Jaarling kopen, onverstandig???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kitbits

Re: Jaarling kopen, onverstandig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 10:57

Daanie schreef:
Nog steeds zit ik wel met de vraag; Hoe kom ik aan iemand die mee wil en die ook verstand heeft van (jonge) paarden en naar het beenwerk, bouw e.d kan kijken?

Als je kennissen en vrienden hebt die een beetje in de paarden zitten zou je het die kunnen vragen. Zo niet, kan je het wellicht je instructeur (trice) of hoefsmit vragen of hij of zij iemand weet.

Zo wie zo lijkt het me verstandig een aankoopkeuring te doen bij een erkend dierenarts.

Als je aankoop verder weg staat kun je aan de verkoper vragen een dierenarts te regelen.

Juridisch sta je sterker als de verkopende partij een keuring regelt, maar of je daar wat aan hebt bij een jaarling waarbij de waarde niet al te hoog is weet ik niet. (Emotionele schade is toch niet te verhalen).

Vaak kun je ook een proeftijd regelen (meestal 14 dagen) waarbij je het paard nog niet koopt maar na deze periode betaalt of terug geeft aan de verkoper. Zo heb je de tijd om het een en ander te regelen en het paard uit te proberen.

Dit heb ik bij mijn beide aankopen ook gedaan.
Tijdens deze proefperiode bleven de paarden wel staan op de stal van de verkoper.

Veel succes met je keuze! Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:26

Daanie schreef:
Verder krijg ik van jullie de tips om in elke geval iemand mee te nemen die verstand heeft van jonge paarden en naar het beenwerk e.d kan kijken. Maar waar vind ik zo iemand??? want dit wil ik inderdaad ook doen, maar hoe vind ik iemand als ik niemand ken? Ik ken maleijk wel wat mensen die verstand hebben, maar niet zo dat ik ze mee kan vragen. Verward
En klopt het dat ik het goed begrijp en me ook meen te herinneren dat je een veulen dus niet echt kan laten keuren zoals een paard?
Marije, heb jij haar nou wel laten keuren dan?

Dit veulen staat ook bij degene die haar gefokt hebben. De moeder staat er ook en ook nog een half zus. Ze staat samen met een andere jaaling op stal en worden iedere dag losgegooid in een wei.
Ze is nu 1.46 Beide ouders rond de 1.66...

Nogmaals heel erg bedankt voor de reacties! Echt heel interessant en leuk om te lezen allemaal! Ik hoop dat iemand mij nu nog kan helpen aan tips over hoe ik iemand vind, met verstand van jonge paarden, om mee te nemen.

wat ik gedaan heb is veel foto's + video opnemen van het veulen (stond namelijk 300km bij mij vandaan!) deze aan mijn hoefsmid en DA laten zien, hun mening gevraagd + had ik kelly bij toen ik ging kijken (kellyenxena) verder heb ik een andere DA gevraagd haar te "keuren" op beenstand, gebit, hart en longen.......meer kun je niet doen volgens mij. Die "keuring" kostte iets van euro 45,-

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:13

Daanie schreef:
Nog steeds zit ik wel met de vraag; Hoe kom ik aan iemand die mee wil en die ook verstand heeft van (jonge) paarden en naar het beenwerk, bouw e.d kan kijken?

Als je geen bekende hebt die daar verstand van heeft, zou ik iemand inhuren.
Stap naar een bedrijf toe die veel jonge paarden kopen en verkopen (en rijden)
En vraag of ze je willen helpen tegen een vergoeding.
Het is een kleine extra uitgave, maar beter dan (later) een tegenvaller.

Succes!

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:41

ik heb gisteren ook een jaarling gekocht! Lachen en ik moet zeggen dat ik soms ook nog wel met twijfels zit, nuja niet echt twijfels want ken hem al sinds zijn geboorte en geloof mij, ik ben er helemaal gek op Pling
en hij is nu al heel groot, héél goed karakter, en het is echt het mooiste paard wat je je kan inbeelden, Haha! hij stond eigenlijk niet te koop, maar waren al hééééééél veel kopers voor, en iedereen belt bij die mensen aan, of telefoneren naar hun om te zeggen dat het zo een mooi veulen is, ook al kennen ze die mensen niet Haha! ik heb hem dan toch kunnen kopen omdat ik die mensen wel heel goed ken en daar een aantal paarden rij, en trots dat ik ben! Kwijl maar het is idd wel nog 2 jaar wachten eer dat hij kan beleerd worden, en echt veel kan je er nu nog niet mee doen, maar echt zorgen dat hij slecht karakter krijgt of lelijk wordt ofzo (niet dat dat lelijk zo van belang is) heb ik niet, want je ziet nu al redelijk hoe hij ongeveer gaat worden en zn moeder heeft ook een echt gouden karakter, en de mensen waarvan ik hem heb gekocht willen het beste voor mij en voor hem en hebben ook heel veel ervaring met jonge paarden, dus ik heb oko geen schrik dat ze me willen belazeren ofzo Lachen oh ik ben zo blij Haha! trouwens, hij is echt héél mooi, want er zijn al verschillende mensen komen zeggen dat hij als 2 druppels water op salinero lijkt *trots* Bloos
op je vraag: ken je niemand die heel veel ervaring heeft met jonge paarden? mss je instructrice ofzo..?

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 13:00

@Daanie: Nee, ik heb haar nog niet laten keuren. Ze wordt in mei pas 2 en ik hoor vaak dat je zo jong allerlei dingen wel of niet ziet, die er als 3 jarige bijvoorbeeld niet meer zitten. Omdat Wup in mei pas officieel 2 wordt, gooi ik haar eerst nog een zomer in de opfok en dan denk ik dat ik haar daarna of begin volgend jaar laat keuren. Sowieso voordat ik haar beleer ed en een veulen mee gaan fokken. Mocht er namelijk iets zitten ergens, dan is fokken sowieso uitgesloten en moet ik ook gaan nadenken of ik haar hou of niet. Afwachten dus. Lachen

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 13:36

Hoi hoi

Lekker doen
ik heb mijn peppertje ook gekocht toen ze anderhalf was, en nu is ze bijna 3, nog 5 daagjes, en de tijd is om gevlogen,
het is heerlijk om een jonge pony te kunnen beleren, verkeersmak te maken, van alles,
je kan er eigenlijk al ze veel mee gaan doen,
met longeren kan je een paard als die wat ouder is zo veel leren en
het is zo leuk om je eigen dier op te zien groeien

ik heb er geen spijt van, en ik ben blij met mijn lieve pony,
ik men haar ook, dat kan als ze 2 zijn, lekker met de kar er op uit!

groetjes nansje

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 13:39

Mischien kun je de stal eigenaar mee nemen waar je je vorige paard gestald had of misschien iemand die daar komt waarvan je weet dat die er veel van weet,
Je hoefsmid
je instructeur

En laat het veulen klinisch keuren, dan weet je ook een hoop.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:47

CGJ12 schreef:
arie53 schreef:
Gewoon iemand meenemen, die er verstand van heeft Slim

Dan valt het na 2 jaar ook niet tegen , je kan het bij een veulen of jaarling goed zien war er uitgroeid Knipoog

Alleen van de "buitenkant" Arie .......... alleen van de buitenkant.......

Bij sommige stamboeken is dat voldoende Knipoog Knipoog

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 19:21

Bedankt maar weer voor de handige tips!
Ik ben vandaag nog een keertje geweest met twee vrienden die er iets meer verstand van hebben dan ik. Toevallig is de dierenarts van die vriendin van mij, ook de dierenarts van de fokkers van de jaarling. Dus nu ga ik hem opbellen om wat informatie op te vragen en hem even naar haar te laten kijken.
Als alles dan goed is en we hebben goede afspraken gemaakt, koop ik haar wel denk ik Bloos
Wil ook wel dat ze de papieren bij het NRPS opvragen, want die heeft ze daar niet ofzo...
Denken jullie dat dat handiger is om voor de betaling te regelen?

En Lieselot, Wat gaaf voor je!! Klinkt echt super. Het is ook wel logischer dat jij je minder zorgen maakt dan bijvoorbeeld ik, aangezien je het veulen, de ouders en de mensen al kende voordat je haar kocht. Ben door je verhaal wel erg benieuwd hoe hij eruit ziet!! Heb je misschien foto's?

Ik zou vandaag ook bij een bijna 3 jarige merrie gaan kijken. Die wilde ik eerst ook zien voordta ik nog ene keer naar de jaarling zou gaan. Zowel telefonisch als mail contact gehad en de afspraak voor vandaag gemaakt. Gister nog gesproken, ik zou nog bellen voor het adres en route, wordt er vandaag gewoon de hele dag niet opgenomen, niet teruggebeld en niet op mijn voicemail gereageerd! Boos! Begrijp dan echt niet hoe moeilijk het is om even netjes te bellen en het af te zeggen....

[quote]CGJ12 schreef:
arie53 schreef:
Gewoon iemand meenemen, die er verstand van heeft

Dan valt het na 2 jaar ook niet tegen , je kan het bij een veulen of jaarling goed zien war er uitgroeid

Alleen van de "buitenkant" Arie .......... alleen van de buitenkant.......

Bij sommige stamboeken is dat voldoende [quote]

(nou het citeren lukt niete cht geloof ik... Gestoord )

IK denk dat hij een beetje bedoelde dat je alleen kan zie hoe hij eruit gaat zien, maar niet of er van binnen wat fout zit...
Verder leek het mij inderdaad ook wel dat je toch kan zien hoe een paardje wordt als hij goeie papieren heeft en je weet hoe de ouders en nakomelingen eruit zien...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:17

Heb ook mijn hengst gekocht toen hij 2 maanden oud was. Iedereen verklaarde me voor gek. Natuurlijk kon ik er ook de eerste paar jaar niet veel mee doen.
Hij wordt dit jaar 7 en deze zomer gaan we Z1 dressuur starten! Met dit paard heb ik wel een ongeloofelijke sterke band en ik vertrouw hem voor de volle 100%.
Het heeft op relatie technisch vlak zeker heel veel voordelen! Ik wil nu ook graag weer een veulen fokken wat ik zelf wil aanhouden in de hoop dat ik er weer zo'n geweldig dier aan overhoud.
Ik zou zeggen; gewoon doen! Met een driejarige neem je ook risico's en die kan ook pech hebben met de gezondheid.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 06:43

een jaarling is wel ff wat goedkoper dan een driejarige Bloos
de meeste jaarlingen zitten nou toch wel in de minste periode (kwa uiterlijk dan he) lange haren enz.. geen bespiering... driejarige hebben dat veel meer en worden daardoor al snel duurder. ik zou hem zeker in de opfok doen... dat vind ik een van de natuurlijkste manieren om op te groeien Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 07:28

Citaat:
een jaarling is wel ff wat goedkoper dan een driejarige

Maar als hij 3 is, net zo duur.
tel ontwormen, enten, smid enz
En dan moet je hopen dat hij de 3 nog gaat halen, dus niet in de draad komt, iets oploopt door het spelen.
En dan is het afwachten of het uiteindelijk wel een paard is dat je fijn vind rijden.

dus om die reden een veulen te kopen vind ik niet erg slim.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:08

Men kan zich eens afvragen waarom mensen bij het aanschaffen van een hond meestal een puppy kopen zodat zo'n hond gevormd wordt met zijn toekomstige baas met een band voor het leven.

En waarom kopen mensen een paard of pony uit de schappen van een supermarkt. En maar hopen dat het etiket van het produkt aan de verwachting voldoet.?

nl. een combi kan alleen maar slagen als het klikt
En het klikt gemakkelijker tussen mens en dier in een jonge fase dan in een latere fase.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:05

Niet mee eens

het klikt als je het goed opvoed.
Maar daar hebben veel mensen veel te weinig ervaring in, krijgen dan een verwend nest.
Dan kun je zoveel samen doen, maar je zult nooit een band krijgen.

Koop je een paard van 6, nog steeds niet oud, maar wel opgevoed, kunnen veel mensen daar wel mee omgaan en zal er minder uitprobeer fases zijn en krijgt de eigenaar wel een band

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:30

Ik vind ook dat opvoeding van een jong paard niet aan de meeste mensen voorbehouden is. Ik denk dat paarden dat onderling beter kunnen regelen. Een paard moet eerst zijn eigen ik zien te vinden, zijn paard zijn. Dat kan niet bij mensen. Een veulen kun je de eerste 4 maanden alles leren. Blijf je je veelvuldig met hem bemoeien tot aan zijn 3, krijg je een lastpak.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 19:42

Pff heb ik net een super lange reactie getypt, druk ik op verzenden, alles weg! Boos! nou ja komt wle een ander moment...irritant zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:44

Sinds enkele maanden dat bokt zo irri aan het doen is, copieëer ik mijn tekst ff voordat ik op verzenden druk, mocht het weg vallen hoef ik het alleen maar weer te plakken Pling

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:58

runningkawa schreef:
Sinds enkele maanden dat bokt zo irri aan het doen is, copieëer ik mijn tekst ff voordat ik op verzenden druk, mocht het weg vallen hoef ik het alleen maar weer te plakken Pling

doe ik ook ja !

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 22:59

Haha tanx, dat had ik me na net inderdaad ook voorgenomen...

Maar we beginnen gewoon opnieuw...
Citaat:
Men kan zich eens afvragen waarom mensen bij het aanschaffen van een hond meestal een puppy kopen zodat zo'n hond gevormd wordt met zijn toekomstige baas met een band voor het leven.

En waarom kopen mensen een paard of pony uit de schappen van een supermarkt. En maar hopen dat het etiket van het produkt aan de verwachting voldoet.?

nl. een combi kan alleen maar slagen als het klikt
En het klikt gemakkelijker tussen mens en dier in een jonge fase dan in een latere fase.

Ik ben het hier wel mee eens en vind het ook leuk uitgedrukt trouwens. Ik denk ook dat je waarschijnlijk niet zo zeer bedoelt dat je met het kopen van een volwassen paard meer risico loopt dat het niet klikt, maar dat je bij het kopen van een volwassen paard net zoveel kans kan lopen dat het op niets uitloopt als bij een veulen? Misschien nog wle iets meer, omdat je een veulen inderdaad nog helemaal naar je eigen hand kan zetten en een volwassen paard minder. (ik had de reactie de vorige keer heel wat duidelijker uitgedrukt, maar ben het nu kwijt Boos! )

Citaat:
Niet mee eens

het klikt als je het goed opvoed.
Maar daar hebben veel mensen veel te weinig ervaring in, krijgen dan een verwend nest.
Dan kun je zoveel samen doen, maar je zult nooit een band krijgen.

Koop je een paard van 6, nog steeds niet oud, maar wel opgevoed, kunnen veel mensen daar wel mee omgaan en zal er minder uitprobeer fases zijn en krijgt de eigenaar wel een band

Hier ben ik het ook wel mee eens. Het is waar dat niet iedereen een veulen goed kan opvoeden. Als je niet consequent bent, krijg je een respectloos, verwend paard. Ja Maar wie zegt dat het paard van 6 of 8 wel goed is opgevoed? want niet iedereen kan inderdaad een veulen opvoeden en een paard van 6 is ook ooit opgevoed door zijn eerste eigenaar. Het kan net zo goed dat deze eigenaar ook het paard niet op de juiste manier heeft opgevoed en dan is het moeilijk om het gedrag nog te veranderen.
En als het wel goed is opgevoed zal je er inderdaad een fijn paard aan over houden en een band opbouwen maar dit gaat natuurlijk net zo goed op voor een veulen die je zelf wel goed opvoedt. En in dat geval denk ik dat je dan een sterkere band hebt omdat je weet wat je paard heeft meegemaakt en precies weet wat je paard wel of niet fijn vindt, heeft geleerd of waar bepaald gedrag vandaan komt...en vooral dat je haar dan nog helemaal naar je eigen hand kan zetten.

Citaat:
Ik vind ook dat opvoeding van een jong paard niet aan de meeste mensen voorbehouden is. Ik denk dat paarden dat onderling beter kunnen regelen. Een paard moet eerst zijn eigen ik zien te vinden, zijn paard zijn. Dat kan niet bij mensen. Een veulen kun je de eerste 4 maanden alles leren. Blijf je je veelvuldig met hem bemoeien tot aan zijn 3, krijg je een lastpak.

Ik ben ook van mening dat je een paard het beste in een kudde met onder andere leeftijdgenoten kan laten opgroeien. Vooral voor de "sociale contacten" belangrijk. Als ik deze jaarling koop laat ik haar ook eerst 1 tot anderhalf jaar lekker veulen zijn.
Ik denk dat dit prettiger is voor haar, maar ben het er niet mee eens dat een paard altijd of vaak een lastpak wordt als je haar gewoon van veulen afaan t/m haar derde verzorgt.
Ik denk dat alleen al op dit topic genoeg mensen hebben gereageerd die hele goeie ervaringen hebben met hun veulen, inmiddels paard, en deze toch van jongst afaan hebben en niet zo zeer in een opfok. Ja
Ik heb hiervoor ook een veulen (van een pony) gehad. Die is weliswaar in een kudde geboren en opgegroeid, maar die heb ik wel van jongst afaan van alles mee gedaan en op haar derde ingereden. Het was een schat van een paard, liep zo zonder touwtje mee, reed met halstertje een buitenrit en ze was al vanaf 1 jaar geheel verkeersmak. Ik heb haar op haar vierde verkocht aan een meisje van 11, waarmee ze binnen een half jaar naar de L mocht.
En dit was echt geen suffe, slome pony, maar een piitige, voorwaartse merrie dus daar lag het niet aan...

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 19:44

ik wil bij deze even iedereen bedanken die met mij heeft gedacht en advies heeft gegeven bij mijn besluitvorming.

Ik heb de jaarling merrie inmiddels een week geleden gekocht en ze staat heerlijk tussen de andere jaarlingen bij een opfokstal, waar ik haar 1 keer per week even eruit haal om een borsteltje over dr heen te halen en hoefjes uit te krabben...

Maar hel erg bedankt! ik ben enorm blij met dr in ieder geval Haha!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:08

Daanie schreef:
ik wil bij deze even iedereen bedanken die met mij heeft gedacht en advies heeft gegeven bij mijn besluitvorming.

Ik heb de jaarling merrie inmiddels een week geleden gekocht en ze staat heerlijk tussen de andere jaarlingen bij een opfokstal, waar ik haar 1 keer per week even eruit haal om een borsteltje over dr heen te halen en hoefjes uit te krabben...

Maar hel erg bedankt! ik ben enorm blij met dr in ieder geval Haha!

Gefeliciteerd met je koop! Plaats je binnenkort eens foto's? Heel veel plezier en succes met je merrie! Lachen

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 22:12

Hoi Marije,

Ik heb toevallig vandaag wat foto's geplaatst bij 'in the picture" onder de titel "Mijn nieuwe jaarling Moonlight"
Haha alleen reageert er niemand op snif snif. Ik zal ze hier ook voor je plaatsen...

Wat vind jij trouwens van de naam Morgan? Wil haar naam veranderen...

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 22:22

Hoe gaat het eigenlijk met jouw jaarling? Over een maandje ging ze de opfok ook in toch?
Waar ga ja haar neerzetten? Die van mij staat in het Woerense verlaat, waarover ook een speciaal topic loop bij "kraamstal"... ben nieuwsgierig! Heb jij ook foto's??

Hier volgen in ieder geval mijn foto's. Helaas nog niet veel leuke. ik heb zelf nog niet de kans gehad om foto's te maken dus dit zijn de foto's van toen ze bij haar fokker stond (toen was ze een stuk jonger) en 2 die Marloes van de stal daar heeft gemaakt van haar...

Foto's toen ze een stuk jonger was (zij is dus het vosje):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de 2 foto's die vandaag zijn genomen:

Afbeelding

En bij deze foto staat ze erg ongunstig want normaal staat ze erg hoog op dr benen..

Afbeelding

Ze is ook lekker aan het verharen Haha! Dacht eerst dat ze kale plekken kreeg, maar blijkt dat ze gewoon een heel zacht, dun vachtje krijgt...heel mooi dus! Bloos

Ik heb nu mijn foto's wel op heel veel verschillende topics staan. hoop dat dat niet erg is!

Ben erg nieuwsgierig naar jouw foto's!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 06:13

Was dit niet een Wild Romance? Vader was wel een mooie hengst, had soms wel veel praatjes, toch jammer dat hij zo vroeg is overleden.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 08:32

Haha! Ja klopt! Ze is inderdaad van Wild Romance! Ken je die hengst? Niet veel kennen hem omdat hij inderdaad helaas zo vroeg is overleden. Heb je hem n keer gezien?
Ik dacht dat hij juist bekend stond om z'n lieve karakter die hij waarschijnlijk van Weltmeyer heeft ge-erfd?