ik krijg geen paspoort, ben nu strafbaar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: ik krijg geen paspoort, ben nu strafbaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 00:09

Jan_VT schreef:
[Maar, leg me eens uit,... waarom mag jij niet je paard vervoeren omdat er geen paspoort bij is. Wie heeft je dat wijs gemaakt. Volgens mij klopt dit niet. Ik ga het eens opzoeken, dit is wel redelijk aparte wetgeving.
[/quote]

Nederlandse wetgeving

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 01:04

misschien is dit een optie?

via het nrps een paspoort aanvragen. je verteld ze dat de papieren zijn verbrand. of er een mogelijkheid is om een paspoort te krijgen. (ik hoop dat dit paard genoeg bloed voert). je geeft ze het levensnummer van het paard en verteld erbij dat je het nrps beter vind dan het kwpn en dat je daarom een nieuw paspoort wil van het nrps.
ook willen ze wel eens via dna van jouw paard en van de vader die is meestal al bekend bij het lab jou nieuwe papieren geven. Haha!
het ergste geval is dat je dan lid moet worden van het nrps. Clown

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 07:47

Ik vind het vreemd dat de KNHS geen paspoort wilde uitgeven. Onze fokmerrie heeft in haar wedstrijdtijd ook een paspoort via de KNHS gekregen, met de afstamming erin. 2 jaar geleden kregen we spontaan een nieuw paspoort van het stamboek, omdat we met deze merrie op de keuring waren, we haar toen toch maar op onze naam hebben laten zetten en er via het stamboek geen paspoort voor deze merrie uitgegeven was. Toen hadden we ineens 2 paspoorten! Haha!

Maar je zegt dat je geen wedstrijden meer rijdt met dit paard, dan is er toch ook geen startkaart meer bij? Ik zou het toch nog eens bij de KNHS proberen, ik vind het heel raar als hun er geen meer uit willen geven nu terwijl ze dat in het verleden dus wel aangeboden hadden (ook al was het toen een blanco).

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 11:24

Jan v-t, bedankt voor je juridisch advies. Ik ga nu zeker ook overwegen een advocaat te raadplegen.

Het zit alleen wel wat ingewikkelder in elkaar. Officieel was mw de fokster/eigenaresse. Zij vertelde mij dat het papier kwijt was, en al een duplicaat was aangevraagd. Het kwpn heeft ter controle haar exman gebeld en die zei dat hij het nog had. Maar in principe heb ik niks met die man te maken. Hij is eigenlijk helemaal geen partij in de koop/verkoop, dus ik zie dit zelf niet als handelsgeschil.

fabienne, hier trappen ze bij het kwpn niet in. Ze bellen dan gewoon weer naar die exman die ze dan verteld dat hij het nog heeft.

eldango, dit heb ik al geprobeerd. Het nrps heeft toen navraag gedaan bij het kwpn, ze vonden het vreemd dat ik niet gewoon een kwpn paspoort aanvroeg. Toen bleek dat het paard wel een bekende afstamming had, maar geen papier konden ze niets meer voor mij doen. Ze adviseerden mij om dit verder uit te zoeken met het kwpn.

Neonlight. Het zure van dit verhaal is, dat ze tot 2 jaar geleden nog wel blanco paspoorten uitgaven. Maar toen ik daar om vroeg kon het zogenaamd niet omdat mijn paard al geregistreerd stond via de startkaart. Vorig jaar belde ik er opnieuw over op en nu kan het dus niet meer. Ze zeggen daar dus: eigen schuld, je had eerder moeten komen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:22

Ze zijn verplicht om je een duplicaat te geven. Heb je het wel schriftelijk aangevraagd? Daar zou ik mee beginnen dan!

Degene die het paspoort heeft is geen belanghebbende en kan dus geen invloed op de zaak hebben. Alleen de eigenaar van het paard en het KWPN zijn partijen, dus zij mogen zich niet beroepen op het feit dat de man het paspoort nog heeft.

Onderstaand het precedent:

http://www.paardenadvocaat.nl/uitspraak2.html

Succes!!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:46

Citaat:
Dat betekent concreet dat besluiten die deze stamboeken treffen met betrekking tot paspoortuitgifte en registratie moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden. De Awb is ooit bedacht om burgers rechten te geven en organisaties plichten. Via de mandatering van het Productschap aan de stamboeken, vallen deze ook onder de Awb. Elk besluit dient daarom binnen zes weken zorgvuldig genomen te zijn, te zijn voorzien van een deugdelijke motivatie en er moet een mogelijkheid tot bezwaar tegen de beslissing zijn aangegeven. "Het antwoord dat mijn cliënt heeft gekregen, dat hij geen paspoort meer krijgt omdat zijn paard er al één heeft, is alleen door het gemis van een bezwaarmogelijkheid al vernietigbaar. De Awb maakt dat een aanvrager niet langer is overgeleverd aan de grollen van een stamboek. Sterker nog, de aanvrager hoeft niet eens lid te zijn en hij moet toch een paspoort kunnen krijgen. Gezien deze ervaring bij het redelijk professionele KWPN vraag ik mij echter af of alle gemandateerde stamboeken een idee hebben hoe ze moeten handelen in de geest van het aan hun gegeven mandaat." Het Productschap is inmiddels ingesprongen op de paspoortproblemen en heeft alle gemandateerde organisaties opnieuw gewezen hoe te handelen binnen het kader van de Awb.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 13:37

fabienne, bedankt voor deze voorbeeldzaak. Ik ga het straks even rustig doorlezen. Het verschil met mijn zaak is wel, dat het bij mij om een papier dat kwijt is gaat en niet om een paspoort. Het paspoort krijg ik niet omdat ik geen papier heb.

Ik heb vandaag contact gehad met het bwp stamboek, zij willen mijn paard waarschijnlijk wel een paspoort toekennen, maar dan zonder afstamming erop. Ik hoop dat dit gaat lukken, dan heb ik in ieder geval een paspoort. Daarna kan ik altijd nog proberen om het papier terug te krijgen.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:15

Volgens mij is het zo dat als je een nieuw formulier invult, zonder afstamming, je gewoon een paspoort moet krijgen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:17

Dewi schreef:
alane
Aangezien het paard de chip al in de hals heeft, en op het bijbehorende formulier de afstamming staat, kan ik dit nooit meer verzwijgen. (indien het paard nog geen chip had, had ik dit gedaan)

Op dit formulier staan ook de goeie aftekeningen, het signalement is opgenomen door een daarvoor bevoegde dierenarts. Toch kan het niet veranderd worden omdat je dan het originele papier moet opsturen.

Die DA had zonder de originele papieren helemaal geen afstamming in moeten vullen...

Huidige papier weggooien, willekeurige paspoortuitgevende instantie bellen en chipaanvraag indienen....
PPC zal langskomen en op chip controleren, nieuw formulier invullen en opsturen naar de PUI... middels machtiging zal het geld van je rekening worden afgeschreven en zal het paspoort (met ouders onbekend) naar je opgestuurd worden....

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 18:19

alane, dit klopt. maar toen der tijd wilde ik nog graag een paspoort met de juiste afstamming erop. nu paar jaar later ben ik al blij met een blanco.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:56

Maby denk ik wel heel anders, aangezien je een copy van het paspoort heb, en je dus niet het papier heb maar wel een aankoopbewijs. Dan doe je het toch gewoon via DNA controle?? Je hebt bewijs dat het jou paard is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 07:57

gewoon even nieuwsgierig... Haha!
Hoe oud is dat paard nu?H

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 09:42

serenta, ik heb hier zelf ook contact over gehad met het kwpn, daar zeiden ze dat het geen verschil maakte of ik wel of niet kon aantonen dat het het juiste paard is. er is nog een papier 'in omloop' en dus kunnen ze geen duplicaat afgeven (ook al kloppen aftekeningen niet op het oude papier)

alane, ze wordt in april 9 jaar.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:54

sarabande schreef:
Jan_VT schreef:
[Maar, leg me eens uit,... waarom mag jij niet je paard vervoeren omdat er geen paspoort bij is. Wie heeft je dat wijs gemaakt. Volgens mij klopt dit niet. Ik ga het eens opzoeken, dit is wel redelijk aparte wetgeving.
[/quote]

Nederlandse wetgeving

Kan kloppen. Ik ben niet zo vertrouwd met de Nederlandse Wetgeving.

Het principe van een koopcontract blijvt evenwel hetzelfde. Hier is er gelijke wetgeving.
Het zal er op neer komen dat je het stamboekpapier EN paspoort eis van de verkoper.
Let wel op! Dit kan een lange procedure zijn, zonder een positief gevolg zelf.

Ik zou de raad van Fabienne niet in de wind slaan.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:07

Dewi schreef:
serenta, ik heb hier zelf ook contact over gehad met het kwpn, daar zeiden ze dat het geen verschil maakte of ik wel of niet kon aantonen dat het het juiste paard is. er is nog een papier 'in omloop' en dus kunnen ze geen duplicaat afgeven (ook al kloppen aftekeningen niet op het oude papier)

alane, ze wordt in april 9 jaar.

Ik heb zoiets eens gehad met een menselijk paspoort. Ik wist waar mijn paspoort was, maar kon er niet bij. Werd gewoon nieuw paspoort uitgegeven. In jouw geval is het papier gewoon kwijt. Het doet er volgens mij niet toe dat iemand het in hand heeft. Verder gewoon eisen dat je paard overgeschreven wordt, waarna je het duplicaat kunt aanvragen. Het oude papier kan nietig verklaard worden door KWPN.

Namelijk, ook als je je originele papier kwijt bent, betekent dat niet dat het nooit meer verschijnt. Het KWPN zal een procedure moeten hebben om aan te tonen welke van de twee het wettige bewijs is. Anders dan gaan mensen gevonden originelen misbruiken.

Maar goed, het KWPN heeft er misschien nog niet zo over nagedacht Knipoog

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:32

Inderdaad Joost, zo is het natuurlijk!

Dewi, maakt niet uit waar het oude papier is, het is aantoonbaar jouw paard en jij hebt het papier niet, dus duplicaat verstrekken.
Ik zou naar het kantoor gaan en net zolang blijven zitten tot ze t gaven!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 21:35

Da's precies mijn gedachte joost! Ik heb ze hiervan al geprobeerd te overtuigen...

Topcob, misschien moet ik die man van breekijzer dan meenemen...

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:52

Dewi schreef:
Topcob, misschien moet ik die man van breekijzer dan meenemen...

Er staan daar een heleboel interessante boeken in de hal, goed voor uren leesplezier.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:50

mischien een kromme vraag.... maar wat wil je dan nu??

Er worden verschillende oplossingen aangedragen om in bezit van een paspoort te komen en je geeft overal een tegen antwoord op.

Daarnaast ben je 6 jaar geleden begonnen met het aanvragen van een duplicaat stamboekpapier...
uitgaande van de wedstrijdleeftijd paarden had de KNHS op dat moment al een paspoort plicht... 5 jaar geleden = 2000 (en dacht zelfs met chipverplichting die rond die tijd begon voor wedstrijdpaarden via de KNHS)

Ik mag er helemaal naast zitten en dan mijn excuses daarvoor maar twijfel toch zeer aan het waarheidsgehalte cq niet-legale praktijken in deze kwestie.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 07:14

ah , toch jammer dat je me niet gelooft alane. Als ik niet zo wanhopig was zou ik nu niet mijn hele verhaal op straat gooien via dit forum. Het is inderdaad zo dat het knhs wel blanco paspoorten uitgaf. Tot twee jaar geleden! Nu doen ze dat dus niet meer. En twee jaar geleden wilde ik zelf nog een paspoort met de hele afstamming erop. Ik was toen nog in de veronderstelling dat ik nog wel eens met haar zou gaan fokken. Bloos
Het mag misschien zo zijn dat ik steeds een tegenantwoord heb, dat lijkt me heel frustrerend voor alle mensen die zo hun best doen om me te helpen....Sorry daarvoor..... Het is niet zo dat ik jullie advies in de wind sla, ik ga er zeker wat mee doen. Ik heb nu een blanco paspoort aangevraagd bij het BWP. Ik legde daar het verhaal uit en het was geen probleem. Zo makkelijk is het nog nooit gegaan! Kennelijk hebben zij niet (zoals andere stamboeken/register vee,vlees en eieren) de afspraak met het kwpn dat zij geen stamboekpaarden mogen registreren als zijnde afstamming onbekend. Als ik straks dat paspoort daadwerkelijk in handen heb, ga ik zeker opnieuw Huilen achter een duplicaat papier aan, al dan niet met hulp van een advocaat.
Iedereen nogmaals bedankt voor je tips, zonder jullie zat ik nogsteeds met de handen in het haar.....!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 07:40

En waarom geeft het KNHS geen blanco paspoorten meer uit? Een paard zonder papier kan nu geen paspoort meer krijgen? Geloof ik ook niet helemaal.
En nog even over het verhaal van Joost, dat is een leuke vergelijking. Om een nieuw paspoort in zo'n geval te krijgen moet je bij de politie aangifte doen van vermissing, en met die aangifte kun je een nieuw paspoort krijgen. Vraag me af wat het KWPN zal doen als je een aangifte overlegd! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 08:55

Dewi schreef:
ah , toch jammer dat je me niet gelooft alane. Als ik niet zo wanhopig was zou ik nu niet mijn hele verhaal op straat gooien via dit forum. Het is inderdaad zo dat het knhs wel blanco paspoorten uitgaf. Tot twee jaar geleden! Nu doen ze dat dus niet meer.

Pure onzin...Iedere PUI incl KNHS en KWPN mogen blanco (ouders onbekend) paspoorten uitgeven... nu nog steeds. Ze mogen/kunnen en willen geen paspoorten uitgeven met afstamming erop als er geen stamboekpaier overlegd kan worden (denkt aan de Lowina affaire), ergo... de KNHS kan soms zelfs blanco paspoorten uitgeven als er een papier bijzit... (dit was in ieder geval tot vorig jaar zo, denkt aan de waarschuwing van de NRPS)
Dewi schreef:
En twee jaar geleden wilde ik zelf nog een paspoort met de hele afstamming erop. Ik was toen nog in de veronderstelling dat ik nog wel eens met haar zou gaan fokken. Bloos
Het mag misschien zo zijn dat ik steeds een tegenantwoord heb, dat lijkt me heel frustrerend voor alle mensen die zo hun best doen om me te helpen....Sorry daarvoor..... Het is niet zo dat ik jullie advies in de wind sla, ik ga er zeker wat mee doen.

Is geen advies zijn gewoon de regels zoals die gelden die worden verteld...

Dewi schreef:
Ik heb nu een blanco paspoort aangevraagd bij het BWP. Ik legde daar het verhaal uit en het was geen probleem. Zo makkelijk is het nog nooit gegaan!

Je kunt geen blanco paspoort aanvragen, je krijgt een blanco als je geen afstammingsbewijs/DNA vergelijk kunt overleggen... Geld dat trouwens nog steeds dat men van het BWP aan huis komt om het signalement op te nemen of kun je daar ook volstaan met een door een bevoegd DA opgemaakte ID controleformulier?

Dewi schreef:
Kennelijk hebben zij niet (zoals andere stamboeken/register vee,vlees en eieren) de afspraak met het kwpn dat zij geen stamboekpaarden mogen registreren als zijnde afstamming onbekend. Als ik straks dat paspoort daadwerkelijk in handen heb, ga ik zeker opnieuw Huilen achter een duplicaat papier aan, al dan niet met hulp van een advocaat.

Iedereen nogmaals bedankt voor je tips, zonder jullie zat ik nogsteeds met de handen in het haar.....!

De KWPN heeft dezelfde afspraken als de andere PUI's ook, als je echter een afstamming op het DA-fomulier hebt staan dan zul je het originele stamboekpapier mee moeten sturen naar het KWPN, stuur je dat formulier met afstamming naar een ander willekeurig stamboek zullen ze het doorsturen naar het KWPN of terug naar jou... staat er geen afstamming op dan krijg je een blanco (ouders onbekend) paspoort..
Heel simpel....

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 11:38

als het zo is als jij zegt, waarom heb ik dan nogsteeds geen paspoort? ik zit hier geen sprookjes te vertellen! Heb onderhand alles al geprobeert, ze houden daar gewoon hun poot stijf. Volgens mij willen ze gewoon niet toegeven dat ik recht heb op een paspoort. Bij het productschap hebben ze hemel en aarde bewogen om iets voor elkaar te krijgen, overleg met het bestuur enzo... Hun laatste advies was om opnieuw de procedure te starten. (Kan ik weer lekker zes jaar bezig zijn) Fijn dat je zoveel moeite doet om mij te overtuigen dat ik uit mijn nek zit te kletsen. Ik ga vandaag weer met het productschap bellen om nog eens duidelijk uitgelegd te krijgen waarom ik nogsteeds geen paspoort heb, dan zal ik het je daarna vertellen. Goed?

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 12:42

net gebeld met mw de vries van productschap (zij is al die tijd mijn contactpersoon geweest) Ik heb haar gevraagd wat nou de reden is dat ik nog geen paspoort heb. Het antwoord: ik ben te eerlijk geweest vanaf het begin. Had ik bij de (schriftelijke) aanvraag van duplicaat papier niet gezegd tegen het Kwpn, dat het papier kwijt was geraakt bij de scheiding van de vorige eigenaar, dan hadden ze waarschijnlijk die exman ook niet gebeld om opheldering. Als ik gewoon had gezegd dat ik het zelf kwijt ben geraakt was er niks aan de hand geweest. Verder heb ik achteraf verkeerd gehandeld door het paard te laten chippen en de afstamming op het kwpn-chipformulier in te laten vullen. Op dat formulier zitten alle stickers met chipcode, dus ik kan het ook niet weggooien en nieuw formulier invullen. Dit formulier is naar het kwpn gegaan, waar ze er niks mee konden. Bij het knhs stuurden ze het weer door naar het kwpn, en die weer terug naar mij. Toen vreselijk veel brieven/telefoontjes naar kwpn om toch duplicaat papier te krijgen, maar ze wilden het niet afgeven dus geen officieel paspoort. Daarna bij verschillende stamboeken en productschap geprobeerd om blanco paspoort te verkrijgen, maar omdat op het chipformulier staat dat het een geregistreerd kwpnpaard is geven ze geen blanco af, dit zou dan fraude zijn. Uiteindelijk weer bij Knhs geprobeerd, hier geven ze ook geen blanco af, aangezien het paard al bekend was bij hun met een afstamming (op startkaart. Ook al rijd ik nu geen wedstrijden meer, die gegevens staan gewoon bij hun in de computer). Volgens het productschap gaven ze bij het knhs tot 1-1-04 wel blanco paspoorten af voor stamboekpaarden, nu dus niet meer. Ze vond het overigens wel triest dat ik nu via een belgisch stamboek aan een paspoort moest komen, dus gaat ze straks nog even in overleg en ze belt me terug of er niet nog een andere manier is.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:36

Alane, ik denk niet dat Dewi zit te wachten op dergelijke berichten van jou, ze vraagt hier normaal advies.
Als ze jouw adviezen niet direkt opvolgt hoef je toch nog niet direkt te steigeren? Beetje vreemd dat je dan begint te twijfelen aan haar oprechtheid hoor.
Ze vraagt advies, jij geeft dat, wat ze er mee doet is haar zaak.