Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sjuimpje schreef:Het is anders wel een goed voorbeeld,
stel dat een operatie de boel zou verhelpen, moet je zoiets willen?
OCD kan je ook weg laten halen...
paulanda schreef:sarabande;was het 3x zelfde hengst of 3 verschillende?
sarabande schreef:Ik heb het expleciet niet over het sperma, dat daar onderzoek naar wordt gedaan is mij bekend.
Ik heb het over veel voorkomende vruchtbaarheidsproblemen binnen een merriestam.
Als voorbeeld een stam waar de merries allemaal al op jonge leeftijd dichtgezet moeten worden.
Stammen waarvan de merries heel moeilijk drachtig te krijgen zijn ondanks intensieve en vakkundige begeleiding.
Dus puur zaken uit de merriestam van goedgekeurde hengsten. Worden die meegewogen, of zijn die zelfs maar bekend????
Toch denk ik zeker dat er een kern van waarheid in zit. In de natuur worden alleen de sterke, gezonde en vruchtbare merries drachtig. Helaas door de medische kennis die er tegenwoordig is, word er voortgeplant totaal tegen de natuur in. Zowel bij mens als dier. Pipo schreef:[ Helaas door de medische kennis die er tegenwoordig is, word er voortgeplant totaal tegen de natuur in. .
[/quote]
Pipo schreef:Helaas door de medische kennis die er tegenwoordig is, word er voortgeplant totaal tegen de natuur in. Zowel bij mens als dier.
ceasario schreef:Verder zijn in Nederland de eisen van het sperma zo hoog dat bevruchten haast geen probleem moet geven,tenzij de
Chemie met een merrie niet past.
gabrycha schreef:Uiteraard kan je het fokbeleid en eisen van dit bedrijf aan de kaak stellen, maar ze weten dmv deels ki en deels natuurlijke dekking wel 110 veulens te produceren.
Het viel mij op dat diverse moeders dochters ed uit bepaalde moederlijnen moeilijk drachtig waren te krijgen.
Pipo schreef:Aan de ene kant is het met betrekking tot drachtigheid enz. een minder prettige ontwikkeling. Maar in heel veel gevallen is het juist een fantastische ontwikkeling dat de medici zoveel kunnen. Ik vind het moeilijk om hier heel zwart wit over te denken in het : is het goed of slecht.
Citaat:Dit slaat zelfs terug op de hengsten afkomstig uit deze lijnen, bleken minder vruchtbaar.
Citaat:dat dragers van erfelijke aanleg
ceasario schreef:Merries die binnen de categorie van de hoge percentages vallen geven dit blijkbaar ook door. Zowel aan de vrouwelijke- als aan de mannelijke dieren.Welke erfelijke aanleg?