Veulen met een Hazelip?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Re: Veulen met een Hazelip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:05

Ik heb wel eens een fries veulen gezien op de dierenpraktijk in Utrecht, die had precies hetzelfde. Die is er toen aan geopereerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:14

Het lijkt me ook dat je bij dit veulen kunt verwachten dat hij later tandenproblemen gaat krijgen, de kosten van tandarts kunnen dan ook aardig oplopen.

Voor de rest lijkt me dit geen reden om een paard in te laten slapen, als het verhemelte verder dicht zit en er geen andere afwijkingen kunnen worden vastgesteld.
Of je later ooit nog met deze pony zult gaan kunnen werken is weer een ander verhaal.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 17:17

Max schreef:
Ik heb wel eens een fries veulen gezien op de dierenpraktijk in Utrecht, die had precies hetzelfde. Die is er toen aan geopereerd.

Ze gelooft zelf niet echt in een operatie, ongeveer 14 jaar terug had ze een keer een veulentje die een open gehemelte had (kon dus ook niet drinken) die hebben ze dus laten opereren maar na twee á drie dagen lag het veulentje dood in de box... door de operatie had het veulen veel meer last gekregen van zijn mond. Dus daar is ze ook bang voor als ze dit veulen laat opereren.

paardjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:22

wat verschrikkelijk sneu zeg ik zelf heb er ook nog nooit van gehoord dit is voor mij ook de eerste keer dat ik het zie.
Ach gut

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:35

Volgens mij is het geval met haar neusgat makkelijker en veiliger te operen dan een een gespleten gehemelte, dat is namelijk heel wat anders.

Zolang dit veulen kan eten, drinken, spelen en gezond en vrolijk is en gewoon zonder ademhalingsproblemen zie ik niet in waarom zij niet zou kunnen leven.

Ik ben heel benieuwd wat de DA zegt.

Als je gaat fokken met haar, dan is de kans erg klein dat ze dit doorgeeft. Het is namelijk niet erfelijk, maar een 'schoonheidsfoutje'

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 08:43

Dit soort afwijkingen bij Welshjes komen steeds meer voor. Zoals ik al heb geschreven komt het door het fokken en een diepere Dish.
Waar onze Welsh gefokt is, een goede Welsh a fokker (Freedom's) , heeft me dit uitgelegt. Zij moesten ook uitkijken dat de Dish niet te diep werd, omdat ze dan afwijkingen aan het gehemelte en het gebit kunnen krijgen. Het heeft dus wel degelijk met erfelijkheid te maken.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:45

primera schreef:
Max schreef:

Ze gelooft zelf niet echt in een operatie, ongeveer 14 jaar terug had ze een keer een veulentje die een open gehemelte had (kon dus ook niet drinken) die hebben ze dus laten opereren maar na twee á drie dagen lag het veulentje dood in de box... door de operatie had het veulen veel meer last gekregen van zijn mond. Dus daar is ze ook bang voor als ze dit veulen laat opereren.

Er is natuurlijk wel een hoop veranderd in 14 jaar!!
Ze zijn zo knap tegenwoordig Haha!

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:49

wat een vreemd gezicht, het is wel een snoepje hoor Lovers
ik hoop dat het goed komt met haar, ze kan gelukkig drinken.