Citaat:
Dat betekent concreet dat besluiten die deze stamboeken treffen met betrekking tot paspoortuitgifte en registratie moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden. De Awb is ooit bedacht om burgers rechten te geven en organisaties plichten. Via de mandatering van het Productschap aan de stamboeken, vallen deze ook onder de Awb. Elk besluit dient daarom binnen zes weken zorgvuldig genomen te zijn, te zijn voorzien van een deugdelijke motivatie en er moet een mogelijkheid tot bezwaar tegen de beslissing zijn aangegeven. "Het antwoord dat mijn cliënt heeft gekregen, dat hij geen paspoort meer krijgt omdat zijn paard er al één heeft, is alleen door het gemis van een bezwaarmogelijkheid al vernietigbaar. De Awb maakt dat een aanvrager niet langer is overgeleverd aan de grollen van een stamboek. Sterker nog, de aanvrager hoeft niet eens lid te zijn en hij moet toch een paspoort kunnen krijgen. Gezien deze ervaring bij het redelijk professionele KWPN vraag ik mij echter af of alle gemandateerde stamboeken een idee hebben hoe ze moeten handelen in de geest van het aan hun gegeven mandaat." Het Productschap is inmiddels ingesprongen op de paspoortproblemen en heeft alle gemandateerde organisaties opnieuw gewezen hoe te handelen binnen het kader van de Awb.