Welke hengst fokt maat, veel front en goed karakter ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katrienh

Re: Welke hengst fokt maat, veel front en goed karakter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 15:47

Welke holsteins gefokte hengst zouden jullie nemen ?

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 15:57

Lake Bid, holstein goedgekeurd en voldoet aan de eisen van het KWPN.
Lansing x Cascavelle x Ahorn. Super springer en goed karakter.
Veulens kunnen goed bewegen en hebben front.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 16:18

waar staat deze ter dekking ? ( site )
en wat is het dekgeld ?
dank

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 16:59

ik zou zowiezo voor een springhengst gaan, en als hij goed spring maakt een niet zo best front ook niets uit!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:24

katrienh schreef:
Mijn merrie is wel volledig springgericht. Ik weet niet wat ik het beste zou doen... dressuur- of springhengst.
De volle broer van mijn merrie is wel goedgekeurd als springhengst...

Het is ook wel belangrijk te gaan kijken wat je uiteindelijk wil gaan doen met het veulen. Is het voor de verkoop? Zo ja, dan als springpaard of dressuurpaard. Of ga je het veulen gebruiken voor eigen gebruik. Zo ja, dan als springer of om met te dressuren.

Dat kan eventueel de keuze al vereenvoudigen.

Ik denk dat je door gericht te gaan zoeken naar een springhengst er best eentje kunt vinden die op front gaat verbeteren. Dus om dit punt te verbeteren is het niet noodzakelijk om richting dressuurbloed te gaan. Je merrie heeft een mooie bloedlijn. Probeer aansluiting te zoeken in die richting. Hierbinnen zou ik dan gaan kijken naar een hengst die voldoet aan je eisen.

Wat karakter betreft. Eigenlijk zou je dat zelf moeten ondervinden. Ieder heeft hier een persoonlijke smaak. De hengstenshows komen eraan. Dan kan je de hengsten in levende lijve zien. Kan je bij hen aan stal komen. Bel desnoods is naar de hengstenhouder. Ga eens langs.

Je sprak over een volle broer die goedgekeurd is. Welke? Dat kan eventueel interessant zijn om rekening mee te houden in je hengstenkeuze. Knipoog

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 19:46

Citaat:
Je sprak over een volle broer die goedgekeurd is. Welke? Dat kan eventueel interessant zijn om rekening mee te houden in je hengstenkeuze.

De volle broer is Querelle. Hij staat ter dekking bij dekstation Suls ( www.suls.be ). Deze heeft 2 goedgekeurde zonen. Eentje staat ook bij Suls ( Varnese ). Van de andere, Ultimo Tibri, weet ik verder niets.

het veulen dat ik wil fokken is in eerste instantie 'voor eigen gebruik' en met doel te gaan springen.

Wat vind je van Indorado voor deze merrie ? Deze vind ik eigenlijk heel goed meevallen qua dekgeld ( 900 euro + 6% btw, zie www.keros.be )
Ik had ook al gedacht aan Cassini II, maar deze heeft zelf weinig gepresteerd. Het is zijn broer, Cassini I, die wereldbekend is, maar deze is veel te duur om te dekken.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:05

katrienh schreef:
waar staat deze ter dekking ? ( site )
en wat is het dekgeld ?
dank

Hij stond bij de HBC stal in Boyl. Maar is op dit moment in training bij Mark Houtzager. www.hbcstal.nl
Dekgeld is 500 euro.
Overigens staat Cantos daar ook, Cantos wordt nu gereden door Julia Kayser. Cantos is van zichzelf niet langgelijnd. Maar is zelf maar 1.66.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:14

Desiree schreef:
Suzanne F. schreef:
Ferro?

Kan springen, geeft maat, heeft langelijnde merries nodig en heeft front.

Ja dat is zo typisch he. De dressuurruiters beweren allemaal dat Ferro goed kan springen, en springruiters vinden dat nu juist weer helemaal van niet!

Ferro voert wel via Ulft Le Mexico, dat was een springer.

Nou, bij ons in de buurt rijdt een professional toch buitengewoon verdienstelijk met meerdere ferro nakomelingen in het springen. Hoger dan ZZ. Echt hele aparte (maar ontzettend hete) springpaarden!

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 20:49

Citaat:
Nou, bij ons in de buurt rijdt een professional toch buitengewoon verdienstelijk met meerdere ferro nakomelingen in het springen. Hoger dan ZZ. Echt hele aparte (maar ontzettend hete) springpaarden!

dat is nu waar ik een beetje bang voor ben, ik denk dat mijn merrie zelf al veel te veel karakter heeft om van Ferro te laten dekken...
Mijn oom heeft ook een Ferro uit een bloedvoerende merrie. Echt een heel chique paardje, maar met een ijzersterk karakter. Hij daarom ook een jaar eerder gecastreerd dan voorzien.
Ik heb 2 Ferro's onder het zadel gezien en in het pacour. Ze hadden genoeg vermogen en kwaliteiten, maar waren zeer heet op het hout.
Heeft Ferro ook goedgekeurde zonen waar een minder bloedvoerende merrie achter zit ? Dit lijkt me dan nog eerder iets om mee te dekken ...
Zelf verkies ik een springgerichte hengst, maar zoals eerder vermeld wil ik nog niets uitsluiten

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:51

Rubiquil lijkt me toch een goede keuze, zeker vanwege het karakter dat hij doorgeeft en een zeer mooi en bruikbaar front. Het klopt dat hij langgelijnde nakomelingen geeft, maar lang maal lang is kort, dus het veulen zal niet nóg langer gelijnd zijn dan je merrie. Daarnaast kan Rubiquil ook een goede sprong maken.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 21:02

Waar staat Rubiquil ter dekking ? ( site liefst )
en wat is het dekgeld ?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:55

Odie schreef:
Rubiquil lijkt me toch een goede keuze, zeker vanwege het karakter dat hij doorgeeft en een zeer mooi en bruikbaar front. Het klopt dat hij langgelijnde nakomelingen geeft, maar lang maal lang is kort, dus het veulen zal niet nóg langer gelijnd zijn dan je merrie. Daarnaast kan Rubiquil ook een goede sprong maken.

Haha! Zou leuk zijn, hee Knipoog
Net als wiskunde, maar zo werkt het niet.
Er zijn anderen die je veel beter kunnen uitleggen waarom dan niet, maar met fokken probeer je de goede dingen te bevestigen en de minder goede dingen juist niet. Een langere merrie paren met een langere hengst is in feite de langere lijn bevestigen.
Het is ook weer zo dat je een langere merrie paren met een kortere hengst, geen 'opheffen' kunt realiseren. Je hebt alleen minder kans op dito langere nafok, maar de kans blijft.

Voor meer info hierover zie bijv www.fokt.nl of www.easp.nl . Los van of je het met alles daar vermeld eens bent, het fenotypisch en genotypisch wordt daar goed uitgelegd.

Voor de TS: ik vind die merrie helemaal niet zo lang in de rug hoor, er zit een mooie lange hals op en dat zou ik zeker willen behouden als ik jouw was. Succes met je keuze, de hengstshows komen er weer aan binnenkort Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:41

Jet Set fokt groot door, fokt allrounders en geeft voor zover ik het weet, goede karakters....

www.dedalhoeve.nl

pieterm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:57

Suzanne F. schreef:
Ferro?

Ik ken iemand met een donnerhall x jus de pomme merrie van 1,64m Hij dacht ook dat ferro meer maat gaf, maar hij kreeg een hengst die 1,52m werd en een merrie die misschien 1,60m wordt.

Ik zou voor saros vh gestelhof durven gaan, misschien wat te klassiek. Maar zeker maat, kan goed springen en super karakter.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:38

Manhattan (fokt maat, springgericht, goed karakter en vaak donkere kleur).
Saros vh Gestelhof (fokt maat, allround fokkerij, goed karakter, front, massa en alleen maar bruinen en zwarten)
Calvados (fokt maat, springgericht)

emilysissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:52

Katrienh vroeg of er ook zoons van Ferro zijn die minder karakter doorfokken. Dus daar bedoel ik mee; minder heet.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, heeft iemand hier een antwoord op? Hoe zit het bv. met Rhodium?

vegeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 08:40

Saros van 't gestelhof lijkt mij een goede keuze: fokt maat, springen, front , sterke lenden en vooral super karakters(op calypso III - merries is dat wel nodig).Ramiro bloed past bovendien zeer goed op Cor bloed (zie ook Contender). Op stoeterij Gestelhof is zelf deze combinatie zeer succesvol uitgeprobeerd: Don saros (nationaal veulenkampioen), Aros ( zeer succesvol jong paard, Baron (2 de springen Luik) foto's en informatie zie www.gestelhof.be
Het dekgeld is daarenboven laag: 800 euro met levend veulen garantie

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:21

Nimmedor schreef:
Suzanne F. schreef:
Ferro?

ferro geeft paarden die geweldig de passage en piaffe kunnen maar die slecht stappen en een matige gewone graf heeft.

Rubiquil (weet niet of ik het goed schrijf) is een hele mooie hengst, geeft geweldig veel front, kan springen en geeft echt top dressuurpaarden Ja

Ik ken een Ferro x Tolbert en die heeft drie super basisgangen. Ik zou niet willen stellen dat dat alleen de verdienste van de merrie is. Verward

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:00

als het niet in de genen van je merrielijnen zit krijg je het er nooit aan!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:06

Ik ben zelf wel weg van Lancelot of Equador, mooi votaire-bloed. Ik vind dit over het algemeen aansprekende paarden om te zien en vaak wel veelzijdig: dressuur en springen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:13

Yvonnelind schreef:
Ik ben zelf wel weg van Lancelot of Equador, mooi votaire-bloed. Ik vind dit over het algemeen aansprekende paarden om te zien en vaak wel veelzijdig: dressuur en springen.

Lancelot vind ik op dit moment niet interessant omdat hij op wacht staat. Ook vind ik dat hij vaak grote hoofden fokt. Dat is toch ook iets dat ik minder graag zie.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:17

Ik heb een paar jaar geleden op een springstal gewerkt en daar stonden echt heel veel paarden die afstammelingen van Burggraaf zijn.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:57

Equador fokt strooigoed ken er meerdere e ponys van hem en ik heb ook een ruin gezien van 1,78m (!)

Prachtige holsteinerhengst, winnaar van hengstleistungsprufung is Chico's boy, Carpaccio x Silbersee, ik geloof 1,68m. Hij staat bij gestuet sprehe in Lastrup duitsland en dekgeld was 900 euro. Dat is een springhengst die kan bewegen! _/-o_
Zelf ben ik ook fan van Contendro 1 en 2 volle broers, alleen die fokken niet de lucht in. Aan de andere kant is je merrie nu eenmaal niet groot en het is aannnemlijk dat je er niet hele grote paarden uit zult fokken. Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:56

Okay, mijn opties zij afgekeurd Clown
Desondanks ben ik toch dòl op Voltaire bloed Haha!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:38

Yvonnelind schreef:
Okay, mijn opties zij afgekeurd Clown
Desondanks ben ik toch dòl op Voltaire bloed Haha!

Ik ook voltaire en grosso z super ben alleen geen equador liefhebber Haha!