Hoe waken geregeld op pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:29

MarijeR schreef:
Leuke tijd maar ik ben toch wel erg blij dat ik nu vanaf mijn eigen bed kan waken... Haha!

ja me 2..

lekker vanuit mn warme bedje,, gaat mn wekkertje om t half uur en dan neem ik n kijk op mn beeldschermpje..

als ik t niet vertrouw doe ik mn ochtendjas en sloffen aan en (ik hoef niet naar buiten om bij de stallen te komen) loop ik er ff heen..

zo relaxt...

ik heb allebeide x-er heb ik t zien aankomen..
ik wou allebei de keren naar bed gaan, maar nog ff kijken..
goh wat is ze klammig,,,
beetje zweterig..

dus dan blijft daan maar ff wachten.. en jahoor wat hoor ik nu???
t vruchtwater lopen.....
hahahaha.. dat zijn aardig wat liters..

ik heb t dus altijd op de voet kunnen volgen..

LaTroelala

Re: Hoe waken geregeld op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:06

Ik heb de luxe dat ze bij huis staan, maar ga tegen die tijd toch in de zadelkamer slapen hoor!!!!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 14:45

Ik heb de merrie al de tijd gewoon op stal laten staan. Op een avond zag ik dat ze aan het kegelen was toen zijn we die nacht blijven slapen bij ro. Ro stond in de kraamstal en wij zaten achter een muurtje met onze dekens en zo hielde we ro in de gaten. Er was enkel een feest bij de voetbal vereniging dat duurde tot 4 uur snachts en toen ging ro pas liggen. Om 7 uur braken de vliezen en om 2 over 7 was het veulen er...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 00:05

Hebben jullie allemaal zo'n camereset gekocht of kan je die ook huren?

Ik heb vorige keer mijn paard een birthalarm omgedaan maar dat werkte niet, ze deed hem heel de tijd op haar buik waardoor ik voor niks uit mijn bed kwam Haha!
Uiteindelijk dat ding afgedaan en toen beviel ze natuurlijk. Heb de hele bevalling dan ook gemist.

Probleem is dat mijn merrie op de wei bevalt, dus een camera is niet echt handig. Dus dan word het slapen in de kantine en om het half uur gaan kijken vrees ik. De stallen zijn bij het huis van mijn vader maar ik wil hen niet heel de tijd wakker maken met mijn gestommel.

Maar misschien dat we dit jaar een stalmuur uitbreken en dat ze alsnog op stal kan, ze is namelijk nu op 1 mei uitgerekend en dat betekend dus niet gegarandeerd goed weer. Vandaar mijn interesse in camera-systemen

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:00

Mijn zus heeft bij het eerste veulen dat ze zelf gefokt had 3 weken (!) gewaakt. Op zich geen ramp, maar wel vervelend wanneer je daarna je werk nog moet doen (meer dan 40 uur/week) en ook nog een studie volgt waarvoor je 2 avonden in de week naar Rotterdam moet... 1,5 uur heen en 1,5 uur terug!!!!!!! Ze had dus ook zo onwijze wallen dat ze er bijna niet meer overheen kon kijken! Ach gut

De 2e keer heeft ze geloof ik maar 1 of zelfs geen nacht hoeven waken.

Ik heb vorig jaar ongeveer een week gewaakt en vond het best redelijk vol te houden, maar ...

Wij hebben het dan ook goed geregeld. Knipoog We kunnen lekker op een bank in een bijgebouwdje bij stal slapen. Camera in de stal en beeldscherm op de tafel naast je. Iedere 1,5 a 2 uur de wekker, 1 oogje open en als alles rustig is snel weer in slaap vallen! Ik vond het best vol te houden! Het veulen is 's avonds om een uur of 10 geboren, maar je wilt toch geen risico nemen?!

Ik ben die nacht ook nog blijven slapen en waken om te kijken of het allemaal wel goed bleef gaan. Hij had een beetje een trage start. Het was maar goed ook, want stiekum had hij 's nachts koliek gekregen. Was toch de darmpek er niet goed afgekomen!! Gelukkig is alles goed gekomen, maar hij heeft echt op het randje gelegen!! Dat is echt nog 10000 x erger dan een beetje moeten waken in de kou!!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:18

3 weken waken? Das wel heel lang... Waren er omstandigheden ofzo of ging de dracht niet echt flekkeloos.

Ik heb mijn merrie altijd met rust gelaten en de dag dat ze begon te kegelen ben ik pas gaan waken. En de volgende ochtend was het er.
Ik waak niet eerder als de merrie niet kegeld. Tenzij de dracht niet echt makkelijk verloopt en omstandighede zijn natuurlijk

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:41

Liekjuh schreef:
3 weken waken? Das wel heel lang... Waren er omstandigheden ofzo of ging de dracht niet echt flekkeloos.

Ik heb mijn merrie altijd met rust gelaten en de dag dat ze begon te kegelen ben ik pas gaan waken. En de volgende ochtend was het er.
Ik waak niet eerder als de merrie niet kegeld. Tenzij de dracht niet echt makkelijk verloopt en omstandighede zijn natuurlijk

Sommige merries kegelen wat langer dan 1 dag....
Ik noem geen namen maar ene merrie M... houdt dat ook al snel 3 weken vol Rolleyes
Er zijn ook merries die helemaal niet kegelen.
Dus alleen op kegelen af gaan is zeker niet zinvol. En al helemaal niet met een maiden merrie.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 00:07

MarijeR schreef:
Liekjuh schreef:

Sommige merries kegelen wat langer dan 1 dag....
Ik noem geen namen maar ene merrie M... houdt dat ook al snel 3 weken vol Rolleyes
Er zijn ook merries die helemaal niet kegelen.
Dus alleen op kegelen af gaan is zeker niet zinvol. En al helemaal niet met een maiden merrie.

Ik ken ook wel een merrie die 2 weken aan het kegelen was. Maar ik begreep niet uit haar verhaal dat haar merrie aan het kegelen was.
Mijn merrie is zelfs 3 weken te vroeg bevallen. Ik ben ook zeker niet enkel vannuit het kegelen gegaan de banden waren ook al ingezakt enz. Dus er waren wel meer verschijnselen.

Dus vandaar dat ik vroeg of er omstandighede waren met de merrie. Uit intresse Knipoog

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 00:19

Maar op de dag dat je merrie gaat kegelen, weet je toch nog niet dat ze dat 3 weken vol gaat houden?
Ik iig niet.
Want een van mijn merries houdt nogal van afwisseling en gooit het er ook gerust na een paar uur kegelen uit terwijl 3 weken kegelen ook geen uitzondering voor haar is.

Dus pas gaan waken als een merrie kegelt en niet eerder, zou ik niet aanraden...
Dat was dus ook een reactie op jouw 1e bericht:
Citaat:
Ik waak niet eerder als de merrie niet kegeld.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 00:24

Zo is jou merrie idd.
maar ik ken me merrie wel en ze veranderd ook in gedrag en kegelt en de banden waren ingezakt.

tuurlijk het verschilt per merrie en wij konden er ook gewoon bij blijven bij het waken sommige mensen kunnen niet bij hun paard blijven want de merrie zal dan echt niet gaan bevallen wij konden dat dan weer wel.

niet elk paard is hetzelfde

En ik heb me paard echt wel elke dag in de gaten gehouden (denk dat iedereen dat wel doet)

Ik ben gewoon niet eerder gaan waken toen dat ze is gaan kegelen

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 06:45

Citaat:

Heb ik dus. Kijk je dan idd ook naar verslapte banden en/of zijn er meer/andere zaken waar je op let? Ik wist nl. niet dat maiden merrie's (soms) niet kegelen als waarschuwing. Ff nog de boeken erbij pakken komende weken Knipoog

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:58

Liekjuh schreef:

Haha! Houd het maar op eerste-veulen-stress van mijn zus. Ze vond het allemaal zo spannend en was veel te bang dat ze er niet bij zou zijn om ervoor te zorgen dat het allemaal wel goed zou gaan Ach gut Voor de rest is ze wel heel lief hoor Pling

Onze andere merrie (die waar ik mee gefokt heb), hebben we in de veulenstal gezet zodra ze begon te kegelen. Vervolgens trok madam vanwege de verhuisstress (puh schuift ook even 10 meter op....tutje Knipoog ) de melk en het uier op en heeft het veulenen nog een weekje uitgesteld.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:03

Barb77 schreef:
Citaat:

Heb ik dus. Kijk je dan idd ook naar verslapte banden en/of zijn er meer/andere zaken waar je op let? Ik wist nl. niet dat maiden merrie's (soms) niet kegelen als waarschuwing. Ff nog de boeken erbij pakken komende weken Knipoog

Zoals ik andere mensen ook al heb zien schrijven:

GEEN ENKEL PAARD IS HETZELFDE!!!!!! (hihi moet eigenlijk op een tegeltje Knipoog

vertrouw op je eigen gevoel en bij twijfel niet inhalen! Beter iets te lang gewaakt (joh gratis survival kamp Haha! ) dan iets te kort.

-jemig ben wel van de wijsheden vandaag-

In ieder geval iedereen weer succes dit jaar.

Mijn zus is deze keer aan de beurt, maar ik ga haar wel gezelschap houden of het een beetje van haar overnemen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:37

ik had de ontvanger in de kantine van de manege neergezet(birth alarm) overgeschakeld op mn telefoon thuis. ik woonde er trouwens 1 km vandaan. het heeft prima gewerkt!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:44

Barb77 schreef:
Citaat:

Maidens zijn erg leuk om bij te waken Haha!
Voor het lichaam verandert alles voor de eerste keer en de merrie zelf weet vaak ook niet wat er allemaal met haar gebeurt.
Sommige merries zijn al weken lang onrustig van te voren, anderen merk je niets aan tot ze gaan liggen en de waterblaas breekt.
Het uier is ook niet altijd een goede indicatie. Maar dat hoeft ook bij ervaren merries niet zo te zijn.
Iedere merrie is anders maar ook iedere dracht is anders.
Het verschilt van totaal geen uier van te voren en wat pas tijdens of vlak na het veulenen opvult tot wekenlang kegelen en de melk laten lopen.
Losse banden kan een goede indicatie zijn, maar dat hoeft ook niet altijd. Soms is dat al weken van te voren.
Gedragsveranderingen kunnen bij een maiden soms wat duidelijker zijn, al heb je er ook merries bij die juist alle ongemak proberen te verbergen.
Waar ik verder op let is de vulva. Die wordt vaak rond het veulenen wat losser en wat langer van vorm.

Het is vooral een combinatie van alles en de veranderingen zien.
Ik houd van mijn merries alles bij. Hoe het uier groeit, kegelen of niet, aparte dingen in het gedrag, veel liggen of niet... Zo kan ik ook ieder jaar kijken of er overeenkomsten zijn met de voorgaande drachten of dat een merrie juist afwijkt van de voorgaande drachten.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:05

De eerste keer heeft er iemand van ons in de stal geslapen. Toen we zouden wisselen is het veulen om 20.00 uur geboren, zodat ik niet ook hoefde te k(r)amperen Clown

De tweede keer heb ik de merrie een birth alarm omgedaan, en die door laten schakelen naar de telefoon. Op het moment supreme ging dat echter niet goed. Het veulen is 's ochtends vroeg geboren, de stalhouder kwam op stal, en het veulen lag nog nat naast de merrie.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:29

Misschien een HELE domme vraag hoor, maar wat is een maiden??? Bloos Bloos Bloos Heb echt geen idee... Zou iemand me het uit willen leggen, zodat ik me niet meer zo dom voel Haha!

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 07:08

MarijeR schreef:
Het is vooral een combinatie van alles en de veranderingen zien.
Ik houd van mijn merries alles bij. Hoe het uier groeit, kegelen of niet, aparte dingen in het gedrag, veel liggen of niet... Zo kan ik ook ieder jaar kijken of er overeenkomsten zijn met de voorgaande drachten of dat een merrie juist afwijkt van de voorgaande drachten.

Ga ik doen! Gelijk eens even een kladblok voor opzoeken. Ik zag gisteren dat haar uier al een heel klein beetje begon te vullen,superschattig Bloos

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 08:26

Wendy_Kila schreef:
Misschien een HELE domme vraag hoor, maar wat is een maiden??? Bloos Bloos Bloos Heb echt geen idee... Zou iemand me het uit willen leggen, zodat ik me niet meer zo dom voel Haha!

Een merrie die voor de eerste keer gedekt is en voor het eerst gaat veulenen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 08:56

Dank je wel! Wist het namelijk ECHT niet Haha! Bloos

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:29

Ik vrees dat je op een pensionstal gewoon je matrasje mee moet nemen en op stal moet slapen...... Dromen
Huur voor de zekerheid een birthalarm, heb ik vorig jaar ook gedaan, kun je huren bij Divoza.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:22

toen wij ze nog niet aan his hadden,had ik 2 merrie's voor het eerst drachtig,maand er tussen uitgerekendik kon van iemand een caravanatje lenen,de 1e was al in maart uitgerekend en dat was 3 jaar terug,was toen heel erg koud in maart haha Tong uitsteken in een caravan zonder verwarming. Haha!

Uiteraard begon ik half februarui daar al te slapen aangezien het mn eerste keer was en ik niks wou missen Clown ,en ja hoor mevrouw bedacht het maar een maand extra binnen te houden,dus voor 1e merrie 2 maanden erin gezeten,heb het wel allemaal kunnen zien dus het was zeker moeite waard Pling
En uiteraard dacht merrie 2 toen van,ah dat kan ik ook,dus ook bijna jaar drachtig,dus heb fijn 3 maanden in caravan geslapen hihi Tong uitsteken ook van merrie 2 heb ik het kunnen zien,mede door mijn moeder die bleef precies bij beide bevalling op juist de goede dagen een x bij me slapen(paste precies haha),komt vast door haar moederinstinct,want ik was er geheid door heen geslapen,gelukkig is dat niet gebeurd want bij 2e merrie lag veulen gedraaid en moest er dierenarts bijkomen,anders was het vast en zeker niet goed afgelopen Ach gut

Inmiddels zijn ze allebei beide bijna 3 jaar en super gezond,ondanks dat de moeder van het 1e veulen na 3 weken na bevalling overleed aan koliek en ik het veulen met d ehand verder moest opvoeden.