ART_UMA"]
[quote="irmaz"]
Wil je dan gerichte kenmerken fokken zullen deze eerst vaster moeten worden verankerd.
[/quote]
Waarom alleen in kleine populaties? Als de methode goed is, kun je toch je eigen weg gaan? Het idee van een fokker is toch (neem ik aan) verbetering van zijn materiaal. Goede eigenschappen (naar het idee van de fokker) verankeren is toch de beste weg naar verbetering.
[/quote]
Ik noemde 3 categoriën voor lijnenteelt: kleine populatie, grote populatie met veel "slechte" kwaliteit, of popu met zeer diverse dieren, voor de laatste popu gold bovenstaande uitspraak.
[quote="irmaz"]
Maar om lijnenteelt dan zinvol te maken moet wel bekend zijn welke eigenschappen in de toekomst gewenst zijn en dat is moeilijk voor stamboeken die in willen spelen op de huidige vraag (het zgn. modebeeld), dus misschien dat er daarom weinig wordt gedaan aan lijnenteelt.
[/quote]
[quote="ART_UMA schreef:Ik denk niet dat het (KWPN) stamboek lijnenteelt of een bepaald systeem oplegt of er een voorkeur voor heeft. De fokkers bepalen de eindproducten, consumenten bepalen de vraag. Mode speelt wel mee in afzet vraagstukken, de wereldwijde keus van hengsten is misschien nog wel bepalender voor de keus. Er is zoveel keus, waarom zou je dicht bij huis blijven of je beperken tot een paar stammen?
Lijkt me ook niet dat een stamboek de manier van fokken oplegt, maar een stamboek geeft wel aan wat de gewenste (of vereiste) eigenschappen van een paard van haar populatie is. Heb je als fokker een paard dat die eigenschappen heeft, dan wil je ze (neem ik aan) zo vast mogelijk leggen (lijnenteelt). Dit is alleen gunstig als deze eigenschappen generaties mee moeten gaan, veranderen ze met het modebeeld, dan kun je ze beter niet verankerd hebben in je merrie.