Op welke leeftijd laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:04

hey, die naam hoor je niet veel. is dat de niamh uit delfzijl?

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 21:41

elinax21 schreef:
hey, die naam hoor je niet veel. is dat de niamh uit delfzijl?

Ja Niamh komt uit Delfzijl, maar ik heb haar al weer ik denk nu bijna een jaartje.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 08:49

ja dat klopt. vind het nog altijd doodzonde dat alexandra haar heeft weggedaan. ik vond haar van het begin af aan al megamooi, en ook superlief karakter. maar het gaat dus goed met haar? ik wil nu niet gelijk teveel zeuren hoor, maar zou je me een keer een foto willen sturen hoe ze er nu uit ziet? ze liep toen al zo lichtvoetig, lijkt me alleen maar mooier geworden dan!

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 09:06

elinax21 schreef:
ja dat klopt. vind het nog altijd doodzonde dat alexandra haar heeft weggedaan. ik vond haar van het begin af aan al megamooi, en ook superlief karakter. maar het gaat dus goed met haar? ik wil nu niet gelijk teveel zeuren hoor, maar zou je me een keer een foto willen sturen hoe ze er nu uit ziet? ze liep toen al zo lichtvoetig, lijkt me alleen maar mooier geworden dan!

Ik heb geprobeerd jou via Bokt een mail te sturen maar volgens mij loopt dat nog niet zo lekker. Als je mij je mail geeft dan zal ik wat foto's sturen en misschien zo nog wel wat op Bokt zetten.

Gr Trea

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 09:24

Even voor de duidelijkheid een foto van mijn merrie's. Niamh is ondertussen al weer veel meer uit gegroeit.

Afbeelding

Enya

Afbeelding

Enya

Afbeelding

Niamh

Afbeelding

Niamh

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:00

jeetje wat is zij veranderd zeg!! ik heb je een mail gestuurd, zag daarna deze foto's pas Clown

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:55

wij dekken vanaf 3 jarige leeftijd

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:02

Ik vraag me juist af wanneer je een paard op zijn laatst een 1e veulen kunt laten krijgen! Ik wil nog een keer een veulen uit Jildau fokken, maar nu in ieder geval nog niet, ik wil haar namelijk eerst minimaal op M niveau hebben lopen in de dressuur. Ze is 6 jaar.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:15

peeky schreef:
Ik vraag me juist af wanneer je een paard op zijn laatst een 1e veulen kunt laten krijgen! Ik wil nog een keer een veulen uit Jildau fokken, maar nu in ieder geval nog niet, ik wil haar namelijk eerst minimaal op M niveau hebben lopen in de dressuur. Ze is 6 jaar.

3 jaar geleden heeft een pony van de manege waar ik reed voor het eerst een veulen gekregen. De pony was tijdens de dekking 11 jaar oud en toen ze het veulen kreeg dus 12.
Men zegt dat het wel moeilijker is om een merrie drachtig te krijgen vanaf een jaar of 10 als ze daarvoor nog nooit een veulen heeft gehad. Maar of dit echt zo is Verward

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:15

Ik kocht 4 jaar geleden een 2,5 jarige merrie, die later drachtig bleek. Boos!
De dracht is allemaal goed verlopen en ook de bevalling ging goed. Maar ze is dus gelijk gestopt met groeien. Als 5 jarige zag ze er kwa lichaam gewoon nog heel jong uit. Was ook altijd moeilijk vol te krijgen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:40

Nathalie schreef:
De dracht is allemaal goed verlopen en ook de bevalling ging goed. Maar ze is dus gelijk gestopt met groeien. Als 5 jarige zag ze er kwa lichaam gewoon nog heel jong uit. Was ook altijd moeilijk vol te krijgen.

De moeder van mijn paard bleek ook drachtig te zijn op 2 jarige leeftijd en heeft haar veulen op 3 jarige leeftijd gekregen. Van haar 2.5 tot 3.5 groeide ze eigenlijk niet (of zo weinig dat het ons niet opviel). Toen eenmaal het veulen eraf was en de merrie op krachten was gekomen schoot ze de lucht in en is uiteindelijk blijven steken rond de 1.51m.
Mijn paard (het veulen dus) is nu bijna 5 jaar oud en 1.54m. Dus niet bijster veel verschil met haar moeder temeer omdat we ook niet weten hoe groot (of klein) de hengst was.
Men zegt tegenwoordig dus dat het een fabeltje is dat merries helemaal stoppen met groeien als ze op 2 jarige leeftijd drachtig worden. De groei stopt tijdelijk maar wordt na het afspenen van het veulen weer snel ingehaald.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:29

Waarom beleer je een paard pas als hij 3 is geworden? Omdat het lichaam het dan aan kan. Een dracht is erg zwaar en een bevaling en een veulen opvoeden ook. Daarom zou ik zeker wachten tot ze drie zijn voor je gaat dekken en ik zelf zou wachten tot ze een jaar of 5 a 6 zijn.

@ Peeky Ligt er een beetje aan hoe hard je gaat over het algemeen wordt het lastiger om veulens te krijgen na het 10de levensjaar als ze nog geen veulens gehad hebben. Maar kan je er niet een paar maanden tussen uit? Vroeg dekken en dan heb je in het winterseizoen een veulen kan je in de lente weer opstarten. Misschien een idee. Nadeel je veuelen kan waarschijnlijk niet naar buiten!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:52

Ik heb gewacht tot m'n merrie bijna 6 was (met dekken, dus bijna 7 toen het veulen werd geboren). Kwam voor mij heel goed uit, en achteraf gezien voor haar ook, ze was er toen echt aan toe. Voor die tijd was het nog een echte puber, en toen begon ze echt zich als een volwassen paard te gedragen Knipoog

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:05

Ik heb mijn merrie ook drachtig gekocht, ze is nu net 3 jaar geworden en haar veulen is 9 maanden. Ze meet nu 1,49m en ik hoop niet dat ze de lucht in schiet want ik vind 1,50/1,55 een mooie maat voor een tinker. Als ze nou niet drachtig was geweest had ik haar pas met 4 jaar laten dekken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:03

flettie schreef:
Nathalie schreef:

De moeder van mijn paard bleek ook drachtig te zijn op 2 jarige leeftijd en heeft haar veulen op 3 jarige leeftijd gekregen. Van haar 2.5 tot 3.5 groeide ze eigenlijk niet (of zo weinig dat het ons niet opviel). Toen eenmaal het veulen eraf was en de merrie op krachten was gekomen schoot ze de lucht in en is uiteindelijk blijven steken rond de 1.51m.
Mijn paard (het veulen dus) is nu bijna 5 jaar oud en 1.54m. Dus niet bijster veel verschil met haar moeder temeer omdat we ook niet weten hoe groot (of klein) de hengst was.
Men zegt tegenwoordig dus dat het een fabeltje is dat merries helemaal stoppen met groeien als ze op 2 jarige leeftijd drachtig worden. De groei stopt tijdelijk maar wordt na het afspenen van het veulen weer snel ingehaald.

Bij die van mij niet helaas. In totaal is ze in de hoogte nog 2 cm gegroeit en toen gestopt. En haar lichaam heeft er heel lang jong uit gezien. Nu is ze 6 en begint het wel ergens op te lijken.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:41

Djana schreef:
Ik heb mijn merrie ook drachtig gekocht, ze is nu net 3 jaar geworden en haar veulen is 9 maanden. Ze meet nu 1,49m en ik hoop niet dat ze de lucht in schiet want ik vind 1,50/1,55 een mooie maat voor een tinker. Als ze nou niet drachtig was geweest had ik haar pas met 4 jaar laten dekken.

Dan was dat paardje nog niet eens anderhalf toen ze gedekt werd? Dat vind ik wel heel erg vroeg zeg... Scheve mond (niet dat jij daar wat aan kunt doen hoor Knipoog)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:03

Trea schreef:
Mijn Merrie's worden beide dit jaar 3, wat is een goede leeftijd om ze te laten dekken? De ene zegt volgend jaar dan kunnen ze nog een jaartje door groeien en evt beleerd worden, de ander zegt dat ze er dit jaar al mee zouden beginnen? Wat is jullie mening.

Gr Trea

Ik zou echt goed naar je paard kijken: vind jij haar volwassen en uitgegroeid? In dat geval kun je haar wel laten dekken, maar als je er geen haast bij hebt, dan kun je het toch een jaartje uitstellen? Weet je zeker(of zekerder..) dat het goed zit! Succes! Lachen

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 06:28

He Trea,

even off topic, je merrie's zien er prachtig uit, wat is Niamph mooi geworden zeg.

Ik ben ook tegen het dekken van een merrie voordat ze drie zijn, als er iemand bij mij om een dekking vraagt voor een tweejarige zou ik dat ook weigeren.