Rubiquil of Saros vh Gestelhof ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odie

Re: Rubiquil of Saros vh Gestelhof ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:05

Rubinsteins kunnen niet springen???Rubiquil wel! Haha Rubiquil klein fokken???

Ollright 1.76 m
Parmanda 1.75 m
Roumanda 1.76 m
Robbins 1.77 m
Regules 1.74 m } allemaal uit moeders van onder de 1.67
Truppa 1.78 m (!!!)
Radetzky 1.72 m
Romeo 1.70 m
Tequillia 1.70 m

Kan zo nog wel een poosje doorgaan maarjah allemaal toevalstreffers natuurlijk! De enige toevalstreffer die ik ken is Showbird met haar 1.60 m.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:27

Ik ken gelukkig ook een aantal rubinstein's die kunnen springen misschien geen wereld top, maar ze kunnen wel springen. Mijn merrie V: respect (= Rubinstein I) had allemaal 7,5-en voor haar ABOP met springen. zo beroerd is dat toch niet? ze meet 1.70m en komt uit een E-pony merrie. Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:28

Kaja schreef:
Rubiquil fokt echt klein en dat Ollright 1.74m is, is voor mij een toevalstreffer! Maar met een merrie van 1.62m. ga je toch niet over of aan Rubiquil denken???! Lijkt mij dat je maat wilt fokken, geen grote E!
Ook ik zal maar even beamen dat Rubiquil echt NIET verkleinend fokt. Maar lekker veel maat!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:22

bij hexagon heb ik een flink aantal rubiquils gezien waaronder jaarlingen en tweejarige en die waren ook allemaal flink aan de maat!! Ja

het kan zijn dat er een aantal kleinere rondlopen uit ponymoeders
omdat rubiquil een nrps hengst is.. en w.s. een aantal d/e pony's gedekt heeft.
maar dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat ie klein fokt

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:28

Wat grappig,

Nog niet zo lang geleden heb ik zelf nog getwijfeld over welke van deze 2 hengsten ik op mijn merrie wou.. Maar heb besloten het nog een jaar uit te stellen.

Rubiquil staat er juist bekend om dat hij groot doorfokt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:31

petraaken schreef:
Kaja schreef:
Ik zet bij jou keuze vele vraagtekens...???

Je merrie is 1.62m. en je hebt Rubiquil (
krap
1.67m.) en Saros (1.75m.) geselecteerd.... Verward
Het zijn beide mooie hengsten, maar mijn keuze gaat echt uit naar Saros hoor!

Rubiquil fokt echt klein en dat Ollright 1.74m is, is voor mij een toevalstreffer! Maar met een merrie van 1.62m. ga je toch niet over of aan Rubiquil denken???! Lijkt mij dat je maat wilt fokken, geen grote E!

Pardon? Rubiquil klein fokken. Verward Amehoela. Ik heb een merrie van 1.65m daaruit is een veulen gekomen dat nu 1.70m of meer zelfs is. Roumanda is ook 1.70m. Heb daar al verschillende nakomelingen gezien en eigenlijk nog geen enkele van beneden de 1.68m gezien.
Trouwens Dees heeft ook een Rubiquil uit een kleine merrie en die wordt ook groter dan haar moeder.

Ach... whatever, dan geloof je het niet!
De "kleine" nafok van Rubiquil komen natuurlijk ook niet echt in de openbaarheid, worden achteraf gestald, maar ik zal overdrijven Knipoog !
Ik dacht namelijk ook dat hij voornamelijk maat gaf in de fokkerij, kwam dat even bedrogen uit...!

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:38

Citaat:

Pardon? Rubiquil klein fokken. Verward Amehoela. Ik heb een merrie van 1.65m daaruit is een veulen gekomen dat nu 1.70m of meer zelfs is. Roumanda is ook 1.70m. Heb daar al verschillende nakomelingen gezien en eigenlijk nog geen enkele van beneden de 1.68m gezien.
Trouwens Dees heeft ook een Rubiquil uit een kleine merrie en die wordt ook groter dan haar moeder.

Citaat:
De "kleine" nafok van Rubiquil komen natuurlijk ook niet echt in de openbaarheid, worden achteraf gestald, maar ik zal overdrijven Knipoog !
Ik dacht namelijk ook dat hij voornamelijk maat gaf in de fokkerij, kwam dat even bedrogen uit...!

Ik denk dat Petraaken wel weet waar ze over praat Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:48

tam20 schreef:

Ik denk dat Petraaken wel weet waar ze over praat Haha!

Inderdaad Knipoog !

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:08

niet sarcastisch gaan doen he.. jij wilt altijd gelijk hebben en ik ga normaal gesproken nergens op in, maar in dit geval heb ik ook mijn mening erover.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:15

Nou idd, ik ben stukken wijzer geworden van Petraaken haar gedachtens.
Daarbij is zij de fokker van de hengst Radetzky.
Voor mij een voordeel natuurlijk omdat ik toch met Uniform en Variant in de lijn zit. Leuk om te zien dat Petraaken daar toch iets heel fraais mee heeft gefokt. Vingers aflikken

Ik vind Rubiquil vooral interesant vanwege juist het vergroten, het karakter en het wat sierlijker maken(vooral het hoofd), maar vind het ook wel fijn dat hij bij kan dragen aan de te hoge schoft die mijn merrie heeft.

Wat ik me afvraag is, van mijn merrie vind ik de borst iets naar voren liggen, wat doet Rubiquil hiermee?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:43

nou ik heb toevallig net een goodtimes gereden is nu verkocht (wat een monster van een paard) dus ik zou er , afhankelijk van het karakter van de merrie niet mee fokken want ik hoor het wel meer dat het draken zijn (maar daarom is het nog niet waar er zijn vast hele lieve)

Ik heb toevallof zelg een Calypso 3 * Nimmerdor merrie en ik zou voor die Saros gaan.

Er zijn verschillende foto's van Saros 8 Calypso 3 veulens en daar viel mijn mond van open dus het schijnt geen vreemde combinatie te zijn.

http://66.102.9.104/search?q=cache:8FL9 ... +iii&hl=nl

op deze site zie een aantal paarden die als afstamming Calypso III en saros hebben misschien geeft het een idee

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:50

Kaja schreef:

Ik heb wel kleinere nafok van Rubiquil gezien. Er lopen werkelijk waar schitterende mooie ponies van hem rond. Maar als je het papier er dan bij kijkt, komen die wel uit die mooie NRPS-D-pony's. Prachtige beestjes.

Hier in het Noorden lopen weinig Rubiquils rond. Ik heb zelf wel met de hengst gefokt omdat zijn pedigree (Rubinstein x Roemer) weldegelijk maat fokt (Rubinstein staat echt bekend om de 1.70m. nafok!), het goede karakter wat je van die afstamming mag verwachten, het mooie bekkie dat de hengst geeft en zijn eigen prestaties.
Ik ben ook op de afstammelingenkeuring geweest, en daar waren alleen maar prima veulens met mooi front, voldoende maat en prima bewegen.

Ik had een heet gebakerd, frele merrietje met superbeweging. Amper 1.61m. groot en, laten we het zo stellen - mijn schouders zijn breder Knipoog.

Het resultaat is een mooi model nu 2 jarige. Beestje kan absoluut heel netjes lopen, mooi zweefmoment met dat uitgetikte voorbeentje, mooi koppie erop. Toevallig ook nog zwart, maar donkerbruin stond eigenlijk op de bestelbon. Ondanks dat het een merrietje is en uit de lijn van de moeder bewezen is dat de vrouwelijke nafok altijd kleiner blijft, is mijn 2 jarige toch heel netjes aan de maat. Ze zal geen 1.70m. worden, maar ze heeft nu al meer 'koffer' dan haar moeder, en staat hoger op de benen. Prachtig mooie achterhand eraan waarmee ze heel handig kan accelereren en zitten. Ze is wel heel teer in het beenwerk, en de hoefjes zijn smal (sommige veulens staan al op bredere zolen)
Mijn twenter kan ook springen, dat kon ze als veulen al. Terwijl de moeder (Balzflug x Zeoliet x Pele) echt dressuurgefokt mag worden genoemd.

Of Rubiquil ook zo goed bij jouw merrie zal passen, durf ik niet te zeggen. De mooiste Rubiquils komen toch uit merries met bloed. Probeer geen 2de Ollright te fokken; zonder zadel is dat beest niet om aan te zien, veel te plomp en ouderwets gefokt. Maar uit deftige dames paardjes is het leuk Rubiquis fokken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:27

[naam verwijderd] (Rubiquil x Balzflug x Zeoliet), 22 maanden oud hier:
Afbeelding

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:53

jeanke schreef:
vegeel schreef:
Rubiquil is zeker een goede hengst maar voert Rubinstein bloed en dit heeft volgens mij in deze combinatie 2 grote nadelen: Rubinstein geeft zeer vele kleintjes en
fokt de spring aanleg bijna altijd kapot

.

Diegenen die het andere topic gelezen hebben , zullen mij niet herrineren als Saros-fan maar VEgeel heeft hier wel een punt: Saros loopt dressuur maar met ramiro in de pedigree heeft hij een super springvader.
Wat ook bewezen wordt door de prestaties van, enkele nakomelingen tijdens het vrijspringen.
http://www.gestelhof.be/nieuws2003/031101/index.htm
http://www.gestelhof.be/nieuws2003/030919/index.htm

ps het is niet dat ik hier verwijs naar de site van Van Gestel dat ik alles geloof wat daar staat.
Haha! Haha!

OK dan! _/-o_ Lijst

Nuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:51

Het is algemeen bekend dat Rubiquils nakomelingen niet sterk genoeg zijn om (veel) verder te komen dat het Z, wel hebben zij een goed karakter. Het blijven wat simpele paarden.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:02

Nuts schreef:
Het is algemeen bekend dat Rubiquils nakomelingen niet sterk genoeg zijn om (veel) verder te komen dat het Z, wel hebben zij een goed karakter. Het blijven wat simpele paarden.

Pardon, maar heb je die "wijsheid" vandaan.

De eerste jaargangen kenmerken zich door paarden die Z of hoger lopen en ook nu er meer mensen met rubiquils gaan starten doorlopen ze allemaal met gemak de verschillende klassen.

Dus ga je huiswerk nog maar eens doen !!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 01:07

Nuts schreef:

Ik vind dit ook een uitspraak die ik 0 op 10 geef. Kom te minste met enkele argumenten aanzetten. Voorbeelden. Zo een stelling kun je tenminste hardmaken.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 01:16

Nee inderdaad het zijn maar simpele paarden die rubiquils. wwwhahhaaaa --->heeft Gribaldi al grand-prix kinderen? Nee, ookal heeft ie al duizenden kinderen. En Krack C heeft die Grand-Prix nakomelingen? Niet dat ik weet...

Wat doet Rubiquil? die krijgt in 1996 slechts één nakomeling en dat wordt gelijk een sterruin en internationaal Grand-prix paard.

In 1997 krijgt hij wederom slechts 1 nakomeling een keur-sport merrie vm doruto die Z2 dressuur geklasseerd is maar wegens moederschap is het lichte tour debuut eventjes uitgesteld (excuses voor het ongemak)

in 1998 krijgt Rubiquil welgeteld drie nakomelingen; een ruin die Z2 dressuur geklasseerd is, een sterruin die eveneens Z2 geklasseerd is en een (voorl.)keur-sport merrie die lichte tour loopt.

In 1999 komen er al wat meer kinderen ter wereld vanwege rubiquils goedkeuring bij het nrps in 1998; waarvan er inmiddels al 3 in de Z2-dressuur uitkomen. (Deze paarden zijn nu 5 en een half)

Van de vier en een half jarigen (de T-tjes) zijn er sowieso in zeeland al 2 die M2 lopen en twee die Z2 geklasseerd zijn.

Conclusie: Goh! ik kom in dit lijstje inderdaad maar 2 nakomelingen tegen die hoger dan Z geklasserd zijn!

Hoe komt dit: De nakomelingen zijn nog niet oud genoeg om hoger dan Z te kunnen lopen, oke je mág een 6-jarige in de Prix st George starten, maar het móét niet.

Mijn advies: wacht nog een jaar of vijf totdat er echt genoeg nakomelingen ouder zijn dan een jaar of 8 en kijk wat ze dan in de sport hebben gepresteerd.
De rubiquils die ik ken -en dat zijn er een hele berg- zijn als drie jarigen als sterk genoeg om een nette piaffe te laten zien, wat naar mijn idee de hoogste graad van verzameling is, dus aan kracht en souplesse zal het ze ook niet ontbreken. (voor de mensen die schrikken van de woordencombinatie 'piaffe' en '3-jarige': ik duid hiermee op het feit dat de Rubiquils dit toevallig al kúnnen en niet dat ze dit per-sé móéten)

Geduld is een schone zaak

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 01:25

Odie schreef:
Nee inderdaad het zijn maar simpele paarden die rubiquils. wwwhahhaaaa --->heeft Gribaldi al grand-prix kinderen? Nee, ookal heeft ie al duizenden kinderen. En Krack C heeft die Grand-Prix nakomelingen? Niet dat ik weet...

Wat doet Rubiquil? die krijgt in 1996 slechts één nakomeling en dat wordt gelijk een sterruin en internationaal Grand-prix paard.

In 1997 krijgt hij wederom slechts 1 nakomeling een keur-sport merrie vm doruto die Z2 dressuur geklasseerd is maar wegens moederschap is het lichte tour debuut eventjes uitgesteld (excuses voor het ongemak)

in 1998 krijgt Rubiquil welgeteld drie nakomelingen; een ruin die Z2 dressuur geklasseerd is, een sterruin die eveneens Z2 geklasseerd is en een (voorl.)keur-sport merrie die lichte tour loopt.

In 1999 komen er al wat meer kinderen ter wereld vanwege rubiquils goedkeuring bij het nrps in 1998; waarvan er inmiddels al 3 in de Z2-dressuur uitkomen. (Deze paarden zijn nu 5 en een half)

Van de vier en een half jarigen (de T-tjes) zijn er sowieso in zeeland al 2 die M2 lopen en twee die Z2 geklasseerd zijn.

Conclusie: Goh! ik kom in dit lijstje inderdaad maar 2 nakomelingen tegen die hoger dan Z geklasserd zijn!

Hoe komt dit: De nakomelingen zijn nog niet oud genoeg om hoger dan Z te kunnen lopen, oke je mág een 6-jarige in de Prix st George starten, maar het móét niet.

Mijn advies: wacht nog een jaar of vijf totdat er echt genoeg nakomelingen ouder zijn dan een jaar of 8 en kijk wat ze dan in de sport hebben gepresteerd.
De rubiquils die ik ken -en dat zijn er een hele berg- zijn als drie jarigen als sterk genoeg om een nette piaffe te laten zien, wat naar mijn idee de hoogste graad van verzameling is, dus aan kracht en souplesse zal het ze ook niet ontbreken. (voor de mensen die schrikken van de woordencombinatie 'piaffe' en '3-jarige': ik duid hiermee op het feit dat de Rubiquils dit toevallig al kúnnen en niet dat ze dit per-sé móéten)

Geduld is een schone zaak

Dit is pas onderbouwen OK dan! OK dan!

@ nuts: de bal ligt in jouw kamp zou ik zo zeggen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 07:39

holly schreef:
Nou idd, ik ben stukken wijzer geworden van Petraaken haar gedachtens.
Daarbij is zij de fokker van de hengst Radetzky.
Voor mij een voordeel natuurlijk omdat ik toch met Uniform en Variant in de lijn zit. Leuk om te zien dat Petraaken daar toch iets heel fraais mee heeft gefokt. Vingers aflikken

Ik vind Rubiquil vooral interesant vanwege juist het vergroten, het karakter en het wat sierlijker maken(vooral het hoofd), maar vind het ook wel fijn dat hij bij kan dragen aan de te hoge schoft die mijn merrie heeft.

Wat ik me afvraag is, van mijn merrie vind ik de borst iets naar voren liggen, wat doet Rubiquil hiermee?

Ik zou het niet weten heb daar eigenlijk nog nooit opgelet. Ik let overal op behalve hoe de borst ligt. Weet zelfs niet of dat er iets toe doet. Bloos

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:19

Nuts schreef:

Men fokt toch voor de gemiddelde gebruiker.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:29

Nuts schreef:

ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt Rolleyes
maar je kunt niet zomaar iets beweren en daarmee een (top) hengst de grond in trappen met volkomen uit de lucht gegrepen argumenten
dat verdiend geen enkele hengst.. en Rubiquil al helemaal niet

lees odie 's antwoord maar eens 3 keer voordat je weer zoiets beweert

Esprietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:59

Ik dek op dit moment zeker niet met Rubiquil. Het feit dat al die nakomelingen zo goed lopen heeft ook te maken met dat Van Lieren ze zelf in de sport uitbrengt. Zelfs een mislukte geit krijgt hij nog aan het piafferen! Ik ben dus zo iemand, die nog vijf jaar wacht, en aan kijkt, of de nazaten die niet door Van Lieren klaargemaakt en uitgebracht worden voor de sport, het ook allemaal zo goed gaan doen in de sport. Bovendien is er dan ook meer bekend of hij maat fokt of niet. Toevallig ken ik drie mensen die met Rubiquil gefokt hebben, deze nazaten zijn nu 2,5 jaar. De grootste is 1.64m, wat op zich prima is. Maar de andere twee blijven te klein.

Of ik dan voor Saros zou kiezen, dat weet ik niet. Ik heb hem zelf wel een aantal keren zien, vindt het een paard met een zeer fraai en royaal dressuurmodel, maar mist m.i. net wat souplesse. Ik heb er nog nooit nakomelingen van gezien, dus daar kan ik niets van zeggen.

Goodtimes werd ook nog genoemd. Dat vind ik echt een no go voor een merrie, die maar 1.62 is. Goodtimes doet veel goede dingen, m.n. op het gebied van het a.b.gebruik, maar een van zijn manco's is het feit dat hij in doorsnee klein fokt. (KWPN hoogtemaat index: -1.33, bij een betrouwbaarheid van 96%)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:29

Ik vind het prima dat een ieder zijn eigen mening heeft over dekhengsten, maar TS vraagt om (eerlijke) meningen!
Dat (over het algemeen!!) aanhangers van de Hexagon-clan reageren om "hun" Rubiquil te verdedigen, prima.
Maar niet meteen beginnen met sarcastisch of het neerhalen van een uitgesproken mening Tam20, ik geef enkel mijn mening en die is niet gebaseerd op een hoop stront!

Ik vertel geen larie koek en aan andere reacties te zien ben ik niet de enigste. Natuurlijk is Rubiquil een mooie en vooral lieve hengst, maar we hoeven hem niet de hemel in te prijzen door enkel de goede kanten te tonen. Een eerlijke mening (feit) is ook gewoon dat hij klein fokt.... En dat is niet alleen bij Rubiquil, bijvoorbeeld ook bij Olivi kom ik vaak kleine nafok tegen, dat neemt niet weg dat hij ook nafok heeft van dik 1.70m.

Mijn mening is dus dat het een grote gok is om te dekken met een merrie van 1.62m.

Als we gaan katten of met modder gaan gooien, kan ik dat ook! Ik denk alleen niet dat van Lieren dat zelf zo op prijs zal stellen, wanneer zijn (ex) medewerkers, hulpjes feiten neerleggen waar zij zelf het fijne niet van weten!
En dan heb ik het niet over de hoogte van enkele nazaten van Rubiquil!

Dus nogmaals meningen zijn er om geuit te worden, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je kunt ook geen tegendeel bewijzen, terwijl het een feit is dat er ook gewoon kleine nafok van Rubiquil aanwezig is! (En dan niet enkel uit pony's!).

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:45

Kaja schreef:
Ik vind het prima dat een ieder zijn eigen mening heeft over dekhengsten, maar TS vraagt om (eerlijke) meningen!
Dat (over het algemeen!!) aanhangers van de Hexagon-clan reageren om "hun" Rubiquil te verdedigen, prima.
Maar niet meteen beginnen met sarcastisch of het neerhalen van een uitgesproken mening Tam20, ik geef enkel mijn mening en die is niet gebaseerd op een hoop stront!

Ik vertel geen larie koek en aan andere reacties te zien ben ik niet de enigste. Natuurlijk is Rubiquil een mooie en vooral lieve hengst, maar we hoeven hem niet de hemel in te prijzen door enkel de goede kanten te tonen. Een eerlijke mening (feit) is ook gewoon dat hij klein fokt.... En dat is niet alleen bij Rubiquil, bijvoorbeeld ook bij Olivi kom ik vaak kleine nafok tegen, dat neemt niet weg dat hij ook nafok heeft van dik 1.70m.

Mijn mening is dus dat het een grote gok is om te dekken met een merrie van 1.62m.

Als we gaan katten of met modder gaan gooien, kan ik dat ook! Ik denk alleen niet dat van Lieren dat zelf zo op prijs zal stellen, wanneer zijn (ex) medewerkers, hulpjes feiten neerleggen waar zij zelf het fijne niet van weten!
En dan heb ik het niet over de hoogte van enkele nazaten van Rubiquil!

Dus nogmaals meningen zijn er om geuit te worden, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je kunt ook geen tegendeel bewijzen, terwijl het een feit is dat er ook gewoon kleine nafok van Rubiquil aanwezig is! (En dan niet enkel uit pony's!).

Natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening hebben, niks op tegen.
En het is mij hier ook niet te doen om het feit dat da starter van dit topic Rubiquil moet nemen, maar ik heb gereageerd om het feit dat er iets werd geroepen zonder onderbouwing.
Aangezien ik een heleboel Rubiquil's van dichtbij vanaf veulen heb meegemaakt kan ik een boel informatie verschaffen.

Natuurlijk zijn er ook kinderen die te klein zijn, en die niet sterk genoeg zijn, maar dat zie je bij alle hengsten. Dat zal ik ook nooit ontkennen.

Het is echter zo dat je met Rubiquil over het algemeen een paard kan fokken dat door de gewone ruiter goed te rijden en waar de ruiter die meer ambitie heeft ook zeker meer uit kan halen.

Op dit moment lopen er steeds meer Rubiqui's in de sport die door de "gewone" ingereden en uitgebracht worden en die draaien zeer goed mee in de sport. ( Voor alle duidelijkheid dit is wat ik op de zeeuwse concoursvelden zie, als er mensen in de rest van NL ook ervaringen hebben hoor ik het graag. )

Dus sammenvattend; het is totaal niet mijn bedoeling om mensen hun mening "neer te halen" , maar juist om mensen van informatie te voorzien uit de ervaringen die ik met Rubuil en zijn nafok heb.

En nogmaal graag hoor ik ook meningen van anderen over Rubiquil en zijn nafok.