Het KWPN Stamboek, hoe werkt dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Het KWPN Stamboek, hoe werkt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:06

Citaat:
ik heb een vos met vier witte benen en een bles van 12, 13 of 14 jaar en een KWPN-brandmerkt en dat stomme KWPN wil m niet eens voor me opzoeken.
Kijk hier heb je al last van veel meer variabelen. Het is een vos, in 3 verschillende leeftijd catergorien, stamboek merrie. Geen echte naam? Geen afstamming, geen datum, geen fokker, geen dit, geen dat. Dat is idd erg veel werk om het uit te zoeken, maar het kan wel. Kost ontzettend veel tijd en werk, de vraag is dan is dat het waard. Kan me wel voorstellen dat ze daar misschien niet zo op zitten te wachten.
Wat de Ts wel heeft is een geboortedatum, (mits die klopt), de (juiste) aftekeningen, de kleur, de hoogte. Dat lijkt mij dus een kwestie van de geboorte datum invullen, het geslacht, de kleur en stamboek. Dan houdt je er nog een paar over, die je kunt elimineren op basis van hoogte, dood en aftekeningen. Dán zou je nog de laatst bekende eigenaar en fokker kunnen afgaan. Kost tijd? Ja zeker! Is het het waard? Dat ligt er aan hoeveel waarde je er aan hecht. Ik zou het denk ik wel proberen Lachen
Het lijkt mij dat er hedendaags heus wel een computerprogramma is die met zulke variabelen werkt. Maar of het kwpn die heeft dat weet ik niet.

Hoe komt het trouwens dat je wel de geboortedatum hebt? Heb zij die van de vorige eigenaar meegekregen? Vraag aan haar waar zij haar gekocht heeft, en probeer zo evt. de stappen terug te gaan?

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:41

Gail schreef:
Ben je lid? Zo niet, waarom zouden ze hun kostbare uren dan gaan besteden aan het zoeken naar weer iets vaags als een brandmerk en een geboortedatum? Sorry hoor, maar die hebben inderdaad wel iets beters te doen lijkt me! Ik snap trouwens uberhaupt niet waarom als iemand kennelijk een paard zonder papier en zonder chip koopt, je dan verwacht dat een ander er tijd in gaat steken om de afstamming te achterhalen van dat dier.

Dit is wel een beetje erg kort door de bocht.

Ik heb een soortgelijke vraag bij het Rheinlanderstaammboek in
Duitland gesteld (heb er wel 20 eurie voor betaald) maar in tegen-
stelling tot Ts wist ik niet eens de exacte leeftijd, wel heb ik foto's
en een exact signalement opgestuurd.

De mensen daar zijn achter de PC gekropen en hebben het waarempel
ook nog voor elkaar gekregen haar afstamming te traceren.
Inmiddels heb ik het verhaal van het stamboek ook nog eens bevestigd
gekregen van de fokker, maar dat terzijde.

Misschien dat Ts ook een (betaalde) zoekopdracht kan starten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:09

Of je zegt dat je haar aan een Amerikaan kan verkopen Clown

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 16:05

Even proberen op alles te reageren, hoop dat ik niets vergeet...

@Sammie:

Ik weet niet hoe het kan dat de eigenaresse wel de precieze geboortedatum heeft, maar er geen papier bij heeft gekregen. Voordat ik het nog een keer probeer via het stamboek zal ik dus eerst proberen de vorige eigenaar te achterhalen. Het enige wat ik hierover weet is dat die ergens in Friesland moet zitten en de merrie vorig jaar verkocht heeft omdat ze gust is gebleven. Met een beetje mazzel staat het paard nog op naam van deze persoon of heeft deze de papieren nog. (hoe zou anders de geb. datum bekend zijn...?)

@sarabande:

Is aan een levensnummer af te leiden uit welk jaar een paard moet komen? Bijv. paarden uit 1990 hebben een nummer met 090, uit 1991 een met 091 oid?

@Gail:

No hard feelings hoor Knipoog Ik kan begrijpen dat het vermoeiend kan worden. Het is dat ik een geb. datum heb, anders zou ik er ook niet aan beginnen. Bovendien vind ik ook niet dat ze het "maar even voor me moeten doen", ik wil er met liefde voor betalen en/of zelf komen spitten. My favor, da's duidelijk.

@yfande:

Dat is wel een knap staaltje speurwerk Lachen Vind het echt top dat ze zo'n service hebben geleverd!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:52

Anders ik wel Haha!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:23

Plaats hier eens een foto misschien is er iemand die haar herkend...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:36

Citaat:
@sarabande:
Is aan een levensnummer af te leiden uit welk jaar een paard moet komen? Bijv. paarden uit 1990 hebben een nummer met 090, uit 1991 een met 091 oid?
Ik heet dan wel geen Sarabande, maar toch. Ik zal een poging wagen Haha!

Vanf ong. 1970 zijn de levensnummers begonnen met het jaartal waarin zij is geboren. Dus een paard die in 1970 is geboren, diens naam moest beginnen met een L en zijn/haar nummer begint met 70. ..... 1971 de M en 71. .... Dat was het Wpn. Volgens mij was het toen ook nog gebruikelijk om merries die in het stb werden opgenomen een stb-m of ggk hengsten stb-h er achter te zetten, maar dan zonder die eerste 2 cijfers van het geboorte jaar. Dit baseer ik op een aantal merries uit die tijd die in het zelfde jaar geboren zijn maar de een staat in het VB en is bijv. 72.455 en de andere 12234stb-m. Of dit idd klopt weet ik niet.
Vanaf ong. 1980 is dat veranderd of aangepast oid en blijft het levensnummer hetzelfde ongeacht vb of stb. Dus als een paard een levensnummer heeft wat begint met 85.2156 en heet op papier Bootje. Dat klopt dus niet. In 1985 was de D aan de beurt en Dootje zou wel kunnen. Dus in het geval met de H is het 89. (345).

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:20

Volgens mij snap ik het Haha!

Samengevat: als dit paard in 1989 geboren is, moet het dus een levensnummer hebben dat begint met 89.... (en een naam met een H)?