welke hengst op dochter van negro: Don ruto of Santiago

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: welke hengst op dochter van negro: Don ruto of Santiago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:26

dat zullen ze altijd zeggen,anders levert het geen geld op heh..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:27

Ja das inkomen kan ik me ook wel voorstellen.

Dat je graag zwart wilt was me ook wel opgevallen, MAAR kijk AUB verder. Uit zwart x zwart kan ook vos en bruin komen. En bij jouw merrie moet je geen concessies gaan doen, omdat je persé een zwarte kleur wilt.

Citaat:
uit de hele lijst hebben we voor die twee gekozen maar nu zegt iedereen wat anders en weten we het nog steeds niet helemaal.
Wat bedoel je hierdan mee?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:29

Afbeelding
Don primaire

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 21:33

Sammie schreef:
Ja das inkomen kan ik me ook wel voorstellen.

Dat je graag zwart wilt was me ook wel opgevallen, MAAR kijk AUB verder. Uit zwart x zwart kan ook vos en bruin komen. En bij jouw merrie moet je geen concessies gaan doen, omdat je persé een zwarte kleur wilt.

Citaat:

uit de hele lijst
hebben we voor die twee gekozen maar nu zegt iedereen wat anders en weten we het nog steeds niet helemaal.
Wat bedoel je hierdan mee?

nou we hadden eigelijk al hengsten van donnerhall uitgekozen en santiago.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:37

Als je echt uit die 2 wilt kiezen,kies dan voor Santiago,Don Ruto wordt echt niks met z'n korte voorbeen,dat zou zonde zijn.Maar kijk eens verder er zijn een hele hoop hengsten en een hengst kiezen doe je niet zomaar..kijk even goed rond,het heeft toch geen haast?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:43

Met alle respect, maar er zijn zoooveel betere (zeker voor deze merrie) hengsten dat ik mijn hoop niet op deze 2 zou gooien.
Je hebt nog even de tijd, vraag een second opion aan, bij een andere hengstenhouder, een merriehouder, een fokboertje in de buurt, bel voor mij part het kwpn/nrps op voor een fokadvies, maar kijk aub verder!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 21:45

weten jullie niet een leuke betaalbare dekhengst wat goed is voor ti amo?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:49

Ik neig dus naar een Krack C zoon, maar niet Trento b.

Hoe is haar voorbeen, qua stand?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 21:51

ja goed maar welke hengsten zit je aan te denken dan van krack c?

en heb je dan ook wat info voor mij?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:07

Ik neig nu dus naar Tuschinski, maar die maait zelf vreselijk! Er zijn mensen die beweren dat dat ook met leeftijd weg zou gaan, maar mocht ze van voor nauw staan, tja dan vind ik het een beetje riskant.

Trento b niet want die is zo propperig.
United zit ik nog over te dubben.
Tolando, idem.
Redford, niet ivb ferro

En er loopt een krack x havidoff en een krack x jazz in de verrichting. Waarvan ik je die laatste niet zou aanraden.

Tus is een krack c x pion . De eerste veulens worden dit jaar geboren. Zelf heb ik nu even niet de beschikking over z'n rapport.

Afbeelding
En dit is een verschrikkelijke foto van hem.
Afbeelding

Dit is even een gedachtegangetje van mij zo. Zal es ff andere hengsten ergens oploaden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:21

Tus
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tolando
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

United
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Trento B (en dan hoop ik dat je gelijk ziet waarom ik denk dat je deze beter kunt laten staan)
Afbeelding
Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:41

Hihi, ik zou denk ik juist wel Trento B erop durven zetten, vanwege het hoogbenige model maar toch de degelijke moederlijn van de hengst. Tuschinski bleef ik ver bij weg met zo'n tengere merrie - je wilt immers wel wat paard overhouden!

TS: dekgeld speelt kennelijk een rol.
Besef dat ook de jonge garde van het kwpn al minstens 800 euro ex btw aan dekgeld kost. Dekken buiten het kwpn kan heel interessant zijn. Ik zou als ik jouw was niet omkijken naar Duits bloed, maar me meer richten op NRPS.

Burggraaf x Baccaratzoon Bachelor is een heel interessante hengst die maat, bot en beweging kan geven. BAchelor is minstens zo'n goede hengst als je eerste selectie, hij is alleen donkerbruin ipv zwart. Toch; denk dat hij veel beter bij je merrie past. DEkgeld van BAchelor zit in de buurt van 500 euro (staat bij Nieuwe Heuvel te Lunteren).

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 23:18

Dees schreef:
Hihi, ik zou denk ik juist wel Trento B erop durven zetten, vanwege het hoogbenige model maar toch de degelijke moederlijn van de hengst. Tuschinski bleef ik ver bij weg met zo'n tengere merrie - je wilt immers wel wat paard overhouden!

TS: dekgeld speelt kennelijk een rol.
Besef dat ook de jonge garde van het kwpn al minstens 800 euro ex btw aan dekgeld kost. Dekken buiten het kwpn kan heel interessant zijn. Ik zou als ik jouw was niet omkijken naar Duits bloed, maar me meer richten op NRPS.

Burggraaf x Baccaratzoon Bachelor is een heel interessante hengst die maat, bot en beweging kan geven. BAchelor is minstens zo'n goede hengst als je eerste selectie, hij is alleen donkerbruin ipv zwart. Toch; denk dat hij veel beter bij je merrie past. DEkgeld van BAchelor zit in de buurt van 500 euro (staat bij Nieuwe Heuvel te Lunteren).

ik heb even gekeken en vind het een mooie hengst OK dan!
alleen weet je zeker dat het ongeveer 500 euro is?
maar zie wel dat het meer een spirngpaard is en dat zoek ik niet echt.
vind het zo moeilijk Verward

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:29

Ik ken hem zelf niet, maar burggraaf gaf zowel dressuur als springpaarden.
Eerlijk is eerlijk, wel meer springers dan dressuur.

Je hebt nog zeker een maand of wat de tijd, dus neem er ook alle tijd voor. Ga keuringen en shows af en win van verschillende mensen advies in.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 23:44

heb nog even opgezocht:
De rassige Tuschinski moest dus genoegen nemen met de derde plaats. De hengst heeft veel uitstraling, maar mist wat formaat. Hij maakt dat echter goed met zijn mooie front. De stap is zuiver, maar zou iets ruimer mogen zijn. De draf is met veel souplesse en gedragenheid getoond en werd dan ook beloond met een 8,5. Zijn galop mag wat meer ontspannen zijn
bron knhs

en heb een nakomeling gevonden van don ruto x negro

Afbeelding

Onlangs heeft onze hengst DON RUTO (Don Gregory x Rubinstein) aan de hengstenkeuringscommissie van het NRPS een bijzonder opvallende collectie veulens laten zien.
Veulens met ras, type, uitstraling, formaat en goed manier van lopen, waarbij achterbeengebruik en oprichting opvielen.

bron; van olst stables

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:54

Veulens met ras, type, uitstraling, formaat en goed manier van lopen, waarbij achterbeengebruik en oprichting opvielen.

bron; van olst stables

Don ruto is van hun, lijkt mij niet dat ze daar zullen vermelden dat ze bagger lopen. Overigs is het ook van belang om toch enigszins te weten wat er nog meer achter een paard zit. Als ik alleen had geweten wat jouw merrie voor bloed had zonder foto, dan had je denk ik ook een heel ander advies gehad. Negro fokt nogal erm groot, grof. Misschien wel iets om rekening mee te houden, maar er zit in jouw merrie veel ev. En dat is ook te zien aan de bouw. Jouw paard mag langer zijn in het voorbeen, dat mag Don ruto ook. Iets wat je dan niet moet gaan doen is dat verankeren. Don Ruto is ontzettend 'fijn', klein, net een pony. Zou ik ook niet doen bij jouw paard.

Tus mist formaat, dat is denk ik ook waarom Dees wel voor Trento zou kiezen. Heeft meer fundament, is meer paard. Ik zou Trento laten staan, omdat ik hem in het geheel propperig over vind komen, is niet lang gelijnd. Tus maait ontzettend. En ik heb deze keuze richting een Krack c zoon gemaakt, maar niet zonder moeite. Ik heb 1 foto die niet echt duidelijk is en sumiere info gezien.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 23:57

wat bedoel je met ev?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:58

Engels volbloed

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 10:11

En hoe denken jullie over :
Afbeelding

Lord Liberty G

Bron : http://www.deijzerenman.com

wie heeft hier wat meer info over?
Dekgeld is ook maar 675 ex. btw en afdracht.
(Hoeveel % is BTW en wat verstaan ze onder afdracht (€)?)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:37

patjelisa schreef:
En hoe denken jullie over :
Afbeelding

Lord Liberty G

Bron : http://www.deijzerenman.com

wie heeft hier wat meer info over?
Dekgeld is ook maar 675 ex. btw en afdracht.
(Hoeveel % is BTW en wat verstaan ze onder afdracht (€)?)

Zou ik niet gebruiken vanwege de ruglijn. Valt enorm weg na het zadel en voor het kruis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:45

Is Don picardi niet wat? en patjelisa kijk eens goed naar die filmpjes op die site van van Olst en kijk dan eens goed naar de beweging van Don ruto,dat wordt nooit een super dressuurpaard.En kijk idd eens wat verder,en ook verder dan de zwarte kleur..Bachelor is een mooie hengst en Burggraaf staat er om bekend goede paarden te geven met goede gangen/exterieur en karakter.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:50

Sammie schreef:
Jouw paard mag langer zijn in het voorbeen, dat mag Don ruto ook. Iets wat je dan niet moet gaan doen is dat verankeren.
Don Ruto is ontzettend 'fijn', klein
, net een pony. Zou ik ook niet doen bij jouw paard.

Don Ruto heeft geen fundament. De hoeven zijn eng en klein, het beenwerk is teer, de gangen zijn niet bijzonder. De bovenlijn en borstpartij is smal.
Fokken met Don Ruto geeft idd luxe beestjes.. maar wat wil je, iets om naar te kijken of iets om werkelijk op te kunenn zitten. Je zal van Don Ruto geen 'paard' krijgen, maar meer een arabisch aandoend dingetje met een grover hoofd.
Don Ruto kan vast goede dingen brengen, maar past (mijns inziens) niet bij jouw merrie.

Sammie schreef:
Tus mist formaat, dat is denk ik ook waarom [naam verwijderd] wel voor Trento zou kiezen.

Ik zou Tus afraden om exact dezelfde redenen als ik Don Ruto afraad. Tus mist 'body' en deze merrie ook. Het beenwerk van Tus vind ik ook veel te teer voor deze frele merrie.

Het is exact daarom ook dat ik Trento (van de Krack zonen weiliswaar) wel zie zitten. Trento komt uit een merrielijn waar de dieren nog wel bot en massa hadden. Ik vind zelf Trento eigenlijk helemaal niet zo propperig. Misschien in vergelijking tot Tus en anderen wel, maar ik heb zelf helemaal geen goed gevoel bij paarden van die bouw. Te tenger, te lang, te instabiel. Ik verwacht van Trento wel maat en bot en beweging. Denk dat Trento ok bloed vertegenwoordigt waarmee je verder kunt dan 1 generatie, en dat gevoel heb ik dus helemaal niet met die Tuschinski; dat zie ik echt als eindprodukt...

Het is een misverstand om te zeggen dat Bachelor meer op de springkant zit en dus geen dressuurnafok zal geven op deze merrie. maar goed, ik ben dus van mening dat een dressuurgefokt paard geen dressuurpaard is als het geen sprongetje kan maken. Als het dier niet kan afzetten van achter uit, is het voor de dressuur ook bagger. De betere dressuurpaarden hebben echt een scheutje springbloed...

Maar goed, hier hebben we dus slechts 4 hengsten besproken; arme TS; er lopen nog veeeeel meer goede hengsten rond voor jouw merrie. Hoop dat je ook wat aan bovenstaande tips hebt Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:04

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:08

Zeg patjelisa, zou je dr geen Fries op zetten? Pling Die zijn pas zwart!!! (en vererven deze kleur ook)
Zoek dan een stevig type uit die niet al te veel kost en voila volgend jaar heb je een zwart veulentje met meer body dan de moeder en zeer waarschijnlijk kan je er nog dressuur mee rijden ook.!!!!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:10

Elisa2 schreef:
http://www.dekhengsten.com/twodescphotos6.html
Sandreo dekgeld E800,-
Mooie langelijnde hengst,met lange benen.

maar zal vermoedelijk ook geen bot toevoegen. Vind ook deze hengst nogal teer qua fundament.

Een gelderse hengst zou misschien beter zijn.