Streven naar perfectie is iets anders dan perfect wezen!
Niets en niemand is perfect, het KAN altijd beter....
Ik koop/fok/sport simpelweg niet met afwijkingen als verkeerde beenstanden, cornage, artrose etc.
Je moet wel goed lezen wat er staat voordat je jezelf aangevallen voelt of je paard afgeschilderd bevindt!
Dat doe ik niet, ik vind alleen dat we weleens selectiever kunnen worden in ons algehele fokbeleid!!
Er is een overschot aan paarden in NL, er zijn te weinig sportruiters voor het aantal sportpaarden, de markt is verzadigd en de marktwaarde van een paard is gewoon beneden peil.
Over de ponymarkt, welke al jaren in duigen ligt, rep ik dan nog geen woord...
Als we dan ook nog eens onszelf gaan veroorloven om met paarden met afwijkingen te fokken dan komen we toch nooit dichter bij het ideaalbeeld, de perfectie???!
Een paard wat dichter bij het ideaalbeeld staat, qua lijf, zal de sport gemakkelijker beoefenen dan een paard wat franse benen heeft hoor!
We hebben de afgelopen jaren gefokt en gefokt en we komen steeds dichter en dichter bij het beeld van een goed en ideaal sportpaard.
Afwijkingen als verkeerde beenstanden, afwijkende gebitstoestanden, OC en noem maar op moeten in de kiem gesmoord worden!
Een paard met "kromme" benen heeft simpelweg eerder last van artrose dan een paard met correcte benen....
Je moet het geheel wel in proportie blijven zien en niet als een afschildering of al in de verdediging gaan voordat jij of je paard aangevallen wordt... Dat is namelijk niet mijn intentie
!
!
...
)
Ik had het idd over sportpaarden. Over het algemeen proberen wij ook zo correct mogelijke paarden aan te kopen maarja je koopt wel eens een goeie die achter iets frans staat of geen volledig correcte rug heeft.
, daar is en wordt al zo veel over gediscussieerd.