De rug van een dressuurpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re: De rug van een dressuurpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 15:40

Zep schreef:
Het is natuurlijk makkelijk
zeiken

op de paarden die in de spotlights staan, een slechte foto kun je dan altijd wel vinden...

Ik vind een rug toch altijd een beetje verraderlijk. Het kan op stand heel dramatisch lijken en dan in het werk toch nog heel erg meevallen. Andersom vrijwel nooit overigens, dus het wel iets waar je in je fokkerij naar streeft.

Het is niet zeiken !
Maar een opmerking naar de "kenners" toe,die altijd 'zeiken" hoe een dier er op papier eruit moet zien.

Afbeelding

Afbeelding

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:13

johanna13 schreef:
germie schreef:
Ik heb liever een wat strakke rug dan een weke rug. Een karperrug uiteraard niet. Maar een weke rug maakt het rijden van een paard moeilijker, de motor van achteren lijkt verder weg.

Deze foto is beter maar de ruiter zit nog steeds voor geen meter.
Bovendien loopt ook het paard hier achter de voorgeschreven FEI loodlijn. Dus wat we zien blijft conform de FEI voorschriften gewoon bagger wat in het geheel niet op internationaal niveau thuis hoort.

Als je het daar over wilt hebben, verwijs ik je door naar RT, daar vind je ongetwijfeld wel een topic wat over de loodlijn en de FEI voorschriften gaat. In dit topic heeft men het over de rug, niet over de ruiter en hoe hij/zij het paard rijdt.

en dat dan trouwens zeggen over een combinatie die naar Athene had horen te gaan en met een medaille thuis had kunnen komen Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:48

Briar blijft een gave bok he?

Marinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:19

Deze discussie woed al jaren binnen o.a. het KWPN (mijn moeder klaagt er vaak over Knipoog ) maar er lijkt nooit echt een uitsluitsel uit te komen. Veel toppers met een beetje weke ruggen kunnen door ander talent toch vaak wel de top bereiken. Die weke rug zit dan niet in de weg enzo en ja voor de souplesse moet die rug niet te strak zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:05

Zep schreef:

Hihi, misschien. Maar hier op de foto kwa ruggebruik geen haar beter dan die eerste foto van Lingh....

Mijn vraag bij Briar is altijd: als ze hem loslaten aan de voorkant, zal die dan echt gaan lopen? Waarom komt de schenkel niet mee in de beweging en zit alle actie in het voorbeen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:46

Elisa2 schreef:
een klein beetje weke rug moet je denk ik wel hebben voor de souplesse..maar niet teveel idd..want het kan wel lastiger zijn met rijden..
Afbeelding
Deze heeft een beetje een weke rug

ow Bloos ik ben ook meer een ruiter dan een fokker..maar inieder geval weer wat geleerd.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:30

Dit paard heeft een hoog schoft, waardoor het inderdaad een beetje lijkt op iets week achter het schoft (Het verschil tussen de rug en het schoft is vrij groot). Als je dan kijkt naar hoe het schoft overgaat in de hals, dan zie je dat het schoft hoog is, ipv de rug week... Lachen

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:06

Dees schreef:
Zep schreef:

Hihi, misschien. Maar hier op de foto kwa ruggebruik geen haar beter dan die eerste foto van Lingh....

Mijn vraag bij Briar is altijd: als ze hem loslaten aan de voorkant, zal die dan echt gaan lopen? Waarom komt de schenkel niet mee in de beweging en
zit alle actie in het voorbeen?

Afbeelding

Daarom ...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:01

Briar is een getalenteerd paard die wel het een en ander in huis heeft maar ik denk dat hij nogal wat fysieke problemen heeft Bloos
hij werk niet echt met plezier (hij kijkt bijna altijd sjagerijnig) en zwiept nogal met z'n staart
jammer!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:04

Verward Briar diende toch als voorbeeld voor Happy athlete tijdens dat Global Dressage Forum?!
Ik heb ook het idee dat er haast geen andere dressuurruiter is dan Jan Brink die zo veel afwisseling brengt in het leven en de training van z'n paarden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:15

Aimee schreef:
:? Briar diende toch als voorbeeld voor Happy athlete tijdens dat Global Dressage Forum?!
Ik heb ook het idee dat er haast geen andere dressuurruiter is dan Jan Brink die zo veel afwisseling brengt in het leven en de training van z'n paarden.

het is ook absoluut geen kritiek naar jan brink hoor Bloos!
dat is een prima ruiter Knipoog
ik vind gewoon dat Briar niet blij kijkt en hij zwiept vaak met z'n staart
alsof hij ergens last/pijn (van z'n rug) heeft (dat wil niet zeggen dat dat echt zo is)
dat vindt ik persoonlijk geen "happy athlete"

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:18

Verward De laatste keer dat ik dat paard in actie heb gezien was in Athene en hij maakte toch echt een hele happy indruk.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:21

Toevallig zei ik afgelopen zaterdag nog tegen Zep dat ik mij niet kon voorstellen dat dat paard een Happy Athlete genoemd werd.
Hij was echt zuur.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:27

Hmmm....Athene is alweer 5 maanden geleden, daarin kan natuurlijk een boel gebeuren.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:52

het was ook afgelopen zaterdag bij de wereldbeker dat ik hem niet zo vrolijk vond
op de foto's in de bit is dat ook goed te zien

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:09

Ik heb trouwens even mijn foto's van Athene nagekeken en ik heb er geen één waarop ie zuur kijkt of zwiept met de staart. Misschien is ie niet zo'n groot fan van Amsterdam.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:14

Ik vond hem in Amsterdam ook een beetje zuur. Hij zal de boxen wel te klein en te warm hebben gevonden Ach gut Als er nou eentje verwend word is het Briar wel.

Ik vind Briar altijd wel heel "serieus" kijken in de training. Hij heeft zijn oren meestal zo'n beetje half opzij. Maar dat moet je imo meer opvatten als oplettendheid dan als zuurheid.

Het blijft moeilijk, dat "happy athlete" gebeuren want je gaat menselijke interpretaties op een paard loslaten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:05

ik kijk niet alleen naar de oren, ook naar de mond
ze krijgen dan zo'n zure rimpel boven hun mond
dit word nu een beetje off topic geloof ik Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:39

Afbeelding

Alsjeblieft: een blije Briar. Iedereen gelukkig nu?

Moeten we nu maar niet gaan fokken met hengsten als Lingh en Briar, die op het allerhoogste niveau meedoen omdat ze 1 of 2 zwakke punten hebben?

Ik raad Ceasario aan eens wat vaker naar Briar en naar nakomelingen van Briar in beweging te gaan kijken, en wat minder af te gaan op foto's. Foto's kunnen nog wel eens een vertekend beeld geven namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:52

Tuurlijk moeten we fokken met hengsten als Briar en Lingh. We willen toch paarden fokken die tenminste de mentaliteit hebben om op het hoogste nivo mee te draaien? Deze hebben bewezen over het juiste karakter, het juiste lijf, de juiste bewegingen, juiste instelling ..........en ga zo maar door, te beschikken.

Briar staat hoog op mijn lijstje voor mijn Royal dance nakomeling. Ik zal zeker dit jaar, en het volgend jaar zijn afstammelingen in de gaten gaan houden. Net als die van Goethe en Don Schufro.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 00:03

Ik bekijk liever het complete plaatje ipv 1 specifiek onderdeel.
Ik vind de schoft en de lendenen veel belangrijker dan het stuk er tussen.

Ik vind Triumph altijd wel een mooie rug hebben, netjes gewelfd zonder week te zijn.
Afbeelding

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:47

Kom ik weer, ik heb er geen verstand van laat ik dat eerst mededelen, maar als ik t goed begrijp is een badkuip (holle rug) een weke rug??
Wat heeft Ior dan als ik vragen mag???
Afbeelding
Zo leer ik nog eens wat!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:51

Ik vind jouw vos een mooie rug er in hebben, een goed aangesloten lendenpartij zonder strak te wezen.
Ik vind hem wel heel kaal bespierd. Maar hij is op deze foto ook nog jong, is het niet?

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:25

Sjuimpje schreef:
Ik vind jouw vos een mooie rug er in hebben, een goed aangesloten lendenpartij zonder strak te wezen.
Ik vind hem wel heel kaal bespierd. Maar hij is op deze foto ook nog jong, is het niet?

Ja hier is hij 3.5 jaar maar kon zogauw geen andere duidelijke rug foto vinden! Haha!
Nu is ie beter bespierd hoor, maar bedankt voor je uitleg!!!
Ik ga t allemaal eens snappen!!! Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:28

Het is alleen maar mijn persoonlijke mening hoor Knipoog
Misschien zijn er anderen die er een heel andere mening op nahouden .