welke afwijking zouden jullie nog wel willen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Re: welke afwijking zouden jullie nog wel willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:27

Wie heeft het hier over het perfecte paard???

Streven naar perfectie is iets anders dan perfect wezen!
Niets en niemand is perfect, het KAN altijd beter....

Ik koop/fok/sport simpelweg niet met afwijkingen als verkeerde beenstanden, cornage, artrose etc.
Je moet wel goed lezen wat er staat voordat je jezelf aangevallen voelt of je paard afgeschilderd bevindt!

Dat doe ik niet, ik vind alleen dat we weleens selectiever kunnen worden in ons algehele fokbeleid!!
Er is een overschot aan paarden in NL, er zijn te weinig sportruiters voor het aantal sportpaarden, de markt is verzadigd en de marktwaarde van een paard is gewoon beneden peil.
Over de ponymarkt, welke al jaren in duigen ligt, rep ik dan nog geen woord...

Als we dan ook nog eens onszelf gaan veroorloven om met paarden met afwijkingen te fokken dan komen we toch nooit dichter bij het ideaalbeeld, de perfectie???!

Een paard wat dichter bij het ideaalbeeld staat, qua lijf, zal de sport gemakkelijker beoefenen dan een paard wat franse benen heeft hoor!

We hebben de afgelopen jaren gefokt en gefokt en we komen steeds dichter en dichter bij het beeld van een goed en ideaal sportpaard.
Afwijkingen als verkeerde beenstanden, afwijkende gebitstoestanden, OC en noem maar op moeten in de kiem gesmoord worden!
Een paard met "kromme" benen heeft simpelweg eerder last van artrose dan een paard met correcte benen....

Je moet het geheel wel in proportie blijven zien en niet als een afschildering of al in de verdediging gaan voordat jij of je paard aangevallen wordt... Dat is namelijk niet mijn intentie Knipoog !

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:24

naast exterieur heb je ook interieur nodig...
Dat overschot aan paarden zijn niet alleen paarden uit ouders zonder papieren.
Vaak zijn dat paarden met een afwijking maar ook geboren uit die streng geselekteerde hengst X de bijna zonder met minimale afwijkingen zijnde merrie...
goed X goed = niet altijd beter. Ligt aan de combi moet net passen allemaal.

En ik vraag me af of de topruiters 1 met lichte koehakkig zijnde die enorm springt laten staan.

@Kaja: en al de door jou gefokte veulens zijn afwijking vrij?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:41

Alane schreef:
naast exterieur heb je ook interieur nodig...
Dat overschot aan paarden zijn niet alleen paarden uit ouders zonder papieren.
Vaak zijn dat paarden met een afwijking maar ook geboren uit die streng geselekteerde hengst X de bijna zonder met minimale afwijkingen zijnde merrie...
goed X goed = niet altijd beter. Ligt aan de combi moet net passen allemaal.

En ik vraag me af of de topruiters 1 met lichte koehakkig zijnde die enorm springt laten staan.

@Kaja: en al de door jou gefokte veulens zijn afwijking vrij?

Tot nu toe nog wel... Haha! !
Maar wij fokken minimaal... Wij kopen liever 3 jarige paarden op,
gezien het ruimte gebrek voor een goede opfok...

Goed x Goed is niet altijd, maar waarom niet selecteren, en op de manier zoals ik eerder heb aangegeven!
Waarom is het KWPN anders bezig met een grootschaals onderzoek naar OC voor de aangewezen (toekomstige) dekhengsten?!

Selectie daar draait het om, survivers of the fittest!
Natuurlijk is ook de keuringscommisie wel eens te hard en ja ook ik vind de 70 dagen test voor drie jarige hengsten lang, té lang.
Maar je moet ze heel zien te houden en dan komen de goeie vanzelf bovendrijven....

En dat wil niet zeggen dat een paard met een hanetred niet meer voldoet in de springsport of een één of andere afwijking welke het nog wel mogelijk maakt om te sporten, hetzij in de basis, niet meer voldoet, maar zulke paarden mogen niet meer ingezet worden voor de fokkerij...

Het moge inmiddels wel duidelijk zijn dat ik het hier heb over stamboekpaarden! Goed het lucratief raak fokken van "vuilnisbak"paarden vindt ik ook zeer bekrompen, maar die put is niet meer te dempen!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:58

Kaja schreef:
Wie heeft het hier over het perfecte paard???

Streven naar perfectie is iets anders dan perfect wezen!
Niets en niemand is perfect, het KAN altijd beter....

Ik koop/fok/sport simpelweg niet met afwijkingen als verkeerde beenstanden, cornage, artrose etc.
Je moet wel goed lezen wat er staat voordat je jezelf aangevallen voelt of je paard afgeschilderd bevindt!

Cornage, arthrose, OC(D) en dat soort dingen lijkt me natuurlijk logisch dat je daar niet mee gaat fokken en dat je zo'n beest niet wilt kopen.
Maar wat heb jij tegen een paard met een iets weke of een iets strakke rug? Je maakt mij niet wijs dat alle veulens die jij hebt gefokt een zogenaamde perfecte rug hebben..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:17

Mariek87 schreef:

Cornage, arthrose, OC(D) en dat soort dingen lijkt me natuurlijk logisch dat je daar niet mee gaat fokken en dat je zo'n beest niet wilt kopen.
Maar wat heb jij tegen een paard met een iets weke of een iets strakke rug? Je maakt mij niet wijs dat alle veulens die jij hebt gefokt een zogenaamde perfecte rug hebben..

Ik wil jou helemaal niets wijs maken... En je moet wel goed lezen wat er staat voordat je over onze veulens of de door jou zogenoemde perfectie van mijn paarden praat!

Wij streven naar perfectie... doen wij dat niet allen...
Dat perfectie niet te behalen is, dat moge ook duidelijk zijn!
Vandaar altijd het streven naar perfectie, het streven naar succes!

Een jong paard wat iets met de voorbenen naar buiten gedraaid staat, omdat zijn borst nog moet volgroeien, waardoor vanzelf zijn benen recht komen, is niet per defenitie frans.
Als het paard frans staat, dan komt dat in een keuringsrapport.
Je kunt vervolgens ook overdrijven natuurlijk.
Vandaar mijn uitspraak ietsje frans is niet frans.
Frans is als de DA het opneemt in een keuringsrapport!

Zelfde geldt voor verdere afwijkingen.
Wij fokken niet met paarden welke een afwijking hebben, punt.
Daar draait het om, daar heb ik het over.
Wij kopen geen paarden met een afwijking, punt!

Daarmee zeg ik niet dat ik perfecte veulens fok, fokken is gokken!

Er is ook nog zo iets als CORRECT, maar correct wil niet zeggen PERFECT!

Maar ik fok niet met afwijkingen, klaar!
Dat vroeg de TS en daar ben ik simpelweg heel duidelijk in...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:27

Kaja schreef:
Namelijk ietsje frans is gewoon frans....

Kaja schreef:
Vandaar mijn uitspraak ietsje frans is niet frans.

Iets Frans is wél Frans of is níet Frans Verward

Ik wilde jou daar ook niet persoonlijk op aanvallen, ik probeerde alleen te zeggen dat een paard met een niet perfecte (of correcte, hoe je het maar wil zeggen) rug prima kan presteren in de sport.
En wat eerder ook al werd gezegd, de moeders van GGK hengsten en topsportpaarden zijn ook echt niet op alle punten correct. Ieder paard heeft wel ergens zijn minpunt want als een paard op alle punten volledig correct is, dan is dat toch het perfecte paard? Zo een heb ik er helaas nog niet gevonden.
Dus dan zou je met vrijwel geen enkele merrie mogen fokken?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:39

Mariek87 schreef:

Iets Frans is wél Frans of is níet Frans Verward

Ik wilde jou daar ook niet persoonlijk op aanvallen, ik probeerde alleen te zeggen dat een paard met een niet perfecte (of correcte, hoe je het maar wil zeggen) rug prima kan presteren in de sport.
En wat eerder ook al werd gezegd, de moeders van GGK hengsten en topsportpaarden zijn ook echt niet op alle punten correct. Ieder paard heeft wel ergens zijn minpunt want als een paard op alle punten volledig correct is, dan is dat toch het perfecte paard? Zo een heb ik er helaas nog niet gevonden.
Dus dan zou je met vrijwel geen enkele merrie mogen fokken?

Ietsje frans is NIET frans... type foutje, maar 'k neem aan dat het duidelijk is Bloos ... (Ach 't is immers zondag... Gaaaap ).

Elk paard heeft zijn mindere kant, maar correct is voor mij voldoende!
Voor minder ga ik niet...
Het is mij overigens duidelijk dat ik spreek over fokken en jij over de sport! Neemt niet weg dat ik ook enkel correcte sportpaarden aanschaf, welke een volledige keuring hebben doorstaan!

Alleen waarneer wij streven naar perfectie, door met correcte paarden te fokken, komen wij in de buurt van een perfect streven!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:16

Kaja schreef:
Ietsje frans is NIET frans... type foutje, maar 'k neem aan dat het duidelijk is Bloos ... (Ach 't is immers zondag... Gaaaap ).

Elk paard heeft zijn mindere kant, maar correct is voor mij voldoende!
Voor minder ga ik niet...
Het is mij overigens duidelijk dat ik spreek over fokken en jij over de sport! Neemt niet weg dat ik ook enkel correcte sportpaarden aanschaf, welke een volledige keuring hebben doorstaan!

Alleen waarneer wij streven naar perfectie, door met correcte paarden te fokken, komen wij in de buurt van een perfect streven!

Oké helder Lachen Ik had het idd over sportpaarden. Over het algemeen proberen wij ook zo correct mogelijke paarden aan te kopen maarja je koopt wel eens een goeie die achter iets frans staat of geen volledig correcte rug heeft.
Ze moeten bij ons iig wel door de keuring bij de DA komen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:05

Dus Kaja fokt met paarden zonder afwijkingen? Geen weke rug, geen steile/sabelbenige/franse/toontrenende beenstanden, geen zware hoofdhalsaanhechting, perfecte lengte hals... Ik wil nog steeds wel een foto zien.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:38

Het perfecte paard is wat wij mensen perfect vinden. Om ingewikkelde problemen te begrijpen hakken we ze in kleinere stukjes welke we dan kunnen snappen. Het moeilijke is om het totaal te overzien.

Maar goed als we naar de partjes kijken hou ik niet van een hol voorbeen, een herten hals, een karperrug etc.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:20

Kaja je hebt in theorie gelijk, en als je wilt fokken voor het plaatje heb je ook gelijk.
Maar als je wil fokken voor de sport (prestatie) dan moet je soms een beetje water bij de wijn doen, ik heb hier een paard staan dat voor het plaatje een nagenoege perfecte bouw heeft maar heeft een kronkel in zijn hoofd en zal niet een grand prix paard worden, maar heb hier een merrie staan met een hanentred en die heeft 1.40 parcoursen gelopen.
Die merrie krijgt dit jaar een veulen, tja ze heeft een hanentred maar heeft verder een goeie bouw en 1.40 parcoursen gelopen.
CONCLUSIE (voor mij): IK heb liever een ezel die grand prix loopt dan een parade paardje wat de Z niet haalt.(niet een persoonlijke aanval hoor kaja)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:14

[***] schreef:
Dus Kaja fokt met paarden zonder afwijkingen? Geen weke rug, geen steile/sabelbenige/franse/toontrenende beenstanden, geen zware hoofdhalsaanhechting, perfecte lengte hals... Ik wil nog steeds wel een foto zien.

Janne, je leest niet duidelijk genoeg!!!!!

Ik spreek over correcte paarden, en fokken met het streven naar perfectie... En ja wij fokken enkel met correcte paarden, zonder afwijkingen als aangegeven!
In mijn ogen komen dergelijke paarden niet door een allround (=klin. + röntgen.) keuring heen en dus is dat niet aantrekkelijk om mee te fokken, en geloof me ik ben niet de enigste met die visie!
Mensen die fokken met paarden welke steile/sabelbenige/franse/toontrenende beenstanden hebben, zijn in mijn ogen tegenstrijdig bezig!

Ik heb overigens op een keuring van bijv. het KWPN stamboek geen enkele merrie met dergelijke afwijking een ster verklaring zien krijgen...

Dus het kan aan mij liggen, maar als je struikelt over mijn visie en om foto's blijft zeuren dan heb je volgens mij nog nooit een correct paard gezien.

@Zerena: En ik geloof niet dat je fokt voor het plaatje, maar we hebben het nu eenmaal niet over karakterfouten toch?
Je moet een fokkersdoel wel reëel zien en houden!
Wanneer je het over het totaal plaatje hebt fok ik ook niet met een kl*te karakter, maar daar ben ik ook niet de enigste in.
We hebben het over het lijf en afwijkingen daarvan!

Correct is in mijn ogen voldoende en dat volstaat ook voor fokmerries.
Natuurlijk leg je de lat steeds hoger, maar dat is nu eenmaal het streven naar perfectie, ieder stamboek heeft dat doel!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:38

Nee kaja we hebben het ook niet over karakterfouten, maar ik bedoelde alleen maar te zeggen dat ik dan liever met die merrie fok die een hanentred heeft dan met zo 1 met een "karakterfout".
En ik denk dat een ieder die serieus fokt wel streeft naar perfectie.
En IK (lees: ik) denk ook dat er geen enkel paard perfect is en ook nooit zal worden ook, want wat de 1 perfect vindt kan de ander wel weer iets op aan merken, dus ik doe wel eens wat water bij de wijn maar niet teveel.
Het moet niet zo zijn dat de merrie allerlei gebreken heeft, maar net zoals die ene merrie van mij met dus die hanentred accepteer ik dan wel want er staat zoveel goeds tegenover(goeie bouw, goeie sportprestaties, super los en soepel door het lijf en goed bloed).
Nou heb ik voor 1 keer er een dressuur hengst op gehad om te kijken wat ze daarop doet maar verder fok ik met haar voor springpaarden, behalve natuurlijk als ze nu een heel goed veulen geeft, en voor springpaarden is een hanentred niet beslist hinderlijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:12

Kaja schreef:
Correct is in mijn ogen voldoende en dat volstaat ook voor fokmerries.
Natuurlijk leg je de lat steeds hoger, maar dat is nu eenmaal het streven naar perfectie, ieder stamboek heeft dat doel!

Dat is heel moeilijk om hier uit te leggen. Het streven naar het zo best mogelijke is altijd keuzes maken.
Het begin is een goede, gezonde minimaal stermerrie uit een bewezen merriestam.
Over de keuze voor gezondheid wordt hier vaak schamper gedaan, terwijl even zo vrolijk ellenlange fototopics getoont worden van merries die zeer zware afwijkingen hebben, waar wel mee gefokt wordt, maar die er op de foto heel cute uitzien.

Een merrie die geen ster kan halen is niet sterwaardig, wat voor verhaal er ook op internet omheen gedraaid wordt.
Een jonge merrie die geen prok heeft op dit moment, zou mijn keuze niet zijn als fokmerrie.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:21

het is maar net wat je sterwaardig vind
miss montana is ook ster als ik me niet vergis.. en zolang er geen hindernis voor staat zou je dat niet zeggen

goed op de fotos is een vereiste bij mij..anders hoe ik er niet mee te fokken.. of de afwijking moet aantoonbaar door een ongeluk of iets dergelijks komen

een lichte luchtzuiger zou ik niet zo'n probleem vinden, als ze het buiten maar laten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:28

supersambo schreef:
het is maar net wat je sterwaardig vind
miss montana is ook ster als ik me niet vergis

Er zijn meer ster merries die ik niet sterwaardig vind dan andersom en dat bedoel ik ook. De sternorm wordt op dit moment vrij ruim toegepast, dus daar niet aan voldoen is niet echt een voordeel voor een fokmerrie.

Over luchtzuigers Lips are sealed , daar is en wordt al zo veel over gediscussieerd.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:36

Als je voor de sport fokt is het best wel dubbel want een gewoon sportpaard mag niks aan mankeren, maar als het een topper is maakt het ineens niet meer uit of hij luchtzuigt of weeft of frans staat of weet ik veel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:53

Dat is niet dubbel een jong paard dat nog niets kan en waar men nog mee gaat beginnen mag weinig tot niets mankeren.
Wanneer ze in de loop der tijd gaan presteren en er komen dan mankementen naar boven is het het waard om die te herstellen of te aanvaarden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:56

Aanvaarden? Zachte heelmesters maken stinkende wonden!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:12

Het perfecte paard bestaat niet,
en als je toevalig wel zo'n merrie hebt; ga er dan vooral niet mee fokken want je kan dan toch nooit meer verbeteren.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:29

Het perfecte paard zal ook nooit bestaan!
Alles kan en moet in deze samenleving ook beter...
Wanneer je geen streven hebt, houdt het voor mijn part op!

Leuk en aardig als je wilt fokken, maar een realistisch en selectief doel (überhaupt een doel) zal in de toekomst voor verbetering zorgen van en voor ons huidige sportpaard.

De sterverklaring ligt (soms) erg laag, maar we moeten mensen (lees: merries) ook de kans geven, mits natuurlijk zonder gebreken, daar zijn we de afgelopen jaren mee bezig en voor de toekomst moet de lat ook hoger, we zijn er immers al mee begonnen met de (toekomstige) dekhengsten!

En zerena als ik moet kiezen tussen een hanetred en een karakterfout, fok ik liever helemaal niet!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:44

zerena schreef:
Als je voor de sport fokt is het best wel dubbel want een gewoon sportpaard mag niks aan mankeren, maar als het een topper is maakt het ineens niet meer uit of hij luchtzuigt of weeft of frans staat of weet ik veel.

Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk Pasternak van Coby van Baalen! Een goed en mooi sportpaard recentelijk geopereerd aan cornage.

Natuurlijk een ruin, waar niet mee gefokt wordt, maar fam. van Baalen geloofd dusdanig in dit paard dat hij een opleiding én een operatie waard is.... Coby wil GP met hem starten, 't is dus echt een goeie Knipoog !
Ik geloof ook dat zij Pasternak zelf gefokt hebben, dus dat maakt de overweging ook gemakkelijker om hem aan te houden...
Er zal niemand wezen die zo gauw een paard koopt met cornage hoor!

Maar je bent overigens toch niet van mening dat dat niet bij meerdere toppers gebeurd?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:50

Ik vind dit geen goed voorbeeld. Coby is geen doorsnee fokker en de meeste fokkers hebben geen gratis Coby achter de hand.
Een gewone fokker had Coby moeten betalen om uit te vinden of dit paard aanleg had waarbij de kans erg groot was dat de kwaal de prestatie in de weg zou staan en ook niet operabel was.

Dat is pas echt gokken.

Voor Coby echter is dit zelfgefokte paard nu geld waard, zoniet had het haar alleen tijd gekost.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:59

Kaja schreef:
Het perfecte paard zal ook nooit bestaan!
Alles kan en moet in deze samenleving ook beter...
Wanneer je geen streven hebt, houdt het voor mijn part op!

Leuk en aardig als je wilt fokken, maar een realistisch en selectief doel (überhaupt een doel) zal in de toekomst voor verbetering zorgen van en voor ons huidige sportpaard.

De sterverklaring ligt (soms) erg laag, maar we moeten mensen (lees: merries) ook de kans geven, mits natuurlijk zonder gebreken, daar zijn we de afgelopen jaren mee bezig en voor de toekomst moet de lat ook hoger, we zijn er immers al mee begonnen met de (toekomstige) dekhengsten!

En zerena als ik moet kiezen tussen een hanetred en een karakterfout, fok ik liever helemaal niet!

Een hanentred hoeft niet erfelijk te zijn, en bovendien de merrie heeft zoveel kwaliteit dat ik het risico acceptabel vindt.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:08

Maar je bent overigens toch niet van mening dat dat niet bij meerdere toppers gebeurd?[/quote]

Dat weet je niet of dat met meerdere toppers gebeurd, maar als een ruiter of eigenaar een potenciele topper in bezit heeft worden kosten nog moeite gespaard om die top te bereiken.
Dus ook als ze een gebrek hebben!
Vooral in de springsport zie je meerdere voorbeelden van stalondeugden of karaktertrekken"joel" of krampstap/hanentred wat voor een geoefend oog goed te zien is.