Haha tanx, dat had ik me na net inderdaad ook voorgenomen...
Maar we beginnen gewoon opnieuw...
Citaat:
Men kan zich eens afvragen waarom mensen bij het aanschaffen van een hond meestal een puppy kopen zodat zo'n hond gevormd wordt met zijn toekomstige baas met een band voor het leven.
En waarom kopen mensen een paard of pony uit de schappen van een supermarkt. En maar hopen dat het etiket van het produkt aan de verwachting voldoet.?
nl. een combi kan alleen maar slagen als het klikt
En het klikt gemakkelijker tussen mens en dier in een jonge fase dan in een latere fase.
Ik ben het hier wel mee eens en vind het ook leuk uitgedrukt trouwens. Ik denk ook dat je waarschijnlijk niet zo zeer bedoelt dat je met het kopen van een volwassen paard meer risico loopt dat het niet klikt, maar dat je bij het kopen van een volwassen paard net zoveel kans kan lopen dat het op niets uitloopt als bij een veulen? Misschien nog wle iets meer, omdat je een veulen inderdaad nog helemaal naar je eigen hand kan zetten en een volwassen paard minder. (ik had de reactie de vorige keer heel wat duidelijker uitgedrukt, maar ben het nu kwijt
)
Citaat:
Niet mee eens
het klikt als je het goed opvoed.
Maar daar hebben veel mensen veel te weinig ervaring in, krijgen dan een verwend nest.
Dan kun je zoveel samen doen, maar je zult nooit een band krijgen.
Koop je een paard van 6, nog steeds niet oud, maar wel opgevoed, kunnen veel mensen daar wel mee omgaan en zal er minder uitprobeer fases zijn en krijgt de eigenaar wel een band
Hier ben ik het ook wel mee eens. Het is waar dat niet iedereen een veulen goed kan opvoeden. Als je niet consequent bent, krijg je een respectloos, verwend paard.
Maar wie zegt dat het paard van 6 of 8 wel goed is opgevoed? want niet iedereen kan inderdaad een veulen opvoeden en een paard van 6 is ook ooit opgevoed door zijn eerste eigenaar. Het kan net zo goed dat deze eigenaar ook het paard niet op de juiste manier heeft opgevoed en dan is het moeilijk om het gedrag nog te veranderen.
En als het wel goed is opgevoed zal je er inderdaad een fijn paard aan over houden en een band opbouwen maar dit gaat natuurlijk net zo goed op voor een veulen die je zelf wel goed opvoedt. En in dat geval denk ik dat je dan een sterkere band hebt omdat je weet wat je paard heeft meegemaakt en precies weet wat je paard wel of niet fijn vindt, heeft geleerd of waar bepaald gedrag vandaan komt...en vooral dat je haar dan nog helemaal naar je eigen hand kan zetten.
Citaat:
Ik vind ook dat opvoeding van een jong paard niet aan de meeste mensen voorbehouden is. Ik denk dat paarden dat onderling beter kunnen regelen. Een paard moet eerst zijn eigen ik zien te vinden, zijn paard zijn. Dat kan niet bij mensen. Een veulen kun je de eerste 4 maanden alles leren. Blijf je je veelvuldig met hem bemoeien tot aan zijn 3, krijg je een lastpak.
Ik ben ook van mening dat je een paard het beste in een kudde met onder andere leeftijdgenoten kan laten opgroeien. Vooral voor de "sociale contacten" belangrijk. Als ik deze jaarling koop laat ik haar ook eerst 1 tot anderhalf jaar lekker veulen zijn.
Ik denk dat dit prettiger is voor haar, maar ben het er niet mee eens dat een paard altijd of vaak een lastpak wordt als je haar gewoon van veulen afaan t/m haar derde verzorgt.
Ik denk dat alleen al op dit topic genoeg mensen hebben gereageerd die hele goeie ervaringen hebben met hun veulen, inmiddels paard, en deze toch van jongst afaan hebben en niet zo zeer in een opfok.
Ik heb hiervoor ook een veulen (van een pony) gehad. Die is weliswaar in een kudde geboren en opgegroeid, maar die heb ik wel van jongst afaan van alles mee gedaan en op haar derde ingereden. Het was een schat van een paard, liep zo zonder touwtje mee, reed met halstertje een buitenrit en ze was al vanaf 1 jaar geheel verkeersmak. Ik heb haar op haar vierde verkocht aan een meisje van 11, waarmee ze binnen een half jaar naar de L mocht.
En dit was echt geen suffe, slome pony, maar een piitige, voorwaartse merrie dus daar lag het niet aan...