Sjappie schreef:Ik vind het echt klinkklare onzin dat er hier min of meer wordt verkondigd dat je paard geen ster kan worden als je de staart niet opscheert. Waar slaat dat nu eigenlijk op.
Zoals eerder gezegd worden paarden toch immers beoordeeld op hun beweging en type, en ik mag hopen dat een keuringsjury er genoeg verstand van heeft of een kont er wel of niet goed uitziet, staart opgeschoren of niet. Anders is het toch diep triest gesteld met de 'vakmensen'.
Ik vind het ook superzonde als je de staart van een paard scheert of knipt of wat dan ook, duurt superlang voordat het weer is aangegroeid. Zo'n weelderige volle staart ziet er toch veel mooier uit? Dat je het doet voor een veulentje kan ik nog wel begrijpen, daar gaat toch 3 jaar overheen, maakt niet veel uit.
Als je paard van zichzelf een iel staartje heeft dan kun je hun wel opscheren om hem er voller uit te laten, maar je doet toch wat je zelf mooi vindt?
_/-o_
Veulenstaarten blijf ik af. Ik vlecht die niet en ik scheer die niet. Als iemand nu een paard heeft met heel stugge, krullerige en nog eens een dikke staartwortel, dat die scheert kan ik inkomen. Omdat vlechten dan haast niet doenbaar is. Hoewel ik vorig jaar eens een keuring heb gezien trekpaarden en ik moet zeggen dat ik het aarstlelijk vond dat ze die staarten van de jonge ongecoupeerde paarden bijna compleet kaal scheerden op een flosje onderaan na. Echt het was geen gezicht. Enkele waren gevlochten zoals bij de warmbloeden en die stonden er stukken verzorgder bij.