze zaken die, indien ze wel door een hengst doorgegeven worden, altijd bij de fokker op het financiele bord gelegd worden.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:56

sarabande;was het 3x zelfde hengst of 3 verschillende?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 19:56

paulanda schreef:
sarabande;was het 3x zelfde hengst of 3 verschillende?

Nee 3 verschillende hengsten, 3 verschillende soorten missers, maar ik heb het niet over mijn merrie, die is gewoonlijk in een keer drachtig, haar dochter ook weer en haar moeder indertijd ook. Zoals eerder gezegd het was zure pech.

Ik heb het over hengsten uit een merrielijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:07

sarabande schreef:
Ik heb het expleciet niet over het sperma, dat daar onderzoek naar wordt gedaan is mij bekend.
Ik heb het over veel voorkomende vruchtbaarheidsproblemen binnen een merriestam.

Als voorbeeld een stam waar de merries allemaal al op jonge leeftijd dichtgezet moeten worden.

Stammen waarvan de merries heel moeilijk drachtig te krijgen zijn ondanks intensieve en vakkundige begeleiding.

Dus puur zaken uit de merriestam van goedgekeurde hengsten. Worden die meegewogen, of zijn die zelfs maar bekend????

Volgens mij worden die niet meegewogen en is het ook heel moeilijk om achter dat soort informatie te komen. Ze geven immers nakomelingen en dan betekend het dat ze vruchtbaar zijn, hoe moeilijk de procedure richting drachtig worden ook is geweest.

Ik weet dat het boertje waar ik de paarden altijd voor reed altijd tegen potentiele kopers zei: En uut dit stammetje..........bunt ze heul makkelijk drachtig te kriegen Haha!

Merries die moeilijk drachtig werden nam hij altijd afscheid van, dat kon nooit goed zijn zei hij dan Haha! Toch denk ik zeker dat er een kern van waarheid in zit. In de natuur worden alleen de sterke, gezonde en vruchtbare merries drachtig. Helaas door de medische kennis die er tegenwoordig is, word er voortgeplant totaal tegen de natuur in. Zowel bij mens als dier.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:15

Pipo schreef:
[ Helaas door de medische kennis die er tegenwoordig is, word er voortgeplant totaal tegen de natuur in. .
[/quote]

Waarbij de dierenarts de "schouwhengst" is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:28

Pipo schreef:
Helaas door de medische kennis die er tegenwoordig is, word er voortgeplant totaal tegen de natuur in. Zowel bij mens als dier.

Om me tot paarden te beperken, ik denk dus dat dat een ongewenst ontwikkeling is vandaar dat ik me afvraag of daar door stamboeken ooit bij stilgestaan is.

Ik ken een stam waarvan de probleemmerries al bij Dr van Leeuwen in Utrecht begeleid werden en dat is er niet beter op geworden, ik spreek van ruim 30 jaar geleden dus.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:28

ceasario schreef:
Verder zijn in Nederland de eisen van het sperma zo hoog dat bevruchten haast geen probleem moet geven,tenzij de

Chemie
met een merrie niet past.

Dit problematiek wordt ook veelste vaak over het hoofd gezien en is mede schuld aan veel 'niet-drachtig worden' gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:30

Aan de ene kant is het met betrekking tot drachtigheid enz. een minder prettige ontwikkeling. Maar in heel veel gevallen is het juist een fantastische ontwikkeling dat de medici zoveel kunnen. Ik vind het moeilijk om hier heel zwart wit over te denken in het : is het goed of slecht.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:35

Sarabande ik kan me deels vinden in je stelling, ik heb namelijk op een groot pools staatsbedrijf stagelopen met per jaar geboorte van 110 veulens. In dit bedrijf staan meerdere generaties merries uit diverse stammen. Hierin viel mij in sommige stammen een duidelijke mindere slagingskans wat betreft drachtigheid en drachtig worden. Bij sommige merries werd zelfs gezegd dat had de grootmoeder oma en diens moeder ook. Dat er meerde tweelingen werden geboren en diverse merries een of meerdere jaren overslaan komt daar gerbuikelijk voor en is in diverse stammen zelfs terug te vinden.
Dit slaat zelfs terug op de hengsten afkomstig uit deze lijnen, bleken minder vruchtbaar.
Uiteraard kan je het fokbeleid en eisen van dit bedrijf aan de kaak stellen, maar ze weten dmv deels ki en deels natuurlijke dekking wel 110 veulens te produceren.
Het viel mij op dat diverse moeders dochters ed uit bepaalde moederlijnen moeilijk drachtig waren te krijgen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:59

gabrycha schreef:
Uiteraard kan je het fokbeleid en eisen van dit bedrijf aan de kaak stellen, maar ze weten dmv deels ki en deels natuurlijke dekking wel 110 veulens te produceren.
Het viel mij op dat diverse moeders dochters ed uit bepaalde moederlijnen moeilijk drachtig waren te krijgen.

Mijn punt is dat de fokkers dat zouden moeten weten, net zoals andere zaken die een hengst mee kan brengen.
Dan kan de fokker een de keuze maken voor een waarschijnlijk duurdere begeleiding van de volgende generatie merries uit zo'n hengst als hij/zij dat tegen de kwaliteit van die hengst vindt opwegen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 21:00

Pipo schreef:
Aan de ene kant is het met betrekking tot drachtigheid enz. een minder prettige ontwikkeling. Maar in heel veel gevallen is het juist een fantastische ontwikkeling dat de medici zoveel kunnen. Ik vind het moeilijk om hier heel zwart wit over te denken in het : is het goed of slecht.

Ik geef geen oordeel over een slechte of goede ontwikkeling ik stel alleen dat het bekend zou moeten zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:00

Citaat:
Dit slaat zelfs terug op de hengsten afkomstig uit deze lijnen, bleken minder vruchtbaar.

En hier gaat de zaak mank.
Omdat in Nederland t.a.v de warmbloedfokkerij zeer hoge eisen gesteld worden aan de vruchtbaarheid van de hengst.

Het niet drachtig krijgen en al eerder ook bij het onderwerp getrokken dichtzet verhaal, lijkt me meer een probleem van de merries dan van de hengst.

Men gaat er maar vanuit dat elke merrie moet baren.
En wanneer dat niet lukt gaat men het bij de hengst zoeken.

Wat je wel bij de hengst zou kunnen zoeken net als met dat ocd gedoe.
Hoeveel zonen van de hengsten worden afgekeurd op bevruchtingskracht. En daarmee heb je een aardig beeld van de vruchtbaarheid van de stam waar de hengst uit zou komen.

Ik denk dan dat het haast in percentage nihil zal zijn.
En waarom ? Omdat er al 10 tallen jaren geselekteerd is op vruchtbaarheid van de hengst door een vruchtbaarheids eisen te stellen.

Met deze manier van werken is nu dus ook zoiets in gang gezet bij het OCD onderzoek .

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 21:03

Zucht........ je blijft het over hengsten en sperma hebben, daar gaat dit topic niet over.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:07

Waar gaat het dan over .dat hengsten problemen bij merries vererven.

Als dat zo zou zijn , zie de selektie criterium, dan ben je toch echt een luchtballon aan het oplaten.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:34

Onderzoek uit 2001 in Duitsland door Schäfer, bij merries van de Landespferdezucht Niedersachsen, heeft uitgewezen dat het conceptiepercentage bij elke cyclus ligt op 39,1 %. Bij de vruchtbare merries wordt in 5 tot 18% van de gevallen de vrucht door het lichaam opgenomen en wordt de merrie niet drachtig. Bij de minder vruchtbare merries is dit percentage beduidend hoger, namelijk tussen de 20 en 70%! (Love et al., 1998).
'Merkt' heeft in 1995 al geconcludeerd, dat dragers van erfelijke aanleg die aantoonbaar binnen dit hoge percentage liggen, voor de fokkerij niet moeten worden ingezet. Dit geldt in het bijzonder voor hengsten, omdat zij door het grotere aantal nakomelingen meer invloed hebben op de fokkerij.

Verder is het zo dat DNA ook een rol speelt. Aan de hand van SCSA (Sperm Chromatin Structure Assay) kan de graad van gedenatureerd (ongeschikt) DNA in sperma worden gelocaliseerd. De hoeveelheid van dit gedenatureerd DNA staat los van de spermahoeveelheid,
-beweeglijkheid, -dichtheid en morfologie, maar heeft veel invloed op de vruchtbaarheid (Love en Kenney, 1998, Evenson en Jost 2000, Saleh et al,. 2002)

Sarabande heeft dus hier naar mijn mening een duidelijk punt.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:39

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:45

Citaat:
dat dragers van erfelijke aanleg

Welke erfelijke aanleg?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:47

Het verhaal word wel erg warrig, de een heeft het over dit, de ander weer over dat...

Ik heb een voorbeeld van 2 zussen (zelfde moeder)
De ene merrie gaat goed, heeft al een hele reeks veulens gegeven.
Ook dochters waarbij het goed gaat.
De andere merrie verloopt het moeilijk mee. Van de keren dat het geprobeerd is, is er 1 doodgeboren, en 1 levend. Allebei prachtige veulens. Had graag dit jaar gezien wat voor moois het had moeten worden, maar alweer helaas...
Of zij dit doorgeeft is nog niet te zeggen, want haar dochter is nog te jong.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:48

ceasario schreef:
Welke erfelijke aanleg?
Merries die binnen de categorie van de hoge percentages vallen geven dit blijkbaar ook door. Zowel aan de vrouwelijke- als aan de mannelijke dieren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:49

Vertel ff waar we nog over hebben.