Drachtige merries & sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alabastro

Re: Drachtige merries & sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:28

fresco schreef:
Ik ben het zeker niet met je eens Alabastro!
Je scheert alle paarden over 1 kam, terwjil je juist naar de individuele merrie moet kijken!
Niet elke merrie reageert het zelfde!

Net als dat jij zegt dat je tijdens het werk de spieren niet meer te veel mag aanspannen....
Je laat ze toch ook weer ontspannen tijdens het werk?
En als de merrie het zelf prettig vindt om lekker aan de gang te gaan, waarom zou je haar dan laten staan?
Bij komend dat het land in de meeste provincies nog te nat is, om op te staan!

Maar, No Problem hoor, ieder zijn eigen inzicht!
Jij doet het op jou manier, ik op de mijne! Haha!

Ik heb in dit topic al gezegd dat je elke merrie appart moet beoordelen maar ik vind op wedstrijd gaan een onnodige stress-situatie.
En als jij bij het werk de spieren kan ontspannen, hoe komt het dan dat bij mijn paarden de spieren zich opbouwen en bij mij afbouwen als ik mij ontspan?
Er is een verschil tussen ontspannnen werken en spieren ontspannen. Een spier die moet werken kan je nu eenmaal niet ontspannen. Tijdens het werk moet je bv een gezonde spanning in je paard houden om het dier op zijn achterhand en over de rug te kunnen rijden. Of doen jouw dieren dat zomaar vanzelf?
Zolang je de spieren traint bouw je ze op, logisch toch, maar voor een vlotte geboorte moeten de spieren kunnen loslaten samen met de gewrichten ( ik spreek dan over de achterhand ). Hoe kan je dat combineren? Onze dierenartsen raden niet af van te werken tijdens de dracht, integendeel, maar wel van naar het einde toe het werk af te bouwen en stresssituaties te vermijden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:35

alabastro schreef:
fresco schreef:
Ik ben het zeker niet met je eens Alabastro!
Je scheert alle paarden over 1 kam, terwjil je juist naar de individuele merrie moet kijken!
Niet elke merrie reageert het zelfde!

Net als dat jij zegt dat je tijdens het werk de spieren niet meer te veel mag aanspannen....
Je laat ze toch ook weer ontspannen tijdens het werk?
En als de merrie het zelf prettig vindt om lekker aan de gang te gaan, waarom zou je haar dan laten staan?
Bij komend dat het land in de meeste provincies nog te nat is, om op te staan!

Maar, No Problem hoor, ieder zijn eigen inzicht!
Jij doet het op jou manier, ik op de mijne! Haha!

Ik heb in dit topic al gezegd dat je elke merrie appart moet beoordelen maar ik vind op wedstrijd gaan een onnodige stress-situatie.
En als jij bij het werk de spieren kan ontspannen, hoe komt het dan dat bij mijn paarden de spieren zich opbouwen en bij mij afbouwen als ik mij ontspan?
Er is een verschil tussen ontspannnen werken en spieren ontspannen. Een spier die moet werken kan je nu eenmaal niet ontspannen. Tijdens het werk moet je bv een gezonde spanning in je paard houden om het dier op zijn achterhand en over de rug te kunnen rijden. Of doen jouw dieren dat zomaar vanzelf?
Zolang je de spieren traint bouw je ze op, logisch toch, maar voor een vlotte geboorte moeten de spieren kunnen loslaten samen met de gewrichten ( ik spreek dan over de achterhand ). Hoe kan je dat combineren? Onze dierenartsen raden niet af van te werken tijdens de dracht, integendeel, maar wel van naar het einde toe het werk af te bouwen en stresssituaties te vermijden.

Nogmaals over welk niveau sport/werk heb je het

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:33

Ik vind elke vorm van wedstrijd teveel na 6 mnd dracht en vanaf dan moet je ook de intensiteit van je werk minderen. Sommigen rijden nog S-dressuur op 6 mnd, wat perfect mogelijk is. Anderen rijden op 9 mnd nog L (duitse mormen) en dat is gewoon teveel. Vanaf 6 mnd bouw je af, als je L rijdt kan je iets langer doorwerken maar als je spreekt over werk, dan heb ik het over een intensiteit die het paard spieren doet opbouwen.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:05

Je gelijk qua spieropbouw, maar ik blijf erbij dat de merrie zelf aangeeft waneer zij er klaar mee is!

En hoe verklaar je het dan, dat de werkpaarden (weet ik, niet te vergelijken met paarden van deze tijd) vroeger een dag voor het veulenen werden uitgespannen en de dag erna zonder problemen wierpen?

Met mensen hetzelfde: Ik ben zelf zwanger geweest en heb tot zaterdags nog gereden en woensdag beviel ik van een zoon, binnen 4! uur!
Ik heb 8 maanden lang gewoon op Z2 niveau gereden, hoe verklaar je dat?
Mijn verloskundige vertelde dat een lichaam vanzelf week wordt in het bekken, hoe getraint de spieren ook zijn.
Die verslappen vanzelf met de geboorte, dat regelt het lichaam vanzelf.

Ga maar na, hoe vaak gebeurt het niet dat mensen niet weten dat een merrie drachtig is en ineens ligt er een veulen naast...
Hoewel ze gewoon alles met de merrie hebben gedaan.
Ik ken er wel, die gewoon een L parcours mee hebben gesprongen, 3 dagen voor tijd.

Je moet nou niet denken, wat een eigenwijs kind (van 28).
Ik ben ook rustig aan, aan het afbouwen maar train zeker nog wel.
De merrie heeft er veel plezier in en daar gaat het om, de aandacht voor je paard!
Kijk de lengtebuiging wordt wat moeilijker, maar gewoon lekker laag en rond over de rug rijden, met wat tempowisselingen kan in mijn ogen best!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:58

alabastro schreef:
Ik vind elke vorm van wedstrijd teveel na 6 mnd dracht en vanaf dan moet je ook de intensiteit van je werk minderen. Sommigen rijden nog S-dressuur op 6 mnd, wat perfect mogelijk is. Anderen rijden op 9 mnd nog L (duitse mormen) en dat is gewoon teveel. Vanaf 6 mnd bouw je af, als je L rijdt kan je iets langer doorwerken maar als je spreekt over werk, dan heb ik het over een intensiteit die het paard spieren doet opbouwen.

Wederom het is geen algemeen verhaal, maar individueel. Een merrie die met gemak het werk doet zal het met datzelfde gemak en plezier lang kunnen volhouden.
Een merrie die met veel moeite een proefje loopt zal daar als ze drachtig is nog meer moeite mee hebben.
Het is dus een kwestie, zoals al eerder gezegd, van capaciteit van merrie en ruiter/amazone

RDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 08:50

Ik zie verschillende meningen omtrend dit onderwerp. Ik zelf sluit me aan bij diegene die zeggen dat men dit het beste individueel per paard kan bekijken. Mijn eigen ervaring is dat een merrie zelf aan geeft hoe ver je kan gaan.
Wedstrijden rijden met drachtige merries ben ik zelf iet wat terughoudend in. In verband met ziektes en stress-situaties, maar dat is zeer persoonlijk. Je ziet immers zoveel voorbeelden dat drachtige merries nog zeer succesvol zijn in de sport.
Merries door rijden tot de laatste dag ben ik geen voorstander van, soms door omstandigheden is het niet anders.
In de meeste gevallen bouwen we rond de 10e maand de training af.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:52

fresco schreef:
Je gelijk qua spieropbouw, maar ik blijf erbij dat de merrie zelf aangeeft waneer zij er klaar mee is!

En hoe verklaar je het dan, dat de werkpaarden (weet ik, niet te vergelijken met paarden van deze tijd) vroeger een dag voor het veulenen werden uitgespannen en de dag erna zonder problemen wierpen?

Met mensen hetzelfde: Ik ben zelf zwanger geweest en heb tot zaterdags nog gereden en woensdag beviel ik van een zoon, binnen 4! uur!
Ik heb 8 maanden lang gewoon op Z2 niveau gereden, hoe verklaar je dat?
Mijn verloskundige vertelde dat een lichaam vanzelf week wordt in het bekken, hoe getraint de spieren ook zijn.
Die verslappen vanzelf met de geboorte, dat regelt het lichaam vanzelf.

Ga maar na, hoe vaak gebeurt het niet dat mensen niet weten dat een merrie drachtig is en ineens ligt er een veulen naast...
Hoewel ze gewoon alles met de merrie hebben gedaan.
Ik ken er wel, die gewoon een L parcours mee hebben gesprongen, 3 dagen voor tijd.

Je moet nou niet denken, wat een eigenwijs kind (van 28).
Ik ben ook rustig aan, aan het afbouwen maar train zeker nog wel.
De merrie heeft er veel plezier in en daar gaat het om, de aandacht voor je paard!
Kijk de lengtebuiging wordt wat moeilijker, maar gewoon lekker laag en rond over de rug rijden, met wat tempowisselingen kan in mijn ogen best!

Als je mijn verklaring goed leest, kan je ze echt op heel veel vlakken vergelijken met de jouwe. We zitten dan toch niet zo ver van elkaar.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:54

RDJ schreef:
Ik zie verschillende meningen omtrend dit onderwerp. Ik zelf sluit me aan bij diegene die zeggen dat men dit het beste individueel per paard kan bekijken. Mijn eigen ervaring is dat een merrie zelf aan geeft hoe ver je kan gaan.
Wedstrijden rijden met drachtige merries ben ik zelf iet wat terughoudend in. In verband met ziektes en stress-situaties, maar dat is zeer persoonlijk. Je ziet immers zoveel voorbeelden dat drachtige merries nog zeer succesvol zijn in de sport.
Merries door rijden tot de laatste dag ben ik geen voorstander van, soms door omstandigheden is het niet anders.
In de meeste gevallen bouwen we rond de 10e maand de training af.

Hier gaat het me niet om het trainen op zich, dat lekker laag over de rug is zelfs super, ik vind dat wedstrijden, om het even welk proefje ze nog met gemak kan lopen, uit den boze zijn vanwege de risicos zoals je zelf nog eens aanhaalt, stress en besmettingsgevaar.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:15

Ik heb enkele paarden die echt niet stressig worden van een wedstrijd hoor, dus ook dat punt moet je per paard bekijken en tja, besmettingsgevaar...? Volgens mij maakt het geen klap uit als het paard 2 maanden drachtig is of 10 maanden om besmet te worden met..Rhino, droes of..., maar goed... ieder zijn ideeën... Knipoog

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:20

Tja, het besmettingsgevaar....
Je moet zo ie zo geen vreemde paarden aan elkaar laten ruiken of betasten, drachtig of niet.
Maar zo heeft iedereen z'n mening erover!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 00:53

op zaterdag werd er een merrie gebracht, drachtig niet ëind" dracht, woensdag onder het zadel niet zwaar werk, donderdag een veulen.... uitzondering of regel.

wanneer is het de uitzondering op de regel en wanneer is het de regel?

Jouw paard kan bij mij anders zijn, andersom ook. Iedereen hanteerd andere regels en geen regel in deze is heilig of bespottelijk.

De ene merrie op 10 maand loopt simpel een M2 proef de andere op 9 maand geen fatsoenlijke of toonbare B proef... nivo is dan ondergeschikt en dan vooral als het om eigen meningen gaat... Ik zou geen enkel paard op 9 maand of verder dracht nog mee nemen op westrijden tenzij ik wanhopig zou zijn. Wat is de meerwaarde daarvan?
Wat leverd het meer op als fokker dat je merrie op 8 maand nog een wedstrijd loopt????
of op 7 maand?
Wat kan niet wachten tot na de dracht????
en vooral waarom niet? die paar winstpunten? of klasse hoger?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 01:26

sarabande schreef:
In de huidige sportfokkerij zou iedere fokker graag prestaties bij zijn/haar fokmerries hebben maar vraag 1 lijkt mij heeft u de mogelijkheid uw merrie betaalbaar te laten rijden. Omdat die vraag door de meeste fokkers met nee beantwoord zal worden is de rest niet meer relevant.

Jammer is dat toch, ik ben ervan overtuigd dat het wel betaalbaar kan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:00

en wat is betaalbaar? Voor de 1 kan 100 euro extra al onbetaalbaar lijken en voor de ander is 1000 euro een schijntje.
En als iemand het haalbaar vind om een drachtige merrie uit te laten brengen cq klaar te stomen, zal dat met betaalbaar ook wel meevallen Haha!
En om dan ontopic te blijven wat heft dat met het rijden van een drachtige merrie te maken?

Lijkt me toch stug dat iemand, vanwege prestaties, een drachtige merrie tot het laatst uitbrengt in de sport en alle risico's aanvaard die daarmee verbonden zijn, en niet wacht tot het veulen geboren is of bter wacht met dekken om haar te kunnen laten presteren in de sport.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:59

Alane schreef:
En als iemand het haalbaar vind om een drachtige merrie uit te laten brengen cq klaar te stomen, zal dat met betaalbaar ook wel meevallen Haha!

Zou je deze zin kunnen toelichten, ik begrijp namelijk binnen het kader van de fokkerij van sportpaarden niets van het woord haalbaar.
Het is ook niet wat er al staat.
Er staat dat het voor goed doorgetrainde merries die gewend zijn te presteren vaak weinig uitmaakt of ze doorgereden worden als ze drachtig zijn.

Dit topic gaat niet over merries die pas worden klaargestoomd als ze drachtig zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:12

beslis jij waar een topic over gaat?

Je kunt de zin lezen zoals die erstaat.

Of is het met de sportpaardenfokkerij zo, dat alle risico's terzijde worden geschoven voor het ene doel.. het beste sportpaard?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:59

Alane schreef:
beslis jij waar een topic over gaat?

Je kunt de zin lezen zoals die erstaat.

Of is het met de sportpaardenfokkerij zo, dat alle risico's terzijde worden geschoven voor het ene doel.. het beste sportpaard?

A nee maar daar ging dit topic niet over

B Dan begrijp ik nog niet waar die zin over gaat, dus graag uitleg

C Als je goed leest zie je dat het niet gaat over risico's of beste sportpaard, maar gewoon over de, voor die merrie, normale gang van zaken door te kunnen gaan.
Niemand heeft het over: Het Beste.

Een fokmerrie die in de huidige sportpaardenfokkerij wordt ingezet wordt geacht zelf te kunnen tonen dat ze geschikt is voor hetgeen van haar kinderen verwacht worden. Dat is de sport dus.
Een sportpaardenmerrie die gewend is om in de sport te lopen en ingezet wordt in de fokkerij is doorgaans niet gelukkig wanneer ze opeens alleen maar in de wei hoeft te lopen.

Een ponymerrie die alleen show ponnies hoeft voort te brengen kan het grootste deel van de tijd in de wei lopen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:27

je gaat offtopic met je gezeur over pony's... en als je daar mee doelt op mijn pony's dan start daar gewoon een ander topic over.

Waar gaat dit topic dan over? Er zijn gewoon door TS een aantal vragen gesteld niets meer en niets minder.

haalbaar is als je plussen en minnen tegen elkaar wegstreept en dan 1 of meer plussen overhoud.

Waarom dan onnodig risico lopen door een drachtige merrie uit te brengen?
Als het om optimale prestaties gaat dan onder de best mogelijke condities, en een drachtig paard kan dan wel voldoende conditie hebben maar is minder optimaal dan wanneer ze niet drachtig zou zijn.

VWB je C: beter lezen en niet woorden eruit pikken, was een vraag geen veronderstelling.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:31

Ik heb het over het onderwerp, niet over personen Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:40

Volgens mij heeft het niet zozeer te maken met hoeveel kwaliteit een merrie heeft om drachtig in de sport te lopen, maar gewoon hoe fit ze nog is. Net als bij zwangere vrouwen staat de een het huis nog te schilderen op de dag dat ze is uitgerekend en de ander is met 5 maanden al doodmoe. Gewoon per merrie bekijken. Mbt besmettingsgevaar en dergelijke is het wel link om veel weg te gaan met je drachtige merrie.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:18

Hallo, een paar woordjes van uw moderator:

1) Iedereen mag conclusies trekken op welk punt dan ook. Ook mag iedereen het oneens zijn over bepaalde conclusies.

2) Uitspraken kunnen vaak op meer dan een manier uitgelegd worden. Als je dat ziet, kan je natuurlijk gewoon eerst in je eigen woorden herhalen wat je denkt dat er bedoeld wordt, om dan gewoon te vragen of dat ook overeenkomt met de bedoeling van de poster? Simpele communicatie...

Als "gewone" poster:

Ik denk dat drachtige merries gewoon ingezet kunnen worden voor de sport. Waarom niet? Onafhankelijk van wat dan ook je met een merrie doet en of ze nou drachtig is of niet, moet je beoordelen of ze bepaald werk aankan of niet. Ik zie dat niet zo sterk verbonden met het al dan niet drachtig zijn, maar meer met goed behoud van je paard.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:23

Even een extra vraagje:
Toen onze merrie gekeurd was en voorlopig KEUR werdt verklaard, moesten wij de ABOP proef afleggen (springen en dressuur).
Deze hebben wij positief afgelegd Haha! terwijl de merrie drachtig was... (en ik ook, we deden het dus met z'n 4e Knipoog )

Nou, wil ik graag van de gene weten die het er NIET mee eens zijn (een drachtige merrie in de wedstrijdsport uit te brengen), hoe deze mensen daar tegenover staan?
Ben je daar dan ook tegen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:35

Ibop is niet moeten... is mogen en willen.
Wat een ieder doet met zijn/haar drachtige merrie is ieders eigen zaak.
Ik vind een ibop wat anders dan regelmatig op wedstrijden tot aan het laatst..
Als een merrie een maart veulen heeft en in april weer gedekt wordt zit je op 5 a 6 maand dracht voor een ibop, terwijl je haar niet drachtig hoeft te hebben voor een ibop. is allemaal eigen keuze.

Wat is nu de meerwaarde om met een hoogdrachtige merrie wedstrijden te rijden?
Om een predikaat? Had haar dan niet laten dekken of wacht tot na de bevalling. Anders heeft het meer weg van broodfokken dan doordacht en bewust fokken.... (is MIJN mening)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:05

Alane schreef:
Wat is nu de meerwaarde om met een hoogdrachtige merrie wedstrijden te rijden?
Om een predikaat? Had haar dan niet laten dekken of wacht tot na de bevalling. Anders heeft het meer weg van broodfokken dan doordacht en bewust fokken.... (is MIJN mening)

Ik vind jouw mening hier wel èrg kort door de bocht vliegen Alane; Mijn 17 jarige en vooral drachtige merrie hoeft geen predikaat meer te behalen hoor; we gaan op wedstrijd zolang paard en ruiter er nog allebei plezier aan beleven en Atlanta is hèt schoolvoorbeeld (naast Salinero) van een 'happy Athlete', je mag zelfs langskomen om dat te bekijken! We zijn nu dus gestopt met wedstrijden omdat ze gaat overspringen in gallop en maken tot de veulen komt buitenritten. Cool

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:13

Je hoeft mij niets te bewijzen.... uitzonderingen bevestigen de regel, zoeken we alleen nog wat zijn uitzonderingen en wat is de regel Haha!

Ik heb ook een drachtige merrie staan, en zoonlief hobbeld er ook op rond.
Ik vind het een wezenlijk verschil of een merrie op wedstrijden gereden wordt of wedstrijd moet rijden vanwege sportpaardenfokkerij redenen.

dus tussen moeten en mogen, ik vind de risico's ook vrij hoog en dan waarvoor?

wat een ieder doet mijn zijn of haar paard zal hij of zij zelf het beste aanvoelen, ik zie er absoluut geen meerwaarde in...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:30

Ibop is niet moeten...is mogen en willen....

Wat een regelrechte onzin!!!
Als je met je paard op keuring gaat en ze wordt voorlopig KEUR, MOET je een Abop proef afleggen wil je het KEUR predikaat ontvangen.
Welke fokker laat dit ontglippen?!
Wij vinden een predikaat wel belangrijk en we denken heus wel om de merrie, want aan een gestresst dier heb je niks.

Overigens heeft onze merrie tussendoor een ongeluk gehad, waardoor we een jaar uitstel kregen.
De merrie werdt laat drachtig en dus was ze al een tijdje drachtig, toen we met de Abop begonnen.
De cursusleider vertelde ons dat dit absoluut geen probleem was...

Maar mijn merrie geniet nog elke dag van de training!
En dat ik tot de 9e maand wedstrijden heb gereden....: waarom niet als het lekker en ongedwongen gaat?!
Ik zie persoonlijk hier het probleem niet van in.