Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Desiree schreef:Overigens ken ik geen voskleurige paarden van Naturel. Kan ik dus concluderen dat hij dus het vosgen niet droeg?
Ik kan dus voorspellen dat uit mijn bruine merrie (die uit de zwarte Naturel komt en uit een kastanjebruine moeder hoogst waarschijnlijk een bruin veulen komt, als ik haar kruis met Koss, die uit een bruine vader komt (El Corona die bruin is, uit Amor die bruin is) en een voskleurige moeder (van de voskleurige Goudsmid uit de bruine Doruto)?
Jan_VT schreef:
Hier zijn twee theorieën rond:
Ik heb vaak gehoord dat eens schimmel is weggefokt, je het nooit meer terug zal zien, behalve als je terug combineert met een schimmel. Dus in jouw geval is schimmel weggefokt, want je merrie is vos. Je zal nooit een schimmel fokken als je de merrie niet combineert met een schimmelhengst. Doe je dat wel, dan is de kans weer even groot dat je een schimmel fokt.
Citaat:Een andere theorie zegt dat schimmel in de voorouders er wel nog kan uitkomen. Ik denk dat deze niet juist is. Ik heb eens een boek gelezen over de kleurvererving van een paard, en daar volgde de auteur ook de eerste theorie met de uitdrukkelijke vermelding dat de tweede niet juist is.
Citaat:Nu ik lees dat je merrie koffievos is. Dat is speciaal. Je moet het echter wel zeker weten. Koffievossen dragen namelijk het allel zwart, bijgevolg is het bij koffievossen vaak gemakkelijker er een zwarte uit te fokken. Ik verwijs hiervoor naar Donnerhall en bijvoorbeeld Variant, die beiden vele donkere nakomelingen hebben gegeven.
Bij de combi vos x donker (zwart of bruin), is de kans op donker namelijk 50%. Dat heeft niets te maken met de kleur vos. Citaat:Wat dat homozygote zwart betreft. Dat is een moeilijk kwestie. Je kan dus nooit aan de buitenkant zien of een niet-vos paard drager is van het recessieve (supertje heeft mij daarstraks idd terecht verbetert) vos gen. Want door het feit dat het gen recessief is laat het zich niet zien. Dat uit zich dan in een niet-vos paard.

Citaat:Zekerheid is er:
Als één van beide ouders vos is (laat ons stellen dat het veulen zwart is) dan heeft het veulen het ook. Kan niet anders, want beide ouders bepalen mede de kleur.
Citaat:Of, bijvoorbeeld bij een dekhengst, of ook andere paarden door een onderzoek.
Maar ook (en dit is minder zeker), door bij een dekhengst naar de kleuren te kijken van de nakomelingen. Ferro, fokte geen vossen, op het x-aantal nakomelingen die hij gegeven heeft (en dit is veel) kan je dan aannemen dat hij geen drager van het vos-gen is, bijgevolg homozygoot zwart is, en dus ook geen voskleurige paarden geeft. Van Special D wordt het ook reeds gezegd omdat hij dit het voorbije seizoen geen vos heeft gegeven op een groot aantal nakomelingen. Hier is de onzekerheid natuurlijk iets groter.
In jouw geval spelen dus volgens mij de schimmelkleurige voorouders geen rol meer in de bepaling van de kleur van een eventuele nakomeling van je merrie. Het is enkel interessant om naar de geboortekleur van een schimmel te gaan kijken als je met deze schimmel gaat fokken. Dan spreken we weer van het geval dat één van beide ouders schimmel is.
Wat je nu dus moet doen is het genotype of fenotype (correct me if i'm wrong) van je koffievos merrie opschrijven, en zo kan je berekenen hoeveel kansen je hebt op een welbepaalde kleur.
) van de vosmerrie is dus:
Desiree schreef:Overigens ken ik geen voskleurige paarden van Naturel. Kan ik dus concluderen dat hij dus het vosgen niet droeg?
Ik kan dus voorspellen dat uit mijn bruine merrie (die uit de zwarte Naturel komt en uit een kastanjebruine moeder hoogst waarschijnlijk een bruin veulen komt, als ik haar kruis met Koss, die uit een bruine vader komt (El Corona die bruin is, uit Amor die bruin is) en een voskleurige moeder (van de voskleurige Goudsmid uit de bruine Doruto)?
Nicole288 schreef:Jan:
Nu ik lees dat je merrie koffievos is. Dat is speciaal. Je moet het echter wel zeker weten. Koffievossen dragen namelijk het allel zwart, bijgevolg is het bij koffievossen vaak gemakkelijker er een zwarte uit te fokken. Ik verwijs hiervoor naar Donnerhall en bijvoorbeeld Variant, die beiden vele donkere nakomelingen hebben gegeven.
Supertje:
"Dit klopt zeker niet. Een vos, hoe donker ook (al is hij bijna zwart), draagt GEEN geen voor zwart. Een vos is juist het ontbreken van het gen voor zwart."
Ik neem aan dat JAN bedoelt dat je met een koffievos aa in het genotype hebt. En dat je dus met een koffievosmerrie, gepaard met een hengst die E toevoegd, een zwart veulen kunt fokken. Bij een andere voskleur is het maar gokken of er a in zit.
Nicole288 schreef:Jan:
Nu ik lees dat je merrie koffievos is. Dat is speciaal. Je moet het echter wel zeker weten. Koffievossen dragen namelijk het allel zwart, bijgevolg is het bij koffievossen vaak gemakkelijker er een zwarte uit te fokken. Ik verwijs hiervoor naar Donnerhall en bijvoorbeeld Variant, die beiden vele donkere nakomelingen hebben gegeven.
Supertje:
"Dit klopt zeker niet. Een vos, hoe donker ook (al is hij bijna zwart), draagt GEEN geen voor zwart. Een vos is juist het ontbreken van het gen voor zwart."
Ik neem aan dat JAN bedoelt dat je met een koffievos aa in het genotype hebt. En dat je dus met een koffievosmerrie, gepaard met een hengst die E toevoegd, een zwart veulen kunt fokken. Bij een andere voskleur is het maar gokken of er a in zit.
Peterina schreef:Van de oorspronkelijke boek in het oorspronkelijke taal:
"...If black colour is desired, one needs aa in the genotype. This can be obtained by utilising liver chestnut as one of the parents.
True liver
is thought to be controlled by the same intensifying gene as jet black, so is the ideal choice for black production when two black parents are unavailable ..."

(of had jij je info ergens anders vandaan?)Nicole288 schreef:Supertje: en dat paardje is niet later zwart geworden??![]()
Sorry JAN, het boek kan de prullenbak in(of had jij je info ergens anders vandaan?)
Dat Sooty gen is niet dominant? Een merrie kan het hebben, maar niet per se donker zijn/ door geven? En het hoeft niet van beide ouders te komen om in een paard naar boven te komen?
De moeder van mijn merrie was lichtbruin (ik heb van jeanette gower geleerd dat dat niet de kleur bruin aangeeft maar tot waar het zwart teruggedrongen wordt. Dames...? klopt he?) Deze moeder was A.Ee (mijn merrie=vos). Zij had een bruine dochter van Saluut (AAEE). Deze dochter A.E. had op haar beurt een zwartbruin veulen van Ferro (aaEE). Als dat Sooty effect is, waar komt het dan vandaan?
Nicole288 schreef:[
Naturel gaf geen vos, maar de kastanjebruine moeder kan wel vos hebben gegeven, je hebt nog altijd 50% kans dat jouw merrie een vos allel heeft.
Koss geeft ook 50% kans op vos (want heeft vos moeder, maar is zelf bruin).
Je hebt 75 % kans op een bruin veulen en 25% kans op een vos.
Heeft je merrie van haar moeder geen vos gekregen dan geeft ze 100% zeker zwart (E) door.
[/quote]
Peterina schreef:[
Naturel is, met enige zekerheid maar niet 100% zekerheid, EE Aa gg.
Hij heeft een zwart veulen op een vos merrie gegeven dus moet hij een "a" dragen EN heeft een bruin veulen op een zwart merrie gegeven dus moet hij ook "A" dragen ... dit betekend dat hij eerder een zwartbruin is dan zwart.
Zoals hierboven al vermeld de moeder van de moeder kan de vos gene dragen en dit doorgegeven hebben aan uw merrie. Wat is de afstamming van deze moeder merrie?
[/quote]
Haar afstamming is Joris xx x Duc de Normandie. Ik geloof dat deze beiden bruin zijn. Maar dat weet ik dus niet zeker.Peterina schreef:[
Uw merrie is dan minstens: E. A. ... logisch anders was ze niet bruin.
Mogelijkheden: EE AA, EE Aa, Ee AA, Ee Aa .... hier is kennis van de voorouders (moeder van uw merrie) wel nodig om eliminatie te doen.
Koss is Ee AA gg ! Hij draagt dus wel dergelijk de vos gene EN als uw merrie die ook draagt en ze beiden het doorgeven hebt jij ... een VOS veulen!
Uw merrie (...) x Koss (Ee AA) = aangezien beiden niet schimmel dus geen schimmel
Afhankelijk van genotype van merrie x Koss =
EE AA x Ee AA = 100% bruin
EE Aa x Ee AA = 100% bruin
Ee AA x Ee AA = 75% bruin (EE AA, Ee AA), 25% vos (ee AA)
Ee Aa x Ee AA = 75% bruin (EE AA of Aa, Ee AA of Aa), 25% vos (ee AA of Aa)
[/quote]
Nicole288 schreef:Supertje: en dat paardje is niet later zwart geworden??![]()
Sorry JAN, het boek kan de prullenbak in(of had jij je info ergens anders vandaan?)
Wetenschap heeft vaak ook te maken met ondervinding. Daar is het boek idd op gebaseerd. Ik denk dat de schrijfster toch wel weet over wat ze praat, natuurlijk zet ik wel vraagtekens??? Maar dat theorie'tje over koffievossen heb ik nog eens ergens gelezen hoor. Zal het eens opzoeken.
Supertje schreef:Nicole288 schreef:De moeder van mijn merrie was lichtbruin. Deze moeder was A.Ee (mijn merrie=vos). Zij had een bruine dochter van Saluut (AAEE). Deze dochter A.E. had op haar beurt een zwartbruin veulen van Ferro (aaEE). Als dat Sooty effect is, waar komt het dan vandaan?
Een
zwartbruine kan nooit EEaa zijn! Een zwartbruine draagt namelijk sowieso het agoutigen (is gewoon een bruine, maar erg donker uitgevallen).
erg leuk om te lezen!
ponyzotje schreef:dit is mijn cursus biologie toegepasterg leuk om te lezen!
vroeger hing ik er ook maar wat bij met die kleurgenetica, nu wordt ineens alles duidelijk
Nicole288 schreef:
Peterina: is dit dan gewoon 'shading' en heeft het niets met erfelijkheid te maken? (Ik weet het, dat kun je zo niet zeggen, maar geeft een (kwpn) schetser dit altijd aan? Komt sooty vaak voor bij kwpn-ers en wordt het dan ook opgemerkt?
"Shade' (tint) ... is niet dominant en daardoor niet noodzakelijk erfelijk
... wordt veroorzaakt door complexe multi-factoren genetische invloeden, en hierbij is het ook nog eens beinvloedbaar door 'externe' invloeden (bijv. voeding, conditie, klimaat, wel-zijn)."
Maw. is nooit uit te leggen en nooit te voorspellen of 2 donkerbruinen (met EE) een donkerbruin (of zwart maar dat terzijde) kind zullen krijgen?
Nog even terug naar jeanette gower, volgens haar is de volgorde van dominantie lichtbruin-bruin-donkerbruin en zouden 2 donkerbruinen geen gewoon bruin veulen kunnen opleveren, omdat zij, als ze 'bruin' bij zich hadden gehad, zelf wel bruin zouden zijn geweest.
Hoe kan zij dit dan zeggen? Als dit bij haar na 25 jr 'ervaring' altijd overeind is gebleven komt het toch behoorlijk betrouwbaar over. Is het bewezen dat het onzin is, of is het niet onderzocht?
Citaat:Maw. is nooit uit te leggen en nooit te voorspellen of 2 donkerbruinen (met EE) een donkerbruin (of zwart maar dat terzijde) kind zullen krijgen?
Citaat:Nog even terug naar jeanette gower, volgens haar is de volgorde van dominantie lichtbruin-bruin-donkerbruin en zouden 2 donkerbruinen geen gewoon bruin veulen kunnen opleveren, omdat zij, als ze 'bruin' bij zich hadden gehad, zelf wel bruin zouden zijn geweest.
Hoe kan zij dit dan zeggen? Als dit bij haar na 25 jr 'ervaring' altijd overeind is gebleven komt het toch behoorlijk betrouwbaar over. Is het bewezen dat het onzin is, of is het niet onderzocht