Kan elk paard leren tölten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:35

Pebblesje schreef:
ik denk het wel.......

Ik dnek het niet hoor....Ijslanders zijn bijvoorbeeld heel wat anders dan tenesse walking horses en die weer heel andres dan töltende dravers.
Mijn welsh-k is ook het tegenovergestelde van een ijslander en toch kunnen al deze paarden tölten...

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:04

Pinky_girl schreef:

Heeft iemand een duidelijke foto van de tolt toevallig?

http://www.nsijp.nl/ :
De voetvolgorde van tölt is gelijk aan die van stap. Het verschil zit echter in het optillen en neerzetten van de hoeven. Gevolg hiervan is, dat het paard in stap afwisselend op twee of op drie benen staat en in tölt op twee benen of op één been tegelijk steunt

Afbeelding

http://images.google.nl/images?q=t%C3%B ... art=0&sa=N
Hier staan ook veel foto's van töltende paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:29

Elk gangenpaardenras tölt weer anders... ze hebben in verhouding langere rug, hoog op de benen, laag afhangend kruis......

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:50

Pinky_girl schreef:
Toeval! Hier had ik het vandeweek over met mijn baas (KWPN fokker). Ik had een foto van Pink waar het imo net de tolt is. Dus ik vroeg me af of je dat zou kunnen trainen! Ik denk zelf van wel.
Hij zei dat het er juist uitgefokt was bij de meeste rassen...

Heeft iemand een duidelijke foto van de tolt toevallig?

Een bepaald moment in de galop lijkt op tölt, bij deze foto denk je misschien op het eerste gezicht dat het tölt is, maar hij galopeert er gewoon. Lachen

Afbeelding
galop

Afbeelding
tölt

Heb je misschien die foto van Pinky?

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:06

Bij IJslanders spreekt men pas van telgang als het ook met een rotgang gaat. Bij IJslanders worden de gangen er juist in gehouden mbt de fokkerij, maar zelfs niet iedere IJslander kan ook ECHT telgangen zoals het (be)hoort. Een laterale aanleg, dus wel qua takt en voetzetting als telgang die té langzaam is noemt men daar schweinepas en dit wordt over het algemeen ook eigenlijk niet gewaardeerd. Ook zit dat dus vaak juist totaal niet lekker, je wordt van links naar rechts heen en weer geschud maar wanneer het echt hard gaat dan voelt het beter (meestal gewoon kicken). De tölt is over het algemeen wel een erg comfortabele gang, bij sommige paarden met erg veel beweging zit je wat minder "stil" in het zadel maar is het altijd nog beter dan een stevig drafje.
Ik denk dat paarden die niet uit zichzelf al veel laterale aanleg hebben er erg veel moeite mee zullen hebben om ontspannen (ook ruiter) een heel stuk zuiver vol te houden. Het zal iets van drölt worden (ook minder comfortabel) een combi van draf en tölt. Maar goed dat is mijn mening.
Ik ga volgende maand een jong paard beleren waarvan de eigenaar zeker weet dat hij veel telgangd, dus wie weet dat ik mijn mening wel zal moeten bijstellen daarna (pas wanneer hij ook echt tölt dan.....).

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:07

Tja, bij mijn pony lijkt het ook af en toe of hij telgangt, maar hij heeft gewoon niet genoeg bespiering, dus lost hij het zo op. Zie je wel vaker bij paarden die nog niet zo sterk zijn.
Ik heb Balou (van cinnepin) weleens zo zien stappen dat het op telgang lijkt, maar als je weet hoe dat er echt uit ziet weet je dat dat geen telgang is!
Of hij is dus nog niet zo sterk, of hij heeft misschien een afwijking ofzo, maar dat is geen echte telgang.

Even over de bouw, dat heeft er wel iets mee te maken. Als je naar verschillnde rassen gangenpaarden kijkt, zie je ook dat ze allemaal iets anders lopen. Een ijslander tölt heel anders dan de walk van tennesse walking horse.

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:09

Vergeet ik te vermelden dat het jonge paard dus voor de helft een IJslander is, andere helft heeft niets met gangenpaarden te maken qua afstamming. Dus er zou iets in kunnen zitten natuurlijk (als de vader=IJslander goed zijn gangen vererft iig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:31

Allegra schreef:
Tja, bij mijn pony lijkt het ook af en toe of hij telgangt, maar hij heeft gewoon niet genoeg bespiering, dus lost hij het zo op. Zie je wel vaker bij paarden die nog niet zo sterk zijn.
Ik heb Balou (van Gast9373) weleens zo zien stappen dat het op telgang lijkt, maar als je weet hoe dat er echt uit ziet weet je dat dat geen telgang is!
Of hij is dus nog niet zo sterk, of hij heeft misschien een afwijking ofzo, maar dat is geen echte telgang.

Even over de bouw, dat heeft er wel iets mee te maken. Als je naar verschillnde rassen gangenpaarden kijkt, zie je ook dat ze allemaal iets anders lopen. Een ijslander tölt heel anders dan de walk van tennesse walking horse.

Dan ken jij Balou niet goed..misschien dat ie het op dat moment niet deed...maar ik weet echt zelf wel wat mijn paard kan en niet kan hoor sjonge jonge!
er zijn zovel mensen die dat dier hebben zien lopen en zeggen dat het telgang is..hij kan het namelijk ook op een draf tempo!

maartju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:05

Cinnepin schreef:
Dan ken jij Balou niet goed..misschien dat ie het op dat moment niet deed...maar ik weet echt zelf wel wat mijn paard kan en niet kan hoor sjonge jonge!
er zijn zovel mensen die dat dier hebben zien lopen en zeggen dat het telgang is..hij kan het namelijk ook op een draf tempo!

eh.. Bloos ik wil niemand boos maken hoor, maar als ik naar de telgang races kijk gaat dat altijd wel een stuk harder dan draftempo... dan zal ik eerder aan een soort schweinepass denken (niet boos worden!! Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:09

nee word ook niet boos..maar hij kan het inderdaad ook harder dan de draf Knipoog maarre ik word er zo moe van dat ze mijn paardje afkraken..maar het zal wel jaloezie zijn Lachen
Want hij steigert ook op comando enzo..hij kan super veel..en dat schiet nog wel eens in het verkeerde keelgat van mensen...zeker omdat het een appaloosa is en niet een 1 of ander gangen paard..snappie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:34

Ik vind Balou harstikke leuk maar dan kan je het nog wel ergens niet mee eens zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:37

Alacairion schreef:
Ik vind Balou harstikke leuk maar dan kan je het nog wel ergens niet mee eens zijn!

ja maar als ie iets kan, kan die dat gewoon dat moeten ze niet gaan ontkennen en hem zo belachelijk maken

maartju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:48

Cinnepin schreef:
nee word ook niet boos..maar hij kan het inderdaad ook harder dan de draf Knipoog maarre ik word er zo moe van dat ze mijn paardje afkraken..maar het zal wel jaloezie zijn Lachen
Want hij steigert ook op comando enzo..hij kan super veel..en dat schiet nog wel eens in het verkeerde keelgat van mensen...zeker omdat het een appaloosa is en niet een 1 of ander gangen paard..snappie?

ooow ja snap het wel maar ik wil absoluut je paardje ook niet afkraken hoor Bloos vind het een harstikke mooi beestje, vooral op die gave foto in je profiel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:50

maartju schreef:
ooow ja snap het wel maar ik wil absoluut je paardje ook niet afkraken hoor Bloos vind het een harstikke mooi beestje, vooral op die gave foto in je profiel

Dank je..is altijd leuk om te horen natuurlijk Lachen
Ik zal binnenkort wel een keer een foto van hem maken in de telgang wahha ( als het lukt )

maartju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:04

haha ja ben benieuwd naar het "bewijs" Haha! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:07

maartju schreef:
haha ja ben benieuwd naar het "bewijs" Haha! Tong uitsteken

Haha!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:31

Ik vond laatst een oude folder van walter veldman...
Daar stonden toltende arabieren, dravers, kruising fries, en nog wat rassen op in tolt.
Erg leuk om te zien

Mijn vroeger verzorg shetje kon ook tolten Haha!
Op de manege hadden we ook een toltende draver (die ook nog eens natuurtolter was) en zo heb ik ook een keer een fjord in tolt gezien *LOL*

Groetjes,
Nynke

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:53

Ik heb helemaal geen verstand van gangenpaarden, maar ik heb met mijn haflinger een paar keer gehad op een buitenrit dat ze snel aan het stappen was op de terugweg (ze is zoiezo voorwaarts, kan heel goed doorstappen Knipoog ) en dat het net leek of ze in een soort van draf viel, maar het voelde helemaal niet als een draf Verward
het is maar een keertje of 3 gebeurd en dan waren het ook maar een paar pasjes.. ik dacht dat haflingers helemaal niet konden telgangen of tolten dus heb daar eigenlijk ook niet aan gedacht, pas nu ik het topic lees Haha! misschien was het gewoon een beetje hupsen van haar hoor.. of zou dit een andere gang kunnen zijn?

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:11

Ik ken ook een arabier die kan tölten, best gaaf.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:40

ik heb een draver gereden die de telgang deed, ik vond dat ze kreupel liep volede dat, een kwam kijken en die vertelde dat in de telgang leip, nou dat rijdt niet fijn.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:45

Niet ELK paard kan je leren tolten. Er moet enigzins laterale aanleg aanwezig zijn. Dat merk je als je paard bijvoorbeeld gaat dribbelen - als dat zich uit in kleine korte drafpasjes (diagonale beenzetting dus) dan heeft-ie geen laterale aanleg. Paarde die korte stapjes nemen als ze opgewonden raken, kun je meestal wel leren tolten. Veel Arabieren en Friezen bijv. hebben toltaanleg. Mijn Arabier niet helaas, dus heb ik mij een ander gangenpaard er bij aangeschaft.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:49

Cinnepin schreef:
Maar een gang heeft denk ik niks te maken met een bouw van een paard Verward
Enigzins. Een paard met flexibele lendenen en een wat afhangend kruis is in het voordeel vwb tölt.
Ik kende een pony (paar weken geleden op 26-jarige leeftijd overleden) die Z2 dressuur was èn kon tölten - hij reed vaak samen met een IJslander.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:59

Ik kraak je pony ook niet af, ik vind hem harstikke leuk zelf!
Als je al niet tegen een beetje kritiek kan...
En ik snap ook wel dat je zelf denkt dat je weet wat hij kan, maar aangezien je geen ervaring hebt gangenpaarden...
En je spreekt jezelf ook nogal tegen, dat balou het ook in draftempo kan. Krijg je commentaar dat het harder gaat, doet balou het ook ineens harder...
En je zegt dat hij het stijgeren alleen op commando doet, en het nooit tegen je gebruikt heeft, maar ik weet wel beter. Stijgeren als je de weg wilt oversteken, dat soort dingen.
Je kan natuurlijk ook niet verwachten dat je heel veel verstand van paarden, ook al doe je opleiding. Je hebt pas 3 jaar rijervaring ofzo, en het meeste leer je toch uit de praktijk.
Ik neem je niks kwalijk verder! Probeer je ook niet boos te maken of af te kraken, net zo min als je pony, maar ik geef gewoon mijn mening, en als je dat al niet kan hebben...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:00

Beetje kinderachtig ook dat je dan meteen gaat pb'en dat ik kinderachtig ben voor een 19-jarige, alleen om een beetje kritiek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:27

Ik denk ook dat sommige paarden er wel aanleg voor hebben, die geen gangenpaardras zijn, maar ik denk niet dat je het ELK paard kan leren Lachen
Lisa kan wel korte pasjes maken, wat misschien verreweg op de tölt lijkt maar ik heb jammer genoeg geen töltende haflinger Verdrietig Tong uitsteken