wilawander xx en painter`s row xx

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:16

Tja, ze komen tijdens de hengstencompetitie niet tot hun recht helaas... Op zich zouden ze voor sommige merries best geschikt zijn maar ze worden nu gepresenteerd als dressuurpaard en daar doen ze echt ruim onder voor de andere hengsten.

r0dY

Re: wilawander xx en painter`s row xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:38

Wilawander heb ik gezien in Den Bosch. Een leuk model, maar in beweging een kruising tussen een hert en een mislukte Trakehner (zie ander topic ;D ).
Volens mij kan-ie wel hééél erg hard lopen ................................

AMEN ................

heb em zien lopen op de hengstencompetitie in zuidbroek,..onder judith ribbels,...ik vond et werkelijk waar een aanfluiting,.....sorry voor de mensen die er wel van houden..

en het was aan zn uitslag ook wel te zien,..dat men et niet echt veelbelovend vond.....

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:04

[quote="pindakaas]
Hier ben ik het mee eens. Ik heb Willawander in Goes gezien. Buitenom dat hij werklustig en braaf is denk ik niet dat hij geschikt is voor de doeleinden die het KWPN wil realiseren door volbloeds in te zetten. Men wil niet fokken met volbloeds om aanleg voor oefeningen als piaffe te creeren, maar om de warmbloedpaarden te verbeteren op punten als inhoud en hardheid. Tevens vind ik Willawander maar gewoontjes galopperen, van een volbloed mag men toch verwachten dat hij dit uitmuntend zou doen. Op deze manier worden de kwaliteiten van de volbloed niet benut en dat is jammer.[/quote]

Die galop is niet zo vreemd. Doordat de volbloed een langer achterbeen heeft, en vaak iets overbouwd is, galopeert een volbloed "vlakker" dan een bergopwaarts gebouwd paard. Als je de stand foto's bekijkt van een aantal volbloeden moet je zelf toch ook tot die conclusie kunnen komen.......
Een renpaard hoeft niet opwaarts te galoperen, hij moet zo hard mogelijk.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:07

Gitta1977 schreef:
Tja, ze komen tijdens de hengstencompetitie niet tot hun recht helaas... Op zich zouden ze voor sommige merries best geschikt zijn maar ze worden nu gepresenteerd als dressuurpaard en daar doen ze echt ruim onder voor de andere hengsten.

Nou precies! Je moet ze ook wel beoordelen als volbloeden en niet als de huidige rijpaarden die we nu gewend zijn. En dat ze zo snel omgeschoold kunnen worden van renpaard naar degelijk dressuurpaard getuigd van een zeer goed karakter. Maar om ze zo tussen het dressuurgeweld in Den Bosch te plaatsen is best wel sneu. Buiten dat veel mensen de volbloeden niet kunnen beoordelen naar hun ras, komen ze dan ook gewoon niet goed uit de verf.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:09

VValar schreef:
Gitta1977 schreef:

Nou precies! Je moet ze ook wel beoordelen als volbloeden en niet als de huidige rijpaarden die we nu gewend zijn. En dat ze zo snel omgeschoold kunnen worden van renpaard naar degelijk dressuurpaard getuigd van een zeer goed karakter. Maar om ze zo tussen het dressuurgeweld in Den Bosch te plaatsen is best wel sneu. Buiten dat veel mensen de volbloeden niet kunnen beoordelen naar hun ras, komen ze dan ook gewoon niet goed uit de verf.

dressuurgeweld??? ik vond er wel een aantal zwaar tegenvallen, en daarmee bedoel in niet de volbloeden..... (o.a. Sandreo)

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:13

Pascha schreef:
dressuurgeweld??? ik vond er wel een aantal zwaar tegenvallen, en daarmee bedoel in niet de volbloeden..... (o.a. Sandreo)

Dressuurgeweld ja. De goede vallen zeer zeker wel op en dat zijn echt niet de minste. Hoor soms wel mensen over soortgelijke evenementen roepen:"Dat het ze toch wel is tegen gevallen." Waardeloos dat soort mensen! Blijven maar doormiepen over de wat mindere combinaties. Ze vergeten dat er ook een heleboel goede tussen hebben gezeten. Tenminste wel voor mij, ik heb echt genoten. En zelfs van de combinaties die wat minder gingen. Die moet je er ook hebben. Zo vallen de goede nog beter op

Albert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:22

VValar schreef:

Nou, ik dacht dat die volbloeden moesten verbeteren. Daarom moeten ze ook beoordeeld worden in het beeld van de huidige hengstenstapel. Als het excuus is "het zijn volbloeden en daarom hoeven ze niet zo goed te lopen als de rest" dan zeg daarmee eigenlijk "gebruik ze maar niet want ze verbeteren niet". Dan moet ik je gelijk geven.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:28

Albert schreef:
Nou, ik dacht dat die volbloeden moesten verbeteren. Daarom moeten ze ook beoordeeld worden in het beeld van de huidige hengstenstapel. Als het excuus is "het zijn volbloeden en daarom hoeven ze niet zo goed te lopen als de rest" dan zeg daarmee eigenlijk "gebruik ze maar niet want ze verbeteren niet". Dan moet ik je gelijk geven.

We hebben het bloed nodig in de warmbloed fokkerij. Maar je kunt moeilijk verwachten dat ze net zo'n bewegingsmechanisme hebben als een Jazz. Daar zijn ze gewoon niet voor gefokt, maar ze kunnen wel degelijk bloed en ras doorgeven aan onze huidige sportpaarden (bij sommige zit er echter al meer dan genoeg in... maar dat terzijde).

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:29

euh.....

08/02/2006 Halve finale winst voor junioren

Tijdens de halve finales voor de nationale kampioenschappen van het ZZGP kwamen jeugdige winnaressen naar voren. In Emmeloord was Marjolein Cho Chia Yuen (foto) met haar Ghostbuster (v.Saros xx) niet te kloppen in het ZZ-licht. Ze liet daarmee Carolien Reverdink met Once Upon A Time (v.Partout) achter zich.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:34

...Of je hebt net die ene uitschieter

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:36

nee hoor.... ken je Laurentianer van Marlies van Baalen niet? reminder: van Lauries Crusador xx

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:37

En wat is moederskant dan?

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:40

Wat maakt dat nou uit? Als je in Nederland met een volbloedhengst wil fokken, gebeurd dat toch meestal op een kwpn merrie. Aangezien er niet zoveel engels volbloed fokmerries zijn in verhouding tot kwpn merries.........

jubeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:43

Lauries Crusador xx heeft zelfs meerdere nakomelingen Grand Prix lopen.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:44

Op zulke merries staat een volbloed dus zeker niet verkeerd. En kunnen ze wel degelijk verbeteren, iets wat ergens boven werd gesuggereerd niet het geval zou zijn.

Albert

Re: wilawander xx en painter`s row xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:44

Bloed, ras doorgeven?
Maar wat zijn de extra's?
Horizontale halshouding, geen front, vlakke bewegingsvorm, slecht achterbeen gebruik, deuk voor de schoft, gekantelde heupen, lange hoofden.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:47

Past iig op zat merries. En als zo'n knol je naar de GP kan brengen zal het menig ruiter een worst wezen hoe het diertje eruit ziet.

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:52

sorry tegenover het volbloedenoffensief, maar ik kan ook niet warmlopen over deze 2 hengsten, in hoeverre in hierover kan oordelen omdat ik ze nog nooit in het echt heb gezien. buiten het feit om dat ze voor de renbaan zijn gefokt, en daarom in de dessuur niet goed tot hun recht komen. constateer ik ook uit de foto's dat de achterhand er ook niet onder is, of het een aanwinst is voor de fokkerij: je moet er van houden.
@pascha, zolang je de paarden die afstammen van volbloeden die wel slagen in de dressuursport nog op kunt noemen kun je van een uitschieter spreken
@albert, dat is wel heel zwart-wit, volbloeden hebben zeker goede dingen aan de nederlandse fokkerij gegeven, maar of dat ook het geval is bij deze 2 houdt ik in het midden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:32

Wat maken jullie je toch allemaal druk? Je kúnt er mee dekken, het hoeft niet. Nederland heeft een aantal zeer goede volbloedhengsten gehad zoals Lucky Boy en Pericles. Je kunt je af vragen of die volbloeden nog wel in onze fokkerij passen maar het antwoord is eigenlijk heel simpel: soms wel en soms niet. Keuze is aan de fokker.

Probeer ook eens te kijken naar iets anders als benen van een paard die alle kanten op knallen onder het zadel want dat is maar 1 aspect. Bereidheid tot werken is nog veel belangrijker en dat is iets wat ik bij onze nakomelingen van Krack C, Jazz etc. mis. Iedereen is het zeker wel op gevallen hoe graag United en Sandreo wilden werken?

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:05

janderegelaa schreef:
Wat maken jullie je toch allemaal druk? Je kúnt er mee dekken, het hoeft niet. Nederland heeft een aantal zeer goede volbloedhengsten gehad zoals Lucky Boy en Pericles. Je kunt je af vragen of die volbloeden nog wel in onze fokkerij passen maar het antwoord is eigenlijk heel simpel: soms wel en soms niet. Keuze is aan de fokker.

Probeer ook eens te kijken naar iets anders als benen van een paard die alle kanten op knallen onder het zadel want dat is maar 1 aspect. Bereidheid tot werken is nog veel belangrijker en dat is iets wat ik bij onze nakomelingen van Krack C, Jazz etc. mis. Iedereen is het zeker wel op gevallen hoe graag United en Sandreo wilden werken?

Zie mijn reactie in het andere volbloeden topic dat gestart is, je haalt me de woorden uit de mond!

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:00

janderegelaa schreef:
Bereidheid tot werken is nog veel belangrijker en dat is iets wat ik bij onze
nakomelingen van Krack C, Jazz
etc. mis.

Dit slaat natuurlijk weer helemaal nergens op

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:44

Ik weet niet of je United gezien hebt maar die had er niet echt zin in... Kim Leduc had denk ik hetzelfde doemscenario in dr hoofd als vorig jaar toen Trento wéér met r aan de haal ging. Sandreo is nog maar een schim van wat ie ooit geweest is. En dan vind jij het nergens op slaan!?

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:45

Zelf heb ik ook een Krack C merrie, mooi beest maar ging gewoon liggen bij het zadelmak maken dus ik spreek wel uit ervaring.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:48

MRmichiel schreef:
sorry tegenover het volbloedenoffensief, maar ik kan ook niet warmlopen over deze 2 hengsten, in hoeverre in hierover kan oordelen omdat ik ze nog nooit in het echt heb gezien. buiten het feit om dat ze voor de renbaan zijn gefokt, en daarom in de dessuur niet goed tot hun recht komen. constateer ik ook uit de foto's dat de achterhand er ook niet onder is, of het een aanwinst is voor de fokkerij: je moet er van houden.
@pascha, zolang je de paarden die afstammen van volbloeden die wel slagen in de dressuursport nog op kunt noemen kun je van een uitschieter spreken
@albert, dat is wel heel zwart-wit, volbloeden hebben zeker goede dingen aan de nederlandse fokkerij gegeven, maar of dat ook het geval is bij deze 2 houdt ik in het midden.

Ik vind dat je dan ook niet moet oordelen als je ze nog nooit in het echt heb gezien. Trouwens Wilawander xx heeft hare gedekt op het landgestüt Celle en niet omdat hij zo slecht was maar juist daar hij goede nakomelingen bracht.

Lauries Crusador xx heeft iderdaad meerdere succesvolle Grand Prix paarden kun je van Jazz en Krack C volgens mij nog niet zeggen. En zeg nou zelf zijn de nakomelingn van Jazz en Krack echt zo geweldig? Ik vindt het nog wel meevallen en ja een meewerkend karakter zou ook fijn zijn en dat kun je van de meeste Jazzen niet zeggen. Hoe moet dat dan straks als er alleen nogmaar Jazzen en Ferro's enz. zijn. Dan kan de amateur fijn een Duits paard kopen want de Gelderlander is er niet meer en het KWPn paard is zo'n moeilijk te rijden paard dat een amateur er niet meer mee rond komt. Dan zijn we zeer goed bezig

Dan even als voorbeeld. Ik heb het boekje voor me liggen van Gestüt Birkhof. Als eerste kom ik Royaldik tegen. Een Royal Diamond x Herka xx, de volle zus van de hengst Hrealdik xx. Een hele mooie hengst met uitstraling en werklust.
Citaat: Royaldik ist ein blutgeprägter Athlet mit hoher bewegungsqualität, der daruberhinaus mit sehr guten springanlagen glänzt, Siege und Platzierungen in DressuurPferde, Gelände Pferde und Springpferdeprüfungen der Klasse M. Oftwel in de Duitse M dressuur, eventing en springen succesvol (welke KWPNér doet hem dat na?)

Deze Herka xx merrie bracht ook Meraldik xx van de hengst Münchhausen. Heraldik is iik tevens de moedersvader van Alassio's Boy.

Dan Heraldik xx zelf. Helaas afgelopen jaar gestorven. Sprong zelf op S-niveau. Heeft 12 goedgekeurde hengsten in verschillende stamboeken waaronder Baden Württemberg, Trakehnen en Holstein. Vele staatspremie merries.
Bracht o,a, meerdere internationale eventing paarden, springpaarden en nu ook een groot aantal nakomelingen in de dresuursport.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:12

Favoritas XX komt overigens ook goed rond over parcoursen die hoger zijn dan zijn eigen stokmaat, onder Nina Johnson (rijdt voor Noorwegen) paard is maar 1,61m hoog!!
Daar blijkt de goede instelling wel weer uit. Zo kan ik er nog wel wat opnoemen, volbloeden die het goed doen in de sport.