fresco schreef:Ik ben het zeker niet met je eens Alabastro!
Je scheert alle paarden over 1 kam, terwjil je juist naar de individuele merrie moet kijken!
Niet elke merrie reageert het zelfde!
Net als dat jij zegt dat je tijdens het werk de spieren niet meer te veel mag aanspannen....
Je laat ze toch ook weer ontspannen tijdens het werk?
En als de merrie het zelf prettig vindt om lekker aan de gang te gaan, waarom zou je haar dan laten staan?
Bij komend dat het land in de meeste provincies nog te nat is, om op te staan!
Maar, No Problem hoor, ieder zijn eigen inzicht!
Jij doet het op jou manier, ik op de mijne!
Ik heb in dit topic al gezegd dat je elke merrie appart moet beoordelen maar ik vind op wedstrijd gaan een onnodige stress-situatie.
En als jij bij het werk de spieren kan ontspannen, hoe komt het dan dat bij mijn paarden de spieren zich opbouwen en bij mij afbouwen als ik mij ontspan?
Er is een verschil tussen ontspannnen werken en spieren ontspannen. Een spier die moet werken kan je nu eenmaal niet ontspannen. Tijdens het werk moet je bv een gezonde spanning in je paard houden om het dier op zijn achterhand en over de rug te kunnen rijden. Of doen jouw dieren dat zomaar vanzelf?
Zolang je de spieren traint bouw je ze op, logisch toch, maar voor een vlotte geboorte moeten de spieren kunnen loslaten samen met de gewrichten ( ik spreek dan over de achterhand ). Hoe kan je dat combineren? Onze dierenartsen raden niet af van te werken tijdens de dracht, integendeel, maar wel van naar het einde toe het werk af te bouwen en stresssituaties te vermijden.