Fokken op kleur => bepaalde kleuren minder gewild?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:41

CGJ12 schreef:
Dat gaat alleen op bij het springen Joost!

Bij de dressuur is het van GROOT belang!
En dan praat ik nu nog helemaal niet over dat ENE witje voetje achter, waardoor het lijkt alsof ie onkant loopt, of door het gemis aan 2 witte voorbenen waardoor het lijkt dat het betreffende paard zijn voorbenen iets fraaier zou mogen opbeuren.

Het is dus erg belangrijk!
In ieder geval moet een dressuurpaard OPVALLEN. Eén van de methodes daarvoor is nu eenmaal de kleur.........

Dan neem je toch een bonte, val je gegarandeerd op tussen al die bruintjes en zwartjes. Haha!

*edit* typfout aangepast Bloos

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:42

@CGJ12: hoge witte benen helpen daar ook bij. En een bles.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:52

MissSisa schreef:
@CGJ12: hoge witte benen helpen daar ook bij. En een bles.

Precies.

Zolang het maar geen slichte vos is zonder wit........
En natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, maar een inktzwarte, spierwitte, of bonte blijft de jury (onbewust) op het netvlies hangen. Die weet dan een week later nóg hoe die ene spierwitte liep......., of die vos met die mooie hoge witte benen.

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:00

geef mij maar gewoon een valkkleurige, vossen zijn altijd minder in trek dus voskleurige hengsten ook lijkt mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:13

Wat dacht je van de scheve bles? Ook mensen die dat vreselijk vinden.
Als een paard op moet vallen in de ring door zijn kleur is er iets niet helemaal in orde.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:15

[***] schreef:
Wat dacht je van de scheve bles? Ook mensen die dat vreselijk vinden.
Als een paard op moet vallen in de ring door zijn kleur is er iets niet helemaal in orde.

Vraag ik mij af waarom 93,6083 procent van de nederlandse vrouwen het haar (wel eens) verft.........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:16

fanclubE_Gal schreef:
geef mij maar gewoon een valkkleurige, vossen zijn altijd minder in trek dus voskleurige hengsten ook lijkt mij

Als jij een VALK-kleurige KWPN-ner goedgekeurd weet te krijgen kon ie het nog wel eens erg DRUK gaan krijgen.............

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:37

fanclubE_Gal schreef:

Jazz???

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:41

MissSisa schreef:
Jazz???

Een woord: Karakter....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:43

ohhhhhhh.........

Dáárom dekt die er zoveel!
Ik begreep het al niet.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:47

CGJ12 schreef:
ohhhhhhh.........

Dáárom dekt die er zoveel!
Ik begreep het al niet.

Het is mss wel een goed paard maar het karakter van deze nakomelingen zijn af en toe niet om over naar huis te schrijven (of banketstaaf ms nu weer???)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:50

MissSisa schreef:
Het is mss wel een goed paard maar het karakter van deze nakomelingen zijn af en toe niet om over naar huis te schrijven (of banketstaaft ms nu weer???)

Nee je banketstaat nu eens niet.

Voor die valkkleurig wil ik ook nog gaan. Dames en heren allemaal op zoek in Duitsland naar speciaal gekleurde hengsten en ze hier voorbrengen. Of moeten we eerst de europese lottopot winnen? Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:50

fanclubE_Gal schreef:

Hier een rijtje(je hebt dus NIET gelijk ):
Amethist.
Jazz.
Amsterdam.
Blanc Rivage xx.
Cabochon.
Belisar.
Calvados.
Cocktail.
Courville.
enz, enzo, enzo................

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:51

petraaken schreef:
Nee je banketstaat nu eens niet.

Zo zo............. Haha!
Ik denk dat ze er eerst een wereldkampioen moeten laten worden voordat ze hem hier goed gekeurd krijgen...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:55

Ik heb ook mijn voorkeur voor bepaalde kleuren. Met andere kleuren zal je mij niet snel zien. Ik zie niet in wat er fout kan zijn aan een persoonlijke voorkeur. Je koopt toch ook kleding in kleuren die je zelf mooi vind? Ik ga niet bij een schimmel dekken als ik geen schimmel wil...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:06

Volgens mij had/heeft Dick Wieken nog eens een rijtje KWPN-merries gehad met de palomino kleur.............. (ergens een paar generaties terug ergens exotisch ingefokt).

Uiteindelijk geloof ik niet dat daar veel van overgebleven is.
Bij de tuigpaarden is van de saddlebred Golben Boy (of zoiets.....) toch dankbaar genruik gemaakt.
En dat kwam voor een groot deel van de kleur........

Nynke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:08

Bedenk me nu plotseling dat er mensen die op de snelweg reden, naast de weg onze palomino tussen de vosjes hadden zien staan en meteen langs reden om te vragen of ze te koop was. Dat laat ook zien dat een opvallende kleur een stuk makkelijker te verkopen is.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:09

Bij de Welsh zijn nog wat leuke palomino hengsten van boven de 1.50m.. Aangezien die al meer op KWPN paarden lijken dan op Welsh ponies, kan dat een goeie optie zijn voor KWPN fokkers die vooruit willen fokken Schijnheilig

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:14

joostvangestel schreef:
Bij de Welsh zijn nog wat leuke palomino hengsten van boven de 1.50m.. Aangezien die al meer op KWPN paarden lijken dan op Welsh ponies, kan dat een goeie optie zijn voor KWPN fokkers die vooruit willen fokken Schijnheilig

Zolang het dan maar K's zijn met veel Engels Volbloed en weinig Arabisch bloed zou dat eventueel kunnen. Een tussenstap via het NRPS lijkt me dan trouwens veiliger.......... mocht zo'n beestje dan wat te klein of te kort uitvallen hoeft ie niet meteen naar Italië als het géén palomino wordt..........

Welshjes met veel arabisch bloed ipv engels volbloed kunnen het beter proberen bij onze vriend van FOKT.nl............. Haha!:D:D

Nynke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:15

Idd, als je sommige NWR hengsten ziet kan je ze bijna geen ponies meer noemen. Alleen het koppie vind ik dan nog wel erg welsh, zoals bij Veenstra's Promise.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:16

Hebben ze in Rheinland ook nog niet een paar van die palomino-kleurtjes ter dekking? Ligt me wel iets van bij........

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 19:44

Ik heb wel gehoord op school in een praktijkles dat mensen liever weer niet hebben dat een paard een wit been heeft. Schijnt dat de gangen dan onregelmatiger kunnen lijken werd er verteld..lichtelijk gezichtsbedrog zeg maar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:55

CGJ12 schreef:
In ieder geval moet een dressuurpaard OPVALLEN. Eén van de methodes daarvoor is nu eenmaal de kleur.........
Ow ja je valt ook echt op met je zwarte paard tussen de zwarte paarden
Origineeeeeel....

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:03

Mensen, als ie echt kan lopen en springen doet de kleur er niet toe, kan ie niet lopen of springen, doet de kleur er ook niet toe.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:00

Excuseme schreef:
kan ie niet lopen of springen, doet de kleur er ook niet toe.

O jawel hoor als ie zwart is en een mooi koppie heeft hoeft ie niet veel meer te kunnen, niet gezond te zijn, te klein is ook geen bezwaar, zo zie ik hier op Bokt vaak.