Welke springhengst bij een dressuur merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Re: Welke springhengst bij een dressuur merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:52

miisshOrse schreef:
Ik weet het , het is een heel dom idee. Daarom twijfel ik ook nog om een jaarling/ veulen te kopen of er zelf 1 te fokken. Kan iemand mij misschien vertellen of dit eventueel zou kunnen? Welke hengst daar goed voor zou zijn? En of je / u er ervaring mee hebt?
Ik hoor het graag!

Mijn merrie heeft de afstamming gribaldi x michelangelo. Ik zou er heel erg graag zelf 1 fokken. Niet alleen voor het leuke om te zien e.d. Maar ook omdat een veulen met echte klasse bijna niet te betalen is. Terwijl als je er zelf 1 fokt dat dan net weer iets anders ligt..

Ik hoop dat je me kan helpen. Als je mening is , nee niet doen zou je hem dan misschien kunnen onderbouwen?

Alvast bedankt

GEEN!!

Je hebt een mooie lijn, vooral Michelangelo....
Zet je lijn verder met een dressuurhengst Knipoog !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:21

Ik zou naar een Holsteiner gaan, en dan het liefst een uit de C lijn. Met dat trakehner bloed moet je toch wat uitkijken met kleine voetjes en een teer fundament. Een hengst die wat meer maat en bot vererft zou weleens goed kunnen zijn.

Contango, Cantos, Casantos enz enz.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:12

@Kaja : De reden dat ik een veulen wil overwegen te fokken is omdat ik mijn dressuur merrie niet kwijt wil maar mezelf niet me hele leven zie dressuuren! Vandaar dat ik wat spring-achtigs wil!

Ik weet dat er een dressuur hengst beter op is, maar ik ben niet opzoek naar nog een dressuur paard. Ik ben op de hoogte van de risico's ervan. Maar ik ga het misschien toch een keer proberen, de merrie wordt er in ieder geval niet slechter van. Ook weet ik dat je een dressuur kan ruilen voor een springveulen naderhand, maar toch lijkt het me leuk om het veulen wat je fokt zelf te houden. Uiteraard wordt dit allemaal onder toezichtoog van de veearts gedaan. Zij gaat mij helpen een goede hengst te vinden.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:14

@Pipo : Zou een oldenburger ook zo'n effect op de merrie hebben?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:21

miisshOrse schreef:
@Kaja : De reden dat ik een veulen wil overwegen te fokken is omdat ik mijn dressuur merrie niet kwijt wil maar mezelf niet me hele leven zie dressuuren! Vandaar dat ik wat spring-achtigs wil!

Ga dan voor een goede allrounder! Zo voeg je springen toe, maar bewaar je ook het dressuur gedeelte.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:23

@Sammie: Daar was ik ook al druk naar opzoek! Haha!

Bedankt voor de reacties! Pling

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:17

Numero Uno?

Daar ben ik als dressuurmuts erg van gecharmeerd. Tis een rasechte springer maar ik heb er *kwijl*dressuurveullies van gezien.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:30

Ja die vond ik ook super klinken. Iemand van mij vereniging heeft met hem gefokt, zit een heel verhaal aan maar dat zou ik je besparen Tong uitsteken . Ik zal even wat info over hem zoeken!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:47

Misschien ook enig idee hoeveel zijn insiminatie kost en waar ik wat meer info over hem kan vinden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:51

Hij staat op de Wiemselbach. www. hanshorn. nl en is €1200

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:53

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:05

[***] schreef:
Ik zou denk ik wel voor een allround hengst gaan, zodat je de dressuuraanleg van je merrie behoudt en wat springkwaliteit verbeterd(in het ideale geval). Flemmingh, Odermus, Numero Uno? Met een allround hengst voorkom je waarschijnlijk wel dat je van allebei niks krijgt(een paard wat niet kan lopen en niet kan springen)

Flemmingh vind ik eigenlijk niet zo'n goede allrounder, ik heb er nog maar zelden eentje van Flemmingh gezien die goed kon springen.

Ik denk dat als jouw merrie een superbewegend dressuurpaard is dat je het niet echt nodig hebt om een hengst te gebruiken met uitmuntende gangen en zo een hele goede allrounder is.
Ik zou juist voor eentje kiezen met normale gangen en die abnormaal kan springen, aangezien dat een absoluut zwak punt van jouw merrie is.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 20:10

Mariek87 schreef:
[***] schreef:
Ik zou denk ik wel voor een allround hengst gaan, zodat je de dressuuraanleg van je merrie behoudt en wat springkwaliteit verbeterd(in het ideale geval). Flemmingh, Odermus, Numero Uno? Met een allround hengst voorkom je waarschijnlijk wel dat je van allebei niks krijgt(een paard wat niet kan lopen en niet kan springen)

Flemmingh vind ik eigenlijk niet zo'n goede allrounder, ik heb er nog maar zelden eentje van Flemmingh gezien die goed kon springen.

Ik denk dat als jouw merrie een superbewegend dressuurpaard is dat je het niet echt nodig hebt om een hengst te gebruiken met uitmuntende gangen en zo een hele goede allrounder is.
Ik zou juist voor eentje kiezen met normale gangen en die abnormaal kan springen, aangezien dat een absoluut zwak punt van jouw merrie is.

Daar heb je gelijk in. Mijn merrie kan prachtig lopen. ( dat zegt iedereen natuurlijk van zijn paard) Maar ze kan echt heel mooi lopen. Ze heeft haar gangen van haar vader mee gekregen en is in dressuur echt heel leergierig

Morgen komt de dierenarts om te enten. ben benieuwd wat zij te zeggen heeft! Haha!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 20:13

1200 euro vind ik wel heel veel geld. Nog maar even denken dan. Maar als de dierenarts me hem ook aanbeveelt zal ik waarschijnlijk niet twijfelen! Ze kent mijn merrie door en door en kent haar vanaf haar geboorte. Op gronde daarvan kan ze ook goed advies geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:20

persoonlijk zou ik niet de da om een fokadvies vragen, tenzij ze zelf ook fokt oid. flemmingh is indertijd goedgekeurd op zijn springmanieren en vererft die ook wel, alleen hij is bekender om zijn dressuurafstammelingen. Ik zou het zonde vinden als de gangen van de merrie niet terug zouden komen in het veulen, dus daar zou ik wel op letten.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:24

Ik neem aan dat je, nu je ermee wilt gaan fokken, wel objectief naar je paard hebt gekeken dus als jij zegt dat ze super kan lopen dan geloof ik dat wel.

[***] schreef:
flemmingh is indertijd goedgekeurd op zijn springmanieren en vererft die ook wel, alleen hij is bekender om zijn dressuurafstammelingen. Ik zou het zonde vinden als de gangen van de merrie niet terug zouden komen in het veulen, dus daar zou ik wel op letten.

Nou dan mag jij mij een keer een paar Flemmingh's laten zien met goede springmanieren, want de meeste Flemmingh's die ik heb gezien springen met een voorbeen achter de oren en eentje ergens halverwege de grond.
Het zou misschien zonde zijn als het veulen mindere gangen heeft, maar je kan niet alles hebben. Het gaat er in eerste instantie om dat het veulen kan springen, en aangezien dit een heel zwak punt van de moeder is, zal dit een heel sterk punt van de vader moeten zijn.
Je zal dan misschien wat moeten inleveren op de gangen maar als je een hengst met normale basisgangen uitzoekt dan zal het echt geen veulen worden die de ene voet niet fatsoenlijk voor de andere kan krijgen hoor, want de merrie heeft ook een heel belangrijk deel in het doorgeven van de eigenschappen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:56

[***] schreef:
Heb je de In de strengen? Daar zit het nieuwe bewaarboek bij met fokwaarden.
Ik zou denk ik wel voor een allround hengst gaan, zodat je de dressuuraanleg van je merrie behoudt en wat springkwaliteit verbeterd(in het ideale geval). Flemmingh, Odermus, Numero Uno? Met een allround hengst voorkom je waarschijnlijk wel dat je van allebei niks krijgt(een paard wat niet kan lopen en niet kan springen).

Ik schrok juist van de fokwaarden van flemmingh voor het springen.. Die zijn eigenlijk gewoon slecht!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:42

je kan natuurlijk voor de grote namen gaan, heartbreaker, darco, clinton, lyse du darmen en noem maar op, maar ik zal je zeggen, dat is niet te betalen.
Natuurlijk kan net zijn dat jij er geen probleem mee hebt om een dikke twee duizend euro neer te leggen, maar denk je wel aan het levend veulen bedrag dat veel fokkers hanteren. Dekking en drachtgeld, maar bij een levend veulen komt er nog eeb bedrag bovenop.
Zelf zou ik gaan kijken naar paarden die niet te grof zijn, maar goed in hoogte meegeven in het eerste en tweede levensjaar. Op deze manier kan je veilig fokken met je iets kleinere en fijnere merrie, maar kan je toch een groter veulen fokken.
www.team-nijhof.nl is zeker de moeite waard ( staat saros ook op ).
...

sommige hengsten zou ik echter afraden... Om te beginnen... IK heb Rebel Z in zwitserland op avanche gezien ( waar lesley macnaught haar paarden had staan toen dertijd ( ik ben bevriend met haar hoefsmit) en toen Rebel Z daar stond liep hij niet zuiver en zijn verzorger vertelde me dat dat wel vaker het geval was. Hij is ook niet zo groot...
Radel Z is een geweldig paard. Had een dochter van hem ... Radel Z / landadel.
Maar heb bij meerdere veulens van Radel Z gezien dat hij zomer eczeem gevoeligheid doorgeeft als je merrie hier ook gevoelig voor is. Maar qua karakter geeft hij uitzonderlijk goed door. Zeer werklustig en makkelijk te rijden.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 19:00

bedankt allemaal voor de reacties, maar ik ga toch voor een veulen kopen Bloos Dit om de volgende redenen van de veearts:

- Mijn 'pony'is dus een E-pony gebleven en ze staat nog aangemeld bij het kwpn met haar veulenpapiertje. Naar horens kan het veulen dan alleen nrps worden. Omdat mijn merrie eigenlijk een E-pony is.

- Dan zit het nog in de merrie genen ( dominante)van de merrie om kleine paardjes te fokken. Aangezien mijn merrie nu rond de 1.54 is ben ik bang dat het een E-pony blijft

- Daarbij komt ook nog dat in mijn merrie flink wat bloed zit. Ze is al snel zenuwachtig bang en zéér dominant. Al zet je er zo'n mooie doorbloedde hengst op wordt dit misschien nóg wel erger! Daar zit ik ook niet helemaal op te wachten.

- Ook vertelde de veearts dat ik erorm veel kans had dat als ik met een springhengst ging dekken het veulen uiteindelijk helemaal niks kan.

Met deze redenen en de risco's die de dekking/ zwangerschap meedraagt heb ik gekozen om toch maar een veulen te kopen. Hierbij heeft ze me een aantal spring-dekstallen gewezen om een veulen uit te zoeken met wat advies. Dus als jij een veulenfokker ( springen) weet, laat het vooral horen!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:08

hele goede beslissing denk ik.. Succes met zoeken!!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 19:12

dankje! Haha!