is dat echt waar??welke letter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hetja

Re: is dat echt waar??welke letter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:59

Dat kan natuurlijk ook nog....

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:07

Bij Friezen moet je ieder jaar uit 3 letters kiezen, dat vind ik wel fijn, er zit altijd wel een letter bij waar je een leuke naam mee kan maken Knipoog

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:19

ik had toevallig bij de kraamstal er een topic van. hoe het nou presies zit met de haflinger.
en het zit zo:
als het een hengstje is moet het met de beginletter van de 'vader' beginnen. en als het een merrie wordt maakt het niet uit met welke letter.

mijn verzorg haf is gedekt door Alfred van Braakzicht. dus als het een hengstje wordt moet het met de A beginnen.

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:29

Mexx schreef:
Bij Friezen moet je ieder jaar uit 3 letters kiezen, dat vind ik wel fijn, er zit altijd wel een letter bij waar je een leuke naam mee kan maken Knipoog

met welke letters moet het dit jaar zijn??
R S T ????

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:41

klaasjuhhh schreef:
Bij Welshjes is het meestal de voorletter van de moeder, maar dat is niet verplicht, meer om te zien welke bloedlijnen het heeft. (wij hebben al 35 jaar een welshponyfokkerij, dan is het echt moeilijk om elk jaar weer namen te bedenken joh!).

Bij een heel antal fokkerijen (oude Coed Coch, Revel, Twyford, Clan) is het de naam van de moeder. Een aantal fokkerijen (Dyrin, Boreas/Hogekamp, late Coed Coch, Hengelhoef's) hadden voor iedere jaargang een nieuwe letter.

Ook zijn er hele volksstammen die gewoon in het wilde weg namen kiezen (Criban is een voorbeeld Knipoog.

Meest speciale was Bowdler, die in meer dan 100 jaar maar één pony hebben gefokt die niet met een "B" begon.

Thuis gebruiken we de voorletter van de moeder als regel. Zo hadden we een "S" lijn, een "C" lijn en een "Z" lijn. Tegenwoordig beginnen al onze ponies met een "T", daar hebben we er al meer dan 40 van gefokt, met maar twee uitzonderingen:

Sumrin Bluebell (uit Sumrin Titiana)

Sumrin Milky Way (uit Sumrin Taru)

van Bluebell is overigens weer een Sumrin Brenda gekomen Knipoog

Wel zo handig als er niks verplicht is, dan kan je zelf doen wat je wil Knipoog

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 12:55

sietske_R schreef:
Mexx schreef:

met welke letters moet het dit jaar zijn??
R S T ????

P, Q, R, S

Omdat de Q ertussen zit, zijn het dit jaar vier letters. Volgend jaar zijn het dus T, U, V.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:14

joostvangestel schreef:
klaasjuhhh schreef:
Bij Welshjes is het meestal de voorletter van de moeder, maar dat is niet verplicht, meer om te zien welke bloedlijnen het heeft. (wij hebben al 35 jaar een welshponyfokkerij, dan is het echt moeilijk om elk jaar weer namen te bedenken joh!).

Bij een heel antal fokkerijen (oude Coed Coch, Revel, Twyford, Clan) is het de naam van de moeder. Een aantal fokkerijen (Dyrin, Boreas/Hogekamp, late Coed Coch, Hengelhoef's) hadden voor iedere jaargang een nieuwe letter.

Ook zijn er hele volksstammen die gewoon in het wilde weg namen kiezen (Criban is een voorbeeld Knipoog.

Meest speciale was Bowdler, die in meer dan 100 jaar maar één pony hebben gefokt die niet met een "B" begon.

Thuis gebruiken we de voorletter van de moeder als regel. Zo hadden we een "S" lijn, een "C" lijn en een "Z" lijn. Tegenwoordig beginnen al onze ponies met een "T", daar hebben we er al meer dan 40 van gefokt, met maar twee uitzonderingen:

Sumrin Bluebell (uit Sumrin Titiana)

Sumrin Milky Way (uit Sumrin Taru)

van Bluebell is overigens weer een Sumrin Brenda gekomen Knipoog

Wel zo handig als er niks verplicht is, dan kan je zelf doen wat je wil Knipoog

Jah, klopt. Vroeger deden wij elk jaar een bepaalde letter, zodat je kon zien van welk jaar de pony was.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 16:20

waldisney schreef:
Bij merrieveulens mag je zelf kiezen, dan maakt het niet uit.
Bij hengstveulens de eerste letter moet de zelfde letter zijn als de eerste letter van de hengst dus, A, M, N, S, ST, W.

Hoi, je hebt tegenwoordig ook 1 hengst uit de B-lijn goedgekeurd geloof ik. Werd 3 jaar terug goedgekeurd geloof ik. Weet niet of ie nog dekt. De B-lijn was weer terug in Nederland in ieder geval Tong uitsteken

Merrie veulen is vrij
Hengst veulen met de eerste letter van de vader. Bij de ST-lijn zal het wel ST zijn de eerste twee letter, maar dat weet ik niet zeker.
(star etc)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 16:27

pandabeertje schreef:
waldisney schreef:
Bij merrieveulens mag je zelf kiezen, dan maakt het niet uit.
Bij hengstveulens de eerste letter moet de zelfde letter zijn als de eerste letter van de hengst dus, A, M, N, S, ST, W.

Hoi, je hebt tegenwoordig ook 1 hengst uit de B-lijn goedgekeurd geloof ik. Werd 3 jaar terug goedgekeurd geloof ik. Weet niet of ie nog dekt. De B-lijn was weer terug in Nederland in ieder geval Tong uitsteken

Merrie veulen is vrij
Hengst veulen met de eerste letter van de vader. Bij de ST-lijn zal het wel ST zijn de eerste twee letter, maar dat weet ik niet zeker.
(star etc)

Ik zag net op de site van het stamboek dat ie er niet tussen staat.
Wel is er een Oosternrijkse B-lijn hengst in Nederland met dekbeperking. Belair Liz 307/T.NL

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:35

door_ schreef:
Een naam voor een haflinger begint altijd met de H van Hamburger, de K van kroket, of de F van Frikandel!
Clown

Hee Door, heppie weer honger?! Ach gut

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:02

Citaat:
door_ schreef:
Een naam voor een haflinger begint altijd met de H van Hamburger, de K van kroket, of de F van Frikandel!

Hee Door, heppie weer honger?!

Altijd, dat weet je!
Haha! Vork