staart verplicht knippen/scheren op keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: staart verplicht knippen/scheren op keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:06

Nou dat vind ik wel kort door de bocht. Dus iemand die de staart niet invlecht/scheert is niet serieus bezig? Onzin. Ik vind het niet mooi en bij sommige paarden vind ik het ook niet mooi, omdat de kont dan helemaal niet mooi uitkomt. Bij sommige misschien wel, maar bij de meeste niet. Een sterwaardering hangt echt niet af van een opgeschoren staart. Zou dat wel zo zijn, vind ik het triest. Een paard wordt gewaardeerd op z'n model, en beweging en daarna misschien nog kleur en afstamming . Maardat is voor een ander topic Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:15

Hier een foto van ingevlochten paardenstaarten. Het betreft hier mijn merrie en toen nog veulen [naam verwijderd]. Het gaat op deze keuring weliswaar om het veulen, maar moeders zag er ook prima uit.

Ik vlecht tot 1/3 van de staartwortel, daar waar optisch de billen de bocht om gaan. Zo krijg je tenminsten niet dat lelijke 'kwast'-effect wat zo onnatuurlijk lijkt, vind ik.

Zo vlecht ik dus, en op deze manier loopt het paard echt niet met een trekkerig gevoel in de staart. Als ik daarmee in de ogen van KWPN-mensen een 'penny' ben, vind ik dat zeer typerend voor de manier waarop kwpn-mensen om willen gaan met anders-denkenden Knipoog

Afbeelding
ps foto is sterk verhelderd, zodat de vlecht zichtbaarder is

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:18

Maar het model komt beter uit de verf als je wel opscheert Sammie Pling
De hals komt toch ook beter uit als je invlecht? De benen ook als je die opscheert?

Ik vind Jeddah wel een mooie uitspraak gebruiken Ja

De foto van Dees laat precies zien waarom ik invlechten dus niet mooi vind, ik snap ook niet dat je zo met het veulen naar de keuring bent gegaan. Ik persoonlijk vind zo'n flos aan de kont geen gezicht.
Ik zal eens zien of ik een duidelijke foto van mijn veulen kan vinden zoals ze er op de keuring voor stond.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:23

sarabande schreef:
zoekie schreef:
Dat lijkt dan waarschijnlijk alleen zo.
Als ik een vlecht maak, heeft een paard daar geen last van en uit zich dan ook niet in knijpen. Als je het maar niet te strak vlecht.

Vergelijk het je eigen haar dat je invlecht, als het te strak zit krigj je koppijn. Als het gewoon zit niet.

Dat zal best, maar binnen het KWPN wordt het toch als een beetje penny gezien.
Het zijn vaak wat minder ervaren keuringgangers die het doen en daarnaast zie je vaak dat het bij die merries nooit eerder gebeurt is dus reageren ze er op ook al is het niet zo strak gevlochten.

Ik zou het voor een KWPN keuring niet aanraden.

Is dit het standpunt en voorschrift van het K.W.P.N. ? Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:25

Op de stills van de keuring is het niet goed te zien,
hier wel een stukje van een foto van een week of wat erna:
Afbeelding

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:33

Ik vind het opscheren van de staart ook veel een veel mooier dan het invlechten..
Vind het een beetje kneutterig staan eigenlijk het invlechten..

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 19:36

grappig zeg al die verschillende meningen,ik wil het eingelijk niet doen,maar ja wil wel erg graag dat ze ster word Bloos
Maar goed het duurt nog even,we kunnen er nog even over nadenken. Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:44

Met opscheren komt het model idd veel beter uit vind ik, en ik ben echt een leek in keuringen Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:08

Sjuimpje schreef:
Maar het model komt beter uit de verf als je wel opscheert Sammie Pling

Vaak wel, maar heb er ook gezien waarbij de kont mooier uitkwam bij gewoon langlos of ingevlochten. Als je een puntkontpaard hebt dan zou ik de staart gewoon lang laten.

Ik vind het persoonlijk niet mooi, dus dat zal denk ik ook wel mee spelen dat ik het niet zou doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:28

Net zo goed als je netjes moet kunnen vlechten om het ergens op te laten lijken, moet je zeker met de scheermachine wel handig zijn alvorens je de staart gaat bijwerken!
Een foute vlecht kan je immers opnieuw doen, een halve staart weer aanplakken is een tikkie lastiger Knipoog

Veulenstaartjes vlechten valt vies tegen en wordt inderdaad vaak niet mooi. Scheren staat veulentjes beter. Ben ik mee eens.

Echter bij volwassen dieren vind ik een geschoren staart geen porem.

Helemaal niet als het paard in kwestie het ook nog nodig vond om de staart te schuren... met een vlecht verdoezel je meer. Zag er laatst nog een aantal in de wedstrijden lopen met kompleet kale staartwortel, zowel zij- als bovenkant. Nou als was het alleen al daarom, dan echt liever een vlechtje hoor! Nagelbijten / Gniffelen

voor [naam verwijderd]: als je paard sterwaardig is, en je hebt de staart verder netjes, wordt ie echt wel ster. Of je haar nu achter geschoren hebt of ingevlochten. Kwaliteit zit hem niet in wat beharing.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:59

Ik vind het echt klinkklare onzin dat er hier min of meer wordt verkondigd dat je paard geen ster kan worden als je de staart niet opscheert. Waar slaat dat nu eigenlijk op.

Zoals eerder gezegd worden paarden toch immers beoordeeld op hun beweging en type, en ik mag hopen dat een keuringsjury er genoeg verstand van heeft of een kont er wel of niet goed uitziet, staart opgeschoren of niet. Anders is het toch diep triest gesteld met de 'vakmensen'.

Ik vind het ook superzonde als je de staart van een paard scheert of knipt of wat dan ook, duurt superlang voordat het weer is aangegroeid. Zo'n weelderige volle staart ziet er toch veel mooier uit? Dat je het doet voor een veulentje kan ik nog wel begrijpen, daar gaat toch 3 jaar overheen, maakt niet veel uit.

Als je paard van zichzelf een iel staartje heeft dan kun je hun wel opscheren om hem er voller uit te laten, maar je doet toch wat je zelf mooi vindt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:05

Een ielstaartje opscheren om hem er voller uit te laten zien?

Vertel es, hoe doe je dat?

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:09

Sjuimpje schreef:
Maar het model komt beter uit de verf als je wel opscheert Sammie Pling .

De plaats waar het haar op dat moment weg is, is bij het opscheren en invlechten hetzelfde dus het model komt hetzelfde uit de verf. Alleen je ziet een vlecht op de staartwortel zitten wat bij een aantal mensen als hinderlijk/afleidend ervaren wordt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 00:51

Ruchet schreef:
Ik vind het echt jammer dat die staarten eraf gaan, het mag voor de keuring dan mooier zijn, maar
vooral voor een springpaard
vind ik het veel mooier en stoerder staan als het lang is van de bovenkant,

Dat is een ander verhaal.
Die krijgen al 68 op type als ze 75 punten bij het springen krijgen, ongeacht of ze die 68 ook écht verdienden.........

Bij de springpaarden kijken ze niet zo krek.
Als ie maar over het hout wil.........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 00:53

Sammie schreef:
Een ielstaartje opscheren om hem er voller uit te laten zien?

Vertel es, hoe doe je dat?

Een iele staart is boven vaak breed en onder erg dun.
Door de staat van boven nu NOG smaller te scheren LIJKT het onderste deel optisch voller......

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 00:55

Sammie schreef:
Een sterwaardering hangt echt niet af van een opgeschoren staart. Zou dat wel zo zijn, vind ik het triest. Een paard wordt gewaardeerd op z'n model, en beweging en daarna misschien nog kleur en afstamming . Maardat is voor een ander topic Knipoog

Dan hoef je de merrie ook niet in te vlechten of glad in het haar te krijgen.
Daar zou de jury dan doorheen moeten kijken.
Maar zo werkt het in de praktijk niet!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 07:57

Sjappie schreef:
Ik vind het echt klinkklare onzin dat er hier min of meer wordt verkondigd dat je paard geen ster kan worden als je de staart niet opscheert. Waar slaat dat nu eigenlijk op.

Zoals eerder gezegd worden paarden toch immers beoordeeld op hun beweging en type, en ik mag hopen dat een keuringsjury er genoeg verstand van heeft of een kont er wel of niet goed uitziet, staart opgeschoren of niet. Anders is het toch diep triest gesteld met de 'vakmensen'.

Ik vind het ook superzonde als je de staart van een paard scheert of knipt of wat dan ook, duurt superlang voordat het weer is aangegroeid. Zo'n weelderige volle staart ziet er toch veel mooier uit? Dat je het doet voor een veulentje kan ik nog wel begrijpen, daar gaat toch 3 jaar overheen, maakt niet veel uit.

Als je paard van zichzelf een iel staartje heeft dan kun je hun wel opscheren om hem er voller uit te laten, maar je doet toch wat je zelf mooi vindt?

_/-o_

Veulenstaarten blijf ik af. Ik vlecht die niet en ik scheer die niet. Als iemand nu een paard heeft met heel stugge, krullerige en nog eens een dikke staartwortel, dat die scheert kan ik inkomen. Omdat vlechten dan haast niet doenbaar is. Hoewel ik vorig jaar eens een keuring heb gezien trekpaarden en ik moet zeggen dat ik het aarstlelijk vond dat ze die staarten van de jonge ongecoupeerde paarden bijna compleet kaal scheerden op een flosje onderaan na. Echt het was geen gezicht. Enkele waren gevlochten zoals bij de warmbloeden en die stonden er stukken verzorgder bij.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:40

CGJ12 schreef:
Sammie schreef:
Een sterwaardering hangt echt niet af van een opgeschoren staart. Zou dat wel zo zijn, vind ik het triest. Een paard wordt gewaardeerd op z'n model, en beweging en daarna misschien nog kleur en afstamming . Maardat is voor een ander topic Knipoog

Dan hoef je de merrie ook niet in te vlechten of glad in het haar te krijgen.
Daar zou de jury dan doorheen moeten kijken.
Maar zo werkt het in de praktijk niet!

Waarom niet ? Sterwaardig hangt toch af van het type niet van de toilettering ?

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:50

@ Arie --> zo zou het inderdaad moeten zijn. Maar helaas hebben wij in de paarden te maken met een jury-sport en voorkeuren.

Maar ik geef je groot gelijk dat het eigenlijk niet zou moeten uitmaken. Maar als je je paard als bolletje wol en punker op de keuring laat verschijnen dan geef je wel aan dat je totaal niet serieus bezig bent. Echter alles maar klakkeloos opvolgen wat de jury mooi vindt, vind ik wel een beetje schaapachtig hoor, die kleine details wat maakt dat nu uit?

Zo hoorde ik ooit een verhaal van iemand die vertelde dat het er nogal hard aan toe gaat binnen de keuringswereld. Mooie droge benen? Gewoon weinig water geven, geen galletje meer te zien. Ik suggereer hier niet dat mensen hier op Bokt dit doen, maar zulke verhalen hoor je, en dat is ook omdat de jury dat mooi vind.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:41

Zo ook een beetje glans: rauwe eieren geven vanaf een week of 2 vantevoren (geloof me, er zijn er bij die het met hun veulens uitvreten)
Of de hele zomer onder de deken voor de merrie... of 4 dagen vantevoren al niet meer uit de box...
1001 tips van de 'handige' jongens. Neem wel in overweging dat sommigen het belang van het paard als bijzaak zien

Het scheren of vlechten van een staart is vooral een kwestie van smaak. Geloof echt niet dat er ooit een merrie geen ster heeft gekregen omdat de jury liever een geschoren staart zag ipv een nette vlecht Zolang er maar tijd en aandacht aan is besteed, en het er netjes uitziet maakt je keuze echt niet uit.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:26

jeddah schreef:
Indien je serieus genomen wilt worden althans. Net als je met Dressuur invlecht en de manen ook niet los laat hangen als je serieus genomen wilt worden.

Dan mag je mij uitleggen waarom ik 2x een 10 en verder nooit lager dan een 9 heb gekregen voor verzorging bij een paard waarvan de staart niet geschoren was en de manen niet ingevlochten. Clown

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:58

Mijn vorige ruin had een heel mooie en volle staart, ik vond het erg jammer om zijn staart te scheren. Hij is met een ingevlochten staart gewoon ster geworden.
Ik vind wel dat je alleen moet vlechten als je dat ook goed kan. Ik vind de vlecht in de staart van het paard van Dees persoonlijk absoluut niet mooi.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:12

Afbeelding

Ik weet niet of het goed te zien is vinden jullie deze merrie dan niet sterwaardig omdat haar staart gevlochten is. (zelfs een beetje tever doorgevlochten). vinden jullie dat ze er knijperig bijjloopt.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:34

ik denk dat het vooral de penny-achtige-mensen zijn die invlechten penny-achtig vinden.
Niet banketstaaf bedoeld maar denk dat die al onzeker zijn of dat ze serieus genomen worden en dan juist zulke dingen als penny-achtig bestempelen.

Ik vind scheren mooier maar zeker zonde van een paardenstaart die mooi vol en dik is met de zijkanten erbij = echt niet scheren dan.
Maar je wordt er zeker niet minder serieus door genomen of het moet dan een tekortkoming van de keurder zijn die niet naar het paard als geheel kijkt.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:59

maar als je de staart scheert zit je met de komende wedstrijden ook met een geschoren staart... hoe vinden ze het daar? op de wedstrijden waar ik ben geweest (ik geeft toe, niet veel) zag ik niet veel paarden met opgeschoren staart... gewoon mooi ingevlochten... en bij sommige rassen (denk een fjorden en tinkers ed) gewoon los!
mijn mening hoor~!