keuzeprobleem hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: keuzeprobleem hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:49

Desiree schreef:
[En mijn merrie IS al klein. Ik wil echt niet nog kleiner fokken.

Ik ken mensen die uit een goede merrie een grote Ulft en een grote Zeppelin gefokt hebben. Daarna kwamen er 3 e-ponies uit, respectievelijk van Hattrick, D-Day en Zirkoon. Ik wil niet diezelfde fout maken.
[/quote]

Helaas is dat op geen enkele manier uit te sluiten, in een zo hetrogene fokkerij als de huidige warmbloedfokkerij kan je altijd verassingen, positief zowel als negatief verwachten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 13:18

Dat weet ik. Maar Hattrick en ook Dday zijn hengsten met een verkleinende factor. VAn sommige hengsten (No ski xx is ook weer zo'n voorbeeld) zie je gewoon veel kleine paarden. Ik wil zoveel mogelijk uitsluiten, en niet extra risico lopen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:35

Mariek87 schreef:
Desiree schreef:
Dan zou Koss toch weer in aanmerking komen. Hij is zo mooi gefokt, El Corona (v. Amor x Doruto!!!) x Goudsmid (zou jou als springpaarden liefhebber aan meoten staan). Alleen goudsmid is eigenlijk het gelderse in hem, Amor is ook goedgekeurd voor het gelderse stamboek, maar ook voor het kwpn. Eigenlijk is er niet zo heel veel gelders aan Koss hoor.

Amor Doruto Goudsmid, klinkt mij toch behoorlijk Gelders.
En ik heb van Goudsmid nog niet zo veel bijzonders meegemaakt..

Doruto is een Trakhener en Amor een Holsteiner. Goudsmid heeft heel veel springpaarden gegeven.
Ook Koss kan heel goed springen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:04

Idd, indexen geven geen garantie. Ik heb een Burggraafmerrie van 1.60m uit een Irco Polo-moeder van 1.59m. Indexen zeggen dus niks. Diezelfde Irco Polo-merrie bracht ook zo'n kleintje van Calvados. Ik geloof zelfs dat de nakomelingen van deze merrie (op eentje) na de 1.65m niet halen. De merrielijn is dus ook bepalend.

Maar om even terug te komen op Koss. Heb je er al eens aan gedacht om met een zoon van Koss te gaan fokken? Misschien geeft die wel een positieve stokmaat. Ik meende dat Parcival of Paddox van Koss was? Maar nu weet ik niet of die wel kunnen springen...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 09:40

Parcival is een zoon van Koss, en heeft eveneens een verkleinende factor. En ik kijk juist naar de merrielijn, en die heeft vermoedelijk OOK een verkleinende factor.

Kijk, als ik toch een pony moet fokken, dan wil ik ook het tarief betalen van een ponyhengst. En niet het tarief van een paardhengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:13

Fokwaarden voor hoogtemaat zullen echt geen onzin zijn. Ik heb een Parcival van 2,5 jaar, ze is nu 1.58. De moeder is 1.66(op papier). Ik denk dat mijn merrie zo'n 1.62 zal worden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 10:17

[***] schreef:
Fokwaarden voor hoogtemaat zullen echt geen onzin zijn.

Precies! Misschien zou ik het treffen dat het bij mijn toch al kleine merrie NET NIET verkleinend optreedt. Maar waarom dat risico nemen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:50

Desiree schreef:
Parcival is een zoon van Koss, en heeft eveneens een verkleinende factor. En ik kijk juist naar de merrielijn, en die heeft vermoedelijk OOK een verkleinende factor.

Kijk, als ik toch een pony moet fokken, dan wil ik ook het tarief betalen van een ponyhengst. En niet het tarief van een paardhengst.

Ik wist niet dat Parcival ook een verkleinende factor gaf. (daar had ik niet naar gekeken)

Ik geef je groot gelijk dat je een groter fokkende hengst wilt hebben. Wat vind je dan van Burggraaf? Zelf heb ik daar een nakomeling van en ik ben er heel tevreden mee. Kan netjes lopen en goed springen en is absoluut geen bloederig tiepje. Maar goed, die zal wel niet goedkoop zijn qua dekgeld.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 19:15

nee, ik weet dat Burggraaf een vergrotende factor heeft en dat hij ook keur hengst is. Maar hij spreekt me niet aan, hij zegt me niets. Ook zijn nakomelingen niet. Daarbij doet hij waarschijnlijk alleen aan KI. En ik wil een hengst die ook natuurlijk dekt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:24

Desiree schreef:
En ik wil een hengst die ook natuurlijk dekt.

Dat verkleint je keuze al aanzienlijk helaas... Verdrietig

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:05

Desiree schreef:
Dat weet ik. Maar Hattrick en ook Dday zijn hengsten met een verkleinende factor. VAn sommige hengsten (No ski xx is ook weer zo'n voorbeeld) zie je gewoon veel kleine paarden. Ik wil zoveel mogelijk uitsluiten, en niet extra risico lopen.

En ik heb dan weer een No Ski XX gereden kort geleden die uit een E-pony merrie kwam en toch nu op 4 jarige leeftijd 1m60 is...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:44

Eigenlijk zou je eens Equador moeten overwegen.
Zie dit topic,
viewtopic.php?f=22&t=374805

Voltaire x Joost x Magneet x Sinaeda
Hij fokt overwegend maat en bot en heeft bloed nodig.

En hij voert ongeveer hetzelfde soort bloed als veel hengsten die bij de Gelderse fokkerij staan ingeschreven.
Verder ga ik met een van de vorige posters mee dat jouw merrie waarschijnlijk te veel volbloed voert om ingeschreven te kunnen worden bij die Gelderse sektie, dan van je helemaal zo tussen wal en schip.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:58

sarabande schreef:
Eigenlijk zou je eens Equador moeten overwegen.
Zie dit topic,
viewtopic.php?f=22&t=374805

Voltaire x Joost x Magneet x Sinaeda
Hij fokt overwegend maat en bot en heeft bloed nodig.

Ik ga met Sarabande mee. Ik heb vorig jaar een Equador veulen gefokt uit mijn Bernstein x Man in the Moon xx merrie. De merrie zelf is 1.59m.

Ik kan niet in de toekomst zien maar het ziet er nu naar uit dat dit merrieveulen beduidend meer maat zal krijgen als haar veel bloed voerende moeder. Foto's in bovenstaand topic.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 13:10

Ik zit al in de exterieur index te kijken van het hengstenbewaarboek. Qua papieren spreekt Equador mij aan. Het is ook een mooi paard om te zien.

Helaas is zijn hals niet zo heel lang als ik zou willen (ook een reden voor mij om uit te wijken naar die geldersen, want paddy komt wat in het front te kort met name in de lengte van de hals). Qua gangen valt hij ook niet echt op, is het wel?
Ik ga effe kijken waar hij ergens ter dekking staat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 13:14

Desiree schreef:
Ik zit al in de exterieur index te kijken van het hengstenbewaarboek. Qua papieren spreekt Equador mij aan. Het is ook een mooi paard om te zien.

Helaas is zijn hals niet zo heel lang als ik zou willen (ook een reden voor mij om uit te wijken naar die geldersen, want paddy komt wat in het front te kort met name in de lengte van de hals). Qua gangen valt hij ook niet echt op, is het wel?
Ik ga effe kijken waar hij ergens ter dekking staat.

Hij is o.a. de vader van Idocus, hij geeft wel fijne werkwillige paarden en de beweging is zeker niet verkeerd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 13:57

Equador is gelokaliseerd. Haha!
Heb al contact gehad met v.Dam, zit in Noord Drenthe, daar kan ik denk ik in anderhalf uur zijn. Dekgeld was geloof ik iets van 550 euro. Karakter is goed, fokt voldoende maat, dekt niet natuurlijk maar WEL met onverdund sperma. Mogelijk wordt hij het.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 14:01

Desiree schreef:
Equador is gelokaliseerd. Haha!
Heb al contact gehad met v.Dam, zit in Noord Drenthe, daar kan ik denk ik in anderhalf uur zijn. Dekgeld was geloof ik iets van 550 euro. Karakter is goed, fokt voldoende maat, dekt niet natuurlijk maar WEL met onverdund sperma. Mogelijk wordt hij het.

Nou kijk eens aan wat er allemaal niet mogelijk is op een verloren woensdagochtend Haha!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:51

Tolstoj schreef:
Mariek87 schreef:
Amor Doruto Goudsmid, klinkt mij toch behoorlijk Gelders.
En ik heb van Goudsmid nog niet zo veel bijzonders meegemaakt..

Doruto is een Trakhener en Amor een Holsteiner. Goudsmid heeft heel veel springpaarden gegeven.
Ook Koss kan heel goed springen.

Als je dan toch reageert kan eerst de reacties lezen ook wel eens helpen.
Dit is al gezegd en heb ik ook alweer op gereageerd, ik ga die reactie dan ook niet nog eens herhalen.

Goudsmid heeft misschien wel springpaarden geleverd, maar de vraag is dan wat voor springpaarden, want ik heb er weinig goeds van meegemaakt, dat zei ik eerder ook al.

En zo goed springt Koss niet hoor Clown

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:52

Equador vind ik wel heel leuk trouwens, daar heb ik een paar fijne paarden van gezien Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 18:02

Mariek87 schreef:
Equador vind ik wel heel leuk trouwens, daar heb ik een paar fijne paarden van gezien Lachen

Jij ook al? Ik hoorde vandaag ook al van een pensionklant dat hij een equador had gereden die enorm kon springen. DAT zegt me iets he. Niet hoe de hengst eigenlijk is, maar wat hij DOORGEEFT, want daar zal ik het mee moeten doen.
Ik ga de hengst zelf nog eens bekijken en ik mocht hem ook nog rijden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:25

Ik ken een aantal Equadors en dat zijn allemaal fijne dieren Ja Heel nuchter ook Ja

Ken Jackson(zoon van Equador) ook en een heel aantal nakomelingen daarvan. Dat zijn ook voor het grootste deel leuke sportpaarden Ja

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:45

Desiree schreef:
Jij ook al? Ik hoorde vandaag ook al van een pensionklant dat hij een equador had gereden die enorm kon springen. DAT zegt me iets he. Niet hoe de hengst eigenlijk is, maar wat hij DOORGEEFT, want daar zal ik het mee moeten doen.

Ja dat is ook zo, ik heb er zowel dressuur- als springpaarden van gezien, allemaal met meewerkend karakter uit normale moeders.

Wel gaaf dat je hem ook mag rijden!

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 07:58

Desiree schreef:

Als je gaat laat het dan weten en vergeet vooral niet foto's te maken! Pling Cheese!

Ik zou zelf ook graag eens bij Equador kijken maar voor mij is het een behoorlijke rit. Verdrietig

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 17:40

O reken maar dat mijn fototoestel meegaat hoor!