Welk kleur veulen zou hier uit komen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: Welk kleur veulen zou hier uit komen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:43

Loolapelooza schreef:
Ik gok toch op pimpelpaars met gele stippen. Cool

Ik denk eerder groene stippen!

Maar het zou best kunnen dat er vos uit komt. Op de manege waar ik heb gereden hadden ze een donkerbruine merrie door Gribaldi laten dekken. Dus donkerbrui × zwart. Daar is een voskleurige hengst uitgekomen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:53

Roosj3lov3 schreef:
Ik denk een schimmel

Nogmaals, en het is al boven vermeld, er kan GEEN schimmel uit komen omdat GEEN een van de ouders schimmel is.
Schimmel wordt alleen in directe lijn geerfd ... van ouder op kind ... en slaat NOOIT een generatie over !!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:52

Peterina schreef:
Niet alleen "af en toe" want je hebt 25% kans op vos uit twee heterozygoot zwarten.

Ja DUH Knipoog

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:39

Okee, dat was een beetje flauwe reactie Bloos Maar die van jou ook Haha! Je voegt niet echt iets toe aan de discussie door te verduidelijken dat je precies 25% kans hebt op vos en te insinueren dat ik dat dus niet weet. Maar goed.

-x- Nouska

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:57

Misschien als je wat preciese woording gebruikt dat wordt je bedoeling beter begrepen? 'af en toe' is te vergelijken met 'zeldom of nooit' en beiden zijn niet hetzelfde als 25%.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:13

Peterina schreef:
Misschien als je wat preciese woording gebruikt dat wordt je bedoeling beter begrepen? 'af en toe' is te vergelijken met 'zeldom of nooit' en beiden zijn niet hetzelfde als 25%.

Lips are sealed Help! Ik wou het laten rusten maar ik kan het niet laten!: Lees eerst je eigen berichtjes eens na voor je het over duidelijkheid en precieze verwoording gaat hebben.... Knipoog (ivm kleurgenen - ik met mijn minieme kleurkennis snap het nog wel, maar wat kan een totale leek nou begrijpen van kleurvererving als je e het vosgen noemt en ook nog eens over agouti begint. Is het niet veel duidelijker om A voor dominant rood te gebruiken, E voor dominant zwart? Dan lijkt het mij makkelijker om uit te leggen dat bijv. Aaee tot vos leid en aaEe tot heterozygoot zwart etc. etc. Hm, ik denk dat ik nu idd niet erg duidelijk overkom... Dus je maakt daarmee een heel goed punt!) Ik kan niet geloven hoe kinderachtig ik nu bezig ben.. Ik lijk wel een puber... Maar ik bedoel het goed Verdrietig (dwz het is niet mijn bedoeling om iemand te stangen! Bij voorbaat dus mijn excuses als ik zo overkom).

Is die merrie nu nou drachtig of toch niet? Ben erg benieuwd!

-x- Nouska

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 11:29

Nouska schreef:
Peterina schreef:

Lips are sealed Help! Ik wou het laten rusten maar ik kan het niet laten!: Lees eerst je eigen berichtjes eens na voor je het over duidelijkheid en precieze verwoording gaat hebben.... Knipoog (ivm kleurgenen - ik met mijn minieme kleurkennis snap het nog wel, maar wat kan een totale leek nou begrijpen van kleurvererving als je e het vosgen noemt en ook nog eens over agouti begint. Is het niet veel duidelijker om A voor dominant rood te gebruiken, E voor dominant zwart? Dan lijkt het mij makkelijker om uit te leggen dat bijv. Aaee tot vos leid en aaEe tot heterozygoot zwart etc. etc. Hm, ik denk dat ik nu idd niet erg duidelijk overkom... Dus je maakt daarmee een heel goed punt!) Ik kan niet geloven hoe kinderachtig ik nu bezig ben.. Ik lijk wel een puber... Maar ik bedoel het goed Verdrietig (dwz het is niet mijn bedoeling om iemand te stangen! Bij voorbaat dus mijn excuses als ik zo overkom).

Is die merrie nu nou drachtig of toch niet? Ben erg benieuwd!

-x- Nouska

Hoi,
nee, de merrie is nog niet drachtig!
Ze gaat binnen een week een half wss naar dit hengstje Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:54

Nouska schreef:
Is het niet veel duidelijker om A voor dominant rood te gebruiken, E voor dominant zwart? Dan lijkt het mij makkelijker om uit te leggen dat bijv. Aaee tot vos leid en aaEe tot heterozygoot zwart etc. etc.

Ik gebruik de internationale genetisch erkende benaming en letters.

E staat voor de de Extension allele, en wordt algemeen gebruikt als aanduiding met hoofdletter E voor zwart en klein letter e voor vos.
A staat voor Agouti en niet voor dominant rood; n.b. rood is niet dominant. A maakt van een genetisch zwart paard, Ee of EE, een bruin gekleurd uitziende paard.

Je moet altijd eerst beginnen met de Extension allele benaming, wat de basis kleur aanduid, en dan voeg je de 'modifier'/veranderaars er aan toe, bijvoorbeeld: EE AA GG.
EE is je basis kleur (in dit geval zwart), AA is Agouti dat het kleur verdrijft naar de uiteinden (in dit geval manen, staart en benen, en wordt de paard bruin), GG is het grijs makende aanduiding (wordt dus schimmel). In dit geval een bruin kleur geboren veulen/paard die schimmel gaat worden.