merrie - special: naast zaad nu ook ei te koop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Halloway

Re: merrie - special: naast zaad nu ook ei te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:27

jeddah schreef:
Maar, Haloway, denk je niet dat de sport prestaties van een merrie ook grotendeels met haar karakter te maken hebben? Ik denk namelijk vaak van wel. Karakter maakt het paard, vooral op hoog nivoin de sport.

Ik ben ook heel benieuwd wat voor research daar in de toekomst op gaat komen gezien veel et's geplaatst worden in koudbloed merries.

Natuurlijk heeft dit er mee te maken, maar een groot deel van het karakter en atletisch vermogen is genetich bepaald, daarnaast komt de opvoeding van zowel moeder als paardenhouder, deze hebben veel inbreng in de toekomstige trainebilitie van het paardje.
Maar het overgrote deel word bepaald door degene die het paard traint.

Als we deze eeneiige tweeling nemen en we laten er een door Volker Smit trainen en de ander trainen we zelf, wat is dan het resultaat denk je?

Koudbloed merries hebben voor mij geen voorkeur.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:31

Ben ik helemaal met je eens, maar ik geloof ook echt in het karakter van de merrie en ik geloof ook dat een veulen van een draagmoeder nooit zo zal uitpakken als ze door haar eigen moeder opgevoed is.

Ik weet dat jullie juist graag een Qh merrie willen, dat zou denk ik ook ideaal zijn, om in elk geval van hetzelfde ras een merrie te hebben.

Maar in de warmbloeden worden er erg veel koudbloeden gebruikt, en ik ben heel benieuwd of ze daar straks van terug gaan komen of niet.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:43

jeddah schreef:
Ben ik helemaal met je eens, maar ik geloof ook echt in het karakter van de merrie en ik geloof ook dat een veulen van een draagmoeder nooit zo zal uitpakken als ze door haar eigen moeder opgevoed is.

Ik weet dat jullie juist graag een Qh merrie willen, dat zou denk ik ook ideaal zijn, om in elk geval van hetzelfde ras een merrie te hebben.

Maar in de warmbloeden worden er erg veel koudbloeden gebruikt, en ik ben heel benieuwd of ze daar straks van terug gaan komen of niet.

Het embryostation waar wij mee samenwerken gebruiken geen koudbloeden, zij spoelen veel spring en dressuurmerries en gebruiken hier ook het ras draagmoeder voor.

Wij zullen in ieder geval ons uiterste best doen passende draagmoeders te vinden die binnen onze merriestam moeiteloos kunnen functioneren.
Verder zijn wij altijd zeer nauw btrokken en zelf mede actief in het opvoeden van onze veulens.
Zoals je weet zijn wij geen voorstander van inscharingsbedrijven.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:47

Jos schreef:
tis bijna pasen Pling
grapje Clown

maar Halloway.
zijn jullie het eerste bedrijf in nederland die dit gaan doen met quarters?

Ik weet het niet zeker, maar voor zover ik weet zijn wij de eerste die het met quarters gaan doen.
Moet er wel bijvermelden dat een vriend van ons een embryoveulen van zijn sportmerrie verwacht dit jaar, maar dit veulen fokt hij voor zichzelf.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 09:38

jeddah schreef:
met een experiment van ei-deling bij een merrie (elk deel in een verschillende merrie gedaan) is ontdekt dat aftekeningen niet strik genetisch zijn, .

Jeddah,waar heb je deze test gelezen uit welke bron?
Kan je daar een link van zetten of eventueel via pb iets laten zien?

Zijn er overigens geen mensen hier die ervaring hebben met een ET-veulen,bij iemand die met bv met warmbloeden fokt(spring/dressuur)?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:48

Nee daar kan ik je niet aan helpen JJ, helaas, het was jaren geleden in een paarden vakblad, er stonden wel foto's van de 2 veulens bij waarop je duidelijk het verschil in aftekeningen kon zien.
Wie weet als je goed zoekt op google dat er nog wat over te vinden is?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:04

Ik bedenk me ineens dat er ook wat over staat in het boek Equine Genetics van Ann Bowling, ik ga even zoeken...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:14

Ann T Bowling, Veterinary Genetics Labratory UC Davis, book Horse Genetics schreef:
Allen and Pashen (1984) split embryos into approximately equal halves and implanted each in a adifferent mare. When the foals were born, the twins were of alike sex and color, but the white markings were not the same. For example, in one twin pair, one colt had socks on all four legs and the other colt had socks on only the left fore and hind legs. The non-genetic components that influenced markings differences were not identified, but nonetheless the research dramatically illustrated that any consideration of the genetics of markings must include the understanding that not all the observed variation between individuals is due to a difference in genes.

Het boek is voor elke fokker overigens een aanrader, mits je engels redelijk goed is, het is hier en daar best technisch.

Enige typfouten voorbehouden Knipoog